Ervaring/suggesties eerste keer los op een paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LutinaElting

Ervaring/suggesties eerste keer los op een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 13:18

Twee maanden geleden heb ik een 3 jarige merrie gekocht (Phin Phin x Calypso x Renville) Ik heb haar zelf tot dus ver beleerd. Aan de longe loopt ze prima, bijzetten is geen probleem en met de dubbele longe loopt ze perfect. Ik heb er al een aantal keer aan de longe opgezeten en gestapt, gedraafd en een klein stukje gegaloppeerd. Echter ben ik opzoek naar iemand die er even voor de eerste keer op gaat zitten zonder longe en alle 3 gangen met haar door gaat.

Graag hoor ik suggesties en/of ervaringen!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:30

Dat is vaak totaal geen probleem, echt niet. Als ze aan de longe al goed loopt en niet bang is dan gebeurt er gewoon helemaal niks als je haar losklikt.

Joltsje

Re: Ervaring/suggesties eerste keer los op een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:32

als ik jou was zou ik het zelf doen. jij hebt er altijd op gezeten en dat is ze gewend.

wat wij deden was het volgende:
aan de longe het al over gaan nemen van de longeur. dus jij geeft het tempo aan en probeert enigsinds te sturen. belangrijk is vooral het gaspedaal en de rem.
als je het spannend vind kun je altijd een stukje afzetten.
als ze gewend is aan de longe, is los niet de grootste stap.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:34

Zet de bak voor de helft af, dus 20x20 , haar wel eerst even longeren zodat ze de afzetting ziet. Band om de hals die je vast kunt houden samen met de teugels zodat je bij een onverwachte beweging haar niet in de mond zit. Iemand erbij (altijd in het begin) om haar, indien nodig, voorwaarts te houden. Als ze zo braaf is dan is het waarschijnlijk een makkie om haar los te rijden, veel succes.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:36

Inderdaad, je bent nu al zo ver, zou het mooi zelf doen.
De stap van longe naar los vind ik altijd enorm makkelijk.

Zoals al gezegd, zelf het initiatief gaan overnemen van de longeur, dus zelf sturen, overgangen maken en van hand veranderen (eerst naar longeur stappen en dan andersom weer weg)
Dan is het losmaken van de longe een eitje

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:36

Die van mij keek wel steeds naar degene in het midden. Als die iets deed dan reageerde ze meteen. Ook haalde degene in het midden haar naar binnen met stappen zeg maar. En die kon haar voorwaarts houden door evt. met de zweep erachter te komen. Maar dat was niet nodig bij die van mij. Die kon ik eigenlijk heel snel rondsturen en ze snapte been ook best snel.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:38

Inderdaad de bak afzetten op 20x20. Aan de longe erop gaan en net als normaal de gangen oefenen. Vervolgens maak je haar los en doe je hetzelfde nogmaals. Mocht ze scherpe randjes hebben dan is dat er af tijdens het longeren. Wel even opletten met sturen natuurlijk en vooral niet verkrampen :).

De eerste keer erop vond ik in verhouding veel 'enger' toen er nog niemand op had gezeten als de eerste keer los.

LutinaElting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 13:59

Bedank voor al jullie reacties.
Ik kan haar redelijk sturen en het tempo bepalen gaat ook redelijk goed ook al wil ze nog al snel.
Ik heb los gestapt en een klein stukje in draf maar dan is ze bijna niet te houden en vliegt ze op een spiegel in de hoek af. De bak afzetten is dan inderdaad wel een goed idee.
Ze heeft terwijl ik er opzat 1 keer een bok gegeven in draf en toen was het klaar.

Ik denk alleen als ik er af zou vallen is dat voor haar een nare ervaring (en voor mij natuurlijk ook) daarom leek het mij een goed idee om iemand anders er op te zetten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:21

ED --> RT-P

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:46

inderdaad.. longeren en dan gewoon de longe er af halen.. soms duurt het ff voordat ze dan in de gaten hebben dat de longe er niet meer aan zit. de longeur dus dan wel in het middel laten staan.
ik neem aan dat de longe niet altijd strak staat, vandaar.

als ze erg voorwaarts is, zou ik kijken waar dat van kan komen en daar misschien nog meer op oefenen?
wat wij ook wel eens doen is de hoeken afzetten met een balk op de bakrand. dan kunne ze niet helemaal inhet hoekje kruipen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 01:30

Zorg eerst dat de rem er goed in zit, zowel op stem als op teugelhulpen. Dat is basisafrichting en ben je mee bezig vanaf het eerste moment dat je erop zit, nog voor je bezig bent met draf en galop.
Dus als je al draaft en galoppeert maar je hebt nog geen rem moet je een paar stappen terug doen.
Als je aan de longe zelf kunt rijden, dus zonder hulp van de longeur, stap en draf en ze is makkelijk terug te halen, dan kun je ook gewoon los rijden.

De eerste keer kun je iemand vragen in het midden van de bak te staan om aanwijzigen te geven mocht dat nodig zijn.

LutinaElting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 16:17

Ik kom net terug van stal en heb los op mijn paardje gereden. Ik heb jullie advies opgevolgd en heb de helft van de bak afgezet. Eerst even aan de longe en vervolgens los. ze ging vrij snel maar kon haar goed terug krijgen en stap en draf afgewisseld.

Nogmaals dank voor jullie advies :)