draver onderzadel en bokken bokken en bokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noompje86

draver onderzadel en bokken bokken en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 11:43

Hay
zins kort heb ik er een pony bij (ken haar al wat jaar)
een draver
maar ja nu moet mevrouw echt aan het werk(onderzadel)
ook al doen we heeeel rustig aan, lang en laag zo dat ze dr rug wat losser krijgt
heeft mevrouw nou zo'n giga spierpijn
met opstappen komt er meestal al een bok uit.... tijdens het rijden ook afentoe
bokken is echt nieuw haar wel wisten niet eens dat ze het kon :P en ze zijn ook hoog en heel gemeen....
van de week is de fisio er bijgeweest en die bevestigde ook dat het spierpijn was
maar moet nu dus juist wel rijden....
longeren is niet echt een opzie, dat vind ze nog zo moeilijk. we proberen het wel maar ontspanging is ver te zoeken
iemand een iedee hoe we van het bokken afkomen? zo dat ik het ook overleven kan
moet gaat wel weer over roept iedereen maar goed misschien dat iemand nog wat tips voor ons heeft

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 11:46

Rijden lijkt me onverstandig als ze zo overduidelijk aangeeft dat ze pijn heeft... Werken aan de lange lijnen lijkt mij een betere optie, ze is gewend aan een sulky neem ik aan dus zonder sulky moet dat ook lukken. Dan hoef je niet te longeren op de cirkel maar kan je meters rechtuit maken. Zonder ruiter op de rug!

Hoe komt ze aan die spierpijn trouwens? Zo te horen vraag je te snel teveel van haar.

Noompje86

Re: draver onderzadel en bokken bokken en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 13:14

ze is al wat jaar onderzadel, ze is een manege pony geweest. maar moets daar weg omdat ze niet zo makkelijk is. en kids ging bijten
ze werd daar soms wel 2 a 3 keer per dag gereden ook ponyclub/bos/spingen enz.
en nu een halfuurtje/3 kwartier per dag met neusje over de grond zou we wel moeten kunnen denk ik...
aan de lange teugels kan ze heel goed..in stap. maar als ze aan draaft ga ik skieën
gok dat ze eigenlijk heel erg moet wenen aan dr nieuwe huisje ze is hier ook nog maar een kleine 6 weken

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:12

Als longeren nog geen optie is, lijkt rijden mij 4 stappen te ver. Als ze nog zo vast zit dat ze niet rond komt zonder jou, hoe kan het dan met jou? Een half uur/ 3 kwartier is naar mijn idee ook best lang als je nieuwe spiergroepen gebruikt :)

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:17

Is er al eens goed gekeken naar je zadel? Als deze niet lekker past, kan het best zijn dat ze daarom protesteert.
Ik ben momenteel ook bezig met een draver om te scholen. We zijn begonnen met aan de dubbele longe te trainen, zodat de buik en rugspieren sterker worden. Voor de kar gebruiken ze heel andere spieren.
We rijden maximaal 2x per week onder het zadel en dan 20 minuten, paard moet leren zijn lijf heel anders te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:47

Gosh soms hoop ik dat dit soort topics gewoon niet waar zijn...
Edit: Omg je bent 26 en je hebt paardenhouderij gedaan, wat heb je daar in hemelsnaam geleerd?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 14:52

Joolien, je bent me net voor, maar idd, hoop dat dit een verzonnen topic is, zoniet, arm dier en uiteindelijk zelfs arme amazone.
Een paard 'omscholen' is enkel besteedt aan mensen die dat kunnen, als een paard pijn heeft, en dat zo duidelijk aangeeft door te bokken, blijf er dan af, bekijk het meer vanuit jezelf en minder vanuit jouw idee: als jij pijn hebt wil je ook niet werken met die spiergroep.doe aub rustig aan met dit paard, of laat het over aan een ervaren en kundig persoon.

Noompje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 17:36

zo als jullie nog meer te zeuren hebben doe dat dat ff lekker ergens anders

wat denken jullie dan, dat ik er op ga ziten en maar ga meppen tot ze stop met bokken....

na dat de fisio nog geweest is nog 1x geprobeerd omte rijden (omdat dat is wat de fisio zei dat ik moets doen) maar ja dat ging dus niet....en na 5min weer afgestapt
al de heleweek opzoek naar een andere manier om haar te laten ontspannen
vooral aan t wandelen en stappen aan de langelijn en afentoe proberen te draven

dit toppic heb ik vooral uitbenieuwdtheid of mensen dit kennen

deze draver heeft 10/12 jaar op een manege gelopen en beet en was niet door kids optezaddelen
ik heb haar gekregen anders lag ze nu bij iemand op z'n bord!!
we hebben haar gelijk laten keuren door de DA
er was niets mis met haar, ze mocht was kilo's meer krijgen maar dat was alles
dus over"zielig" hoef je niet te beginnen. we doen echt wel ons best voor haar
Laatst bijgewerkt door Noompje86 op 04-11-12 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Noompje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 17:38

Firegirl schreef:
Is er al eens goed gekeken naar je zadel? Als deze niet lekker past, kan het best zijn dat ze daarom protesteert.
Ik ben momenteel ook bezig met een draver om te scholen. We zijn begonnen met aan de dubbele longe te trainen, zodat de buik en rugspieren sterker worden. Voor de kar gebruiken ze heel andere spieren.
We rijden maximaal 2x per week onder het zadel en dan 20 minuten, paard moet leren zijn lijf heel anders te gebruiken.

Jep hebben we ook naar laten kijken, gelijk al.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:45

Het hoeft geen pijn te zijn, maar kan ook aangeleerd gedrag zijn. Ik bedoel ze komt van een manege en kan best zijn dat wanneer ze bokte dat op stal werd gezet en brokken of koekjes kreeg o.i.d. Kreeg.
Altijd lastig zoiets........wat is het nu?
Ik kan er verder niets over zeggen ik kan de TS niet en het paardje ook niet.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:52

Probeer eerst eens gewoon aan de longeerlijn zonder hulpteugels etc. Gewoon aan een halster en niets vragen. Vanuit daar rustig aan uitbouwen. Van de 20 minuten de laatste 10 minuten touwtjes eraan bijvoorbeeld. Niet elke dag aan de slag gaan, maar geef haar tijd om te herstellen. Door de spierpijn heen weer aan het werk is niet fijn voor haar.

MoosjeWings

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:54

Heeft dit niet met zijn balans te maken? Mijn draver had (en eigenlijk heeft ie het soms nog) bij het rijden in de bak.. als hij niet nageeflijk is en zijn rug niet ontspant gaat hij bij een bocht in staking. Als je de mogelijkheid hebt ga dan buitenritten maken, vooral rechtuit gaan rijden en zo min mogelijk bochten. Geef z'n spieren de kans om op te bouwen. Als het een typische draver is is het werken in een bak gewoon veeleisender voor hem, niet te veel ineens willen. Ondanks dat je er een fysio bij hebt gehad heeft er al eens een dierenarts naar gekeken?

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 21:13

zeg, dat mag je best op een volwassen manier zeggen hoor, je komt nu niet echt serieus over, maar goed, ik wil je toch nog een keer dit vertellen:
als een paard bokt heeft het pijn, simpel. bokken kost veel kracht en kunst en deon ze niet voor de lol, dan staken ze eerder.
Je verhaal is nogal warrig opgeschreven waardoor ik er niet uit kan halen wat je allemaal al hebt geprobeerd, maar je DA heeft gezegd spierpijn, als dat adhv bloedcontrole is, dan heeft ze spierverzuring dat enorm veel redenen kan hebben, gaande van overbelast, slecht zadel tot voeding, dat is niet te beoordelen vanaf hier. maar geloof mij maar, spierverzuring is niet te vergelijken met spierpijn bij ons, ze vergaat echt van de pijn dan. Daarnaast nog even dit: op de manege wilde ze zich ook al niet laten zadelen, zijn er bij de keuring toen je haar 'kreeg' ook foto's vd rug gemaakt? kan KS zijn he.
En nee om op je rare vraag te beantwoorden ik verwacht niet dat je erop gaat zitten en blijft meppen tot ze stopt met bokken, zoiets komt niet eens in mij op en is barbaars, get a grip will you?

xMEGAN___95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:45

wat mij lijkt,
is dat je eerst grondwerk moet gaan doen,
lange lijnen & longeren, misschien wat spelen in de bak om het leuker te maken.
Ik weet dat longeren voor een draver moeilijk is, ik heb er zelf ook 1.
maar het is wel goed, longeren in de basis van het rijden..
hoelang heb je hem/haar al..?
heb je al een band met hem/haar..?
aan dit soort kleine dingen moet je ook denken..

Noompje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 12:04

we hebben alleen foto's van haar benen
bloed was goed
zadel gelijk de eerste week dat ze er was nalaten kijken

ik heb haar nu 6 weken
ken haar al pff ongeveer 10 jaar
band begint denk ik wel tekomen, verhuizen is ook altijd lastig. daar had ze ook best wel moeite mee.
gekregen omdat ik haar altijd al geweldig leuk vond en ze de manege zat was moetst ze daar weg

nou we gaan haar lekker de tijd geven

Noompje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 12:05

slotje?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:08

Het bijten op de manege kan al een uiting zijn geweest van pijn, dus is het heel goed mogelijk dat er in haar rug (botten) iets niet goed zit. Dit kan een da niet zien aan de buitenkant, dus mocht het niet beter worden dan adviseer ik je toch om een foto van de rug te maken ivm eventuele gebreken daar.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:12

Vervelend voor je dat je nieuwe paardje zoveel bokt, je zult je wel zorgen maken om dr! Vanaf de computer kan niemand hier denk ik echt iets zinnigs over zeggen maar het klinkt wel alsof ze je iets duidelijk wil maken...
Misschien is het een idee om eerst gewoon wat met dr te gaan wandelen enzo, als ze zoveel last heeft van dr spieren zou ik er nog niet op gaan! Wat zei de fysio er verder van? Ik zou als ik jou was dr nog even de tijd geven en er vooral NIET opgaan.. Als ze het blijft doen toch even een dierenarts of andere goede osteopaat erbij halen. Normaal is het niet namelijk.... Ik weet niet in watvoor manege ze heeft gelopen maar beginners doen vaak ook niet veel goeds voor de rug van een paard.
Succes ermee en sterkte!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:20

Lijkt mij toch een probleem wat waarschijnlijk uit de rug komt bij het paard.
Is het niet beter om een osteopaat erbij te halen?Er kan best het een en ander klem zitten wat weer losgemaakt moet worden.
Bokken doet het paard niet zomaar,dus óf jij vraagt in een keer teveel óf er is lichamelijk wel degelijk iets mis.
Ik zou er toch serieus even naar laten kijken hoor.