Halt houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LUNNAAX

Halt houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 12:59

Gister wilde ik m'n paard stil laten staan onder t rijden, maar ze weigerd t gewoon je kan trekken en doen wat je wil maar ze stopt echt niet..

Iemand tips?

Joeri_AD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:02

naar een muur laten lopen. Dan moet ze wel stoppen.

LUNNAAX

Re: Halt houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 13:05

Ik rijd niet in een bak :P maar ik rijd altijd buiten

Onbekend987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:07

gewicht zwaar maken, stem gebruiken, en als het nodig is dan met de teugels 'spelen' ...
Succes !

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:08

niet tegen een muur, maar een boom dan ofzo!

Joeri_AD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:08

LUNNAAX schreef:

is er ook geen omheining?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:11

LUNNAAX schreef:
Gister wilde ik m'n paard stil laten staan onder t rijden, maar ze weigerd t gewoon je kan trekken en doen wat je wil maar ze stopt echt niet..

Iemand tips?

dan is dat niet de correcte manier en dan is het logisch dat het paard niet wil stoppen.... :P

Als je hulp/advies wil, is het handig als je wat meer verteld.
dus bijv of je les hebt met het paard, waarom je zelf denkt dat hij niet wou stoppen, of het normaal wel lukt, welke hulpen je normaal geeft etcetc.

LUNNAAX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 13:15

Lise_AD schreef:
LUNNAAX schreef:

is er ook geen omheining?

Nee ik rijd in t twiske

LUNNAAX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 13:17

superwoman schreef:
LUNNAAX schreef:

Iemand tips?

dan is dat niet de correcte manier en dan is het logisch dat het paard niet wil stoppen.... :P

dus bijv of je les hebt met het paard, waarom je zelf denkt dat hij niet wou stoppen, of het normaal wel lukt, welke hulpen je normaal geeft etcetc.

Ik krijg geen les want ik rijd in t twiske want mij paard heeft een oud blessure dus kan niet in een bak rijden. Ik heb echt geen idee Wrrm ze niet stopt en normaal stopt ze ook niet alsik dat vraag dus dit is niet de eerste x. Als hulp gebruik ik alleen been, en zweep.

Onbekend987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:29

Als hulp gebruik je een been en zweep, maar dan neem ik aan dat een paard juist gaat lopen , hoe doe jij dat dan als je je paard wilt laten stoppen ? Je spoort je paard alleen maar aan om te lopen met been en zweep. ( na mijn denken )

LUNNAAX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 13:32

nina357 schreef:
Als hulp gebruik je een been en zweep, maar dan neem ik aan dat een paard juist gaat lopen , hoe doe jij dat dan als je je paard wilt laten stoppen ? Je spoort je paard alleen maar aan om te lopen met been en zweep. ( na mijn denken )

Tuurlijk gebruik ik dat alleen als ie sneller moet! Hahah

Onbekend987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:34

LUNNAAX schreef:
nina357 schreef:

Tuurlijk gebruik ik dat alleen als ie sneller moet! Hahah

Mijn fout dan, maar ik las echt : Als hulp gebruik ik alleen been, en zweep ;)

LUNNAAX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 13:38

@nina357

Stond er ook, maar je gebruik toch alleen hulpen om je paard sneller te laten lopen dus vandaar dat antwoord ;)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:39

Diep in het zadel gaan zitten, je handen laag houden (écht laag!) en je stem gebruiken. Geen been geven of iets in die richting, net zo lang het halt-teken geven (dus remmen met je teugels en zit) tot ze stil staat.
En anders eens iemand mee laten lopen die haar vanaf de grond stil kan zetten?

Onbekend987

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:40

LUNNAAX schreef:
@nina357

Stond er ook, maar je gebruik toch alleen hulpen om je paard sneller te laten lopen dus vandaar dat antwoord ;)

Sorry, verkeerd begrepen :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 13:44

LUNNAAX schreef:
superwoman schreef:

Ik krijg geen les want ik rijd in t twiske want mij paard heeft een oud blessure dus kan niet in een bak rijden. Ik heb echt geen idee Wrrm ze niet stopt en normaal stopt ze ook niet alsik dat vraag dus dit is niet de eerste x. Als hulp gebruik ik alleen been, en zweep.

Als je steeds de verkeerde hulpen geeft is het ook niet raar dat je paard niet wil halthouden. Je teugels zijn NIET bedoeld om je paard mee te remmen.

Hoe moet het dan wel: ontspannen (dus alles ontspannen: benen, schouders, handen, billen, gezicht) en diep uitademen. Eventueel je benen wat langer maken. Het werkt bij elk paard, zelfs bij het mijne, en dat is een overbouwde tank die jarenlang op z'n voorbenen en mond heeft rondgelopen en die z'n kracht misbruikt en overal doorheen dendert als je 'm de kans geeft. Het werkt - als je de juiste hulpen maar op de juiste manier geeft. Het is niet moeilijk maar het is wel handig als er even iemand met je meekijkt.

Succes.

LUNNAAX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 13:47

Okeee thanks

Eke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 16:36

LUNNAAX schreef:

Recreatiegebied Het Twiske heeft ruiterpaden van zand. De kwaliteit wisselt per stuk en per jaargetijde, maar het is zand. Dat je daar wel kunt rijden en niet in een bak begrijp ik niet. Los daarvan lijkt het buiten rijden op een paard dat voor jou niet stoppen wil, me niet veilig? Ik kan me voorstellen dat je hier iets aan wilt doen. :j

Als je dan écht geen lessen kunt nemen, kun je altijd nog oefenen samen met iemand die ernaast loopt, wat zelfs in het Twiske kan. Anders als alternatief inderdaad een muurtje oid gebruiken om het 'moeten stoppen' te koppelen aan jouw hulp voor het halthouden. Je vertrekt érgens van een erf, een weiland of een stal. Daar zijn hekken/muren/enz. Dat je in het Twiske rijdt vind ik daarom eerlijk gezegd een beetje een non-antwoord.

Tips over de correcte hulpen zijn er al gegeven door anderen, daar kun je al een heel eind mee komen denk ik.

Heel veel succes!