paard is gespannen en sloom

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

paard is gespannen en sloom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 22:47

Ik heb al een tijdje een probleem met mijn paard.
Buiten gaat het beter, maar elke keer als de winter dichterbij komt en ik meer binnen rij, begint het weer.

Als ik begin met rijden is mijn paard heel sloom. Hij wil niet echt lopen en luistert niet naar mijn been.
Ik kan de hele tijd been geven en soms eens harder, maar hij wordt niet vlotter. Hij voelt dan ook heel gespannen en stijf.
Ik rij hem niet meteen naar beneden. Ik probeer om hem te laten ontspannen.
Na een tijdje ga ik galopperen, maar in het begin is hij ook heel sloom: het lijkt of hij bij elke galop-pas stil gaat staan. Hoe erg ik ook mijn best doe,
ik krijg hem niet vlot.
Als ik hem een tik met de zweep geef, dan bokt hij.
Nadat ik een hele tijd gegaloppeerd heb, wordt hij in draf en later in de galop wel vlotter en wordt hij heel soepel in zijn lichaam.
Dan kan ik hem gemakkelijker naar beneden rijden en loopt hij echt super.
Als ik hem dan een tikje geef, bokt hij niet meer.

Het lijkt of hij in het begin moet 'opwarmen'...
Ik merk ook dat hij veel beter buiten loopt, waar veel meer ruimte is (maar in de winter is dit geen optie)

Ik longeer hem regelmatig, en in het begin wil hij alleen galopperen en bokt hij soms. Nadat hij een tijd gegaloppeerd heeft, is hij super vooruit.

Ik denk niet dat het een medisch probleem is: de ostheopaat en tandarts komt elk jaar, hij heeft elk jaar een bloedonderzoek en alles is meestal normaal.
Wanneer de ostheopaat hem behandeld heeft voor een blokkage ofzo, merk ik erna praktisch geen verschil met ervoor...

Iemand die hier ervaring mee heeft, of tips heeft voor mij?

Elles

Re: paard is gespannen en sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:14

Klinkt mij alsof je paard een echte 'diesel' is: die moeten echt een poosje lopen voordat ze voldoende warm zijn om ook lekker door te kunnen sjouwen. Ik zou hem in het begin niet teveel pushen, dat tempo komt (blijkbaar) wel. Stijve en koude spieren kunnen nog niet zoveel hebben. Gewoon rustig opbouwen. Het bokken als je hem een tik geeft is om je te vertellen dat het gewoon nog niet gáát, doorlopen. Als je hem naderhand rustig een tikje kunt geven en je dan wél de juiste reactie krijgt (tempo verhogen), klopt dat wel. Ik heb een pony gereden die ongeveer hetzelfde deed, ook buiten. Eerst echt een half uur niet vooruit te bránden, totdat ie goed opgewarmd was en dan ging het gas erop en blééf hij lopen, dat ik me echt afvroeg waar hij de energie vandaan haalde :D

En het (gebrek aan) resultaat van de osteopaat kan 2 dingen betekenen: of je paard heeft inderdaad geen blokkades en is tiptop in orde, of het wordt tijd voor een andere :+ Je zou om dat uit te sluiten eens iemand anders kunnen laten komen. Niet dat je huidige niet goed zou zijn hoor, begrijp me niet verkeerd, maar misschien geeft dat nog andere inzichten :)

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 09:25

Ik denk dat je helemaal gelijk hebt!
Het rare is dat hij buiten meestal van in het begin meer vooruit is. Het voelt alsof hij binnen niet wil lopen en hij dat duidelijk maakt door zo moeilijk te doen in het begin.
De tip van een andere ostheopaat zal ik zeker onthouden.
Hij heeft nooit grote blokkages gehad, enkel af en toe een wervel ofzo dat wat vast zat...

Ik ben blij dat ik niet de enige ben met zo een diesel :p

pien_2010

Re: paard is gespannen en sloom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 16:11

Nee hoor wij hebben ook een diesel die het binnen niet leuk vindt. Buiten kan hij erg snel zijn. Goed loswerken is heel belangrijk bij dit soort paarden. Maar binnen werken zal nooit hun favoriete sport zijn. Bij ons paard is dat nooit veranderd vandaar dat we nu alleen nog buiten met hem werken.