Ruim overstappen, maar niet actief?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_3

Ruim overstappen, maar niet actief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 19:38

Even een kort de situatie:

Sinds 3 weken mag ik een paard van iemand rijden. Ontzettend leuke merrie, 8 jaar oud, 1,73 hoog, ruime gangen, maar nog weinig mee gedaan.

De vraag waar ik nu tegen aan loop heeft te maken met haar achterhand.
Tijdens het rijden en longeren merk ik dat zij mooi ruim overstapt(alle gangen), maar ik heb het idee dat zij achter niet actief loopt. Er zit vrij weinig schwung en beweging.
Moet ik haar meer proberen te 'activeren' of kan dit gewoon haar manier van lopen zijn? Als ik erop zit, voelt het voor als een sukkelgangetje, terwijl zij dan wel minstens een hele hoef overstapt.

Wie kan mij adviezen en tips geven? :o

Anoniem

Re: Ruim overstappen, maar niet actief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:50

Een hoef overstappen is mooi, maar geen uitgangspunt voor een actief paard. Dat zijn imo twee heel verschillende dingen.
Dus hup aan het werk zetten, de achterhand activeren. :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 00:15

Klopt. Rijd zelf momenteel ook een paard dat zelfs als ze zich nog helemaal niet loslaat en totaal niet actief is, ruim twee hoeven overstapt (in stap). Het verschil tussen dat trage en lange stappen en correct door het lijf actief stappen is echter enorm qua lossigheid en reactie op het been. Simpelste manier om te controleren of ze wel echt actief is klein schakelen. Een paard dat groot en traag beweegt, kan niet gemakkelijk naar voren en nog minder gemakkelijk terug met behoud van ritme.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 09:58

Het kan idd haar manier van bewegen zijn. Swung in de beweging komt pas al een paard zijn rug goed kan loslaten. Ipv je te richten op het actief wegzetten van de achterbenen zul je je ook moeten richten op een goed ruggebruik en het soepel, sterk en lenig maken van de rug en achterhand

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 13:11

Joolien schreef:
Een hoef overstappen is mooi, maar geen uitgangspunt voor een actief paard. Dat zijn imo twee heel verschillende dingen.
Dus hup aan het werk zetten, de achterhand activeren. :)

Ben zojuist weer terug van stal!Heb haar meer aan het werk gezet, veel overgangen rijden, actief aan het been houden.
Merkte wel dat het fijner is om haar zo te rijden!

Kost enkel veel moeite om zo te rijden!Vanuit mij, maar ook vanuit de merrie!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:49

Het overstappen van een hoef kan misleidend zijn. Op moment dat het voorbeen van je paard te traag weg komt(bijvoorbeeld doordat er nog teveel gewicht op de voorhand komt), stapt het paard ook een hoef over maar is het niet actief of dragend in de achterhand.

Laat het overstappen even los en richt je op het voorwaartse. Twijfel je of je paard voorwaarts gaat? Overdrijf dan eens naar voren, maar overdrijf ook eens in het vertragen. Op die manier zul je een tempo vinden wat daar tussen ligt en voor beide passend is.
Let er op dat je paard echt vrij naar voren beweegt, dat is anders als gewoon een gang versnellen.

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 15:10

ijssnuiver schreef:
Het overstappen van een hoef kan misleidend zijn. Op moment dat het voorbeen van je paard te traag weg komt(bijvoorbeeld doordat er nog teveel gewicht op de voorhand komt), stapt het paard ook een hoef over maar is het niet actief of dragend in de achterhand.

Laat het overstappen even los en richt je op het voorwaartse. Twijfel je of je paard voorwaarts gaat? Overdrijf dan eens naar voren, maar overdrijf ook eens in het vertragen. Op die manier zul je een tempo vinden wat daar tussen ligt en voor beide passend is.
Let er op dat je paard echt vrij naar voren beweegt, dat is anders als gewoon een gang versnellen.

ik zal eens kijken of ik een filmpje kan plaatsen van haar manier van lopen, zodat jullie er een beter beeld van kunnen vormen.
Ik begrijp echter niet goed wat je bedoelt met je laatste opmerking, zou je deze willen uitleggen?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:15

Ik zal het je proberen uit te leggen, maar is natuurlijk altijd makkelijker wanneer je dat kunt laten zien.
Met vrij naar voren bedoel ik, dat het paard ook daadwerkelijk en makkelijk voorwaarts beweegt(hoe het dan door zijn lijf loopt staat er los van, puur voorwaarts eruit geknipt). Je kent vast wel het beeld van paarden die wel steeds sneller gaan, maar waarvan je nog steeds het gevoel hebt dat ze met de handrem erop lopen.
Die handrem moet er dus af en soms moet je dan even extreem doorzetten in het voorwaarts. Ik weet natuurlijk niet hoe dit bij jullie is/zal zijn. Maar ik hoop dat het nu wat duidelijker is wat ik bedoel.

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 19:42

Bedankt!!

Denk dat we terug moeten naar de basis; actief aan het been, voorwaarts en ontspannen!
Vanochtend al wel hier mee bezig geweest, merkte dat ze het niet echt oppikt. Probeer consequent te zijn: been is reactie. Maar zelfs na een paar keer herhalen, moet ik af en toe mijn zweep erbij gebruiken... Toch vol blijven houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:45

Vol houden idd, en consequent blijven. :)

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 19:51

Ik ben echt blij met jullie reacties! Heb zaterdag les met haar, dus zal het dan ook aankaarten dat ik daaraan wil werken:) Ben benieuwd naar andere tips

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:02

Inderdaad consequent zijn!
Zorg dat je in je lichaamshouding naar voren bent, en drijf niet te vaak met je been de meeste paarden gaan daar dan op vertragen. Drijven, geen reactie? Zweepje erbij. En dan hoef je niet direct te slaan, ook in je zweephulp kun je opbouwen.

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 20:06

Ik heb altijd met mn schouders naar voren gereden, probeer dus nu die wel naar achter tehouden. Ik zal anders kijken of ik zaterdag in de els gefilmd kan worden

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:16

Ik bedoel ook niet dat je voorover zit(want dat remt juist weer), maar als je op een fitnessbal gaat zitten kun je die naar voren en naar achter laten rollen, door open te zijn in je lichaamshouding en je bekken te openen. Op die manier geef je ook de eerste hulp voor eht voorwaarts gaan aan je paard.
Maar een filmpje is altijd handig inderdaad!

Roos_3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 13:19

Even een late update:
ik heb woensdag gelest bij mijn instructrice waar ik voorheen ook altijd reed. Ze was idd ook erg van het activeren van het achterbeen, bluffend rijden en wat heter rijden. Hierdoor wel enkele ontploffinkjes gehad! Maar nog nooit zo lekker gereden. Ze was zelf ook al wat heter, omdat we door het donker naar de bak hadden moeten rijden;) Scheelde enorm

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:43

Toppie!
Voorwaarts lopen, maakt dat de paarden zoveel makkelijker gaan bewegen!