Dressuurmatig trainen zonder zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sphinxie

Dressuurmatig trainen zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 20:21

Mijn paard is zo'n 2,5 jaar geleden in de sloot gevallen en sindsdien heeft ze veel problemen (gehad) in haar lijf. Ik zal jullie de details besparen omdat het dan een heel uitgebreid verhaal wordt en het daar nu niet over gaat. Inmiddels lijken de problemen in haar lijf verleden tijd danwel onder controle en rijd ik haar weer redelijk intensief. Tegen mijn eigen verwachtingen in, ben ik haar zelfs weer aan het trainen richting haar oude niveau. Ze liep voor alle problemen in de dressuur op Z1 niveau. Het enige probleem is dat het niet lukt om een zadel te vinden waar ze geen last van krijgt als ik er intensief mee train. Omdat ik verschillende zadelmakers en de kliniek om advies heb gevraagd en de afgelopen 2 jaar eigenaar ben geweest van verschillende zadels zonder blijvend resultaat, heb ik veel zonder zadel gereden. Dit gaat best redelijk, maar wellicht zijn er tips om van redelijk rijden naar fijn rijden te komen. Ik heb namelijk besloten nu zonder zadel te blijven rijden als ik thuis train. Wie heeft er tips voor de volgende zowel rijtechnische als praktische zaken waar ik tegen aanloop?
- mijn paard zweet behoorlijk, wat niet echt comfortabel is als je daar direct met je rijbroek bovenop zit
- ik vind het lastig om het onderscheid te maken tussen de ontspannings- en aanspanningsfase in mijn rijden. Met zadel ben ik kennelijk goed in staat om met mijn zit aan te geven wanneer we richting sluiten, verzameling, oprichting etc. gaan, maar zonder zadel lukt me dit een stuk minder goed. Ik merk dat m.n. mijn benen minder steun hebben en het lijkt alsof dit een onderdeel van het probleem is.
- bij de wissels (die voor de blessures niet bevestigd waren) maakt ze nogal eens een ongecontroleerde (nood)sprong. Met als gevolg dat ik nu slecht wissels durf te oefenen, aangezien ik niet zeker weet of ik dat uit zit zonder zadel. Dus voor zowel het uitzitten (of hulpmiddelen hierbij) als voor het voorkomen van noodsprongen kan ik tips gebruiken :o .

Wellicht ten overvloede om te vermelden dat ik ook weer les volg met mijn paard.

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:24

Ik heb niet voor alles een oplossing maar voor het zweten zou je er eventueel gewoon een dekje op kunnen leggen. Ik rijd zelf gewoon met een los dekje die blijft liggen doordat je er op zit, maar je zou eventueel ook een dekensingel er over kunnen doen dat hij iets beter blijft liggen. Succes!

Edit: Eventueel voor de noodsprongen een beugelriem/halstertouw om haar nek heen zodat je die er bij kan pakken?
Laatst bijgewerkt door Kingie op 06-11-12 20:26, in het totaal 2 keer bewerkt

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:25

Een goede barebackpad (met suede bovenkant!) helpt enorm om steviger te zitten. Is dat een optie, of mag er helemaal niets op haar rug?

Marije_jiplover

Re: Dressuurmatig trainen zonder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:28

Ik denk inderdaad ook aan een barebackpad.
Die kan doordat het stroef is zowel wat steun/zekerheid geven tegen glijden tijdens rare sprongen en tevens het zweet tegenhouden tussen jouw kont en je paard haar rug.

Misschien kun je die eerst lenen, voor je er eentje koopt?
En ik weet niet in hoeverre je al geprobeerd hebt om een boomloos zadel op de rug van je paard te leggen?

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 20:29

Ja, er kunnen zeker dingen op haar rug. Ze krijgt alleen (afhankelijk van hoe het zadel aangepast is) van haar schoft of aan de achterkant van het zadel last op de langere termijn. Dat merk ik doordat ze reageert als ik er hard op druk. Ga eens kijken naar een barebackpad. Never heard of :).

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 20:30

Boomloos zadel begreep ik van een van de zadelmakers die er bij was, dat dit voor mijn paard op de lange termijn ook niet zo'n goede oplossing is. En aangezien ik inmiddels voor een klein vermogen aan zadels besteed heb, wil ik eigenlijk niet meer experimenteren...

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:32

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:34

sphinxie schreef:
Boomloos zadel begreep ik van een van de zadelmakers die er bij was, dat dit voor mijn paard op de lange termijn ook niet zo'n goede oplossing is. En aangezien ik inmiddels voor een klein vermogen aan zadels besteed heb, wil ik eigenlijk niet meer experimenteren...

je kunt bij de wederverkopers een zadel lenen voor een aantal weken,
daarnaast is de drytex versie niet duur hoor , maar 325 euro , maar je moet er dan wel een pad van 90,00 bij kopen.
ze zijn héél makkelijk te kopen en verkopen , dus een optie is om hem te kopen twwedehands , of nieuw en als hij je niet bevalt weer verkopen :)

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:46

Rijd je zonder barebackpad? Dat zou nl. het zweten alvast oplossen. En misschien zou het ook helpen met je zit, omdat je misschien wat meer 'grip' hebt? Kan ook zijn dat je het lastiger vindt om op zit te rijden omdat je wat breder zit. Ik rijd zelf met een Christ Iberica barebackpad met daaronder een dek met inlages. Dat laatste is niet perse nodig, maar vinden mijn paard en ik prettig ;-).

Edit: ik zie dat er meer mensen zijn met hetzelfde idee ;-)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 01:22

Ik denk ook aan een bbp en dan vooral ook omdat de problemen met je zit zonder waarschijnlijk niet op te lossen zijn. Rijd je met zadel dan kun je daarin onafhankelijk zitten, als in een stoel, je hebt alleen je evenwicht nodig om overeind te blijven. Zonder zadel heb je daar meer voor nodig, alsof je op een kruk zit, het lukt wel maar met meer inspanning. En die inspanning komt dan vooral uit je benen omdat je rechtop moet blijven en dat beinvloed je zit weer.
Dus ik zou iets zoeken wat je toch enig steun geeft zodat je meer vrijheid in je zit hebt.
Het lost ook je zweetprobleem op dus al je problemen in een keer verholpen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:44

Is een barebackpad geen optie?
Edit: Ik zie dat het hierboven al genoemd is.
Ik heb er zelf goede ervaring mee. Ik rijd in de bak eigenlijk nooit met zadel. Ik kan er gewoon mee rijden. Galop doe ik nog niet zonder zadel, omdat die nog onstuimig is. Het zit heerlijk, je bent echt 'één met je paard' :j

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:56

ik zeg ook barebackpad. ik heb zelf een lamswollen van emiel voest en het zit heerlijk! je zit super stevig, ik heb er ook mijn paard mee ingereden en ik vind dat, sinds ik ermee rijd, dat de hulpen van je zit beter doorkomen dan met zadel.
je hoeft je niet bezig te houden dat je eraf glijdt, of dat je benen onstabiel blijven want je zit bijna vastgelijmt :P

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:39

Een barebackpad is een tijdelijke oplossing kijk goed naar de kwaliteit van de bbp en vraag of je er een mag proberen er zijn veel verschillende soorten en maten. Voor een zadel zou ik kijken naar een flexquality zadel, deze mensen garanderen dat het zadel past ook als het voor langere tijd op je paard ligt. Ik weet niet hoe, maar het werkt, ik heb er meerdere voorbeelden van gezien. http://www.flexquality.nl/
Het is echt een investering, maar op de lange termijn en hele goede!
Zelf heb ik een pad van hun onder mijn zadel liggen en mijn paard is er echt beter door gaan lopen (nee, ik heb geen aandelen)

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 17:49

Ik ga dit weekend kijken naar jullie suggesties over een barebackpad. Dank hiervoor! Een zadel durf ik echt even niet aan, mijn meest recente aankoop is een DK zadel en ook daarvan was de gedachte dat dit wel echt een oplossing zou zijn. Ik hoop dat op termijn, wellicht met meer/andere bespiering dit toch wel een optie wordt.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:00

Als je een bbp gaat aanschaffen en je rijdt je paard daar regelmatig mee en het is een paard met een gevoelige rug (om welke reden dan ook), zou ik niet voor zo'n dun gevalletje gaan. Misschien prijstechnisch interessant, maar wel erg dun. De Emiel Voest is fijn (heb je er 2 van, 1 van schaap en 1 van tempur; nadeel van tempur is dat je er een beetje doorheen zakt, voordeel is dat het je wat insluit) en die van Christ vind ik ook erg fijn. Daar zijn meerdere modellen van te krijgen. Ik heb zelf de Iberica, omdat ik een wat onstuimig paard heb; daarnaast is het een spanjaard en staat ie hem erg mooi ;-). Omdat het van dik schapenvacht is, zit je niet zo direct met je zitbeenknobbels in je paard te drukken. Men zegt verder dat schapenvacht een goede drukverdeling geeft en hoewel het zeker geen zadel is: iets is beter dan niets. Ik heb daar dan zelf een grandeurpad met inlages onder, zodat er nog iets vrijheid is voor de ruggengraat. De ruggengraat van mijn paard ligt er wat bovenop, dus het is voor beiden prettiger zo.

Succes met je keuze! Laat je weten wat het wordt?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:22

sphinxie schreef:
Ik ga dit weekend kijken naar jullie suggesties over een barebackpad. Dank hiervoor! Een zadel durf ik echt even niet aan, mijn meest recente aankoop is een DK zadel en ook daarvan was de gedachte dat dit wel echt een oplossing zou zijn. Ik hoop dat op termijn, wellicht met meer/andere bespiering dit toch wel een optie wordt.

oké , dat begrijp ik wel hoor,
misschien is dit iets?
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... n-Pad.html
of met zadeltas erbij ?
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... rkant.html
of iets luxer voor paardfief
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Nieuw ... hysio.html
ook kun je er een schaapje opdoen :)
http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Nieuw ... n-Pad.html

ik hoop dat het iets is :)