Slepende achterbenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mallootje

Slepende achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 19:02

Een korte situatieschets: Ik heb een 11-jarige ruin, anderhalf jaar geleden gekocht. Paard was dressuurmatig weinig getraind, en is van het flegmatieke type. Hij heeft de neiging om tijdens het werk zijn achterbenen te laten 'slepen'. Hij loopt niet kreupel of onregelmatig, maar laat gewoon zijn beide achterbenen over het zand slepen.
We hebben al heel hard gewerkt om hem actiever te maken. In stap is hij al enorm geëvolueerd, in het drafwerk neemt hij ook al makkelijker een actief tempo aan, maar het slepen blijft.
Als we met balkjes trainen of we rijden in een bak met plassen, doet hij meer moeite en heft hij z'n achterbenen wel beter op. Van zodra de balkjes of het water weg zijn, vervalt hij echter terug in zijn oude gewoontes.
Hebben jullie ideetjes of tips om deze slechte gewoonte aan te pakken, zonder dagelijks met balkjes te moeten trainen?

Abacab

Re: Slepende achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 09:56

overgangen en tempo wisselingen rijden. Maar een paard dan van nature een slechte techniek van bewegen heeft zal dat altijd blijven houden. je kunt een beetje verbeteren, maar je mag geen wonderen verwachten.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 22:02

Hoe is jou houding. Probeer in zit de achterhand te volgen. Dit doe je door alleen bezig te zijn met de beweging van de achterhand. En daardoor ga je je zit loslaten en gaat je paard ook makkelijker bewegen.

DAarna moet je je gaan richten op het rechtrichten van je paard. Loopt je paard scheef?

Nu kun je denken waarom eerst de houding van mij, nou ik heb zelf ook z'n paard die zeer langzaam liep. En doordat ik mijn houding ben gaan verbeteren en ben gaan loslaten is mijn paard een stuk actiever gaan lopen. Begin met je benen los te laten ( beugels paar gaten langer, help al) hangen. en het paard alleen aansporen wanneer hij langzamer gaat lopen, na het aansporen gelijk je been weer ontspannen laten hangen. In het begin moet je dit vaak doen, maar naarmate het paard daaraan went wordt het steeds beter.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 22:07

Hm, ik rij al met vrij lange beugels. Loslaten ben ik hard mee bezig, dat is waar we al maanden op trainen( been-reactie-been weg) maar verder dan een actiever tempo en een losser paard komen we niet ..
Laatst bijgewerkt door Mallootje op 06-11-12 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 22:10

ik heb hetzelfde probleem, mijn paard slijt de tip van zijn achterhoeven over het asvalt. Nochtans loopt hij wel in het spoor van zijn voorhoeven.
ik volg even

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 08:25

Les gaan nemen in het rechtrichten van het paard, lange teugel alleen helpt daar niet bij. Mijn paard was ook verschrikkelijk traag en nu is mijn paard zo voorwaarts dat ik hem nu rustig moet gaan houden. Echt een heel groot verschil.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:33

selenium gebrek geeft slepende achterbenen. 1 van mijn paarden had dat ook. Vitamine e + selenium gaan geven en per week zag je hem opknappen. Flegatieke gedrag was ook verdwenen. Eventueel laten testen op ataxie.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 14:50

mijn paard is nagekeken op rechtheid, daar zijn geen problemen.
Selenium, kan dat nevenwerkingen hebben?

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:56

Ja. In overmaat is het echt giftig dus aan te raden is om alleen extra te geven na bloedonderzoek.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:01

Ach,mijn Vulkaan heeft dat ook en die is er lichte tour mee geworden.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:01

Abacab schreef:
overgangen en tempo wisselingen rijden. Maar een paard dan van nature een slechte techniek van bewegen heeft zal dat altijd blijven houden. je kunt een beetje verbeteren, maar je mag geen wonderen verwachten.

Mee eens. Probeer te focussen op oefeningen die zijn buikspieren en knieën versterken.
Het kan ook een oorzaak zijn van zijn beenstand, staat je paard een beetje Frans bijvoorbeeld?
Of misschien heeft hij wat moeite met het afrollen, daar kun je je smid advies over vragen.
Houd het wel in de gaten, met name als je paard niet beslagen is. Want dat slepen zorgt voor een ongelijkmatige slijtage van de hoef.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 17:02

Bleef ie het dan doen? Of heb je het eruit gekregen?

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 17:02

Paard staat inderdaad zonder ijzers en de achterhoeven hebben dus een 'plat' stukje zeg maar. Hij sleept beide benen wel evenveel dus de slijtage is gelijk.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:04

Mallootje schreef:
Bleef ie het dan doen? Of heb je het eruit gekregen?

Die van mij?
Doet het nog steeds.
Vooral op straat hoor je het goed.
Hoe actief ik hem ook maak,je hoort altijd de toon over de grond gaan.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 17:06

Heb je toevallig een filmpje van je paard? Ik zie die van mij zo niet door LT oefeningen lopen, maar goed, dat is ook omdat ie verder wellicht minder aanleg heeft dan die van jou :+

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:08

Mallootje schreef:
Paard staat inderdaad zonder ijzers en de achterhoeven hebben dus een 'plat' stukje zeg maar. Hij sleept beide benen wel evenveel dus de slijtage is gelijk.

Op die manier kan het zijn dat hij zijn eigen probleem verergert.
De slijtage is niet gelijk, omdat (ik vermoed) dat de binnenkant van de hoef dus langer is dan de buitenkant.
Dus er is geen sprake van een gelijke slijtage, ondanks dat het aan beide achterbenen hetzelfde is.
Maar dat vermoed ik alleen op basis van je omschrijving hoor :D Ik zou je smid om advies vragen.

Mocht dat dus het geval zijn, en je paard dus minder makkelijk kan afrollen:
dan slijt de buitenkant van de hoef sneller dan de binnenkant, daardoor wordt het weer moeilijker afrollen, enzovoorts.
Een beetje een vicieuze cirkel dus.

Het lastige daarmee is dat je dat niet echt kunt oplossen met alleen bekappen.
Omdat je dan bij wijze van spreken moet bekappen om de paar weken.
En dan heeft je paard al snel geen hoef meer ;) Een ijzer KAN dan helpen.

Nogmaals: dit is alleen maar mijn vermoeden op basis van je omschrijving.
Ik zou je smid even om advies vragen, en iemand goed laten kijken naar de gangen van je paard en zijn beenstand.
En ondertussen dus werken aan het versterken van zijn knieën en buikspieren.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 17:13

De smid heeft er nog nooit eerder wat van gezegd, maar hij komt volgende week en dan ga ik hem een keer vragen om te kijken naar het paard in beweging. Misschien kan er dan wel wat aan gedaan worden :)

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:32

Mijn oudje heeft het ook. Moest daarom ook rondom op ijzers. Was onder het zadel absoluut niet traag maar meer lui. Veel overgangen gereden dat hielp. Je hoort hem inderdaad ook als je over straat loopt.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:55

Kan het kwaad als een paard sleept met zijn achterbenen?

Mijn vroeger verzorgpaard sleepte ook met zijn achterbenen. De eigenaar zei toen tegen mij "We gaan hem ruilen voor een ander paard, hij mag niet meer lopen van de dierenarts doordat hij te erg sleept, we kennen iemand die een wei heeft, daar kan hij blijven en blablabla..."

Ik was 13 en ik geloofde dat gewoon. We zijn mijn verzorgpaard samen gaan wegbrengen naar mensen die heel veel paarden hebben, hebben mijn vzpaard daar in een stal gezet (die mensen zouden voor hem zorgen) en een ander paard ging de trailer op om mee met ons naar huis te gaan.

Vorig jaar (ik ben nu 22) heb ik te horen gekregen dat hij nooit meer gras heeft gezien, dat hij rechtstreeks naar het slachthuis is gegaan. Toen ik dit topic zag, dacht ik hier onmiddellijk terug aan en nu stel ik mij de vraag of het kan dat een paard wordt ingeslapen door te slepen?
Mijn pony doet dit namelijk ook. Hij doet het niet erg (je ziet het niet aan zijn hoeven), maar je hoort hem wel als je over de weg loopt, en als hij op nat gras loopt, zie je duidelijk strepen ipv enkel hoefafdrukken. Daarom begon ik me een beetje zorgen te maken.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:09

sander_lotte schreef:
Vorig jaar (ik ben nu 22) heb ik te horen gekregen dat hij nooit meer gras heeft gezien, dat hij rechtstreeks naar het slachthuis is gegaan. Toen ik dit topic zag, dacht ik hier onmiddellijk terug aan en nu stel ik mij de vraag of het kan dat een paard wordt ingeslapen door te slepen?

Tja, het zal; wel kunnen inderdaad. Maar of het nou nodig is; nee. Ik vind het rijkelijk overdreven om een paard te slachten met de reden slepende achterbenen....
Of het kwaad kan: het kan een belasting op zijn gewrichten zijn, met name de knieën heb ik geleerd.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:20

Mijn merrie had dat niet, maar na het krijgen van een spierontsteking op haar rug- en achterhandspieren had ze dat dus wel. Ik ben nog 2 jaar bezig geweest met rechtrichten, balken lopen,... niets hielp.
Ze heeft het nog steeds.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:46

@ Rumpleteaser: Mij lijkt het ook overdreven om een paard te slachten door slepende achterbenen, ik weet ook niet of dat de echte reden is geweest.
Het is vooral vreemd omdat ik hier zo veel mensen zie waarvan het paard het nog steeds doet. Ik heb ook nog nooit dé oplossing gevonden om dit af te leren, dus zouden er héél veel paarden ingeslapen moeten worden denk ik. :)
Vandaar dat ik me afvroeg of het lichamelijk kwaad kon.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 15:54

Zo lang mijn paard niet kreupel of onregelmatig loopt, zie ik ab-so-luut geen reden om het dier daarvoor af te danken.. Ik probeer het te verbeteren, maar gaat het er niet uit, dan is dat ook maar zo. Paard is verder kerngezond dus ik zie het eerder als een foutje dan als een gezondheidsprobleem..

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:58

wat ik mij nu wel herinner, is dat mijn paard af en toe eens 'door zijn achterbeen gaat'. Niet echt zwaar of diep en ik dacht altijd: een putje of zo.
Maar daarnaast hoor ik zo heel af en toe ook een klik wanneer we aan het stappen zijn (gewoon op buitenrit of in de piste), een klik in zijn heup/bovenbeen. Zo iets als een bot dat niet helemaal goed zit. Ik heb ook zo'n klik in men voet, en heb daar geen last van of pijn, dus heb er niet verder over nagedacht.

Maar als ik dit hier allemaal lees en die dingen samenbreng (alles stond altijd los van elkaar) zou er wel iets aan de hand kunnen zijn.
Het vreemde is dat hij gecontroleerd is door een osteopaat, en die heeft hem goed gezet maar veel was er niet zei hij.
Ik ga denk ik toch maar iemand anders laten komen.

liezestoops

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 15:33

Hey, Ik had eerst net hetzelfde voor. Ik had ook een paardje dat met zijn achterbenen over de grond sleepte, maar dit komt omdat zijn achterhand niet genoeg actief is waardoor hij die laat hangen. Oplossing is maanden lang trainen! Heel veel overgangen maken. Bijvoorbeeld: opwarming: stap - halthouden, stap - middenstap. Daarna tijdens het draven telkens overgang maken naar stap en eventjes stappen ( geen halve bak) en terug in draf zetten. Zo kan je ook eens middendraf doen. Dan galop telkens terug zetten naar draf en direct terug galop. Dus echt niet treuzelen, maar telkens overgangen maken! Hierdoor komt de achterhand het er beste onder. Ik weet niet of je met sporen of een zweepje rijdt, maar dikwijls is het beter om geen sporen aan te doen en enkel zweepje te gebruiken, hierdoor tik je lichtjes op zijn achterwerk. Zo wordt zijn achterhand ook vanzelf geactiveerd. Wat ook belangrijk is dat je zeker niet aan de teugels gaat hangen want dan geraakt de achterhand er zeker niet onder. Probeer de overgangen echt met je zit en benen te doen.