Ik ben het plezier in het rijden ‘kwijt’ ben er de hele dag mee bezig, zelfs op t werk. Vraag me van alles af, waar is t fout gegaan, waarom schiet ik elke keer in de stress en waarom heb ik ineens last van faalangst? Ik kan bijvoorbeeld bijna niet bij een ander in de bak rijden omdat ik constant bezig ben om te kijken wanneer ik kan gaan aandraven zodat ik niet in de knel kom met de ander. Paard wordt helemaal gek van mijn stress, begint kort te lopen en wordt steeds gespannender waardoor ze van alles schrikt. Terwijl ze dit normaal niet doet. Zaterdag heb ik super fijn gereden helemaal op ontspanning gericht, lekker laag en rond op mijn tempo. Zondag les en toen ging het helemaal mis, ik raak gespannen omdat ik dan moet galopperen en omdat er iemand bij mn les in komt rijden die totaal niet oplet en constant in de weg rijd. Ik wil dan alles in 1 keer goed doen en dat wil dan gewoon niet (wil goed rijden voor mn instructrice en laten zien aan de ander dat ik t voor mekaar heb). Ik hoor mn instructrice niet meer en rijd als een kip zonder kop rond. Alles beweegt, mn armen mn benen zit vreemd en kan me gewoon niet ontspannen.. Mn instructrice zei gisteren ook van je bent zo met alles bezig behalve met je eigen rijden! Zodra t andere meisje de bak uit was, was mijn hele houding weer anders en heb ik nog even rustig gereden en heb ik alsnog goed afgesloten.
Als ik filmpjes van mezelf zie kan ik wel huilen, een jaar geleden reed ik rond met een glimlach op kop en werd ik smily genoemd op de rijvereniging. Nu staat t huilen me nader dan t lachen. .Zat eerder bijna achterstevoren op t paard om grapjes te maken en t kon me allemaal niet gek genoeg en nu durf ik amper alleen naar buiten omdat ik bang ben dat hetzelfde gebeurt als nu in de bak.
Het is gelukkig niet elke dag zo erg. Op een ‘goede’dag (als alles klopt) dan ben ik ontspannen, durf ik mn hand naar voren te doen en ben ik op tijd als Inja een keertje weg springt en heb ik er erg veel plezier in. Ik twijfel nu heel erg, moet ik stoppen met westrijden en een beetje voor de lol gaan rijden, moet ik helemaal stoppen, moet ik een ander paard kopen die zich niet zo door mij op laat fokken (een koele kikker) of gewoon laten gaan en hopen dat het beter gaat?
Ik hoop dat er iemand is die een oplossing weet of goede tips heeft
(als t verhaal warrig of onduidelijk is hoor ik t graag want weet niet meer waar ik moet beginnen)
) weet niet hoe ik dat uit moet zetten. Zal valeriaan helpen?