conditie plan na ziekte paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Michellaaa

conditie plan na ziekte paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 14:17

Hai,

ik heb een vraag waar ik niet echt een antwoord op kan vinden.
Het paard wat ik rij heeft 3 maanden stil gestaan omdat hij hoefbevangen aan allebei de voorbenen was.
Nu loopt hij sinds 3 weken weer goed en ben ik langzaam weer begonnen met rijden.
Nou is mijn vraag: Hoe kan ik dit het beste aanpakken? En hoe krijg ik zijn conditie weer op pijl?

Groetjes Michella

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:25

Rustig beginnen met 10 minuten stap, paar rondjes draf en weer 10 minuten stap. Dan langzaam opbouwen (bv. elke dag een extra rondje draf). Pas de galop weer toevoegen als ze zich na 2-3 weken met meer draf goed houdt. Hoefbevangenheid blijft vaak toch een gevoeligheid op de hoeven geven, dus echt voorzichtig aan doen.

Als je galop gat toevoegen, begin dan met 1 rondje. Na een week ga je dat ook weer opbouwen.

Na een week of 8-10 zonder problemen kun je gaan kijken of je ze dressuurmatig wat meer kan laten werken.

In de opbouwfase bij voorkeur rechte stukken rijden (heel saai), en pas als dat goed gaat een volte meepakken.

Direct een stap terug doen als ze ergens inde opbouw toch onregelmatig zou gaan lopen.
Speciaal beslag doet ook goed (maar is mss al aangebracht?)

Succes.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:30

hoe erg was de hoefbevangenheid?
Mijn paard is ook ooit hoefbevangen geweest ,ik heb bijna een jaar gewacht tot ik er weer opging.
Vraag anders eens in het hoefbevangenheid topic?

Michellaaa

Re: conditie plan na ziekte paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 14:53

Hij liep onregelmatig door de hoefbevangenheid en hij was der wel echt ziek van. Toen zijn ijzers verwijderd waren ging het langzaam aan beter. Nu loopt hij weer regelmatig en heeft al weer dolle buien! Tijdens het draven en galopperen heeft hij er geen last van met rijden en het doet hem ook geen pijn. Het enigste is zijn conditie. Hij houdt het 3 rondjes draf en 1 rondje galop vol en dan is die moe. Ik wil het niet overhaast opbouwen, maar weet dus niet precies hoe ik dit moet doen. Het is een paard wat erg somber wordt als die niet aan het werk wordt gezet.

Buffelduke

Re: conditie plan na ziekte paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 19:09

Ik denk dat je moet doen wat eerder ook al gezegd is. Rustig stapje voor stapje opbouwen. Ik heb er zelf ook mee te maken gehad. Ik weet hoe vervelend het is maar je wilt natuurlijk het beste voor je paard. Ik zou het eerst houden bij 1 rondje galop. Zodra je merkt/voelt dat ze meer aan kan ga je naar 2 rondjes. Merk je dat ze hier geen moeite meer mee heeft bouw je het op tot 3. Zodra je merkt dat het de verkeerde kant op gaat neem je gewoon een stapje terug. Je moet het gewoon voorzichtig opbouwen. Hoop dat je hier wat aan hebt!