Een paar rijtechnische vraagjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

UMayDream

Een paar rijtechnische vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 10:10

Goeiemorgen bokkers :D ,
Ik zit hier nog even wat niks te doen op de bank en bedacht me dat dit wel een geschikt moment was om mijn rijtechnische probleempjes voor te leggen aan Bokt. Ik loop met rijden tegen een paar dingen aan en nu wilde ik wel eens kijken of Bokt daar iets mee kan.
De laatste tijd hebben we de dressuur wat verwaarloosd (4 weken paard mee naar stage, veel buitenrijden, daarna 2 weken stage zonder paard dus paardlief had vakantie), nu pakken we dat sinds een weekje weer op. Ik ga zeker weer les nemen maar ik wilde eerst weer een beetje inkomen. 't liefst wil ik volgende week weer even een lesje meepakken. :)
Dan nu mijn vragen:

1. mijn paard is erg gevoelig in de mond; als ik met (heel) losse teugel in rijd en de teugel ook maar een beetje oppak versnelt ze al en voel ik dat ze gespannen wordt. Na een paar meter gaat ze wel weer terug in het vorige tempo. In draf is het nog erger, dan gaat ze níet na een paar meter terug en als ik dan een ophouding maak, maak ik het alleen maar erger. Ze reageert wel goed op zit, maar ook niet altijd. Dan moet ik er wel even bijzeggen dat mijn houding niet je van het is en echt wel beter kan..

2. in het begin rijden wel heel fijn de bak rond, is ze ontspannen, goed aan de hulpen en relaxt. Vervolgens maak ik vanuit draf een overgang naar stap, stap een paar rondjes met figuren erdoorheen en draaf weer aan. Dat is meestal het moment waarop het misgaat, het voelt voor mij alsof ze bang is en onder me weg rent. Moet ik er wel bijzeggen dat ze dit al vanaf het begin doet (ik rijd haar vanaf juni) maar dat mijn zelfbeheersing ook niet alles is en soms verlies ik mijn geduld met haar. Geen scènes van mishandelde paarden ofzo hoor, maar dan wordt ik net iets te ruw met de teugels en word het alleen maar erger. Gelukkig gaat dat wel steeds beter. :j Ik probeer het dan op te lossen dmv veel voltes te rijden, teugels weer wat langer, diep zitten en soms wat 'hooo' mompelen.

3. ze pakt vaak het bit vast aan de linkerkant, waarom? Geen idee. Ook dit probeer ik op te lossen door veel voltes te rijden en stelling te vragen.

4. de galop is, vooral linksom, behoorlijk gehaast. Ze gaat graag snel, wat in de bossen prima is, maar in de bak natuurlijk niet. Ook hier is het lastig om haar terug te krijgen maar ik moet zeggen dat het de afgelopen week wel stukken beter gaat! Vooral rechtsom krijg ik er nu toch wel een fijn galopje uit. :j

Dat waren mijn vragen, hopelijk kan Bokt mij een beetje helpen! Nogmaals, ik ga weer les nemen dus haal je aub geen situaties in je hoofd van een eigenwijze penny op een racend paard want in de praktijk valt dat best mee. :P

Alvast bedankt. :D

_bokworst

Re: Een paar rijtechnische vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:36

1;
Misschien moet je proberen met losse teugel te blijven rijden, en steeds een héel klein beetje bij te pakken, zo eb ik het zelf een keer gedaan, en dit werkte pima ^^

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:39

4; zelf hélemaal ontspannen, want wss verwacht je bij die galop dat ze dat gaat doen, en span je jezelf aan. Heb je weleens geprobeerd om eerst rechtsom te galopperen en van hand te veranderen met galopwisseling? Msschien als je dat doet dat hij dan rustig blijft

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:47

1: Is haar mond verder in orde? Met wat voor bit rijd je en hoe denk je over bitloos?
2: lijkt te maken te hebben met probleem 1. Probeer in ieder geval niet veel druk op de teugels te zetten anders gaat ze weer proberen daar voor weg te rennen. Laat haar maar even rennen in de draf, misschien kan ze in het begin even niet goed haar evenwicht te vinden. Draaf maar eens aan als je op de lange zijde stapt. Probeer dmv je benen en je zit haar weer in evenwicht te brengen.
3: Waarom? Omdat ze links vast zit, ik denk dat ze rechts gebogen is. Ga vooral niet aan die teugel vast houden, al snap ik dat je die neiging hebt. Begin rechtsom en neem steeds een stukje linkerbuiging erbij, doet ze dit goed, weer in de rechterbuiging zetten.
4: Heeft weer te maken met probleem 3, buigt ze wel wat in in de galop, of kijkt ze naar buiten en valt ze naar binnen?

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:48

Heb je je paard wel eens goed laten nakijken?
Gebits- en rugproblemen zijn namelijk het eerste wat in mijn hoofd springt als ik jou verhaaltje zo lees.. Met een pijnlijke mond is het niet fijn als iemand de teugels aanhaalt, vandaar de spanning. Het hard gaan en vasthouden op 1 kant, komt vaak vanuit pijn in de rug, eventjes goed naar laten kijken dus :)

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:50

saskiakefie schreef:
1: Is haar mond verder in orde? Met wat voor bit rijd je en hoe denk je over bitloos?
2: lijkt te maken te hebben met probleem 1. Probeer in ieder geval niet veel druk op de teugels te zetten anders gaat ze weer proberen daar voor weg te rennen. Laat haar maar even rennen in de draf, misschien kan ze in het begin even niet goed haar evenwicht te vinden. Draaf maar eens aan als je op de lange zijde stapt. Probeer dmv je benen en je zit haar weer in evenwicht te brengen.
3: Waarom? Omdat ze links vast zit, ik denk dat ze rechts gebogen is. Ga vooral niet aan die teugel vast houden, al snap ik dat je die neiging hebt. Begin rechtsom en neem steeds een stukje linkerbuiging erbij, doet ze dit goed, weer in de rechterbuiging zetten.
4: Heeft weer te maken met probleem 3, buigt ze wel wat in in de galop, of kijkt ze naar buiten en valt ze naar binnen?

Mee eens ;p
In mijn reactie dacht ik er even niet aan dat het paard pijn kan hebben. Misschien heeft het paard idd iets met zijn mond of zit er bij die galop wel iets niet lekker in zijn rug.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:53

UMayDream schreef:
Moet ik er wel bijzeggen dat ze dit al vanaf het begin doet (ik rijd haar vanaf juni) maar dat mijn zelfbeheersing ook niet alles is en soms verlies ik mijn geduld met haar. Geen scènes van mishandelde paarden ofzo hoor, maar dan wordt ik net iets te ruw met de teugels en word het alleen maar erger.

Hier schrijf je het eigenlijk zelf al. Hoe moet het paard vertrouwen krijgen in jouw handen? Ik zou ook aanspannen en wegrennen als jij de teugels opneemt. Je weet immers maar nooit of je er niet toevallig ruig mee gaat doen.
Wat kun je eraan doen: je hoeft de teugels niet door te laten hangen. Gewoon contact is prima. Maar wees áltijd vriendelijk met je handen. Anders blijft je paard voor je teugels weglopen.

Verder denk ik dat je moet gaan werken aan je eigen ontspanning en aan het rechtrichten van het paard. Als ze moeite heeft met de ene galop en ook aan die kant het bit vasthoudt zou het me niet verbazen als dat uit scheefheid komt.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 16:11

Allereerst; bedankt voor alle reacties! :j
Ik heb nu even geen tijd om uitgebreid te reageren, maar gebitsproblemen waren indd bij mij ook opgekomen, toen ik het nog even doorlas. Heeft er iemand tips voor mij hoe ik zelf globaal kan checken of het gebit er goed uitziet? Of kan dat niet? Er komt nl wel 2x p/j een TA bij maar ik kan natuurlijk altijd de eigenaresse vragen voor een extra check. Ik ga even met de eigenaresse overleggen wat mogelijk is :j (mocht het rijden niet verbeteren zou lichamelijke problemen nog de enige reden zijn natuurlijk. Gelukkig heb ik zelf ook een spaarpotje waar ik evt. hulp van kan betalen.)

@Koper, ik snap helemaal wat je bedoeld, maar het punt is dat ze dit al doet vanaf het begin, toen ik nog 'softer' was. Ze heeft het bij mij altijd gedaan. Maar goed, het probleem ligt natuurlijk bij mij en zij kan indd geen vertrouwen krijgen in mijn handen als ik ruw blijf. Gelukkig gaat dat steeds beter. (maar nog steeds niet goed genoeg ;) )

Nogmaals, bedankt voor de reacties en zondagavond reageer ik even uitgebreid! :)
Oja, de vraag over met wat voor bit ik rij; een dubbelgebroken, vrij dun bit. Volgens mij iets van argentaan ofzo? Eerst had ik een enkelgebroken dikker bit en ik merk eigenlijk weinig verschil. De reden dat ik met dit bit rijd is dat dat andere bit van iemand anders was en deze lag nog in de kast en was ze eerder mee gereden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:11

Het kan natuurlijk best dat er voordat jij er op reed iemand anders ook al ruw met de teugels omging. Dat ze daarom gespannen wordt als je de teugels opneemt. En dat jij dat in stand houdt door af en toe ook ruw te zijn met je handen.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-12 15:22

Ik zal jullie voor de grap binnenkort eens een voor en na foto voorschotelen. Ik heb vandaag nl weer gereden, en nu kwam er een stalgenootje van mij even helpen. Het kwartje is in 1 keer gevallen, ik begrijp gewoon wat ik nu moet doen. Het rijden ging vandaag zó lekker en het was een wereld van verschil! Zodra ik de foto's binnenkrijg van vandaag, laat ik ze hier even zien. :j
Ik heb dan btw gelijk maar met dat stalgenootje afgesproken, om iedere zondag bij haar te lessen. I'm looking forward to it. :D Eerlijk gezegd denk ik nu niet meer dat het probleem bij de tanden/rug ligt. Het blijft in mijn achterhoofd maar als ik zie naar hoe het vandaag ging, herken ik mijn paard niet meer terug in een positieve manier. :=

Koper schreef:
Het kan natuurlijk best dat er voordat jij er op reed iemand anders ook al ruw met de teugels omging. Dat ze daarom gespannen wordt als je de teugels opneemt. En dat jij dat in stand houdt door af en toe ook ruw te zijn met je handen.

Dat kan indd zo zijn. Hoe dan ook, ik moet gewoon zachter worden met mijn handen.

saskiakefie schreef:

1. zie mijn eerdere antw. Over bitloos; ik heb het nog nooit met haar geprobeerd maar sta er wel voor open. Toch gaat mijn voorkeur wel uit naar met bit rijden denk ik, maar dat kan ik natuurlijk pas echt zeggen als ik het een keer met haar heb geprobeerd!
2. Als ik haar laat rennen, heeft dat geen zin, dat heb ik nl ook al geprobeerd, ze blíjft rennen.
3. die neiging heb ik indd, ook al weet ik dat ze 1000x zo sterk is als mij, toch doe ik het! ik probeer mezelf dan ook voor te houden; loslaten!
4. in galop buigt ze wel, ze valt ook over de buitenschouder weg maar kijkt niet naar buiten.

xLisaMaxime schreef:
4; zelf hélemaal ontspannen, want wss verwacht je bij die galop dat ze dat gaat doen, en span je jezelf aan. Heb je weleens geprobeerd om eerst rechtsom te galopperen en van hand te veranderen met galopwisseling? Msschien als je dat doet dat hij dan rustig blijft

En dat is dus mijn grote probleem; ontspannen. Gelukkig gaat 't wel steeds beter. Van hand veranderen heb ik wel 's geprobeerd maar had geen resultaat :n