geen zweep in de hand ook geen reactie op been.. wat te doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hiphorse

geen zweep in de hand ook geen reactie op been.. wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 20:33

hallo bokkers,

ik heb met het rijden met mn fjord nogal een probleem waar ik graag van af wil.

nu moet ik dus altijd met een zweep rijden (hoef hem niet te gebruiken alleen vasthouden) want als ik geen zweep heb gaat ze ook niet harder dan stap wat ik ook doe ...
nu wil ik liever niet met sporen rijden omdat ik al weet dat ik dan onbewust met de sporen prik wanneer het niet nodig is

waarom zou ik graag zonder zweep willen rijden? nou omdat als ik mn zweep een keer vergeet dat het dan niet uit maakt en gewoon alsnog normaal kan rijden
ik heb 1 keer in de week les maar zoals wel vaker in een les gebeurt is dat je gewoon een zweep bij moet pakken

alvast bedankt voor de tip(s) die jullie gaan geven :)

Anoniem

Re: geen zweep in de hand ook geen reactie op been.. wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:35

Zweep op de bakrand leggen en als het nodig is hem erbij pakken? En dat zo opbouwen tot je geen zweep meer nodig hebt, of weinig?

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 20:36

fresley schreef:
Zweep op de bakrand leggen en als het nodig is hem erbij pakken? En dat zo opbouwen tot je geen zweep meer nodig hebt, of weinig?

dat probeer ik al sinds ik der heb (nu dik een half jaar) maar het heeft geen resultaat gegeven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:37

Geef je d'r ook wel eens een klein tikje met de zweep? Als jij door wilt stappen, dan moet ze doorstappen. 1x vragen ,reageert ze niet, been en een klein tikje, kijken of ze die link legt :)
Mijn pony was ook een tijdje niet meer voorwaarts, heb 3x met een zweepje gereden en nu gaat ze weer als een trein, zonder zweepje :)

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 20:39

chelle_dora schreef:
Geef je d'r ook wel eens een klein tikje met de zweep? Als jij door wilt stappen, dan moet ze doorstappen. 1x vragen ,reageert ze niet, been en een klein tikje, kijken of ze die link legt :)
Mijn pony was ook een tijdje niet meer voorwaarts, heb 3x met een zweepje gereden en nu gaat ze weer als een trein, zonder zweepje :)

op die manier werk ik altijd maar zodra ik een zweep heb hoef ik hem niet te gebruiken, het probleem komt pas als ik geen zweep heb

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:42

Zet er eens een ander op.
Iedereen kan zijn paard snel maken, maar de meesten doen het net niet goed.
Naar iemand anders kun je kijken, je pony leren en dan door uitleg kun je begrijpen en zelf proberen.

Misschien een optie?

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 20:43

Chaos schreef:
Zet er eens een ander op.
Iedereen kan zijn paard snel maken, maar de meesten doen het net niet goed.
Naar iemand anders kun je kijken, je pony leren en dan door uitleg kun je begrijpen en zelf proberen.

Misschien een optie?

dat kan ik wel eens probeeren
zal eens bedenken wie ik er dan opzet

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 22:55

Gebruik je hand, laat hem merken dat je ook zonder zweep echt nog wel wat te vertellen hebt.
Dus gewoon aansporen, geen reactie is even een flinke por en nog geen reactie dan geef hem een klap met je vlakke hand op zijn achterste.
En liever iets te hard geschrokken en weten dat het menens is dan te zacht en hij is nog niet onder de indruk.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 23:33

Nog harder been geven als hij niet reageert. Net zo lang tot dat hij wel reageert en dan belonen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:24

Zoals hierboven, been geven...geen reactie?...tikje erbij. Veel schakelen in de gangen en veel overgangen rijden. We zullen eens zien of ie dan wakker wordt voor je been. Ik denk het wel.
En je lessen volgen, hè?

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 13:56

harder been geven heeft geen nut hoe hard je ook been geeft er komt geen reactie (of ze gaat nog sloomer lopen :( )
met je vlakke hand een klap geven geeft ze ook geen reactie op
overgangen rijd ik behoorlijk veel

het probleem is echt dat als ik geen zweep heb (dus kan geen tikje geven als ik die niet heb ;) ) ze gewoon totaal niet reageert

met zweep doet ze gewoon alles, hoef de zweep alleen vast tehouden voor de rest hoef ik er niks mee te doen

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:59

Wat is er mis met een spoortje?

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:59

je kan ook het uiteinde van te teugels nemen en daarmee een tikje of de schouders geven, dit werkt mij mij wel goed :)

en anders je zweepje steeds meenemen he

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 14:33

Sorry, maar ze is echt ongehoorzaam voor je been, dat zal je met je been moeten oplossen.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 14:36

Springzweep in je laars duwen?
Pakken als je m nodig hebt en weer weg doen als je hem niet nodig hebt
Zo ging ik altijd bij de kudde jonge paarden de wei in of bij gestoorde paarden de stal in
Zien ze hem niet en als je hem nodig hebt heb je hem wel bij de hand ;)

En dat langsaam afbouwen
Geen reactie op been tik geven wat correcter zijn

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:48

ik zou gewoon je zweepje er ff bijhouden, misschien toch maar een tikje dan? dat paard is je voor de gek aan het houden voor mijn gevoel. Tik eens achter je laars in plaats van op zijn kont.

en ja.. gewoon niet je zweepje vergeten :')

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:17

Ik had al een pb gestuurd, maar wil toch wel even zeggen dat ik sta te kijken van de reacties hier :oo
Wie zegt dat het niet aan de houding van de ruiter ligt dat ze onbewust haar paard op de rem zet, dan zeg je in principe met je benen hup hup vooruit en met je houding dat ze moet stoppen, paard snapt er niets meer van.
Als ik iemand op mijn paard zet waarvan haar houding niet goed is dan zal ze ook niet lopen, maar als ik haar een zweep er bij geef dan wel, want daar is ze bang voor.
Los je daar het probleem dan mee op :n
Zitles nemen van iemand die daar verstand van heeft en niet je paard de schuld geven, maar jezelf. :Y)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:21

Ik denk dat het voor jou echt nog ff een stapje te ver is. Als je je paard niet snel krijgt op je been is de kans groot dat dat komt doordat jij uit balans gaat.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:22

mnkortleve schreef:
Ik had al een pb gestuurd, maar wil toch wel even zeggen dat ik sta te kijken van de reacties hier :oo
Wie zegt dat het niet aan de houding van de ruiter ligt dat ze onbewust haar paard op de rem zet, dan zeg je in principe met je benen hup hup vooruit en met je houding dat ze moet stoppen, paard snapt er niets meer van.

Nou je zult er van staan te kijken maar dat word al gezegd. Lees bijv mijn voorgaande post.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 18:25

mnkortleve schreef:
Als ik iemand op mijn paard zet waarvan haar houding niet goed is dan zal ze ook niet lopen, maar als ik haar een zweep er bij geef dan wel, want daar is ze bang voor.
Zitles nemen van iemand die daar verstand van heeft en niet je paard de schuld geven, maar jezelf. :Y)

Nou sorry hoor, maar als ik op 'mijn' tinker rijd, dan staat ze toch stil hoor zonder zweep. En dat heeft niks met mijn houding te maken..
Momenteel reageert de mijne niet op been, dus is ze te traag dan heb ik een zweep. Pas als ze volledig goed op m'n been zal reageren zonder dat ik de zweep daarvoor nodig heb, dan kan ik hem ook weg leggen. Maar dan moet je het reactie vermogen verbeteren. door veel overgangen te rijden. tempo wisselingen en actief houden. Been is been = weg. Zo niet dan meteen reageren. Flink oefenen dus.

Wat zegt je lesgeefster zelf hierop?

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:11

Jolandaa_ schreef:
mnkortleve schreef:

Nou sorry hoor, maar als ik op 'mijn' tinker rijd, dan staat ze toch stil hoor zonder zweep. En dat heeft niks met mijn houding te maken..
Momenteel reageert de mijne niet op been, dus is ze te traag dan heb ik een zweep. Pas als ze volledig goed op m'n been zal reageren zonder dat ik de zweep daarvoor nodig heb, dan kan ik hem ook weg leggen. Maar dan moet je het reactie vermogen verbeteren. door veel overgangen te rijden. tempo wisselingen en actief houden. Been is been = weg. Zo niet dan meteen reageren. Flink oefenen dus.

Wat zegt je lesgeefster zelf hierop?

Puur een reactie hier op uit interesse, ik weet ook niet of in nu erg offline ga :o ik denk zelf dat de ts er wel wat aan heeft ;)
Waarom denk je dat het dan niets met je houding te maken heb, heb je rijles van iemand die zitles geeft of iets van centred riding?
Je zegt momenteel reageert ze niet op je been, voorheen heeft ze dat dus wel gedaan, waaraan zou dat kunnen liggen... een niet meer passend zadel, een ruiter die niet goed zit doordat ze bijvoorbeeld last van haar rug oid heeft, een paard dat last van haar rug heeft...
Of zit er misschien een ruiter op die niet consequent genoeg is, we denken allemaal dat we consequent zijn tot dat we een keer een echte goede rijles gehad hebben dan worden we wel op de puntjes gewezen. :=

Om even duidelijk te maken waarom ik dit vraag en dat het absoluut geen aanval oid is. :n
Ik dacht ook een paard te hebben die niet wou lopen enkel met een zweep liep ze lekker voorwaarts en ik hoefde die zweep alleen maar vast te houden dan liep ze al, die zweep was zo'n eng monster :=
Ik heb goede zitles genomen en kwam er achter dat er wel degelijk wat aan mijn houding mankeerde :o
Ik zette mijn paard onbewust op de rem, nu kan ik heerlijk rijden zonder dat ik een zweep hoef te gebruiken, ik zit veel beter dan voorheen en hinder mijn paard niet meer.
Je lichaamshouding is o zo belangrijk een paard reageert al op een vlieg waarom dan niet op die paar cm die jij te ver naar achter zit.
Ik ben een recreatie ruiter van 35 die elke dag nog bij leert heus geen topruiter en die zal ik nooit worden ook. :+

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:23

Pfff gsdfsdfg, dat was m'n eerste reactie :P Nu ga ik even relativeren en niet alles meteen als kritiek te gaan zien. :o

Ik heb prima les dus dat is geen twijfel. heb een topinstructrice met goede resultaten en weet zeer goed waar ze bezig mee is.

Maar qua zit heb ik tot op heden diverse instructrices gehad en mijn houding is goed, iig weinig tot nooit kritiek. Ik rijd eerder met te veel souplesse als een stugge houding.

Dana is een tinker, en niet echt de snelste. Haar basis gang moet daarom ook enorm verbeterd worden. Dana heeft op goed tempo gelopen, maar toen raakte ze even kreupel en daarna 4 maand wegens een te dikke buik stil gestaan. Nu beginnen we van voor af aan en dan echt van voor af aan, omdat ze gewoon lui is.

Het liefst staat ze stil en dan een uur lang. Momenteel is er wellicht iets anders aan de hand, met instappen ademt ze al zwaar. (word aan gewerkt) maar hiervoor had ze redelijk tempo maar reageert niet op been. Ze wacht gewoon af op m'n zweep. Ik heb zelf nog nooit zo'n lui paard gezien als Dana. Ze is wel enorm leergierig en pakt het ook meteen op.

Ik zie je reactie ook niet als aanval, van leren word je nooit dommer.
Maar zitles, toevallig volgende week op stal een workshop houding en zit. Wellicht een idee als er nog plek is.

Qua concequent word ik op m'n les daar behoorlijk achter de vodden gezeten. gezien ik 't soms nog wel eens zielig vind haar steeds te moeten slaan :o maar ze wacht puur de reactie af.

Dana word volgende week een keer met hartslag meter gereden, eens kijken wat haar hartslag doet, want we hebben inderdaad wat bedenkingen (qua gezondheid) maar toen ze die nog niet had (of ze vielen niet op) was ze nog sloom..

Maar ik ga er meteen achteraan, natuurlijk is er niets mis met mij, waarom zou ik, ik ben perfect. Tja kritiek horen is niet leuk nee. maar misschien heb je toch gelijk. Ik heb namelijk best wat trauma's qua paarden, En Dana is de enige op wie ik op stap. Ik kan inderdaad blokkeren, en mijn linkerhand/schouder vast zetten. Dus wie weet zit onbewust daar wel een oorzaak in.

Nu klinkt mijn antwoord wellicht wat vaag, maar ik heb een gespleten persoonlijkheid die allemaal een eigen mening hebben (nja ik kan heel chaotisch zijn, en daardoor mezelf tegen spreken zoals je kan lezen.)

verder ga ik je adviezen ten harte nemen en wie weet :)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 19:32

Jolandaa_ Niet denken hoor ik ben dan wel heel direct, maar bedoel het wel goed hoor :j
Super dat je toch mee denk we zijn geens van allen perfect ;)
Ik heb ook tinkers dus ik weet best waar je over praat ik kan een boek schrijven wil ook best een gedachten met je wisselen, maar dan liever niet openbaar :o
En vaag klink je zeker niet ik begrijp precies wat je bedoel ;)

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 20:05

zo veel reacties had ik eerlijk gezegt niet verwacht toen ik het topic opende :o

maar ik heb vandaag weer gereden en het lijkt wel of m'n pony op bokt zit :P
heb gewoon zonder zweep kunnen rijden reactie op been was super, heb geen idee hoe het komt dat ze het in 1 keer zo goed doet maar was er super blij mee :)
morgen heb ik weer les dus eens kijken of ze het dan nog zo doet

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 23:37

Zorgen dat de oefeningen die je vraagt zo op je pony inwerken dat ze ze graag gaat doen, oftewel ze wordt er beter door.

Dus of de oefenngen zo doen zodat ze zicht er fijn bij voelt en het voor haar ook een nut heeft, of het minder leuk maken om de oefening niet te doen.

Wat bij mijn fjord werkte was jij wil langzaam, oke, dan heel langzaam en dan zijgangen en dan achterwaarts. Daardoor was draven fijner en was die ineens wel gemotiveerd om het te doen.