handen stiller houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

handen stiller houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 20:00

Wie heeft er tips om te leren je handen nog stiller te houden? Die van mij bewegen te veel vind ik en wil ze daarom graag wat stiller hebben. Echter is dat heel lastig want als ik ze stiller probeer te houden wordt het alleen maar erger omdat ik dan m'n schouders vast zet en dat is natuurlijk niet de bedoeling. In de les wordt er ook aan gewerkt maar zou graag nog wat bruikbare tips willen lezen zodat we die eventueel ook nog kunnen gaan uitproberen.

Anoniem

Re: handen stiller houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:20

Je hand stiller zou ook niet het uitgangspunt moeten zijn, maar je zou meer in de beweging van het paard moeten zijn. Probeer dus een constant contact te houden met de paarden mond en hierin aan te voelen hoe mee kan komen met het paard. Als namelijk de aanleuning van het paard constant wordt, word je hand pas echt stil. Tot die tijd is je hand stil houden alleen maar je hand vastzetten en je merkt dat dat geen zin heeft :)

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 20:24

Ja, maar hoe kun je, jezelf dat aanleren? Dat is dus iets waar we aan werken maar hoe makkelijk het op papier te zetten is hoe moeilijk het is in de praktijk. Ik zet mijn handen trouwens niet vast enigste wat ik dus vast zet als ik te hard probeer is m'n schouders en dat is niet goed, want dan bewegen ze wel te veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:39

Dat is niet iets wat je zo even kan leren, maar wat je moet leren voelen. Zoals ik al zei is het niet alleen maar je handen stil houden, waar komt de onrust vandaan? Is je hele lichaam onrustig?
Je zou een pluk manen kunnen vasthouden, maar dat is lastig want dat bemoeilijkt het sturen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 20:57

Er wordt zo vaak gezegd handen stiller maar op de vraag hoe kan eigenlijk niemand echt antwoord geven. Ook hier op bokt of op wedstrijd hoor je toch vaak dat mensen het commentaar krijgen om de handen stiller te houden. Maar hoe? Ik weet het niet, het is leuk dat je het moet voelen maar als je niet weet wat je moet voelen dan is dat ook niet (makkelijk) te behalen.

Zelf rijd ik met weinig druk op m'n teugels. Heb licht contact en volg wat dat betreft ook de beweging van het paard. Het paard is ook netjes te rijden met een fijne aanleuning. De beweging komt deels voort uit mijn hypermobiliteit. Echter is dat niet iets waardoor ik m'n handen per definitie niet stiller zou kunnen houden.

Ok, manen vasthouden ga ik morgen eens proberen. Vrees alleen dat doordat ik dan niet mee kan bewegen met m'n armen ik ergens anders vast ga zetten waardoor ik ga stuiteren (doorzitten/galop) ipv kan zitten en de beweging kan blijven volgen. In ieder geval bedankt voor het meedenken ;)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:01

Wat vaak helpt is je handen hoger dragen.
En er naar kijken.
Dan moet je gewoon even daar mee bezig zijn en niet met de aanleuning, eerst kijken of je ze stil kunt houden.
Dan als dat lukt, ga je het voelen dus zonder te kijken er de hele tijd aan denken.
Daarna met aanleuning en eerst wel weer kijken of dat ook lukt.
Als je je handen hoog houdt kun je je schouders ook veel beter ontspannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:03

Misschien een keer een filmpje maken, dan kani k wat beter zien wat jij doet. Hand stiller houden betekend soms ook minder terugwerken of het paard minder belemmeren.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:03

Ten eerste moet je altijd rekening houden met het punt wat Joolien ook al noemt, namelijk dat je hand stil moet staan ten opzichte van de mond van je paard. Niet absoluut stil als in perfect op één plek, maar relatief stil waardoor het contact met de paardenmond continu hetzelfde is. Dat moet het uitgangspunt zijn.

Dan over het stil houden zelf. Je hand kan alleen maar stil staan als je correct op je paard zit en je eigen lichaam op de juiste manier gebruikt. Als je uit balans zit (te ver naar voren of naar achteren met je bovenlijf bijvoorbeeld) zie je dit terug in je hand. Als je niet correct lichtrijdt, gaat je hand mee naar boven en beneden. Als je schouder, elleboog of pols niet los en soepel is, kan je onmogelijk je handen stil houden, je mist dan 'vering'. In plaats van focussen op het stil houden van je hand, moet je dus op zoek naar het probleem. Waarom staat je hand niet stil. Als je dat op kunt lossen, is daarmee vanzelf je hand ook stiller. Behalve naar je eigen lichaam, kijk je ook naar je aanleuning. Als je te veel aan het frotten en frummelen bent, staat wederom je hand niet stil. Als je paard niet correct in aanleuning is lukt het ook niet, de verbinding moet immers van twee kanten stil zijn. Je instructrice moet je hiermee kunnen helpen hoor, je kan dit meestal niet alleen oplossen omdat juist het per ongeluk toch ergens vast zetten van je lijf dingen zijn die je zelf niet merkt (anders deed je het niet) en waar je dus op gewezen moet worden.

hartjeCara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:16

Pak een zweepje vast tijdens het rijden horizontaal op de plekken waar je je teugel normaal ook vast houd , zo heb ik ook geleerd mijn handen stiller te houden :) x

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:37

ik heb hier ook last van (gehad) en ik let gewoon iedere keer weer erg goed op en doe heel bewust m`n best om m`n handen stil te houden. dus eigelijk moet iemand het 1000000000 x tegen je zeggen en moet je erg zelf ook iedere keer op gericht zijn!
maar wat bedoel je met je handen stil houden?
gaan je teugels van los naar vast ,los ,vast,los,vast? of bedoel je dat je handen omhoog en omlaag gaan?
bij het eerste moet je er gewoon telkens opgericht zijn dat je contact met de mond moet hebben. beginnen met oefenen in stap en breidt dat verder uit met draf (moeilijkste gang om stille handen te hebben) enzo.
en als je handen omhoog en omlaag gaan(bijv. met het ligt rijden mee) moet je ze ook heel consequent stil houden en kun je ze bijv. als ze mee omhoog gaan met het ligt rijden omlaag houden.

suc6! en vraag anders iemand om de hele les op je handen te letten en telkens comentaar te geven als het fout gaat dat heeft mij ook heel erg geholpen!