Aanspringen rechtergalop.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Aanspringen rechtergalop.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 21:47

Hallo!

Mijn verzorgpaard Winston (fjord) vindt aanspringen in de rechtergalop moeilijk. Hij gooit zijn hoofd omhoog en springt omhoog aan in galop, in plaats van naar voren. Ik heb vandaag geprobeerd om hem eerst heel actief te laten draven, en daarna aan te galopperen, maar ik merk dat hij dan toch eerst afremt in draf en dan omhoog aanspringt.

Hebben jullie tips hiervoor? Linksom doet hij het ook wel een beetje, maar kan ik hem veel gemakkelijker naar voren laten aanspringen.

Zadel is overigens pas nagekeken en opgevuld, dus hier zou het niet aan mogen liggen :)

aeolusnr1

Re: Aanspringen rechtergalop.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 23:16

Jouw paard is dus scheef, krom, of hoe je het ook wil noemen.
rechtrichten is hier de oplossing, ook het goed aan de hulpen trainen, en zeker niet gaan aanspringen vanuit een te vlugge draf, probeer aan te springen vanuit een traag drafje of zelfs vanuit de stap.
maar eerst rechtricht oefeningen.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 11:35

Heeft je paard 'kuilen'/ deukjes naast de schoft?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:02

Mijn pony springt gewoon niet (of verkeerd) aan in de rechtergalop. En waarom? Omdat hij scheef is. Heel scheef.

Allereerst zul je moeten oefenen op recht maken, de 'korte' kant voorzichtig oprekken... Als draf wel gaat dan daar wat extra aandacht aan de moeilijke kant besteden. Pas als je pony op 4 benen loopt en spoort kan hij werkelijk zijn lijf goed gebruiken om mooi aan te springen.

Ik zou de galop even op een laag pitje zetten. En van het aanspringen geen drama maken. Als hij al aanspringt, is hij braaf. Of dat nou een sprong omhoog of naar voren is, maakt niet uit. Wist je trouwens dat ze in de (hogere) dressuur juist willen dat een paard omhoog springt in plaats van vlak naar voren?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 14:04

Maar hij moet wel actief wegspringen, en niet omhoog en daardoor terugvallend in activiteit :)

Kuiltjes weet ik zo niet, waarom dan?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:13

Galop is galop :) Pas als dat allemaal soepel gaat kun je gaan kijken naar hoe je het precies wilt zien.

En inderdaad, les nemen in rechtrichten.. Longeer je ook?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 14:15

Nee met longeren schijnt hij enorm naar binnen te vallen, vind hij erg moeilijk. Ik ben zelf niet heel goed met longeren dus dat helpt ook niet :P
Ik kan wel eens proberen om dat met alleen een halster te doen, kijken hoe hij dan reageert inderdaad :)

Les gaat komen! Als ik geld heb :')
Het is overigens niet mijn paard, maar verzorgpaard :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:32

Marjoow schreef:
Maar hij moet wel actief wegspringen, en niet omhoog en daardoor terugvallend in activiteit :)

Ik heb het vermoeden dat je verzorgpaard nog kracht (en souplesse) mist om aan te kunnen springen zoals je het wilt zien.
Oefening baart kunst :) En bijt je niet vast op die galop. Het komt wel.

Langzamer gaan betekent niet altijd terugvallen in activiteit. Om én te dragen én naar voren te springen (wat jij waarschijnlijk actief noemt) is heel veel kracht nodig. En om te galopperen is sowieso kracht (en bolling van de rug) nodig. Dan maar eerst langzaam maar wel op de goede manier. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:56

Helemaal eens :j vaak is hard draven voor een paard minder vermoeiend (minder actief) dan galopperen.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:58

Wanneer je paard kuiltjes naast de schoft zou hebben, dan is het mogelijk dat het zadel niet correct past. En kan hij belemmert worden in het naar voren plaatsen van het R voorbeen.
Natuurlijk moet hij actief wegspringen, maar ik zou tevreden zijn met EEN R galop, die activiteit komt daarna wel.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 18:00

Zoals al in de OP is beschreven, zadel is pas nagekeken ;)