8jarige Lipizzaner Litano 2e x HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lx3

8jarige Lipizzaner Litano 2e x HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 16:18

Hallo allemaal,

Na aanleiding van mijn eerste topic, nog een vervolg.. Zoals beloofd!
Ik kan mijn vorige topic alleen niet meer vinden..
Dan toch nog maar even een klein verhaaltje:

Naam: Litano
Ras: Lipizzaner
Niveau: Nu L2, begin M1
Leeftijd : 8 jaar

Litano heeft altijd (zoals je in mijn vorige topic ook kon zien) heel erg de neiging om omhoog te komen, wat zelfs tot steigeren leidt.
Dit gebeurt nog heel af en toe, maar meestal ben ik hem snel genoeg af.
Hij doet dit heel ineens, vanuit niets. Zelfs vanuit een ontzettend rustig galopje.
Verder is het mijn wereldpaard en ben ik blij tot waar we nu gekomen zijn.. Ookal hoop ik nog veel verder te komen.
4 Weken terug ben ik in Papendrecht gestart. Hier heb ik proef 14 en 13 van de L2 gereden.

Het ging goed (?) maar ik wil graag nog extra tips om meer te kunnen verbeteren en klaar zijn voor het M.

Ik weet wat mijn verbeterpunten zijn, maar ik wil ze graag van jullie horen :D
Ook vind ik het leuk om te horen wat wél heel netjes, of goed gaat.

* Ik bewoog altijd mijn handen onafhankelijk van elkaar, wat een zaageffect leek. Ik ben daardoor zelf op dit moment best blij met mijn handhouding, omdat dit voor mijn doen best stil is.
Genoeg gepraat, hier zijn de filmpjes!

Proef 1, 14:
http://www.youtube.com/watch?v=Cm6pCGSCdfs&feature=plcp
Proef 2, 13:
http://www.youtube.com/watch?v=W6IUfD60l9E&feature=plcp

Bedankt voor het kijken,
Ik hoop dat jullie wat leuke en goede tips hebben. En geef vooral (opbouwend) commentaar! /3

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:09

wat een ontzettend leuk paard !!!

paar puntjes

probeer je benen wat stiller te houden (alhoewel dat best moeilijk kan zijn op en rondgeribt paard)
je paardje loopt continu achter de loodlijn ,
en het tempo is niet voldoende actief de benen bewegen wel maar de rug doet weinig

ik denk dat als je veel meer op activiteit gaat werken en meer van achter naar voren gaat rijden ,
dat de neus dan meer op de loodlijn zal komen en het ruggebruik ook beter zal worden

ik zou als ik jou was veel overgangen gaan rijden en probeer het paard rond en over de rug te houden
nu loopt hij veel achter de loodlijn en daar ga je problemen mee krijg op hogere niveaus

succes vind het een super mooi dier om te zien !

edit
probeer hem ook in het wijken veel meer voorwaarts te rijden hij valt nu bijna stil

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:38

Ik ga met bovenstaand bericht mee. paard mag actiever en meer van achter naar voren gereden worden. Ik herken mijn eigen pony erg in jouwe (is dan wel geen lipizzaner, maar wel een witje.) zoals stilvallen tijdens t wijken en tegen de hand met aanspringen in galop. Dit is een kwestie van goed trainen. Probeer met het aanspringen niet tegen te houden met je binnenhand waardoor er geen ruimte is. Hierdoor gaat je paard met zijn hoofd omhoog.

Edit: Ben wel benieuwd naar je punten.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 17:58

little_birdy schreef:
wat een ontzettend leuk paard !!!

paar puntjes

probeer je benen wat stiller te houden (alhoewel dat best moeilijk kan zijn op en rondgeribt paard)
je paardje loopt continu achter de loodlijn ,
en het tempo is niet voldoende actief de benen bewegen wel maar de rug doet weinig

ik denk dat als je veel meer op activiteit gaat werken en meer van achter naar voren gaat rijden ,
dat de neus dan meer op de loodlijn zal komen en het ruggebruik ook beter zal worden

ik zou als ik jou was veel overgangen gaan rijden en probeer het paard rond en over de rug te houden
nu loopt hij veel achter de loodlijn en daar ga je problemen mee krijg op hogere niveaus

succes vind het een super mooi dier om te zien !

edit
probeer hem ook in het wijken veel meer voorwaarts te rijden hij valt nu bijna stil

Bedankt voor je reactie!
Hier kan ik mee aan de slag.
Het wijken wist ik.. Is echt een punt om aan te werken! Vooral rechtsom. Schouderbinnenwaarts daarentegen (niet op filmpje uiteraard) pakt hij veel beter op als het wijken (is dat raar?)

Ik hoor dat vaker van buitenaf, dat 'iets meer over de rug'.
Terwijl mijn ene instructeur zegt: Het mag iets meer, maar het lijkt vooral zo omdat hij ietsjes overbouwt is.
Mijn instructrice zegt: Dat die juist heel netjes over de rug loopt, maar voor het M meer in de oprichting moet. (ik snap dat ik daar uiteraard nog niet aan moet beginnen als hij nog niet volledig over de rug is)
En op mijn vorige protecollen heb ik vanaf de L1 tot nu er 1 opmerking over gehad, en verder staat er niks over op !

Het enige waar ik het niet mee eens ben, is dat hij achter de loodlijn loopt. (dat valt toch best wel mee)
Eigenlijk was ik best tevreden met zijn hoofdhouding. Maar misschien zie ik dat niet, terwijl het wel zo is :)

Dankjewel

Edit: Nu ik het filmpje nog een keer kritisch heb teruggekeken, heb je ergens wel gelijk. Sommige stukjes duikt hij er net iets achter.
Maar hij heeft eerder met zijn kin op zijn borst gelopen, dus er is vooruitgang :D
Laatst bijgewerkt door lx3 op 08-11-12 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 18:01

Sharonaa_ schreef:
Ik ga met bovenstaand bericht mee. paard mag actiever en meer van achter naar voren gereden worden. Ik herken mijn eigen pony erg in jouwe (is dan wel geen lipizzaner, maar wel een witje.) zoals stilvallen tijdens t wijken en tegen de hand met aanspringen in galop. Dit is een kwestie van goed trainen. Probeer met het aanspringen niet tegen te houden met je binnenhand waardoor er geen ruimte is. Hierdoor gaat je paard met zijn hoofd omhoog.

Edit: Ben wel benieuwd naar je punten.

Zie je verbetering van de eerste naar de 2e proef? Ik merkte dat hij de 1e minder voorwaarts was, en ik er tussen de andere proeven door, nog even aan gesleuteld had. En de 2e wel beter was.
Hij is 9 vd 10 keer wel heeel scherp op mijn been, en vrijwel ook goed terug te rijden.

Mijn eerste proef was 198 punten en mijn 2e proef 202

Over het omhoog komen gesproken, in de 2e proef zie je bij de laatste galop, dat hij met zijn hoofd aan het klapperen gaat. Op zo'n moment, zoekt hij aanleiding om omhoog te gaan. Wat is doe , is dan been eraan maar wel mn hand op de plek houden waar die stond.
(daarom was de laatste galop misschien iets meer gasgeven, als verruimen :Y) )

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:05

schouder binnenwaarts is natuurlijk en hele andere oefening dan wijken ,
bij het wijken moeten ze hun lichaam en stuk rechter houden natuurlijk

ik vind hem behoorlijk achter de loodlijn lopen hoor,
dat zie je heel goed als je aan komt rijden van voren dan is zijn neus een stuk dichter bij de hals dan rest van het hoofd

overbouwd heeft weining met ruggebruik te maken ,
hij houd zijn rug hol dat kun je bij de lendenen zien ,
kun je hem makkelijk lang en laag rijden ?

probeer dat eens wat meer te doen dan zul je waarschijnlijk voelen dat hij zich veel losser zal laten in de rug dan zweeft hij meer nu bewegen allen zijn benen :)
ik hoop dat je er wat mee kan

in het 2e filmpje loopt hij veel beter op de loodlijn

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 18:27

little_birdy schreef:
schouder binnenwaarts is natuurlijk en hele andere oefening dan wijken ,
bij het wijken moeten ze hun lichaam en stuk rechter houden natuurlijk

ik vind hem behoorlijk achter de loodlijn lopen hoor,
dat zie je heel goed als je aan komt rijden van voren dan is zijn neus een stuk dichter bij de hals dan rest van het hoofd

overbouwd heeft weining met ruggebruik te maken ,
hij houd zijn rug hol dat kun je bij de lendenen zien ,
kun je hem makkelijk lang en laag rijden ?

probeer dat eens wat meer te doen dan zul je waarschijnlijk voelen dat hij zich veel losser zal laten in de rug dan zweeft hij meer nu bewegen allen zijn benen :)
ik hoop dat je er wat mee kan

in het 2e filmpje loopt hij veel beter op de loodlijn

Ik kan er zeker wat mee :)
Ik kan hem heel makkelijk lang en laag rijden, tijdens tempowisselingen ook en in elke gang.
Ik begin hier mee met losrijden en de laatste paar rondjes eindig ik hier ook mee.
Als hij overbouwd is kan je toch wel minder goed zien dat hij zijn rug boller maakt.
Aangezien het al een beetje ( loopt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:34

Huh? Heb ik dan echt stopverf in mijn ogen gehad... Blijkbaar was ik te druk met een ander paard voorlezen, heb de jouwe helemaal niet gezien.
(Ik had de 1e starter van de L2 voor gelezen, die 2 proeven direct achter elkaar reed)

Jammer, had je graag in het echt zien rijden.
Ga zo even je filmpjes beter bekijken of morgen, moet zo weg'.

Edit 1e en 2e (2e wordt hij wel trager) flimpje.
Je been houding, met name je voeten en je kloppende benen, is zonde, stoort het beeld een beetje en iets minder naar achteren hangen.
(ben hier zelf ook schuldig aan :D )
Bv met van hand veranderen, wel figuur netjs op letter rijden, inderdaad ietwat diep her en der en komt heel erg terug in het wijken.
Halsstrekken, kan meer. Wijken loopt hij eigelijk gewoon weg over de schouder.
En buiging is her en der nog niet wat hij zou moeten zijn.
Zou wat meer lossigheid willen zien, meer souplesse, dan zit je denk ik ook minder met de andere puntjes, want die lossen zichzelf dan
ook al deels op.

Whaah, zie nu pa wat ik allemaal opgeschreven heb, is minder negatief dan dat bedoeld hoor,
maar daar kan je nog wel wat winst behalen in je proef, dus meer puntjes pakken.
Leuk paard heb je! En netjes gereden hoor, maar heb geprobeerd te omschrijven wat ik nog mis,
met het oog op de M1 die eraan aan het komen is.

DiFa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 08:18

Aller eerst wat een erg leuk paard!
Ik ben met bovenstaande eens, maar wil ook nog iets toevoegen.
Probeer er aan te werken om in de overgangen het paard goed nagevelijk te houden. Nu zie ik hem elke keer met mijn hoofd omhoog komen.
Dat is wel iets wat je in het m goed voor elkaar moet hebben. En ook met de middengalop meer terug rijden. Dat je echt duidelijk het verschil laat zien.

Mijn paard vind sb ook makkelijker als het wijken dus is echt niet raar haha.
Succes verder!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:33

Had je nog 202 en 198 punten :oo sorry maar dat vind ik ze niet waard.
-Het wijken is nog niet goed
-Valt uit galop
-Middendraf kan meer
- Achterwaarts scheef

Ik zou eerder denken aan net een winstpuntje... Maar de jury dacht daar dus anders over :) Ik zou nog even in de L2 blijven en je paard hier nog iets beter voor elkaar maken.

Wel een super leuke combi!!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:59

Vind jullie een mooie combinatie.

De volgende dingen vallen mij op in de eerste proef:
* te laat gaan lichtrijden bij de middendraf, dit mag al in de hoek voor het van hand veranderen;
* linkerwijken doet ie helemaal niet, rechter is beter;
* halsstrekken ook eerder gaan lichtrijden en beter gaan voorbereiden;
* galop is op zich wel netjes, maar je mag na de middengalop wel meer terugrijden. Wel jammer dat ie uit de ene galop valt;
* overgang galop draf mag wat beter;

Het lijkt alsof het zadel van voren op de schoft drukt. Dit kan ook de oorzaak zijn van het impuls verlies. Zou daar zeker even naar laten kijken. Je mag je handen ook nog wat dichter bij elkaar hebben. Maar vind je wel mooi rechtop zitten.

Tweede proef:
* Wijken gaat hier beter dan in de eerste proef. Denk er wel om dat je hem niet over het schouder laat lopen;

Edit: lees net dat je 4 winstpunten had in deze proeven. Dat had je van mij niet gekregen. Om eerlijk te zijn vind ik het nog net winstpunt waardig. Maar zeker niet 2 winstpunten per proef waard.

Eke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 12:56

Hoi lx3,

Wat leuk dat je deze filmpjes post en om feedback vraagt. Stoer vind ik dat!

In je eerste post zie ik dat je inmiddels mag beginnen of bent begonnen in de M1. Deze twee filmpjes laten niet zien dat jullie daar klaar voor zijn vind ik. Voor mij is dit L-in-ontwikkeling. het aantal winstpunten dat je ervoor hebt gekregen vind ik best gul van de jury. Ik ben geen jury en ook helemaaaaaaal geen Anky, maar ik had ze niet gegeven. Keurige proeven maar niet op winst. Dit is niet onaardig bedoeld! Ik zal proberen te onderbouwen wat ik heb gezegd:

- je hebt een mooie rechte zit
- je zit soms wat naar achteren en dan extra diep. volgens mij maak je het dan wat moeilijker voor dit paard om impuls te krijgen/houden.
- je hand ziet er wat 'statisch' uit. Voor mij ziet het eruit of je ze mooi stil probeert te houden (wat natuurlijk goed is!) maar het resultaat is een onregelmatig contact met de mond. Soms verbreek je het contact en soms stoor je je paard. Ik denk dat het mooier staat als je je handen wat dichter bij elkaar houdt en wat meer ontspant vanuit je arm/schouder.
- er is niet genoeg techniek/kracht/balans/impuls om oefeningen als middendraf en wijken goed uit te voeren. Dit wordt in de M nóg belangrijker.
- de fijnste momenten om je paard zijn lijf te zien vond ik tijdens het halsstrekken. Volgens mij kunnen jullie dat bij het oprichten nog niet vast houden.
- ik zie niet genoeg kracht/balans/impuls voor een aanzet naar meer oprichting en verzameling.

Dus binnen het L niveau zijn er nog best wat punten waar je uitdaging kan zoeken en proberen te verbeteren. Dan leg je meteen een stevige basis voor de M, die volgens mij toch best een flinke overstap markeert.

Nogmaals, ik ben zelf geen toppertje, of instructeur ofzo hoor! Ook heb ik nog nooit op een Lippizaner gereden, ik weet niet in hoeverre dit type paard eea makkelijker/moeilijker maakt. Het is mijn persoonlijke mening. Goed rijden is moeilijk vind ik, kijken naar anderen is nét ietsje makkelijker ;)

veel succes en plezier gewenst,
Eke

Femke_K

Re: 8jarige Lipizzaner Litano 2e x HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 14:12

Ik bedoel dit als positieve kritiek! Mijn opmerkingen:
- Ik mis de impuls, voorwaartse drang van je paard. Dit is al door meer mensen aangegeven en door veel te gaan schakelen kun je dit echt verbeteren! Ik denk dat het probleem met steigeren zoals je in de OP aangeeft hiermee samenhangt. Oefeningen zoals wijken, middendraf, achterwaarts zullen dan ook verbeteren. Hij zal dan een ruimere draf krijgen en ook groter gaan galopperen.
- Probeer je ellebogen aan je lichaam te houden.
- Probeer je tenen iets naar binnen te draaien, dan wordt het ook makkelijker om je onderbenen stiller te houden (Ik weet uit eigen ervaring dat dit erg moeilijk is, maar probeer hier toch aan te werken!).
- Je snijdt nu de hoeken af.
- Probeer wat sneller weg te rijden na het achterwaarts gaan. Je staat nu een aantal seconden stil en dat is niet de bedoeling. (Je moet wel eerst enkele seconden stil staan voordat je achterwaarts gaat, maar na het achterwaarts is het wel de bedoeling dat je vlot voorwaarts rijdt).

Ik zou hier eerst eens aan gaan werken voordat je naar de M gaat. Maar als je het schakelen goed en consequent volhoudt dan ga je echt verbetering zien :j .

Ik vind dat je een heel mooi en leuk paard hebt en jullie zijn een leuke combinatie! Ook hebben jullie zeker de potentie om naar de M te gaan, maar ik denk dat het nu gewoon nog te vroeg is.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 16:08

Bedankt voor jullie reacties!
Femke_K : Bedankt, leuk om te horen dat we 'potentie' hebben om ooit een keer naar het M te gaan. Het puntje over achterwaarts is inmiddels opgelost. Zowel het scheefgaan als het gelijk wegrijden :)
Impuls hoor ik wel vaker, maar het punt is juist dat als ik been geef, ook echt gelijk weg is en dat ik alles met zijn tempo kan doen! (tips?)
Eke1: Tja, Lipizzaners zijn niet de meest makkelijke paardjes. Ik ben helemaal weg van het ras, maar het zijn niet de makkelijkste. Ze lopen snel in een vaste 'hoofd-hals-houding' en ook erg snel beledigd. Maarja, daar hoort wederzijds respect bij :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:12

Is het echt nodig om bij elke stap aan te zwengelen? Ik neem aan dat je paard weet wat draven is?

Ik zou gaan werken aan het voorwaarts zijn van je paard zo,maak je hem doof..

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:28

Vind eigenlijk vooral je benen erg in het oog springen. Lijken me erg onrustig en ook iets te ver naar voren. Misschien tenen meer naar binnen en benen iets meer aan het paard houden en niet naar voren steken?
Het zou allemaal misschien wat meer energie kunnen hebben en iets meer ontspannen kunnen zijn? Ziet er een beetje gespannen uit op 1 of andere manier.
Ook misschien indien nodig de impuls geven met je kuit en niet constant met je hak..wordt een paard inderdaad een beetje murw van of "doof" zoals iemand anders hier al zei.
Verder ziet het er wel heel netjes uit hoor....doe ik je niet na!

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:29

Goed op het been reageren is nog niet hetzelfde als impuls. Ik heb met de mijne precies hetzelfde meegemaakt. Ze reageerde wel goed op het been, maar dacht als het ware niet "voorwaarts". Je paard moet zelf aan de gang blijven in een tempo wat jij aangeeft! Door veel te schakelen (2 passen voorwaarts en dan meteen weer terug) zal de kwaliteit van de gangen verbeteren. Je paard gebruikt nu nog niet genoeg zijn achterhand en loopt vrij kort in zijn gangen.

Impuls is ook niet hetzelfde als harder gaan draven. Dat was mijn valkuil ;) De ene les liep die te snel en de les daarna weer te traag. Het is heel lastig uitleggen en je moet het een keer gevoeld hebben....

Mijn lesgever zegt ook altijd (heel cliché): Van niets, komt niets. Dat klopt ook! De mijne is ook erg slecht in de middendraf, ging alleen maar harder ipv verruimen. Door thuis ook een keer fout te durven rijden, dus een keer over de grens te gaan waarbij je misschien een paar passen onregelmatig hebt en dus niet "te mooi" te willen rijden is het echt verbeterd! In de L2 reed ik altijd 5-en en nu in de M rijdt ik soms een 6 , maar ook vaak een 7. Dus het kan echt :D .

Hahaha het is een heel verhaal geworden en ik weet niet of ik het duidelijker heb gemaakt. Maar een goede instructeur zou je hierbij moeten kunnen helpen!

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 16:34

Femke_K schreef:
Goed op het been reageren is nog niet hetzelfde als impuls. Ik heb met de mijne precies hetzelfde meegemaakt. Ze reageerde wel goed op het been, maar dacht als het ware niet "voorwaarts". Je paard moet zelf aan de gang blijven in een tempo wat jij aangeeft! Door veel te schakelen (2 passen voorwaarts en dan meteen weer terug) zal de kwaliteit van de gangen verbeteren. Je paard gebruikt nu nog niet genoeg zijn achterhand en loopt vrij kort in zijn gangen.

Impuls is ook niet hetzelfde als harder gaan draven. Dat was mijn valkuil ;) De ene les liep die te snel en de les daarna weer te traag. Het is heel lastig uitleggen en je moet het een keer gevoeld hebben....

Mijn lesgever zegt ook altijd (heel cliché): Van niets, komt niets. Dat klopt ook! De mijne is ook erg slecht in de middendraf, ging alleen maar harder ipv verruimen. Door thuis ook een keer fout te durven rijden, dus een keer over de grens te gaan waarbij je misschien een paar passen onregelmatig hebt en dus niet "te mooi" te willen rijden is het echt verbeterd! In de L2 reed ik altijd 5-en en nu in de M rijdt ik soms een 6 , maar ook vaak een 7. Dus het kan echt :D .

Hahaha het is een heel verhaal geworden en ik weet niet of ik het duidelijker heb gemaakt. Maar een goede instructeur zou je hierbij moeten kunnen helpen!

Haha, dankjewel,

morgen heb ik weer wedstrijd en dan hoor je het wel! :D
Ben benieuwd, het ging gister namelijk niet zo lekker.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-12 17:16

Vandaag 2x winst met 183 & 185 punten en 2x 1e

Femke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 07:32

Gefeliciteerd *\o/*

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 21:23

Bedankt voor alle leuke en leerzame reacties. Ik ga er mee aan de slag. :)
Als er nog mensen zijn met meer commentaar, dan sta ik er voor open :D