wel of niet in en uit stappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

korbakimmy8

wel of niet in en uit stappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 21:24

Ik val meteen met de deur in huis.
Moet je een paard (elk ras) altijd in en uit stappen als ze al 24/7op het land staan?

Ik stap die van mij altijd in en uit, maar een ander meisje zei dat niet hoeft als ze op het land staan.

MarrieLeen

Re: wel of niet in en uit stappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:27

Dan nog zou ik altijd in en uitstappen. Met zadel en een gewicht op de rug, is toch weer heel anders dan los in de wei.
Bij het in- en uitstappen vraag ik paard ook altijd laag over de rug, dat doet het paard ook niet in de wei.

Dus: Ja, dan nog in- en uitstappen. :)

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 21:29

MarrieLeen schreef:
Dan nog zou ik altijd in en uitstappen. Met zadel en een gewicht op de rug, is toch weer heel anders dan los in de wei.
Bij het in- en uitstappen vraag ik paard ook altijd laag over de rug, dat doet het paard ook niet in de wei.

Dus: Ja, dan nog in- en uitstappen. :)

Dat meisje haalde haar vz shet uit het land, en liet hem meteen galloperen heel lang. (longeren)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:31

Instappen neem ik zelf minder nauw, nu hij 24/7 buiten loopt. Vaak 1/2 rondjes en dan voorzichtig beginnen met drafwerk. Uitstappen vind ik wel belangrijk, maar ik stap minder lang uit dan op de vorige stalling (daar ging hij meteen weer op stal).

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:31

ik vind van wel, de redenereing van dat meisje zal wel zijn dat ze buiten al los zijn en dat ze in het wild ook niet eerst instappen voor ze vluchten maar dat vind ik toch wat anders dan met een ruiter op de rug bochtjes moeten draaien, en wie zegt dat wilde paarden nadat ze hebben moeten vluchten niet last hebben van hun spieren of niet even uitstappen?
en zeg nou zelf onze dieren kan je echt niet meer met wilde paarden vergelijken.

Marieke_Put

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 08:31

Altijd wel!! :j

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 08:36

Het lijkt mij meer dan logisch dat de spieren gewoon even in een constante stap en daarna draf even lekker moeten opwarmen en opgerekt worden. En zo ook met uitstappen gewoon even een goede cooling down.

Als wij mensen gaan turnen en we lopen en werken de hele dag dan gaan ze ook even warm lopen en spieren oprekken.... (bijv) en dat zal wel bij meerdere sporters zo zijn (voetballer bijv) waarom dan een paard niet...
Ik vind zelfs dat ruiters eigenlijk zichzelf ook even moeten warm lopen voor ze op het paard gaan, want vaak stappen wij ook behoorlijk stijf op en het paard doet het dan niet goed....

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 08:40

Ik ben zelfs zo erg dat ik eerst naast mijn paard een rondje 1-2 loop, dan opstap en instap :p

Uitstappen doe ik er wel vaak "op", soms ook nog even paar rondjes aan de hand, hangt er een beetje vanaf :)

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 08:41

Ik stap altijd in en uit. Als ik buiten ga rijden, ga ik wel eerder draven als dat ik in de bak rij.
Uitstappen doe ik altijd heel lang. Eigenlijk doe ik op de terugweg nooit anders dan stappen.
Hij moet weer in het land en ik wil graag dat mijn paard zo droog mogelijk is.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 08:42

Serendip90 schreef:
Ik ben zelfs zo erg dat ik eerst naast mijn paard een rondje 1-2 loop, dan opstap en instap :p

Idem hier, en die van mij staat 24/7 buiten op een grote wei. Bij het instappen besteed ik met name aandacht aan wat rustige buigoefeningen om mijn binnenbeen heen, dat doet ze niet uit zichzelf op de wei :P

Bij het uitstappen, afhankelijk van hoe hard we gewerkt hebben, loop ik er vaak naast en haal ik de singel alvast los.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 08:47

Sowieso meestal nog een rondje, zadeltje eraf en lekker even laten rollen zonder deken... Of hij moet heel erg zweten, dan zweetdekentje op, half uurtje wachten en vaak dan nog even lopen/grazen :)

Louise_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 10:11

Zowel instappen en uitstappen denk ik dat heel belangrijk is. Bij het instappen kan mijn verzorgpony haar spieren soepel lopen en aan mijn gewicht wennen. Uitstappen is heel belangrijk naar mijn mening dat de ademhaling weer rustig is en het paard minder erg zweet en hij niet zo super warm meer is. Dan nog even laten rollen en zij is weer klaar voor de stal of wei. Maar ik denk dat het niet goed is je paardje in een keer te laten galoperen zoals je zegt dat je vriendinnetje doet. Sowieso instappen en uitstappen is een kleine moeite. Maar iedereen heeft verschillende meningen, doe wat jij gewoon doet en laat je niet teveel beïnvloeden door haar. :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:48

Ik zelf doe vaak niet instappen, 3/4 rondjes stap en dan draven, nu train ik vaak ook maar 20 minuutjes en wil ik wel een stukje galop hebben gehad.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 15:53

Louise_94 schreef:
Zowel instappen en uitstappen denk ik dat heel belangrijk is. Bij het instappen kan mijn verzorgpony haar spieren soepel lopen en aan mijn gewicht wennen. Uitstappen is heel belangrijk naar mijn mening dat de ademhaling weer rustig is en het paard minder erg zweet en hij niet zo super warm meer is. Dan nog even laten rollen en zij is weer klaar voor de stal of wei. Maar ik denk dat het niet goed is je paardje in een keer te laten galoperen zoals je zegt dat je vriendinnetje doet. Sowieso instappen en uitstappen is een kleine moeite. Maar iedereen heeft verschillende meningen, doe wat jij gewoon doet en laat je niet teveel beïnvloeden door haar. :)

Ik zelf blijf ook lekker mijn eigen ding doen. Ik heb haar ook al tips gegeven dat het echt heel belangrijk is voor een paardje dat de spieren warm zijn voor je echt begint.
Ik zelf rij meestal buiten op een veldje. Naar het veldje toe, doe ik helemaal in stap (10 min) en op het veld stap ik nog 2grote rondjes.
Uitstappen heb ik vandaag behoorlijk lang gedaan. Debk 20 a 25 min

Louise_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 23:24

korbakimmy8 schreef:
Louise_94 schreef:

Ik zelf blijf ook lekker mijn eigen ding doen. Ik heb haar ook al tips gegeven dat het echt heel belangrijk is voor een paardje dat de spieren warm zijn voor je echt begint.
Ik zelf rij meestal buiten op een veldje. Naar het veldje toe, doe ik helemaal in stap (10 min) en op het veld stap ik nog 2grote rondjes.
Uitstappen heb ik vandaag behoorlijk lang gedaan. Debk 20 a 25 min

Goed dat je, je eigen ding blijft doen :) En tja je vriendin op andere gedachten brengen kan heel lastig zijn, maar tips geven is altijd goed :)

Eke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 00:03

Ik loop zelf ook de hele dag vrij los. Toch doe ik altijd aan warming-up en cooling-down voor en na het sporten. Wel zo goed voor mijn spieren! :-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 00:13

Echt instappen doe ik met rijden ook niet (heb ze ook van het land) maar losrijden is wat anders en dat doe je natuurlijk wel altijd. (dus meteen intensief galopperen is niet slim)
Uitstappen moet je altijd doen, iig tot je paard op adem is, een paard stapt zichzelf niet uit.
Maar ook daar vind ik dat je het eerder hebt over loswerken dan uitstappen, als je intensief hebt getraind ga je niet ineens in de rem en stappen. Dan haal je eerst de druk eraf, zoek je ontspanning, draaf je nog wat aan een lange teugel. Als ik dan aan stappen toe ben is mijn paard ook al goed op adem en vrijwel helemaal opgedroogd.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 09-11-12 00:30, in het totaal 1 keer bewerkt

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 00:21

ik vind het het behoud van je paard in en uitstappen en voldoende, heb me op stal waar ik werkte helemaal gek gelopen als het koud was gewoon even een halfuur

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 00:22

Eke1 schreef:
Ik loop zelf ook de hele dag vrij los. Toch doe ik altijd aan warming-up en cooling-down voor en na het sporten. Wel zo goed voor mijn spieren! :-)

Vind ik een goede vergelijking...ik zou die eens aan dat meisje van dr verzorgshet zeggen ;)

NoTrouble

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 13:16

Eke1: Amen.. Je slaat de spijker op zn kop

xxMarinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:34

Ja, ik stapte met mijn paard altijd ongeveer tien minuten tot een kwartier in en uit. Tijdens het instappen konden we vast de spiertjes een beetje rekken, dmv lang en laag en wat buiging vragen om m'n been. Daarna gebruikten we het instappen om even de hulpen op elkaar af te stemmen (spreken we nog dezelfde 'taal') dmv bijvoorbeeld wijken voor druk van mn been en wat tempowisselingen. Na de training draafden we eerst onspannen lang en laag uit en daarna lekker stappen. Eerst ook lang en laag en daarna aan een los teugeltje. Vaak ging ik er na een tijdje naast lopen dan kan de singel ook wat losser. Dus ja, in - en uitstappen vind ik erg belangrijk :)

Haha, goede vergelijking Eke1 :p

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:44

Ja, ras maakt daarbij niet uit :') 's winters stap ik wel langer in en uit dan zomers maar ook zomers vind ik een goede warming up belangrijk :j Dat bestaat bij mij uit 1 rondje links en 1 rondje rechts keutelen en dan de teugels wat oppakken en langzaamaan wat meer buig oefeningen doen. Klein stukje stelling naar binnen, volte-tje hier en daar om haar even goed om mijn binnenbeen te buigen; Als je dat meteen bij het instappen even doet en duidelijk maakt heb je daar de rest van je rit profijt van. Pas als ze op beide kanten in stap actief is en redelijk soepele hals heeft ga ik langzaamaan wat licht drafwerk doen.

Uitstappen is sowieso heel belangrijk natuurlijk, ook als je paard 24/7 buiten loopt en ook als je paard weer op stal gaat na het rijden. Even uitdraven met een langer teugeltje zodat je niet in één keer van hard werk naar uitstappen gaat. Dan lekker even een paar (stuk of 4) rondjes op de ene kant en dan nog 4 op de andere hand zodat ze in ieder geval op adem is, dan zadeltje eraf en soms bitje uit en dan nog even zo uitstappen.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:49

Ik stap lang in en uit, paardje is al 24 en heeft veel blessures gehad. Ik stap meestal 20 min in, waarvan zegmaar 15 echt alleen stappen met wat figuurtjes is, en dan in die 5 min beetje overgangen rijden stap/draf/halt. Dan rijden en afhankelijk van wat en hoelang ik gereden heb. Meestal stap ik ohz nog 10 minuutjes en daarna zadel eraf zweetdekentje erop en dan nog een stuk wandelen, meestal 15 minuutjes.

senna1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:11

2 rondjes instappen en gaan met die banaan. B-)

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 20:13

ik stap altijd in en uit (tenzij paard enorm fris is dan ga ik wel draven/galopperen om de spanning te laten afvloeien...)