Naar wie luister jij?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Naar wie luister jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 19:26

Wie heeft het weleens mee gemaakt, of gezien, gehoord of over nagedacht:

Ruiter vind het paard niet goed voelen/rijden/bewegen, heeft het idee dat er iets is.
Instructeur ziet het paard juist groeien in bewegingen, werkwillig, maar geeft aan dat het paard wel 'door' gereden mag worden.
Stalbaas ziet het paard niet veranderen en vind dat er niks aan de hand is.
Andere ruiters vinden het paard ook niet slecht lopen en gaan met instructeur mee.

Naar wie luister jij, als ruiter zijnde.
Luister je naar:
a) je eigen gevoel
b) naar je instructeur
c) naar de andere ruiters om je heen (of je beste vriendin of iemand anders)

Dit speelt hier momenteel, niet mijn paard, maar van een ander.
Ruiter vind het paard niet helemaal lekker lopen, niet vrolijk genoeg etc.
Maar 'wij' (instructeur, andere ruiters en ik) zien het anders.

Wij zien een werkwillig paard, dat graag werkt en zich enorm kan concentreren.
Voor de zekerheid komt er wel een osteopaat bij kijken deze maand, om dingen uit te kunnen sluiten.

Maar goed:
Nogmaals de vraag: naar wie luister jij?

Aieshja

Re: Naar wie luister jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 19:28

Naar mijn eigen gevoel en instructeur.
Naar mezelf, omdat ik toch degene ben die erop zit. Jij voelt je paard het beste aan, als het goed is. En de instructeur omdat die het paard vaak wekelijks ziet en zich bemoeit met de training.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 20:12

Ik luister altijd naar mijn eigen gevoel. Soms is het beeld dat een dier geeft anders dan het gevoel. Ik ga altijd op mijn gevoel af en overleg dat met mijn instructeur en/of DA.. Tot nu toe heb ik (helaas) altijd gelijk gehad..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:12

ED --> RT-P

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:17

mijn eigen gevoel. Ik heb in het verleden al vaker meegemaakt dat ik als enige zei dat er iets aan de hand was, de rest verklaarde me voor gek, maar ik had wel gelijk. Ik zal het wel bespreken met mijn instructeur en evt iemand op wiens oordeel ik vertrouw maar ik ga uiteindelijk op mijn eigen oordeel af, zeker als ik een paard al langer rijd.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 06:56

Absoluut op mijn eigen gevoel! En ook ik heb helaas nog nooit ongelijk gehad. Ostheopaat doe ik niet meer aan. Nog nooit baat bij gehad {integendeel}. Gewoon naar een goede kliniek en naar een dierenarts die luistert naar je verhaal. In het verleden wel een paard "er door heen gereden". Was volgens mijn toenmalige instructrice {zelf grand prix gereden} gewoon niet los genoeg etc. Paard liep ook nog 2 wp per proef in het M1. Achteraf bleek dat het dier al maanden chronisch spierbevangen was. Kun je jezelf wel voor je kop slaan.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:46

Ik ken die situatie (helaas) heel goed..
Heb met mijn paard iets soortgelijks gehad, mijn gevoel zei dat er iets niet klopte, het rijden voelde niet fijn en makkelijk zoals het zou moeten. Maar volgens instructie en omstanders zag het er prima uit en waren heel goed op weg..
Heb lang geluisterd en mijn eigen gevoel een beetje genegeerd, tot op bepaald moment er een bom gebarsten is. Ik altijd met pijn in mijn nek van paard afstapte en het plezier weg was.
Op dat moment ben ik eindelijk echt naar mijn gevoel gaan luisteren en bleek er inderdaad meerdere dingen totaal niet goed te zitten. Inmiddels zijn we via een totaal andere weg, weer op het juiste pad gekomen en gaat het iedere dag een beetje beter :) .

Ik heb hiervan geleerd dat ik naar mijn gevoel moet luisteren en ben dat sindsdien ook gaan doen. Ik luister naar mijn gevoel, maar ook zeker wel naar anderen. Maar mijn gevoel zal altijd doorslaggevend zijn.

Inmiddels al meerdere keren ervaren dat mijn gevoel goed zat, al vanaf het begin af aan, ook al duurt het dan wat langer voordat het voor andere mensen zichtbaar word. Mijn gevoel had het al gezegd...

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:58

Naar mijn paard!. Heb wel iemand op stal die ik wel eens vraag. Maar die kent mij en mijn paard ook beter dan anderen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:10

Ik mis een punt.

Naar mijn paard.

Een paard weerspiegelt het gedrag en houding van de ruiter.
Daardoor kun je zien of je het goed doet.
Daarnaast naar een instructrise die dat ook doet. En mij kan helpen met MIJN houding, niet van mijn paard.
Want is mijn houding niet goed? zal de houding van mijn paard ook NOOIT goed worden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:22

Precies, naar het paard. Gelukkig past wat hij aangeeft eigenlijk altijd heel goed bij wat ik voel en wat mijn instructrice ziet.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:30

Mijn gevoel en mijn paard zeggen eigenlijk altijd hetzelfde...

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:33

naar je paard en je gevoel kun je pas luisteren als je genoeg kennis van zaken hebt. Als je die niet hebt is je nstructeur een goed referentiekader. En dan neem ik aan dat je kritisch bent op de keuze van je instructeur en niet dat je die persoon hebt gekozen omdat ie wel aardig is en toevallig op stal komt......

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:42

Eigen gevoel en dus naar mijn paard!

Die van mij liep een tijd terug niet fijn, hij was voor mijn gevoel niet 100% zuiver. Mijn instructrice zag er echter niks aan en van haar moest ik doorrijden. Maar mijn eigen gevoel bleef knagen, ik voelde echt iets! Uiteindelijk dus ook gestopt en naar huis gegaan. Wat bleek; hij moest heel nodig plassen :+ Mijn gevoel was dus juist!

Ik heb ook al weleens op de kliniek gestaan waarbij mijn DA zei: maar ik voel en zie echt niks!! Nah toen heb ik mijn eigen gevoel maar laten gaan :') Liever een keer te vaak dan achteraf: had ik maar!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:46

Naar mijn eigen gevoel. Alle keren dat ik me toch door anderen heb laten overtuigen, bleek dat achteraf een slechte stap te zijn en ben ik daar toch op terug moeten komen. Juist omdat je je paard heel goed kent, voel je het meteen als er iets anders is dan anders. Dat hoeft niet altijd meteen een probleem te zijn, 'anders' kan ook vooruitgang zijn natuurlijk, maar bij twijfel, altijd controleren.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:21

Eerst eigen gevoel, dan instructeur, en daarna omstaanders. Die laatste categorie alleen als het niet anders kan... Als je altijd moet luisteren naar iedereen die langs de kant staat, word je knettergek..

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:23

Mallootje schreef:
Als je altijd moet luisteren naar iedereen die langs de kant staat, word je knettergek..

So true :j

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:24

ik luister altijd naar mijn eigen gevoel.
in het verleden is maar te vaak gebleken dat mijn gevoel juist was ondanks tegengas van anderen.

Liin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:26

Mijn instructrice en ik denken over het algemeen precies hetzelfde, maar ze heeft heel veel meer ervaring, dus ik ga als 1e naar haar.

Als het echt niet goed voelt, komt toch de osteopaat om het zeker te weten
Laatst bijgewerkt door Liin op 07-11-12 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:26

tuurlijk doe je de dingen in overleg met je instructie maar als jij zelf het gevoel blijft houden dat er iets niet klopt zou ik er ook verder naar gaan zoeken, jij kent je paard toch het beste, omstanders moet je zowiezo met een flinke korrel zout nemen, ik heb meestal 1 of 2 mensen op stal waarvan ik het idee heb dat ze echt weten wat ze doen waar ik het dan mee zal bespreken net als mn instructie, maar als mn gevoel zegt het klopt niet dan ga ik echt op zoek want meestal klopt dat wel en liever een keer teveel onderzocht dan te laat

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:35

Ik luister eerst naar mijn gevoel maar daarna luister ik naar mijn instructeur/Wijze Man. Ik heb pas 3 jaar een eigen paard. Hij komt van mijn instructeur vandaan. Omdat ik weinig tot geen ervaring heb en hij zijn hele leven al tussen de fjorden zit verwoord ik mijn gevoel en bekijkt hij mijn paard en mij. Ik ga dan af op zijn expertise, vooral omdat ik me snel zorgen maak. Hij weet veel te relativeren en achteraf blijkt hij gelijk te hebben. Op één keer na, toen ik vond dat mijn zadel niet goed was. Toen ben ik er toch mee doorgegaan en bleek ik gelijk te hebben. Maar toch ga ik volledig op hem af.

xxMarinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:19

Naar mijn eigen gevoel, altijd. Als je je paard goed kent, dan weet je het gewoon als er iets is. Het is mij ook wel eens overkomen dat mensen aan de kant niks aan mijn paard zagen, maar dat later toch bleek dat er iets niet helemaal goed zat. Beter een keer te veel laten controleren, dan je paard ergens mee door laten lopen, omdat anderen zeggen dat er niks aan de hand is.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:21

Enkel naar mijn instructrice. Als je naar meerdere mensen moet gaan luisteren, word je helemaal gek joh. Iedereen heeft een andere visie en dat werkt echt verwarrend.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:36

Ik zou zeker in eerste instantie naar je paard/je eigen gevoel luisteren. Misschien is het een wisselwerking tussen jou en het paard en voel jij je de laatste tijd niet lekker waardoor hij op jou reageert. Een osteopaat of chiropractor laten komen is natuurlijk altijd verstandig als je paard voor je gevoel niet lekker loopt. Misschien kan je als instructeur zijnde ook eens op het paard rijden misschien voel je wel wat anders als wat je met het oog hebt gezien.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:49

Naar mijn gevoel en dus mijn paard. En ik heb altijd gelijk.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 18:14

Naar mezelf. Ik heb een keer een tijd geleden gehad dat ik op een paard zat dat echt niet goed aanvoelde. Echt kreupel (was in de manegeles) maar de instructrice had meerdere keren gekeken maar zag echt niets. Terwijl het paard voor mijn gevoel stokkreupel liep. Instructrice zei dat het waarschijnlijk stijfheid was en ik dr dus goed moest laten doorlopen. Het verbeterde voor m'n gevoel niet, en uiteindelijk toch afgestapt. En toen ik afgestapt was en met het paard liep, liep ze stokkreupel, instructrice begreep er niets van. maar ik had dus wel mooi gelijk.