,Ik zit hier nog even wat niks te doen op de bank en bedacht me dat dit wel een geschikt moment was om mijn rijtechnische probleempjes voor te leggen aan Bokt. Ik loop met rijden tegen een paar dingen aan en nu wilde ik wel eens kijken of Bokt daar iets mee kan.
De laatste tijd hebben we de dressuur wat verwaarloosd (4 weken paard mee naar stage, veel buitenrijden, daarna 2 weken stage zonder paard dus paardlief had vakantie), nu pakken we dat sinds een weekje weer op. Ik ga zeker weer les nemen maar ik wilde eerst weer een beetje inkomen. 't liefst wil ik volgende week weer even een lesje meepakken.
Dan nu mijn vragen:
1. mijn paard is erg gevoelig in de mond; als ik met (heel) losse teugel in rijd en de teugel ook maar een beetje oppak versnelt ze al en voel ik dat ze gespannen wordt. Na een paar meter gaat ze wel weer terug in het vorige tempo. In draf is het nog erger, dan gaat ze níet na een paar meter terug en als ik dan een ophouding maak, maak ik het alleen maar erger. Ze reageert wel goed op zit, maar ook niet altijd. Dan moet ik er wel even bijzeggen dat mijn houding niet je van het is en echt wel beter kan..
2. in het begin rijden wel heel fijn de bak rond, is ze ontspannen, goed aan de hulpen en relaxt. Vervolgens maak ik vanuit draf een overgang naar stap, stap een paar rondjes met figuren erdoorheen en draaf weer aan. Dat is meestal het moment waarop het misgaat, het voelt voor mij alsof ze bang is en onder me weg rent. Moet ik er wel bijzeggen dat ze dit al vanaf het begin doet (ik rijd haar vanaf juni) maar dat mijn zelfbeheersing ook niet alles is en soms verlies ik mijn geduld met haar. Geen scènes van mishandelde paarden ofzo hoor, maar dan wordt ik net iets te ruw met de teugels en word het alleen maar erger. Gelukkig gaat dat wel steeds beter.
Ik probeer het dan op te lossen dmv veel voltes te rijden, teugels weer wat langer, diep zitten en soms wat 'hooo' mompelen.3. ze pakt vaak het bit vast aan de linkerkant, waarom? Geen idee. Ook dit probeer ik op te lossen door veel voltes te rijden en stelling te vragen.
4. de galop is, vooral linksom, behoorlijk gehaast. Ze gaat graag snel, wat in de bossen prima is, maar in de bak natuurlijk niet. Ook hier is het lastig om haar terug te krijgen maar ik moet zeggen dat het de afgelopen week wel stukken beter gaat! Vooral rechtsom krijg ik er nu toch wel een fijn galopje uit.
Dat waren mijn vragen, hopelijk kan Bokt mij een beetje helpen! Nogmaals, ik ga weer les nemen dus haal je aub geen situaties in je hoofd van een eigenwijze penny op een racend paard want in de praktijk valt dat best mee.

Alvast bedankt.

)