Vrijrijden op mange-paard Schimmel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vrijrijden op mange-paard Schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:51

Gister ben ik gaan vrijrijden op de manege. Dit houd in dat je 1 uur voor jezelf mag rijden. Ik zat op Schimmel, een manegepaard die geboren is rond 1984 dacht ik zo uit mijn hoofd. Ik zelf ben 15 jaar, we hebben niet echt een niveau, ik rijd bijna nooit wedstrijden. Ik heb getwijfeld of ik wel een topic zou openen , omdat de reacties niet altijd even aardig zijn, maar ik heb toch besloten er 1 te openen want ik zou graag tips willen. Dit zijn dingen waar ik zelf aan moet werken :
- mijn beenhouding is echt bagger, mijn voeten steken altijd af, ik kan ze gewoon niet recht houden, hier moet ik echt aan werken
- mijn handen bij elkaar houden + recht op houden
- mijn schouders meer naar achter houden, in mijn 'normale' houding is dat ook een probleem, maar ik werk er wel aan :)
- Teugels op maat houden, ze zijn meestal veeeelste lang, ik durf ze nooit korter te pakken omdat ik dan echt het gevoel heb dat ik ze gewoon te kort heb en daar mee het paard in de weg zit
- minder ver uit het zadel komen

De foto's zijn een beetje donker, dat komt omdat we in de binnenbak zaten waar de lampen niet aan stonden. In eerste instantie wouden we ook buiten rijden, maar de bak was heel nat, dus besloot ik om toch binnen te rijden :)
Hier zijn de foto's, ze staan ongeveer op volgorde, er zijn geen foto's van het instappen :
Afbeelding
Wending rijden, hier zie je dat vooral mijn rechter been op de foto heel erf afsteekt

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Galop, mijn tenen :')

Afbeelding
Afbeelding
Mijn teugels zijn hier echt veelste lang

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Lekker uitstappen en belonen :j

Alle tips zijn welkom:)

HTM

Re: Vrijrijden op mange-paard Schimmel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:54

in galop trek je je hakken op, en duw je je voeten veel te ver door de beugel.
Blijf je hakken uitdrukken, probeer je tenen meer naar binnen te draaien, en je beenhouding zal al een stuk beter worden.

En probeer je handen beter rechtop te houden en niet als pianohanden neer te zetten.

Succes ermee.

sophie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 17:03

Je zit opzich wel netjes rechtop. En zoals al gezegd, probeer je hakken naar beneden te duwen en je tenen naar binnen te houden. Ik hield ook altijd mijn tenen naar buiten, maar hoe meer ik het oefende hoe beter het ging! ;) Ellebogen misschien nog een klein beetje meer aangesloten houden, verder ziet het er wel netjes uit. Veel succes! ;)

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 01:47

Wat leuk om schimmel te zien! Heb (volgens mij) 4 jaar geleden 2 ponykampen gehad, op je manege!
En toen heel veel op schimmel gereden! Nog steeds zon monster in de stal? (heb nog een litteken van haar in mijn zij staan)

Over het rijden ga ik mee met mijn voorgangers met als aanvulling, meer contact houden vooral in gallop.
Want volgens mij heb je een beetje een los vaste verbinding.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 02:08

Voor een paard van 28 ziet die er nog verdomd goed uit!
Ooit al eens geprobeerd korter te zitten? Ik merk zelf dt mijn beenligging beter is als ik korter it, misschien helpt het jou ook wel

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 02:25

Probeer eens ipv. je tenen naar binnen te blijven draaien (wat 9 van de 10x over de enkel heen gebeurd) eens je hakken naar buiten te houden met je knieen recht naar voren (deze spier kun je op de grond oefenen door je tenen tegen elkaar aan je voeten op een horizontale lijn te krijgen :)) ) Dan krijg je al een beter contact van je bovenbeen tegen het zadel (doordat knieen er tegenaan liggen) zodoende kun je beter in balans zitten. Zorg dat je hakken en billen op één lijn komen te liggen met een lichte druk van je hak op de beugel. Hiervoor zul je je onderbenen wat meer naar achteren moeten leggen.
Om dan lekker in het zadel te kunnen zitten kun je proberen je bekken weer wat te kantelen (denk als een jongen die wat vrij moet houden) maar deze houding komt al een beetje als je beenligging weer goed is.
Vanaf daar heb je de balans om je schouders netjes in de lijn te houden.

Zodra je dat voor mekaar hebt kun je aan je verbindingen werken.
Je hebt een lang paard zo, Als eerste stap ga je aan de motor werken, die achterbenen moeten meer bewegen, er meer onder komen. Vervolgens moet je denken aan een tube tandpasta: als je daar heel hard in knijpt zonder dat de dop er op zit floept alles eruit. Dus je gaat voorzichtig (net zo als een tandpastadop) aan de voorkant wat van de energie opvangen. Dit moet je gaan voelen. Je hebt de teugels wel in een constante verbinding (net zoals je een bal rauw gehakt vast houdt) zonder dat je er te hard in knijpt/drukt.

Vanaf daar kun je wat meer aan begrenzingen werken en stellingen en rondingen van je paard verwachten.
Zo kun je weer even wat vooruit. Hoef over de handen niks te zeggen, kom je dan vanzelf wel achter dat met die handhouding niet zo handig te werken is met een contactteugel en wendingen e.d. :D
veel plezier en succes!

Maar de complimenten voor het paard :D We hebben zelf een 26-jarige meelopen maar die doet het echt bijna niet meer :+ (dus loopt nog maar een enkele keer een lesje en voor de rest alleen maar buitenritten die ze wel graag doet)

ps. ik noem jou zit altijd een wipwapzit (jij hebt m wel in een lichte vorm) 8-) Zodoende kom je voor je gevoel ook hoog uit het zadel.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 05:28

Hey, dat is op Zwanenburg. :D Heb ik 15 jaar gereden. Vond Schimmel nooit leuk, kreng in de stal en met rijden veel te snel. Vooral na de galop, ik bleef maar op de volte rijden om het tempo eruit te krijgen...

Is ze nog steeds zo snel? Dan veel je voltes verkleinen en vergroten. Je eigen houding weet je, voor al je voeten. :P En idd teugels korter maar volgens mij ging ze dan alleen maar meer hangen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 17:37

Bedankt voor de reacties allemaal !
Ik zal maandag proberen de tips toe te passen, en ik hoop dan dat het stukje voor beetje goed gaat.
Ik zal ook een keer proberen de beugels korter te doen, kijken hoe dat zit :)
Schimmel is inderdaad nog heel actief, ze is niet meer de jongste meer maar daar merk je niks van !
In galop is ze wel snel, dan moet je echt op de volte rijden, op langen lijnen gaat ze echt racen inderdaad.
In de stal valt ze wel mee, ze wil haar hoofd wel eens omhoog gooien als je een 'onverwachte' beweging maak , en haar rechter achterhoef is niet fijn om te krabben, ze probeert me dan tegen de muur aan te drukken, maar voor de rest is ze lief in de stal :)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:25

Hee, wat leuk om Schimmel weer te zien! Zo'n 6 jaar geleden een aantal lessen en ponykamp meegedaan op Zwanenburg en een aantal hele leuke springlessen gereden op Schimmel :D
Ik zou inderdaad vooral gaan werken aan je voeten. Desnoods zet je iemand langs de kant die je er elke keer aan herinnerd als je langsrijdt. Na 10 minuten ben je het zo zat dat je er zelf wel op let :+

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 10:59

foto 1 je zit scheef op je paard

dieper in het zadel gaan zitten en bekken kantelen op de zitbeen knobbels

hakken uitdrukken voorkant voet naar binnen draaien

handen iets hoger en niet plat je hebt de nijging om je voorover uit het zadel te laten trekken

recht vooruit kijken en niet naar beneden

beugels niet te kort liefst nog aan je ballans werken zonder beugels onderbenen ontspannen

leer je benen goed te gebruiken

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 13:44

lady62 schreef:
foto 1 je zit scheef op je paard

dieper in het zadel gaan zitten en bekken kantelen op de zitbeen knobbels

hakken uitdrukken voorkant voet naar binnen draaien

handen iets hoger en niet plat je hebt de nijging om je voorover uit het zadel te laten trekken

recht vooruit kijken en niet naar beneden

beugels niet te kort liefst nog aan je ballans werken zonder beugels onderbenen ontspannen

leer je benen goed te gebruiken

Haar beugels zijn massa's lang..

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-12 19:10

Hoi!
Leuk paardje,
zoals eerder al gezegt is, duw je je hakken tever naar boven, waardoor je voeten te ver door de beugels gaan!
Je hebt indd, ook je been tever, maar dat zei je zelf al.
Je zit wel netjes recht! Probeer indd, ook te onthouden dat je de teugels niet altijd te lang houdt!