niet voorwaarts paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ushilove

niet voorwaarts paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 18:35

Haii,

Ik heb een paard die in het begin erg voorwaarts en aan het been was. ze wou graag werken en leren, maar nu is dat paard veranderd in het precies tegenovergestelde. Niet aan het been, veel slaan naar het been of de correctie met de zweep.
Intructrices hebben verschillende meningen hierover....
De een zegt dat we dan dus nog strenger moeten zijn met de zweep, de ander zegt juist vanniet want dan krijg je zo'n manegepaard.
Iemand tips?

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:36

zoeken naar de oorzaak. want slaan naar het been lijkt me uiting van pijn.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:37

Is het een jong paard?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:41

Heb je de oorzaak al achterhaald? Dan pas kun je werken aan een oplossing. Strenger zijn of niet kan allebei goed zijn evenals een compleet andere oplossing. Zolang je de oorzaak niet weet, heb je ook niet de sleutel tot de oplossing.

jjustangela

Re: niet voorwaarts paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:55

wissel je wel af qua werk en leuke dingen doen?

Ushilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 19:00

het is een merrie van 12 jaar, wel erg nijdig in stal.
we wisselen veel af dressuur, springen naar het bos. doen we allemaal.
Ze staat wel sinds kort niet meer op de wei. zou dat een oorzaak kunnen zijn?
we zijn niet achter de oorzaak ze is wel beetje stijf in de achterhand sinds kort

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:02

Misschien heeft ze wel pijn in der rug ?

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:07

Toch even een da langs laten komen denk ik...

Ushilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 19:07

ja dat zou wel goed kunnen!
het is alleen zo raar, ze is in het bos en met springen erg voorwaarts en enthousiast.
maar met dressuur dus niet.. mijn instructrice van nu zegt dat ze gewoon lui is...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:17

Bloed laten prikken en een groot bloedbeeld laten maken, dat klinkt als een mineralen tekort (ijzer, vitB of selenium bijvoorbeeld)

Als het daar niet aan ligt dan zul je het bakwerkt uitdagender of korter moeten maken waarschijnlijk.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:20

Ik denk niet dat slaan naar het been iets met luiheid te maken heeft. Vooral niet oplossen door meer te slaan, straks gaat je paard daardoor kapot...

Ushilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 19:21

Sizzle schreef:
Bloed laten prikken en een groot bloedbeeld laten maken, dat klinkt als een mineralen tekort (ijzer, vitB of selenium bijvoorbeeld)

Als het daar niet aan ligt dan zul je het bakwerkt uitdagender of korter moeten maken waarschijnlijk.

Is dit op te lossen door een vitamineprik?
dat is me aangeraden..

Equardor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:22

heb je verschillende zadels voor het springen en dressuur?

Ushilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 19:24

nee we hebben een veelzijdigheidszadel

pamelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:24

ik zou een andere instructrise nemen, met slaan berijk je niets, werkt alleen averechts.
mischien heeft ze last van arthrose ? moet je haar langer opwarmen als ze uit de box komt ?
zeker nu ze niet meer de hele dag in de wei loopt. op stal worden paarden wel stijf, denk maar aan jezelf. staan in een ruime wc. dat is hetzelfde als een box van 3x3.
misschien is ze daarom ook wat nijdig op stal ?
Laatst bijgewerkt door pamelien op 02-11-12 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:25

Maar maak je niet al te druk he ! kijk het even aan ?

Ushilove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 19:29

pamelien schreef:
ik zou een andere instructrise nemen, met slaan berijk je niets, werkt alleen averechts.
mischien heeft ze last van arthrose ? moet je haar langer opwarmen als ze uit de box komt ?
zeker nu ze niet meer de hele dag in de wei loopt. op stal worden paarden wel stijf, denk maar aan jezelf. staan in een ruime wc. dat is hetzelfde als een box van 3x3.
misschien is ze daarom ook wat nijdig op stal ?

De instructrice die ik nu heb is het ook eens met niet slaan ;)
ze heeft gelukkig geen artrose de stijfheid zou daar wel door kunnen komen.
Nijdig tja dat heeft ze al sinds we haar hebben, das nu ong.v een jaar

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:48

Je zegt dat het een merrie is en dat jullie haar nog niet zo heel lang hebben. Ik heb ook een merrie gehad die bij de overgang wei-stal een soort van depressief werd. In die periode kon ik ook niet plezierig dressuur rijden, vreselijk sjacherijnig enzo. Na een week of 6-8 verdween dat weer, hoewel het sowieso een echte merrie was in haar gedrag. Heb de eerste jaren dat ik haar had ook alles onderzocht van reguliere dierenarts tot alternatief. Later heb ik het maar geaccepteerd, okt/nov geen wedstrijden meer gereden e.d.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:49

Ushilove schreef:
Sizzle schreef:

Is dit op te lossen door een vitamineprik?
dat is me aangeraden..

Dat weet je pas als je weet of er iets mist ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:30

Ik zou gewoon even de da laten langskomen. Het kan idd een blessure zijn maar het kan ook een hormonaal probleem zijn. Dan kunnen merries ook zuur en tegen het been zijn.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 08:50

Ushilove schreef:
ja dat zou wel goed kunnen!
het is alleen zo raar, ze is in het bos en met springen erg voorwaarts en enthousiast.
maar met dressuur dus niet.. mijn instructrice van nu zegt dat ze gewoon lui is...

In het bos en met springen zijn ze vaak heter en onzekerder, logisch dat ze dan niet inhouden, al hoe wel je ook paarden hebt die dan op de rem gaan staan, maar daar zul je voor jezelf het paarden gedrag eens onder de loep moeten nemen hoe dat werkt vanuit de natuurlijke reactie van het paard.

Ten eerste zou ik een andere goeie instructrice nemen want een die zegt dat hij lui is of een die zegt met de zweep meppen die hoort geen les te geven, een instructrice word betaald om met jou samen op een ook voor het paard fijne manier een oplossing te vinden , daar word ze voor in gehuurd toch.

Als je paard eerst wel goed liep met de dressuur dan zou ik de fout echt bij mezelf halen als er geen lichanelijke gebreken zijn,
Dus laat eerst de rug eens nakijken niet door de DA , maar door een giropraktor of masseur o.i.d, een dierenarts heeft vaak geen verstand van ruggen en spieren .
enz.

Ook het zadel eens goed na laten kijken , ligt dat wel op de juiste plek , past het nog wel , hoe lang geleden is het nagekeken b.v?

Jou zit , heel veel ruiters werken hun paard tegen met hun zit, te veel klemmen, rij eens zonder zadel, kijk hoe het dier dan reageert.
Je hand werkt die naar jou toe of werkt die van je af? geef je been en trek je gelijk op de rem,wat ook heel veel ruiters onbewust doen , dus werk aan je eigen ruiter gevoel, de rem zit niet in de mond maar in jou zit en als je al klemt om in balans te blijven rij je dus altijd op de handrem een paard word daar dus bot van en word dus zo getraint maar ook zijn spieren worden verkeerd getraint dus krijgt hij last van zijn rug en ook van zijn spieren die er voor zorgen dat hij zijn been goed onder jou kan plaatsen en dan heb jij een paard die op de rem gaat een ander gooit je eraf , dus ja het probleem ligt als je op een paard wil rijden eigenlijk altijd bij de ruiter/trainer, want ook jij ben verantwoordelijk voor zijn zadel enz