Over de buitenschouder wegvallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Badeendje

Over de buitenschouder wegvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 22:03

Hallo bokkers.
Vandaag heb ik weer lekker gereden, ik merk dat het steeds beter gaat qua soepelheid. Nu vroeg ik me af, hoe merk je dat je paard over de (buiten)schouder wegvalt? Kan jAls ik een volte maak voelt deze namelijk heel goed, maar het lijkt ook wel weer een beetje alsof we.. uit de bocht vliegen, maar een heel klein beetje. Nu dacht ik, misschien valt hij nu dus over de buitenschouder weg. Zou dit kunnen?

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:05

Scherp maken op je buitenbeen :j Door bvb veel oefeningen als wijken te doen, wijken/travers op de volte.
Door je buitenbeen te gebruiken (gewoon iets achter de singel leggen), kun je voorkomen dat je paard naar buiten wegvalt of uitzwaait. Zeker niet met je binnenteugel gaan corrigeren, dan wordt het alleen maar erger.

Badeendje

Re: Over de buitenschouder wegvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 22:11

Ah oke, maar hoe voel je dan dát hij wegvalt? Scherp aan het been is hij, 1x been aanleggen en we versnellen.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:13

Ikzelf heb erg de neiging met te lange teugels te rijden en te weinig contact te hebben met de mond. Zodra ik mijn buitenteugel wél goed op lengte heb, loopt mijn paard ook niet over zijn buitenschouder weg. Vind het zelf fijn om met mijn zweepje aan de buitenkant te rijden. Mocht het nodig zijn, dan leg ik mijn zweepje tegen zijn schouder aan.
En natuurlijk goed je buitenbeen eraan houden.
Vind voltes openen en sluiten altijd een leuke en uitdagende oefening om te doen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:21

badeendje schreef:
Ah oke, maar hoe voel je dan dát hij wegvalt? Scherp aan het been is hij, 1x been aanleggen en we versnellen.

Ik doelde ook niet zozeer op reacties als versnellen op beendruk (hoewel dat ook prima is natuurlijk!), maar meer op dat je pony wijkt voor druk. Als je je buitenbeen naar achter legt, gaat je pony dan opzij? Zonee, dan moet je eerst daar aan gaan werken voordat hij niet meer wegvalt over de buitenschouder. Zweepje op de buitenschouder kan inderdaad ook helpen.

Buitenteugel erbij houden is ook belangrijk, paarden vallen ook vaak over de buitenschouder weg als je te streng inwerkt met je binnenhand. Je trekt dan als het ware het hoofd naar binnen maar van echt buigen is geen sprake. Probeer dus bijvoorbeeld ophoudingen te maken met je buitenhand en niet teveel je pony op de volte te sturen door middel van je binnenteugel.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 08:39

Je zou de schouder kunnen begrenzen met de teugel, niet de teugel naar jou toehalen want je wil tenslotte de buiging niet verliezen , maar de teugel tegen de schouder , niet je buiten been naar achter leggen , want dan vraag je de achterhand naar binnen en verklein je de volte.
Let ook heel goed op je eigen zit waar gaat die heen op de volte , ga wat meer aan de binnenkant van je paard zitten zodat hij kan buigen om jou buiten been , want als je te veel naar buiten zit duw je hem ook weer naar een kleine volte, je zou ook een overdreven je buiten been wat naar voren kunnen leggen meer naar de schouder en wat meer aan schoudervoor denken, ook met jou zit , maar geef het dier de ruimte in de teugel, geen druk, maar licht contact en miss zelfs een een hele losse buiten teugel, vaak word er met de buiten teugel tegen gewerkt zodat het paard niet kan verlengen aan de buiten kant, dus geef hem daar de ruimte om de volte in te kunnen lopen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 08:49

Heb je het uit de bocht vlieg idee zowel linksom als rechtsom? Of maar één kant op?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 09:37

Ook al beschrijf je dat je paard voorwaarts is, het lijkt toch alsof hij niet helemaal goed aan de beenhulpen staat. Dan zou hij namelijk ook zijwaarts goed moeten reageren.
Dit is iets wat je gewoon veel moet oefenen, vierkante voltes rijden, pasje zijwaarts. Wenden op druk van het buitenbeen, niet op de binnenteugel.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 09:41

Kijk eindelijk een topic met mijn probleem, dat ik hier zelf niet aan heb gedacht. :+
Ik lees even mee.

Iemand tips hoe dit te doen in galop? Ik kan mijn pony niet op een kleine volte galloperen dan loopt hij echt heel erg over zijn schouder weg. Het enigste wat ik kan is een super grote volte zonder dat hij over zijn schouder loopt.. Maar we moeten echt naar het sturen gaan nu in galop...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 09:41

myca: een wending rijd je niet met je buitenbeen.

sombitch: linksom, rechtsom of allebei?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 09:44

Normaal gesproken niet, maar als je paard niet aan de beenhulpen staat is het goed om wendingen in te sturen met je buitenbeen. Het concept wijken voor druk is dit paard nog niet duidelijk.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 09:45

Koper schreef:

Linksom ook wel maar daar krijg ik het met veel moeite nog wel voor elkaar. Rechtsom is een ramp. :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 09:53

Somebitch schreef:
Koper schreef:

Linksom ook wel maar daar krijg ik het met veel moeite nog wel voor elkaar. Rechtsom is een ramp. :o

Linksom ook over de buitenschouder of valt 'ie dan juist naar binnen?

myca, een wending rijd je met je zit, buitenteugel en binnenbeen. Sowieso is het onlogisch om je buitenbeen in een wending te gebruiken, in een wending wil je dat het binnenbeen verder ondertreedt dus geef je hooguit aan de binnenkant een beenhulp.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 09:56

Linksom in galop ook over de buitenschouder, in draf valt hij juist naar binnen.
En ja ik weet het hij is scheef. :o :+

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:01

oeh ik volg deze ook even , mijn paardje doet dat ook vaak in galop! Hij is heel goed aan eht been, een klein beetje druk geven en hij versnelt meteen. Maar galop is een beetje een drama. de controle is vrij slecht omdat hij nog niet goed langzaam kan galloperen. of hij wil snel, of hij valt terug.Hij is nog erg jong hoor, dus ik maak me niet heel druk maar ik was wel benieuwd!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:02

Somebitch schreef:
Linksom in galop ook over de buitenschouder, in draf valt hij juist naar binnen.
En ja ik weet het hij is scheef. :o :+

Als hij linksom in draf naar binnen valt klinkt het inderdaad alsof jij en/of je paard scheef zijn. Je hebt precies hetzelfde probleem als ik. Ik heb je een pb gestuurd.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:04

Dit paard valt over de buitenschouder weg, dan moet je toch echt met je buitenbeen aan de gang, anders wordt hij nog schever.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:06

Myca schreef:
Dit paard valt over de buitenschouder weg, dan moet je toch echt met je buitenbeen aan de gang, anders wordt hij nog schever.

Hooguit met de buitenteugel. Hij valt weg over de schouder, het is niet dat hij z'n kont of middenhand naar links gooit. En al deed hij dat wel dan is bijsturen met het buitenbeen symptoombestrijding. Je pakt er de oorzaak niet mee aan.

Verder kan de scheefheid natuurlijk ook bij de ruiter liggen. Of bij zowel ruiter als paard. Ruiter en paard kunnen elkaar ook versterken in de scheefheid. Daarom vraag ik ook wat het paard van TS linksom doet.

mijn_pre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 10:11

probeer eens voltes aan de hand te lopen. een paard valt naar binnen of naar buiten omdat hij ws scheef is en soms niets anders kan dan naar binnen of buiten vallen. aan de hand kun je zelf goed zien wat er gebeurd en kun je met je hand tegen de schouder of met de zweep op de schouder gericht de buiging gelijkmatiger maken. als 1 kant op de buiging moeilijker gaat dan moet je juist die kant extra gaan rekken. begin aan de hand dat is voor jou en t paard t fijnste en kun je prima corrigeren zonder dat je paard je gewicht ook nog moet balanceren en je ziet zelf goed wat er gebeurd. kijk maar eens op paardenbegrijpen.nl. staan echt goede oefeningen op!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:06

Somebitch schreef:
Kijk eindelijk een topic met mijn probleem, dat ik hier zelf niet aan heb gedacht. :+
Ik lees even mee.

Iemand tips hoe dit te doen in galop? Ik kan mijn pony niet op een kleine volte galloperen dan loopt hij echt heel erg over zijn schouder weg. Het enigste wat ik kan is een super grote volte zonder dat hij over zijn schouder loopt.. Maar we moeten echt naar het sturen gaan nu in galop...

Dan zul je meer in stap en draf moeten gaan rechtrichten/gymmen, je pony is dus nog niet lenig genoeg om in galop zijn achterhand eronder te krijgen, je zal meer moeten gaan werken aan verzameling , dus niet langzaam rijden maar meer de achterhand eronder krijgen, ga werken aan de zijgangen in stap om die achterhand soepel en buigzaam te krijgen anders krijg je nooit een mooie kleine volte.
Het stuur in de galop moet ook vanuit jou zit komen en niet aan het hoofd

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:08

Ik kan zitten wat ik wil maar er is geen stuur. Ik kan sturen (aan zijn hoofd) wat ik wil maar er is geen stuur ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:15

Maar dat komt niet doordat je paard niet voelt wat je doet. Hij moet het alleen wel ook kunnen uitvoeren. Als hij scheef is kan hij dat misschien niet (ligt er natuurlijk aan hoe scheef hij is, en hoe duidelijk jouw hulpen)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:20

Dat snap ik ook wel. Daarom vraag ik of iemand tips heeft. En een tip je moet met je zit sturen snapt iedereen daar heb ik niks aan. Dat mijn paard het niet kan en scheef is dat weet ik. Het is handig dat er daarom tips gegeven zouden worden WAT je kan doen om het wel mogelijk te maken op kort of lang termijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:26

Je paard is linksgebogen. Waar gaat 't mis? Als je hem rechtuit laat stappen, waar is hij dan niet recht? Kiept hij de middenhand naar links? Gaat z'n kont naar links? Als je info geeft kunnen mensen ook wat zinnigs zeggen. Maar misschien is het handiger om daar een eigen topic voor aan te maken.

Edit: mijn überscheve paard (met megascheve ruiter) reageerde in de eerste les al súper op de zithulpen die ik in die les leerde om mee te sturen. Dat ik er wat minder handig mee was en even een paar dagen moest oefenen was voor hem dan weer lastiger :P En voor mij hartstikke leerzaam. En nu heb ik 't redelijk onder de knie, ik snap de theorie maar door mijn eigen scheefheid is de uitvoering niet altijd even vlekkeloos, dus nu is mijn lesgever mij aan het leren om 'm rechter te maken enz.
Laatst bijgewerkt door Koper op 03-11-12 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:30

Ik zou niet weten waarom daar een eigen topic overgemaakt zou moeten worden gezien dit hetzelfde onderwerp is. Dan is het een beetje nutteloos om heel bokt te gaan 'vervuilen'

Als mijn paard rechtuit stapt stapt hij gewoon rechtuit. soms zwiept hij wat naar links. Met de voorhand want hij loopt over de schouder weg. (zoals al gezegd is).