Hoe bovenbeen ontspannen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XLeandrosX

Hoe bovenbeen ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 00:15

Wie kan mij tips geven om mijn bovenbenen te ontspannen?
Ik heb t zelf niet eens in de gaten dat ik het doe. Totdat ik er op gewezen wordt.
Hoe oefen ik dit op t paard? Ik hoop een paar goede tips te krijgen.

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 07:32

Vaak is dit een gevolg van onbalans. Dan span je het bovenbeen, je 'knijpt' je eigenlijk vast op het zadel. Dit is een natuurlijke reactie maar wel de verkeerde, want je duwt jezelf dan uit het zadel. Wanneer je regelmatig even je been omhoog tilt en dan weer lang maakt helpt wel even. Verder er opletten dat de benen lang afhangen en tenen omhoog. Veel zitles om de balans te vinden op het paard.
Misschien een leuke oefening zonder paard: Neem een cementbak, zet hem op de kop, leg er een yoga bal op en ga hierop zitten. Dit zal in het begin echt niet meevallen, maar het is een erg goede balansoefening.
De onbalans kan ook komen door een zadel wat niet goed in balans ligt. Maar ik weet niet of je daar iets aan kan doen wanneer je op een manege rijdt.
Succes.

--------------------------------------
Misschien een leuke site: http://www.zadelpasservicelibertad.nl

XLeandrosX

Re: Hoe bovenbeen ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 09:22

Dank je voor de tip. Ik rijd niet op een manege maar op een eigen paard. Ik heb pas een nieuw dressuurzadel van devoucoux, model makila. Die ligt echt heel goed op mijn paard. Is ook op maat gemaakt.
Ik denk dat ik inderdaad maar eens flink wat zitlessen moet nemen. Ik ben ook erg gespannen (beetje angstig) als ik rijd. Dan span ik vooral mijn bovenbenen aan.
Ik heb zo'n bal dus daar zal ik eens mee gaan oefenen.

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:12

Aangezien je zelf niet door hebt wanneer je bovenbeenspieren gespannen zijn, zou ik ook oefenen met het leren herkennen van die spierspanning. Als jij kan opmerken dat die spanning er is, dan kan je ook beter ingrijpen en je bovenbeenspieren weer laten ontspannen. Je kan heel makkelijk leren om het verschil tussen ontspanning en spanning bewust te voelen door heel simpel die spieren aan te spannen, dat even aan houden en dan weer ontspannen en dat regelmatig herhalen (ik doe dat altijd liggend op m'n rug). Dat kan je overigens doen voor veel meer spieren. De tips die Marjolijnvdh heeft gegeven, vind ik ook heel goed. Ik oefen zelf ook wel eens met zo'n grote bal (zou ik eigenlijk meer moeten doen) en dat is best lastig, maar wel een hele goede oefening :j

XLeandrosX

Re: Hoe bovenbeen ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 23:34

Dat is inderdaad een goed idee, om te herkennen dat ik m'n spieren aanspan. Ik heb tot mijn 21 behoorlijk fanatiek aan ballet gedaan. Toen was het altijd een kwestievan spieren aanspannen. Volgens mij is het daar door bijna een natuurlijk iets geworden, net als bilspieren aanspannen.....