hoe de galop trainen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

istri

hoe de galop trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 21:52

Ik ben sinds een paar weken in bezit van een 5jarige friese merrie.
Nu is het zo dat ik donderdag voor het eerst de galop heb geprobeerd met haar.
Resultaat ik lag 3 meter verder zand te happen en zij stond me aan te staren van wat doe jij daar?
Nu is mijn vraag hoe kan ik het beste de galop trainen?
Aan de longee doet ze het wel al is het maar een half rondje.

groetjes

mika11

Re: hoe de galop trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:54

Vaak met jonge paarden is het goed om buiten te galopperen.
In het bos op een lang pad dat ze rechtuit kunnen galopperen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:56

Vaak een maatje erbij kan ook helpen, als een ander galopeerd is het ook fijner voor het lerende paard.

lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:02

Inderdaad zoals hierboven staat; het beste werkte bij mij met jonge paarden op een lang pad galopperen, springzadeltje erop (natuurlijk niet noodzakelijk, maar dat deed ik), verlichte zit en het liefst aan een losse teugel zodat ze echt op hun eigen benen hun balans kunnen vinden. Spreek uit ervaring. Maar als ze aan de longe nog niet eens "kan" galopperen dan zal ik eerst daaraan gaan werken.. Reageert ze niet op de hulp voorwaarts? of snapt ze het niet?

istri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 22:12

Ze kan wel galopperen maar heeft hier inderdaad nog niet de conditie voor om het lang vol te houden(hier ben ik hard mee aan het werk) ze luisterd ontzettend goed naar de stemhulpen en ik hoef geen minuten te galopperen maar ik vraag mij gewoon af hoe ik dat haar het beste kan leren. Ik wil dit wel goed doen niet dat ze er straks een hekel aan krijgt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:14

Dan zou ik eerst zorgen dat de conditie in orde is, voordat je met de galop bezig gaat. Galop kost haar nu nog teveel energie. Is de stap en draf goed voor elkaar dan komt de galop ook wel in orde.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:48

Longeren met een bijzet en zoveel mogelijk galopperen. Maak daarin veel overgangen van draf naar galop en dan wordt het vanzelf beter.

Als je alleen maar in het bos galoppeert leert een paard nooit op de goede manier te galopperen.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:50

een stemcommando geven aan de longe......als je gaat rijden hetzelfde commando geven....werkt bij mij heel goed

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:52

istri schreef:
Ze kan wel galopperen maar heeft hier inderdaad nog niet de conditie voor om het lang vol te houden(hier ben ik hard mee aan het werk) ze luisterd ontzettend goed naar de stemhulpen en ik hoef geen minuten te galopperen maar ik vraag mij gewoon af hoe ik dat haar het beste kan leren. Ik wil dit wel goed doen niet dat ze er straks een hekel aan krijgt.

Dan eerst zorgen dat je paard ook kan uitvoeren wat je vraagt. Dus werken aan conditie, maar nog belangrijker: werken aan kracht. Die kracht kan aan de longe goed opgebouwd worden, en daarmee ook meteen de conditie. Als je paard aan de longe met veel gemak kan galloperen, dan is het tijd om onder het zadel verder te gaan. Inderdaad het liefst eerst op rechte stukken, achter een ander paard aan. Het is vooral belangrijk dat de hulp "galop" aan je paard wordt geleerd. Dus aanspringen vanuit een rustige draf, ipv in galop laten vallen door steeds meer te drijven.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:53

Ik zou werken aan het sterker maken van haar rug en achterhand (balkjes, achterwaarts, actief figuren rijden) en tegelijkertijd aan de longe blijven oefenen, steeds net een galopsprongetje verder (let er ook op dat jij degene bent die haar terugvraagt en dat ze niet zelf terugvalt).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:57

Eh...ik snap niet helemaal waarom jij in het zand lag en het paard je aankeek. Was het door een bokreactie?

De galop hoort voor een paard net zo een gang te zijn dan draf en stap. Dus als je gaat galopperen, zorg er dan voor dat je dat langere tijd achter elkaar doet, maar hou dan wel even de conditie van het paard in de gaten. Galop is voor een Fries moeilijk, maar probeer het echt dagelijks en zeker 10 minuten achter elkaar mee te nemen....hoe vaker je het doet, hoe langer je het doet, hoe gewoner het voor de merrie wordt.

Wet pads make sweet horses. Als je dagelijks zeker 20 minuten galoppeerd, heeft je paard geen zin meer in bokreacties....

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 22:58

Mijn merrie is ook jong en heb me eerst geconsenteerd op de draf en stap overgangen en evenwicht..
Sinds kort zijn we galop er aan het bijpakken.. Eerst op strand en duinen en nu langzaam in de bak ..

Geduld en rust is denk ik toch wel het sleutel woord .. Onze merrie is op 3 jarige leeftijd ingereden .. Daarna 3/4 jaar vakantie gehad wat haar erg goed deed.. Daarna weer rustig opgepakt ze is nu 4,5 jaar en begint nu rustig aan de galop

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:37

Ik zou eerst vanaf de grond aan de galop werken. Dan kun je goed zien of ze het snapt en of ze het ook kan! Als jouw paard bijvoorbeeld altijd voor de wagen heeft gelopen waarbij de galop nooit gevraagd (of zelfs bestraft werd), snapt ze het misschien niet eens wat je wilt. Ik heb ook wel Friezen meegemaakt die amper (konden) galopperen maar na een keer een behandeling van de osteopaat te hebben gehad, het ineens wel gemakkelijk konden.

En een paard wat nog geen conditie heeft en/of niet goed kan galloperen gelijk 10 minuten of langer te laten galopperen lijkt me helemaal geen goed idee als je een fijne band met je paard op wilt bouwen. Maar dat is mijn mening. :)

istri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 09:52

Ze is beleerd als 3 jarige maar daarna het land op gezet om tijdgebrek.
Voor de kar is ze ook beleerd maar daar doen we nou nog niks mee.
Ik wil haar eerst lekker hebben lopen onder het zadel.
Dat gaat nu de goede kant op.
We hebben elke donderdagavond les bij de grensruiters.
Maar van de instructrice daar moest ik inderdaad harder gaan draven zodat ze vanzelf in de galop valt.
Dit lijkt me alleen niet de beste manier vandaar dat ik het hier ook vraag.
Aan de longee ga ik het vanaf nu ook opbouwen dus hoop dat het binnenkort allemaal goed uitpakt

istri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 09:55

@ cassidy ja ze trok naar binnen waardoor ik de beugel verloor bok erachteraan en daar lag ik.
Maar ze zat wel in de galop

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 09:59

istri schreef:
Ze is beleerd als 3 jarige maar daarna het land op gezet om tijdgebrek.
Voor de kar is ze ook beleerd maar daar doen we nou nog niks mee.
Ik wil haar eerst lekker hebben lopen onder het zadel.
Dat gaat nu de goede kant op.
We hebben elke donderdagavond les bij de grensruiters.
Maar van de instructrice daar moest ik inderdaad harder gaan draven zodat ze vanzelf in de galop valt.
Dit lijkt me alleen niet de beste manier vandaar dat ik het hier ook vraag.
Aan de longee ga ik het vanaf nu ook opbouwen dus hoop dat het binnenkort allemaal goed uitpakt

Dat lijk mij inderdaad ook niet de manier. Ik heb van verschillende instructeurs les (gehad) maar dat echt nog nooit geleerd!
Ik zou eerst lekker thuis gaan oefenen (en beginnen aan de longe) en de galop in de les gewoon nog even over slaan. En vooral rustig aan beginnen, zeker geen 10 minuten achter elkaar. Met een jonkie zou ik eerder gaan voor aanspringen, rondje rijden, terugnemen en opnieuw aanspringen. Dan slijt je de hulp er lekker in en gaat het steeds makkelijker. Met alleen blijven galopperen bereik je niets (wel conditioneel natuurlijk) maar daar leert het paard niet echt van galopperen.
Met friezen heb ik qua galop verder echt goede resultaten gezien van buiten galopperen, Daar worden ze zo veel sterker en beter van!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 10:58

Hard draven zodat ze vanzelf in galop vallen is idd een manier om aan te springen in galop bij paarden die de hulpen nog niet kennen. Maar die fase zou je met je paard inmiddels gehad moeten hebben....

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 11:12

Eerst zorgen dat je paard aan de longe goed op stemcommando kan galoperen. Daarna tijdens het rijden een paar passen voordat je in de hoek bent op het vekeerde been lichtijden en dan op stemcommando naar de galop. Begin met een volte of 1 rondje en als ze goed reageert en haar balans beter wordt kan je uitbouwen naar langere stukken. Omdat het lastig voor haar is niet te lange stukken galoperen daar worden ze meestal alleen maar erg druk van.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:52

Wat ik met jonge paarden altijd doe, is eerst oefenen aan de longe als de stemhulp erop zit gaat het makkelijker. Daarna ga ik het bos in en oefen ik het telkens op een lang zandpad en stemhulp een x aantal meter. Gaat dit goed en is de achterhand/rug sterk genoeg, neem ik het mee in de training in de bak. Dan begin ik altijd in een vaste hoek aanspringen, vraag dan een beetje stelling naar buiten om op het juiste been aan te springen en rijdt vervolgens rechtuit en voor de hoek neem ik weer terug, gaat dit makkelijk op beide handen, dan neem ik een volte mee enz enz. Niet natuurlijk alles in 1 x!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:52

Wat mijn instructrice als hulp middel voor mijn pony deed is op de verkeerde been lichtrijden als je aanspringt in galop dat schijnt ook te helpen

xCharmant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:41

lauraaaa schreef:
Inderdaad zoals hierboven staat; het beste werkte bij mij met jonge paarden op een lang pad galopperen, springzadeltje erop (natuurlijk niet noodzakelijk, maar dat deed ik), verlichte zit en het liefst aan een losse teugel zodat ze echt op hun eigen benen hun balans kunnen vinden. Spreek uit ervaring. Maar als ze aan de longe nog niet eens "kan" galopperen dan zal ik eerst daaraan gaan werken.. Reageert ze niet op de hulp voorwaarts? of snapt ze het niet?

Dit heb ik inderdaad ook vaak gehoord. Dus ik zou het op een lang pad oefenen zonder bochten, zo kan het paard zich volledig concentreren op de galop.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:48

Lees even mee hoor. Wil mijn fries, die onderhand wel toe is aan de galop, de galop leren. Gister voor het eerst geprobeerd en het aanspringen (mbv stemcommando) ging goed. Merk dat de balans bar slecht is en dat geeft niet. Helaas is een buitenrit met haar niet mogelijk en rechte, lange stukken galopperen kan ik dus niet.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:53

Mijn tinker kent het gallopperen in de bak ook nog niet goed, omdat hij daar achter nog niet sterk genoeg is. Ik train heel veel op buitenritten, dat vinden we beiden super leuk en goed voor de conditie. Het aanspringen buiten ging steeds beter met losse teugel en op de galophulpen. Inmiddels ben ik aan het trainen om hem buiten vanuit de nagefelijkheid in de draf, aan te springen in een doortreden arbeidsgalop.

Aan de longe en onder het zadel kun je inderdaad veel bereiken met balkjes , kleine kruisjes en schakelen. Heel erg veel succes!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:21

Als ze sterk genoeg zijn bieden ze de galop vanzelf een keer aan. Dan kun je vanaf dat punt daarmee oefenen.

Vanuit een harde draf in galop 'jagen' is helemaal niet handig. Dan zit de ruiter meestal al erg gespannen en uit balans. Daarbij is de timing van de meeste ruiters voor de juiste galophulp ook onmogelijk als ze hard draven.

Zelf laat ik een paard liever vanuit stap op stem en hulp aanspringen. Het is gemakkelijker voor een paard om vanuit een viertakt aan te springen dan de diagonale beenzetting te doorbreken. Maar ook dit (stap-galop) oefen ik eerst vaak voor ik het onder de man vraag.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:47

Ik ben het helemaal met hippologic eens. Een extra oefening die ook nog eens leuk is is met je paard gaan fietsen. Niet om te galopperen hoor, maar een heel stuk rechtdoor draven is goed voor de bespiering. Als de bespiering goed of beter is, kan je paard vast makkelijker galopperen, ik zou wel eerst veel oefenen met galop aan de longe voordat je in de les met galop bezig gaat.