Een dipje? Wel of niet starten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kwpn123

Een dipje? Wel of niet starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 17:47

Sinds 2,5 jaar heb ik (nadat ik een paar jaar kwpners gereden heb) een eigen friese merrie. Met de Kwpners ging het op wedstrijd altijd wel redelijk goed, het waren vaak wat hete paarden die in de ring of knalden of juist te heet waren en dan waren de punten vaak wat minder. Afijn ik kwam meer wel dan niet met winstpunten thuis en eindigde veelal bij de beste 6. Ben niet hoger als het l2 gekomen omdat het mijn eigen paarden niet waren zat er nogal wisseling in. Ik was dat zat en kocht mijn eigen paard. Maar ben nu nog steeds maar L2. Ik heb het gevoel dat ik er veel harder aan moet trekken. Het paard komt in verzet als ik bijvoorbeeld ga wijken, ze rent er of door, dan houd ik haar tegen en kan ik vanuit de stap haar wel houden en het wijken af maken, maar ze gooit ook graag haar hoofd in de lucht en pakt dan met de tanden het bit vast.

Afgelopen zondag had ik een wedstrijd maar reed geen winstpunt en die week ervoor ook niet. Die week ervoor scheelde het maar 1 punt en afgelopen zondag had ik maar 171punten.

Vorige week liep ze thuis redelijk goed en op wedstrijd terrein tot aan het inrijden ook nog redelijk, begin van de proef startte ik met 7ens en 8en en daarna kakte het in naar 4en! Het tempo is dan ook weg, en wat ik ook probeer ik krijg het er niet bij. Vooral de stap wordt dan bagger en neigt zelfs lateraal. Toen ik de proef afgelopen zondag uit kwam en de baan uit stapte gaf ik haar been - geen reactie - TIK! Toen meteen was ze weer bij de les en liep ze vlotjes door met uit stappen.

Zaterdag staat er weer een wedstrijd. Ik twijfel of ik wel of niet zal starten omdat de overtuigingskracht een beetje zoekende is. Ik rijd graag overtuigd een nette proef (zoals meer natuurlijk). Zou ik het beter af kunnen zeggen en rustig thuis de boel weer onder controle zien te krijgen? Of toch gewoon starten en zien wat er gebeurt?

Wie tips heeft over deze situatie, heel graag!

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:57

Misschien een spoortje aandoen, of heeft dat ook geen effect?

Ik lees even mee :)

EllyC

Re: Een dipje? Wel of niet starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:15

waarom kreeg ze die tik(je) dan niet al in de ring?

kwpn123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 18:40

Kreeg ze wel. Maar het lijkt of ik daar geen reactie krijg. Vooral in stap. Hierdoor ontstaat er een nogal onrustig beeld.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:45

Gewoon eerst thuis de boel in orde krijgen, en niet alleen voor de winst rijden maar voor het plezier en jullie band samen. Als jullie een fijne proef rijden en samen plezier hebben is dat toch veel leuker? Als thuis alles weer leuk en goed gaat kun je je kunsten wel weer aan de buitenwereld tonen! Zorg dat jullie allebei plezier hebben en ontspannen aan een proef beginnen zodat ze voor je wil werken! Een spoortje lost het probleem natuurlijk niet op. Maak haar weer lekker actief aan het been misschien met wat extra les oid en geniet samen:)

yevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:54

Wees vooral heel consequent en start bijvoorbeeld eens HC.
Ik zelf ben altijd heel consequent, ik wil dat hij op cc er net zo aan trekt zoals hij dat thuis ook kan. Dat het een keer niet lekker gaat prima, dat kan. Maar het moet niet zo zijn dat hij op wedstrijd midden in een proef denkt : ''aaaaaah zo. lekker op mijn tempo en zoals ik het wil. dat bevalt me wel!'' Gaan is gaan, ho is ho. wees daar consequent in, oefen proefjes of stukjes uit de proef waarin hij begint te klooien. óók op het losrij terrein kun je dit oefenen. Hij moet scherp zijn en op jou letten. En zoals ik al zei, start eens een keer HC, zo kun je hem ook eens wat doorpakken op dat punt, zonder dat dit echt invloed heeft op je winstpunten.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:28

je kunt de gok wagen en misschien rij je winst. maar voor een gedegen basis zul je toch echt serieus moeten gaan trainen. trainen doe je thuis en niet op wedstrijd.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:35

is het paard wat je nu heb wel het paard dat bij jou wensen past?
je schrijft dat je altijd hete paarden heb gereden en dat je fries dat niet heeft, en ook wat makkelijker tegen je is.
voor op wedstrijd ingeschreven heb je al, dus ik zou gewoon gaan rijden, maar gas is gas dus ook in je proef.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 23:21

Zoals "abacab" hier aangeeft, er is heel duidelijk nog heel wat werk aan de winkel.
Er is niet eens een goede basis in dit paard, dat moet jij als ruiter/trainer er dus inkrijgen.
Wat "jury" hier ook al aangeeft , waarom heb je niet veel duidelijker gereageerd binnen de piste, het paard verdiende daar heel duidelijk een correctie, maar die gaf je toen eigenlijk niet of veel te zacht.
Jouw ingesteldheid, je wil punten behalen, tjaaaa je moet eerst alles wel installeren een paard heeft de knopjes niet standaard juist afgesteld staan hoor.
Friezen worden idd ook gebruikt in de klassieke dressuur, maar diegenen die daar dan ook goed mee scoren zijn wel profs, het zijn wat het aanleren en idd echt het mooi laten uitvoeren wel net iets moeilijkere type paarden, liever lui dan moe.
En een wedstrijd is niet bedoelt als trainingsveld, das heel waar, maar jij moet wel net op dezelfde manier zitten, en net hetzelfde vragen en eisen als in de oefenpiste, en das voor heel veel mensen ook een heel groot probleem.
Zoek de fout ook eerder bij jezelf, en dus niet bij het paard.
Neem goed les.

Eke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 23:59

Hoi Kwpn123,

kwpn123 schreef:
Ik heb het gevoel dat ik er veel harder aan moet trekken.
Heh, goed gevoeld in ieder geval :). Je bent namelijk overgestapt van KWPN naar Fries... Dit klinkt misschien generaliserend, maar doorgaans is het behalen van een bepaald niveau met niet specifiek dresuurgefokte rassen wat intensiever dan met wel dresuurgefokte rassen. Verder geef je aan dat je eerder ook al tot de L2 was gekomen, maar nog niet verder. Kan het zijn dat je ook tegen je eigen obstakels aanloopt? Je wilt verder dan je tevoren bent gekomen, dus het kan heel goed zijn dat je zelf ook weer over een aantal drempels moet qua leren.

Citaat:
Afgelopen zondag had ik een wedstrijd maar reed geen winstpunt en die week ervoor ook niet. Die week ervoor scheelde het maar 1 punt en afgelopen zondag had ik maar 171punten.
Ja... dus? Ik weet niet zeker wat je hiermee wilt zeggen. Wat zijn je verwachtingen mbt het rijden van wedstrijden en winstpunten? Het lijkt me trouwens handiger om je te richten op het protocol zelf en de aantekeningen erop. Normaal gesproken zijn je wedstrijdresultaten een afspiegeling van je trainingsresulaten (uitzonderingen daargelaten). Dus trek je conclusies en pas je training erop aan zou ik zeggen.
Enne... Het heet niet voor niets WINSTpunt: Je kan niet altijd winnen. Toch? ;)

Ik vond je bericht een beetje verwarrend trouwens. Je onderwerp is het rijden van wedstrijden, en het lijkt erop dat je ontevreden bent over het feit dat je niet genoeg winstpunten rijdt. Maar wat je eigenlijk beschrijft is een rijtechnisch probleem. Is het dan niet handiger je af te vragen hoe je dit probleem oplost, en of je wel/niet gaat starten van ondergeschikt belang?

Maar goed, om concreet een antwoord te geven op je vraag: Je hebt je blijkbaar voor deze wedstrijd ingeschreven en er is geen sprake van overmacht. Gewoon gaan vind ik dan wel zo netjes, in ieder geval naar de organiserende partij. En als je dan toch daar bent: goed op je protocol kijken, en stel er eens vragen over aan het jurylid. Het kan wisselen per jury, maar vaak kun je zo een interessante mening/advies/leermoment krijgen. En dan bij thuiskomst? Wat Abacab en aeolusnr1 zeggen. Neem goed les, zoek de fout eerder bij jezelf en zorg voor een gedegen basis.

Succes en vooral veel plezier gewenst,
Eke

kwpn123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 10:22

Bedankt voor alle tips tot nu toe! Ik ga nu eerst nog een keer trainen en morgen met veel plezier starten.
Ik zal haar proberen tijdens de proef op de punten waar het fout gaat meteen te corrigeren en als ze dan niet reageert.. blijven volhouden met corrigeren.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:33

Hoeveel en hoe vaak train je en rijdt je wedstrijd? En hoe lang rijdt je dan los voor de proef? Kan het niet zijn dat het dier overvraagd wordt op de een of andere manier, lichamelijk of geestelijk? En als je rijdt wat doe je dan door de week heen?

Zo ja dan een paar stappen terug doen. De wedstrijden even laten voor wat het is en voor beiden het plezier in rijden weer terug geven. Ik herken een deel van het verhaal. Toen ik vroeger wedstrijd reed met de ponyclub was het eerst altijd om de week wedstrijd. Na verandering van regionaal terrein werd het opeens vooral iedere zondag wedstrijd.

Na een paar weken merkte ik dat bij mijn pony de lol om te werken wegging en hij erg traag werd terwijl hij normaal eigenlijk altijd afgeremd moest worden. Ook bij mij ging de motivatie er wel af en thuis ging het met de week slechter. Ik ben toen accuut gestopt met wedstrijden, een dag voor de limburgse kampioenschappen zelfs en dat was een verademing. Pony liep weer erg lekker, beter dan ooit en mijn lol om te rijden was weer terug. Dan maar geen bevestiging door een jury maar weer pret met zijn tweeen.

En onze tinker nu heeft snel last van verveling. Als hij langer achter elkaar hetzelfde moet doen is hij niet meer vooruit te branden. Loopt wat ongemotiveert rond te sjokken zonder pit of plezier. Dan is het tijd voor veel afwisseling weer, dan ben ik er weer niet alert op geweest om te afwisselen. Dan is hij zo weer de oude frisse vlotte ponie.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:41

Ik heb met mijn fries of had... impuls problemen, nu ik ander voer geef is ze wat feller geworden
misschien de moeite waard om naar voer te gaan kijken ook zodat ze niet zo snel neiging heeft van terugvallen. en je proef wat brutaler rijden hoor je ook vaak, kan me voorstellen dat dat niet zo makkelijk is als je hierdoor onzeker bent geworden

en wat betreft afwisseling kijk ook daar naar, mijne vind alleen bak niet leuk en loopt dan ook minder

succes

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 11:48

Wat doe je de dag voor je wedstrijd? Ik heb ook gestart met een wat lakse fries en als ik haar de dag voor de wedstrijd vrij gaf of mee het bos in nam (daar was ze wel heel heet) reed ik veel fijnere proeven.

Ook het voer wat Jenny_S aangeeft herken ik, alleen dan tegenover gesteld. Mijn huidige fries is heel heet en werkwillig (dus absoluut geen fries zoals Eke1 aangeeft) en bij haar heeft ander voer een zeer positieve uitwerking bij haar.