te hard en compleet scheef lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kirishu

te hard en compleet scheef lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 12:27

ik heb mijn pony nu bijna 2 jaar. ze is een ex-z sring pony van 24, en ontzettend werk willig. ik rij haar 3x in de week, en haar bijrijder ook 2x in de week. wij lopen bijde tegen hetzelfde probleem aan:
doordat ze zo graag wil werken, of juist onder het werk uit te komen, gaat ze ontzettend hard lopen. hierdoor schiet ik zelf altijd een beetje in de stress. het hele uur loopt ze te dribbelen, trekken en schudden met haar hoofd. er zijn een aantal dingen die ik dan doe:

soms blijf ik compleet stil zitten en vraag ik 20000 keer of ze langzamer wil lopen door een klein kneepje in mijn handen te geven en dieper te gaan zitten. meestal kan ik dan na 3 kwartier wel een langzaam rondje door de bak heen draven, voor ze er weer met me vandoor rent. vaak komt bij mij dan flinke frustratie opzetten en word ik flink pissig op haar. ik zal haar nooit schoppen of slaan ofzo, maar ik moet haar dan zo streng terug zetten dat het gewoon de complete lol van het rijden verpest.

op haar hele drukke dagen, als ze op stal heeft gestaan of 2 dagen niet gereden is, moet ik met martingaal of slof rijden voor mijn eigen veiligheid. dan gaat het verhaaldje ongeveer hetzelfde als hier boven, maar dan komt er na ong. 30 minuten een gigantische uitbarsting van haar kant, dat ze vind dat ik haar niet vast mag houden. ik probeer tijden dit soort kuren altijd maar zo stil mogelijk te blijven met mijn handen en flink mijn benen er aan te leggen, maar dit heeft dan weer als resultaat dat ze ontzettend hard gaat rennen. dat kan ik dus weer van voor af aan beginnen met 2000x vragen of ze langzamer wil lopen.

ik heb ook wel eens geprobeerd om haar bij de eerte dribbel pas die ze maakt direct op der konnt te zetten, maar dit zorgd alleen maar voor heel veel stress aan mijn kant, en heeeeeel veel protest aan haar kant. dan gaat ze ontzettend scheef lopen(op rechts veel te diep door buigen, op links naar rechts buigen).

ik kan haar eigenlijk niet in de mond zitten, tot ze laag in de aanleuning loopt, maar daar krijg ik haar niet zonder in haar mond te zitten. ik kan bijna mijn benen niet meer gebruiken omdat ze dan gaat rennen, maar als ze eenmaal rend moet ik mijn benen aanleggen om haar weer bij elkaar te rijden.

haar gebit is vorige weer gecontroleerd, ik rij met het zachtste bit dat ik kon vinden, net een maand terug compleet nieuw zadel op der rug laten maken... ik zit met mijn handen in mijn haar...

marisseudine

Re: te hard en compleet scheef lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 12:37

mijn paard heeft ook wel de drang om onder het werk uit te lopen. toch is het juist belangrijk dat je dan je benen er aan hebt. als je je benen er niet aan hebt, zal ze zeker niet langzamer gaan. want als ze harder gaat en jij doet je benen af, kan ze dus ook onder het werk uitkomen. zoals jij jezelf omschrijft ben jij zelf ook behoorlijk gespannen. zolang jij dat bent zal zij het ook blijven. als ik jou was zou ik gaan grondwerken. veel longeren!
daarnaast bleek achteraf dat mijn paard ook onder het werk uit liep omdat haar rug vast zat. je zegt zelf dat jouw paardje erg werkwillig is. miss een goed idee om te kijken of er blokkades zitten. mijn paard is inmiddels 2 keer behandeld door een osteo, en ik kan haar nu steeds beter in elkaar rijden op een rustig tempo, met het gevoel dat ze zichzelf ook echt draagt.
toen ik weer kon beginnen met trainen (na de osteo) moest ik veel achtjes rijden, en telkens ophoudingen maken. het is namelijk erg belangrijk dat je ook je hand naar voren doet, zodat ze de rug lang kan maken. zonder dat, geen ontspanning. ik hoop dat je er iets aan hebt. succes!!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 12:40

Heb je dit probleem al 2 jaar of is dit sinds kort gekomen?
Naast het rijtechnische deel kun je ook eens kijken naar voeding en huisvesting.
Je zeg namelijk "op haar hele drukke dagen, als ze op stal heeft gestaan" gebeurd dat vaak en hoelang staat ze dan op stal?

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 13:41

het probleem was 4 jaar terug nog veel en veel ernstiger, dit is ook de reden dat ik haar heb gekregen. ze stond op een soort mini-manege, en ik was de enige van 40 kinderen die nog op haar durfte te rijden. toen ze daar gingen stoppen met lesgeven, deden ze alle pony's weg, maar haar wilde ze niet 'verkopen' vanwege haar leeftijd en gedrag(op stal kan ze soms ook echt gevaarlijk zijn, en anders continu nukkig) omdat ze dan vreeste dat ze in de handel zou komen. dus hebben ze haat gratis weg gegevan aan mij, omdat ik de enige was die nog op haar wilde/durfte te rijden.

de stalling is vorige maand verandert, maar dit is eigenlijk alleen maar positief. op stal is ze veel rustiger en in de algemene omgang (trailer laden, poetsen, aansingelen, wassen) is ze er ook echt op vooruit gegaan. rijden is eigenlijk altijd al zo geweest, wel met zeer sterke ups en downs.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 13:44

Idd elke dag naar buiten. Maar ik snap niet waarom je je pony zo terug rijdt? Waarom start je niet met 5 tot 10 minuten (of langer/korter. Gewoon zo lang nodig is) galopperen in een aardig tempo, zodat je paard even alles kwijt kan?

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 14:07

ik denk zelf dat dat niet zo goed is voor haar spieren. ze is de jongste niet meer... en als ik zie hoe lang zij kan dribbelen en drammen in bijv. een buitenrit, is ze na een half uur galoperen nog niet alles kwijt. ze is echt een beestje dat zichzelf nog met gemak dood rent.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 14:20

Mijn paard heeft zo'n fase gehad (verkeerd ingereden) en als je die 'even' liet gaan, dan stopte ze nooit meer. Niet de manier om te werken vind ik dus.

Waar je naar toe moet is de ontspanning. Leren dat rijden eerst ontspannen is en dan werk. Dit heb ik bereikt door niets anders te willen dan te stappen. Rust en rust. Wil ze hard, wil ze drammen, dan zet je haar stil, desnoods tegen het hek en wacht je net zo lang tot ze gaat ontspannen. Pas als een paard ontspant kunnen ze de spieren aanspannen die jij wilt dat ze gaan gebruiken.
Niet gefrustreerd raken want dat werkt tegenovergesteld. En blijven praten. "Ruuuuustig, braaf" enz.

Heb je ook les? Want het klinkt ook alsof ze niet helemaal in balans is. Werk dus ook aan het rechtstellen, dat kan in stap al moeilijk genoeg zijn. Laat al het andere werk even voor wat het is, galop enz niet belangrijk.
En let op de energie van je paard. Staat ze wel genoeg buiten? Hoeveel krachtvoer krijgt ze?

sasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 14:27

Ik heb ook een tijd op zo'n pony gereden, maar wat bij mij altijd werkte was:
-eerst goed lang instappen tot ze rustig stapt
-rustig aandraven en veel voltes maken
- veel verschillende dressuur oefeningen en hou haar bezig met vanalles, dus veel wendingen en oefeningen en ophoudingen
- spelletjes werken ook heel goed, dus de tonnenrace in draf en om pionnen heenrijden enzo

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 14:36

kirishu schreef:
het probleem was 4 jaar terug nog veel en veel ernstiger, dit is ook de reden dat ik haar heb gekregen. ze stond op een soort mini-manege, en ik was de enige van 40 kinderen die nog op haar durfte te rijden. toen ze daar gingen stoppen met lesgeven, deden ze alle pony's weg, maar haar wilde ze niet 'verkopen' vanwege haar leeftijd en gedrag(op stal kan ze soms ook echt gevaarlijk zijn, en anders continu nukkig) omdat ze dan vreeste dat ze in de handel zou komen. dus hebben ze haat gratis weg gegevan aan mij, omdat ik de enige was die nog op haar wilde/durfte te rijden.

de stalling is vorige maand verandert, maar dit is eigenlijk alleen maar positief. op stal is ze veel rustiger en in de algemene omgang (trailer laden, poetsen, aansingelen, wassen) is ze er ook echt op vooruit gegaan. rijden is eigenlijk altijd al zo geweest, wel met zeer sterke ups en downs.

Wat is er dan positief veranderd? Komt je paard veel buiten en wat en hoeveel voer krijgt hij?
Kan ook zeker een verschil maken maar hoeft niet.
Maar in al die jaren dat je het paard hebt heb je dus nogal wat problemen heb je een instructeur?
En ook niet geheel onbelangrijk zijn er weleens foto's gemaakt van de rug of iets?
Want gezien je al zo lang loopt met je problemen zou het misschien niet verkeerd zijn om dat eens goed na te laten kijken.
En heb je misschien heel toevallig foto's of een filmpje?

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 15:00

ze was eerst een extreem nukkige oude taart. dat is denk ik door het contact met meer en andere soort genootjes heel erg verbeterd.
ze komt iedere dag buiten, in weer en wind.
gewoon een flinke pluk hooi, en 1 tot 1.5 kilo brok per dag(hangt er van af of ze gegraasd heeft of niet).
foto's hebben wij nog nooit laten maken, heb ook geen idee of dit vroeger wel is gebeurt. ook eerdere blessures weet ik niets van af.
ik had een instructrice, maar dit is gestopt ivm verhuizen. ik heb nu 2 maanden geen les meer gehad, en alles gaat van kwaad naar erger. ik ben meteen toen we op de nieuwe stal stonden opzoek gegaan naar een nieuwe instructeur. heb morgen mijn eerte afspraak met nieuwe instructeur. had vorge weer eigenlijk met een andere afgesproken, maar toen ik op stal kwam zat er een briefe op de deur geplakt 'dat er iets was tussen gekomen'.
een foto...... ik zal even zoeken, maar waar wil je precies een foto van??

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 15:56

Ik zou in de eerste instantie eens stoppen met die 1,5 kilo brok per dag, kijken wat voor verschil dat maakt.
Daarnaast is het nooit slecht om de rug/hals/ed even na te laten kijken om te voorkomen dat je paard gewoon pijn heeft. Het klinkt mij een beetje in de oren als een paard wat in extreme onbalans is en daardoor vlucht.
Mijn advies is om eerst het gehele paard te laten checken en je dan te verdiepen het rechtrichten van je paard www.paardenbegrijpen.nl

Heb je ook filmpje/foto's van het rijden?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 18:26

kirishu schreef:
ze was eerst een extreem nukkige oude taart. dat is denk ik door het contact met meer en andere soort genootjes heel erg verbeterd.
ze komt iedere dag buiten, in weer en wind.
gewoon een flinke pluk hooi, en 1 tot 1.5 kilo brok per dag(hangt er van af of ze gegraasd heeft of niet).
foto's hebben wij nog nooit laten maken, heb ook geen idee of dit vroeger wel is gebeurt. ook eerdere blessures weet ik niets van af.
ik had een instructrice, maar dit is gestopt ivm verhuizen. ik heb nu 2 maanden geen les meer gehad, en alles gaat van kwaad naar erger. ik ben meteen toen we op de nieuwe stal stonden opzoek gegaan naar een nieuwe instructeur. heb morgen mijn eerte afspraak met nieuwe instructeur. had vorge weer eigenlijk met een andere afgesproken, maar toen ik op stal kwam zat er een briefe op de deur geplakt 'dat er iets was tussen gekomen'.
een foto...... ik zal even zoeken, maar waar wil je precies een foto van??

Van het rijden een foto's of filmpje dan krijgen we een beter beeld misschien van wat er gebeurt.
Ik zou toch het paard eens laten nakijken als het paard het al 4 jaar of zelfs langer doet kan er best eens een probleem zitten misschien zit die vast of wie weet wat. Ik zou gewoon de DA eens bellen je verhaal uitleggen zodat deze het paard kan nakijken en eventueel foto's maken ze is ook al wat ouder dus ik zou eventuele mankementen niet uitsluiten en dat zou ik eerst gaan controleren.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:12

Heb enkel je titel gelezen maar mijn ervaring is dat als een paard op de schouder valt ie automatisch sneller en sneller gaat gaan.
je zegt dat ie scheef is, dus vermoed dat je niet echt bezig bent met rechtrichten?

weet niet of je daar bekent mee bent, anders moet je maar eens opzoeken: antoine de bodt

succes

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:23

Ik rij op een haflinger die ook erg voorwaarts is, zeker in het begin met aandraven. Ik maak er dan juist gebruik van door extra actief (veel figuren en voorwaarts) te gaan rijden. Eventueel alvast een galopje erin te gooien. En op het punt dat zij dan langzamer wil, dan zet ik door met voorwaarts blijven. Werkt ergg goed en hierdoor is ze altijd aan het been.

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:29

Misschien ander voer? Ik heb goede ervaringen met Pianissimo van Cavalor. Hierin zit extra tryptofaan waardoor het paard rustiger in het hoofd wordt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:39

kirishu schreef:
het hele uur loopt ze te dribbelen, trekken en schudden met haar hoofd..

Hieruit maak ik op dat je ONBEWUST nogal veel spanning op de teugels hebt (logisch).
Ophoudingen moeten heel kort zijn en wanneer je gespannen blijft, worden de ophoudingen dus lang en heb je onbewust wel spanning op de teugels.
Echter is het belangrijk om dat juist niet te hebben, omdat het daardoor erger wordt.
Ik raad aan om ten eerste zelf te richten op ontspanning, dus rechtop en letten op je ademhaling en je spieren los te laten.
En je pony wanneer ze door je ophouding loopt een harde ophouding geven waar ze zeker van stopt.
Zelfde princiepe als been geven, dus eerst normaal, dan wat harder en uiteindelijk een tikje met de zweep.
Je laatste ophouding moet dus wel een resultaat geven. Belangrijk is om na elke(!) ophouding hélemaal te ontspannen.
Meeste mensen blijven toch een beetje gespannen omdat ze bang zijn om "los" te laten.
Je benen moet je er idd wel aanleggen (dus niet drijven), omdat het probleem anders ook groter wordt.

Verder zou ik ook zeker andere soorten voer gaan proberen. En wanneer je een goede instructeur hebt gevonden ook een osteopaat laten komen.
Deze kan je pony los maken (blokkades), waardoor het voor jou makkelijk wordt. Zonder les heeft het wsl weinig nut, omdat je dan zal vervallen in je oude gewoonte.

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:55

Weet niet of het al genoemd is, maar weet je zeker dat je zadel past? Klinkt als vluchtgedrag onder een pijnlijk zadel vandaan.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 11:12

Ik denk dat je je paard veel losser moet gaan rijden, ik weet natuurlijk niet hoe je rijdt, maar ik heb het al wel vaker meegemaakt dat paarden dribbelden en dat kwam bijna altijd doordat er teveel druk was. Als het paard nog drukker werd, teugels nog korter, dus paard nog drukker enz.
Begin rustig te stappen met een lange teugel (dus geen contact met de mond) en kijk of je haar kunt stoppen op je zit. De teugels zijn niet om te remmen! Als ze rustig stapt kun je rustig gaan draven, maar nog steeds met een lange teugel. Pas als je kan stoppen op je zit en ze rustig kan draven kun je iets meer contact gaan nemen.
Mijn oude pony had dit ook toen we haar kochten. Ze liep gewoon dwars door het bit heen en kon alleen maar kort lopen en dribbelen. Nu kan ik haar stoppen op zit en kan ze rustig en ruim draven (overigens wel het bit eruit gehaald, maar dat had een andere reden)

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 14:07

ik heb een nieuwe intsructeur gevonden, afgelopen zondag eerst les gehad en beviel zeer goed! echt weer bij de basis begonnen, in idd met hele korte en krachtige ophoudingen. aan het einde van hety uur ging het 100x beter dan aan het begin. vandaag weer lessen, dus hopen op nog meer vooruitgang.
hij heeft mij echter wel met slag en stoot afgeraden om te beginnen met 'even de enegie er uit'. dit kan soms werken, maar door het temprament en de eigenwijsheid van mijn pony, zal dit alleen maar als rezultaat geven dat ik in de stres begin, en dat zij al bezweet is voordat we ook maar iets gedaan hebben. na 5 min stappen gaat ze er toch weer vol tegen aan.

ik weet vrijwel zeker dat het zadel haar niet in de weg zit. ik heb onlangs een nieuw en compleet anders zadel gekocht waar zowel ik als zij beten in/onder zit. dit zadel is aangepast door een zadelmaker, en zij was er zelf ook zeer tevreden mee. mijn pony heeft namelijk een vrij lastige rug voor eenzadel: hoge en lang doorlopende schoft. aan haar vacht is wel te zien dat er ooit een heel verkeerd zader op gelegen heeft.

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:44

Hey wat fijn zeg, dat je iemand hebt gevonden waarmee het klikt en die je ter plaatse kan helpen.

Overigens bedoelde ik met mijn opmerking niet 'even de energie eruit rijden', maar juist om haar aan het werk te zetten en daarmee afleiding te bieden tegen tegendraads worden en er vol tegenaan te gaan. Bij mijn verzorgpony werkt het direct actief aan het werk gaan als ik aandraaf (ik rijd trouwens ook altijd in het begin met losse teugels totdat ze zelf mijn hand opzoekt) ontzettend goed. Zo zie je maar weer dat je je aanpak echt op je paard af moet stemmen ;-)

kirishu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 07:28

nou, zoals ik al zij gister dus weer les gehad, ging geweldig!! ze liep nog wel echt te drammen en probeerde ontzettend te rennen. maar ik denk dat het niet een kwestie is van haar afleren dat te doen, maar dat ik moet leren om er steeds sneller mee om te gaan. ze is al 24 en denk dus niet dat ze het snel gaat afleren....

iedereen ontzettend bedankt voor alle tips!! heb er wel echt iets aan gehad ;-)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 07:31

laat gaan laat gaan
laat hem maar eens flink galloperen
wat kan er gebeuren niks toch ?
maak hem maar eens moe
dan worden ze vanzelf rustiger

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:16

little_birdy schreef:
laat gaan laat gaan
laat hem maar eens flink galloperen
wat kan er gebeuren niks toch ?
maak hem maar eens moe
dan worden ze vanzelf rustiger

Dit werkt niet voor alle paarden zo.
Tuurlijk worden ze uiteindelijk moe, maar sommige gaan tot het uiterste, wat gevaarlijk is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:18

kirishu schreef:
nou, zoals ik al zij gister dus weer les gehad, ging geweldig!! ze liep nog wel echt te drammen en probeerde ontzettend te rennen. maar ik denk dat het niet een kwestie is van haar afleren dat te doen, maar dat ik moet leren om er steeds sneller mee om te gaan. ze is al 24 en denk dus niet dat ze het snel gaat afleren....

iedereen ontzettend bedankt voor alle tips!! heb er wel echt iets aan gehad ;-)

Je zal steeds beter leren aanvoelen wanneer en hoe je moet reageren op haar. Ook zij zal meer vertrouwen krijgen en leren wat de bedoeling is. *\o/*

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 19:20

moet ze persee op stal? voor sommige paarden is de beste remedie al om ze gewoon 24 uur per dag op het land te hebben, loopt ze zelf de hele dag haar rondjes en zal ze een stuk relaxter zijn. als het mogelijk is kun je dat wellicht eens proberen.

brok zou ik ook mee afbouwen en dan stoppen, kijken of het daarin zit. weet niet wat erin zit maar een paard kan goed ontploffen na het eten van haver.

dit zouden 2 dingen zijn die je kan proberen voordat je haar laat testen op rug of tuig
ik herken dit namelijk heel erg van mijn pony, was 26 jaar en was ook zo als ze niet constant buiten liep. in de winter was ze echt een draak, ook dribbelen, scheef draven en in volle vaart ervandoor.

tegen de lente hield dit op, was bij haar echt een energie probleem samen met niet op stal willen staan.

helpt het niet als je haar eerst even losgooit in de bak? 10 minuten rausen en dan kijken hoe ze is?