Wat kan het toch zijn ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

leey

Wat kan het toch zijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 10:02

Hoii

Ik ga het verhaal niet te lang maken maar gewoon even kort maar krachtig :P

Mijn Fries Begon de laste tijd niet lekker te lopen,

toen heb ik de D,A er bij gehaald en die heeft haar onderzocht

Het bleek dat ze hele maal vast zat en ze staat scheef met haar linker kant dus ze verwees me door naar de Kliniek voor dierfysiotherapie

Toen hebben ze haar geholpen en de eerste dag zag je al hele maal verbetering in haar lichaam

ik moest haar een week binnen op stal houden omdat ze niet in het weiland mocht lopen i.v.m uit gleiden ( dit is gewoon een binnen bak geworden ) waar ze de hele dag wel lekker kon lopen

Nu zijn we weer bezig met rijden heb 2 x in de week Privé les met me fries

Maar nu nog steeds zakt ze met haar achter kant "vaak op de volte " nog steeds weg

Binnen kort komt de zelfde man weer naar me paard kijken maar ik dacht vraag jullie advies ook of jullie misschien weten wat het kan zijn ?

Groetjes

Ankje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 15:24

leey schreef:
Hoii
Maar nu nog steeds zakt ze met haar achter kant "vaak op de volte " nog steeds weg
Groetjes

Zou je deze zin wat beter willen uitleggen? Wat bedoel je precies met dat je paard wegzakt? Wat gebeurd er dan?

midgie

Re: Wat kan het toch zijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 17:05

Goed gaan trainen b.v , weten waar je mee bezig ben, je paard rechtrichten/gymmen
Want een fisio kan veel maar als het paard daarna weer op de oude manier verder word getraind dan komt hij weer vast te zitten, je zadel na laten kijken is ook altijd erg belangrijk bij rug klachten .
Maar het grootste en belangrijkste ding is je paard technisch goed rijden zodat hij juist door het werken soepeler word

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 09:03

Ik herken heel goed wat je zegt, mijn merrie had het ook.

Mijn merrie heeft het ook gehad (is nu met pensioen).
In het begin niks aan de hand, maar na een minuutje of 20 werd ze wat moe in de achterhand.
Elke keer zakte ze dan linksachter door, alsof ze iets struikelde met dat been.
Het bleek bij haar een knelling in de wervels en spieren te zijn op het kruis.

Met fysio en de juiste training is dit veel beter geworden, maar bij haar nooit meer 100%
Dit heeft te maken met een oude wormbesmetting die ze in haar jongere jaren had opgelopen..

Wat verder ook kan helpen, is naar het bos.. Veel rechtuit rijden.
Door je bochten komt het gewicht op het binnen achterbeen, dat wordt op den duur te zwaar voor je paard en zakt door dat been.
Overleg met je fysio welke training het beste bij haar past als het weer beter gaat.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:32

midgie schreef:
Goed gaan trainen b.v , weten waar je mee bezig ben, je paard rechtrichten/gymmen
Want een fisio kan veel maar als het paard daarna weer op de oude manier verder word getraind dan komt hij weer vast te zitten, je zadel na laten kijken is ook altijd erg belangrijk bij rug klachten .
Maar het grootste en belangrijkste ding is je paard technisch goed rijden zodat hij juist door het werken soepeler word

Klopt helemaal. je kunt je paard wel laten behandelen, maar wanneer je je rijden niet aanpast aan de behoefte van je paard heeft die behandeling geen enkele zin.
Ik zou aan de fysio vragen wat de do's and don'ts zijn voor het rijden en die bespreek je met je instructeur. Eigenlijk zou je samen met de fysio en instructeur een trainingsprogramma voor jou en je paard moeten samen stellen.
Krijg jij van je instructeur ook oefeningen op die jij moet uitvoeren om een betere ruiter te worden?

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 10:46

En laat je zadel nog eens goed nakijken, en informeer je hoefsmid ook over dit probleem, hij moet dit in ieder geval weten, en heeft misschien wel een belangrijke bijdrage te leveren.

nienkes96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 16:32

mij lijkt het logsich, het is allemaal nog heel gevoelig en heel anders voor je paard.
waarschijnlijk is ie nog niet heel sterk. Ik denk dat je wat meer geduld moet hebben

gelky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 16:40

Mijn paard haar rechterachterbeen kraakt vaak als ze op de volte loopt. Ben nu een paar dagen nietmeer op haar aan het rijden om te zien of het verbeterd. Ga haar woensdag eens longeren om te kijken hoe het nu zit met haar been. Een paar weken geleden liep ze precies ook wat moeilijk maar na 10minuten stappen was dat voorbij. Heb toen gewoon verdergereden omdat er nietsmeer aan de hand was. Waarschijnlijk is ze onderuit gegaan door de modder en heeft ze zich bezeerd. Als het woensdag nog niet beter is laten we d DA komen.