Manegepony Balou L2 debuut!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BonnieBalou

Manegepony Balou L2 debuut!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 19:42

Hoi Bokkers!
Na mijn eerste keer op HAW, sorry ik heb geen idee hoe ik dat linkje hier in zet, werd het weleens tijd voor een nieuw topic over Balou!
Balou is een ruin van 16 jaar, en nu mijn vaste manegepony voor zo'n ongeveer 3 jaar.
Zondag was het tijd voor ons L2 debuut. Het was niet zo'n succes naar mijn idee, deze bak vind de pony toch een stuk minder fijn dan de andere.
Verbeterpuntjes zijn voornamelijk de middenstap en middendraf, versnellen is toch een stuk makkelijker dan verruimen. Ook ging bij het trainen het wijken de laatste tijd veel beter, in deze proef was dat allemaal weer weggezakt. Erg veel impulsverlies en ook viel hij over zijn buitenschouder weg. Achteruit wil ook nog wel scheef gaan, maar gelukkig moest het hier bij de A en viel het nog wel mee.
Ik ben heel benieuwd wat jullie er van vinden! Kom maar op met de kritiek, dat vind ik altijd erg leerzaam. Wel graag goed onderbouwd.

Zelf vind ik de proef wel heel erg lief gepunt. Persoonlijk vind ik het iets te hoog voor wat het eigenlijk was, ik had er 195 punten voor. Ik vraag me ook af wat jullie mening is hierover. Vinden jullie dit een goed punten aantal? Of waar op zouden jullie ongeveer uitkomen?

http://www.youtube.com/watch?v=OdebvybJFng&feature=plcp

_Linn_

Re: Manegepony Balou L2 debuut!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:09

Ziet er goed uit Bonnie! Gefeliciteerd met je punten!
Probeer soms iets meer je ellebogen langs je lichaam te houden, iets meer je ellebogen te buigen en je handen netjes rechtop. Dit is zeker niet constant hoor, maar soms valt dit mij op. Verder zit je keurig stil en passen jij en Balou natuurlijk super goed bij elkaar! Op naar de volgende wedstrijd!

BonnieBalou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 21:37

Ah dat is lief, dankjewel Linda! Dankjewel voor je commentaar, ik zal er proberen aan te werken!

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:50

Ik zie een pony die af en toe mankt en ook nog eens zijn staart scheef draagt. Lijkt me een rugprobleem?
Ook vind ik dat je veel met je benen 'slaat' en ze niet echt op hun plek blijven.
Het wijken daarentegen vind ik erg netjes!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 08:50

Ik weet het niet, loopt het paard onregelmatig, of loopt hij te sloffen af en toe?
Voor de rest vind ik je heel netjes zitten, hele vriendelijke rijstijl ook.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 13:39

Knap dat je dit met een manege paard kunt, tenminste ik ga er van uit dat dit paard nog steeds ook door anderen klanten wordt gereden. Aandachtspuntjes waar je om vraagt: ik vind je achterover hangen probeer recht boven het paard te zitten zodat je in balans bent. Dan help je jouw paard om in evenwicht te gaan. Het lijkt alsof het hoofd van het paard wat kantelt en hij dus wat scheef is. Wijk oefeningen doen heel erg veel over de hoefslag in een hoek van 35 tot 45 graden links en rechtsom daar help je hem mee recht te richten los te werken. Die oefeningen kun je in stap en in draf doen. Let op dat hij echt goed schaart en dat je het hoofd aan de kant waar je met binnenbeen je wijk hulp geeft in lichte stelling hebt (dus oog stukje zien).
Het wijken in de proef zou je iets meer mogen begrenzen waardoor hij meer schaart en minder weg loopt over de buitenschouder. Hakken meer naar beneden uitdrukken helpt je om je benen netjes aan te leggen waardoor je jouw beenhulpen met meer controle kunt geven. Hals strekken mag meer. Middengalop heb ik niet gezien. Paard oogt in zijn geheel wat stijf in de rug.

Als je dit met een manege paard kunt dan zou ik je graag eens op een eigen paard willen zien waar jij alleen op rijdt. Of anders gezegd, deze proef vind ik dus knap gereden, vandaar dat ik je ook een reactie geef. Lastig vind ik het om antwoord op je vraag te geven of dit niet wat hoog gepunt is. In mijn optiek rijd je winst als jury een paard M1 waardig vindt. In de M1 wordt toch meer oprichting gevraagd als dat jouw paard laat zien. Maar hij voert de figuren netjes uit, je rijdt vriendelijke en daarop heb je verwacht ik je punten gekregen.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:55

Ik vind het een hele nette proef.
Lijkt het met doorzitten dat je soms wat zit te hupsen?
Ik vind dat je beugels een gaatje langer mogen, maar dit kan ik niet heel goed zien.
Je doet de figuren erg netjes en het wijken was ook zeker niet verkeerd!
Ook rijd je erg vriendelijk.
Wel zie ik steeds een aantal flink onregelmatige passen van je pony tussendoor.

BonnieBalou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 16:04

Dankjulliewel voor het commentaar! Ik ga er zeker wat mee proberen te doen! @ Tecktonie Mag ik vragen wat je bedoelt met dat hij mankt? Dat hij onregelmatig loopt? Mijn benen heb ik nog niet vaker gehoord, maar normaal loopt hij ook wat actiever. Maar ik zal er zeker op gaan letten! Staart draagt hij inderdaad al jaren scheef. Ik zat zelf ook te denken aan een rugprobleem, eerst had hij ook wat bultjes op de plek onder het zadel. Nu hebben we een gelpad onder het zadel gelegd en is dat wel zo goed als weg, maar de staart blijft hij zo dragen. Nu is het natuurlijk niet mijn eigen pony, maar ik ga het er even over hebben met mijn instructrice of de eigenaar.
@matheno Heel beschamend om te zeggen, maar onregelmatigheid vind ik zelf altijd nog moeilijk te herkennen. Zoals ik hierboven al zei is hij normaal wel actiever, dus hij sloft wel een beetje. Middendraf is vaak wel onregelmatig bij mij, bedoelde je het in dat stukje? Of zou jij anders het stukje kunnen aangeven waar jij het duidelijk ziet? Misschien dat ik het dan ook kan leren zien.
@pien_2010 Heel erg bedankt voor je commentaar! En dankjewel, inderdaad hij wordt ook door vele anderen gereden. Achterover hangen klopt helemaal, voor mijn gevoel is dat normaal dus dat is moeilijk te corrigeren voor me. Maar ik ga proberen om voor mijn gevoel iets te veel naar voren te gaan zitten. Paard is inderdaad scheef, links is zeker favoriet en kantelt dan ook over het algemeen naar links. Ik vind wel dat dit verbeterd is maar ik vind het moeilijk hoe ik dit moet corrigeren. Nu ben ik zelf wat strenger met mijn linkerhand en ben ik dit evenwichtiger gaan verdelen. Nu snap ik je stukje niet helemaal. Als tip geef je om hem wat rechter te maken door wijkoefeningen te gaan doen, maar wat bedoel je precies met 35 tot 45 graden?
De rest klopt ook zeker wat je zegt! Stijf in de rug? Mag ik vragen hoe je dat ziet en hoe ik dit minder zou kunnen laten worden? A
Eigen paard heb ik niet, maar wel een verzorgpaardje waar ik langzaam aan wat meer mee ga rijden. Als dit een keer een serieuze training wordt zal ik wel een keer een filmpje plaatsen. Nu is het voornamelijk aan elkaar wennen.
Oprichting ben ik veel mee bezig in training, maar is zeker nog een aandachtspuntje. Dat komt natuurlijk ook niet in een keer, maar daar ga ik op verder trainen. Dankjewel! Zelf had hij ook aardig wat spanning rechtsachter in de hoek, wat niet op film te zien is, waardoor ik denk ik ook wel punten erg hoog vond. Ik zal wat gaan doen met je commentaar!
@lx3 Dankjewel! Met zitten hupsen bedoel je dat ik wat meer op mijn kont moet gaan zitten? Beugels ga ik wel een les proberen een gaatje langer, maar ik denk dat het dan net iets te lang wordt. Ik probeer het wel even uit. Ook aan jou dezelfde vraag of je misschien een stukje kan laten zien waar Balou onregelmatig loopt? Ik ben daar niet heel erg goed in, zoals ik al hierboven aangeef is de middendraf en eigenlijk ook de middenstap wel een probleempuntje hierbij. Dat wil ik vaak iets te gehaast doen waardoor Balou tactfouten heeft.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:46

Ik vind zijn hoofd nogal 'schudt' in draf.
Wel fijn dat je op jou stal daarover kan praten, dat hoor je niet vaak meer :)

BonnieBalou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 22:32

Oh zo! Dat woord ken ik helemaal niet haha misschien iets vlaams. Maar nu ik het terug zie zie ik dat inderdaad ook duidelijk terug. Mijn handen mogen wat stiller, die bewegen mee met het doorzitten, ik denk dat de oorzaak is.
En Ook hier op stal is dat moeilijk, het zijn en blijven manegepaarden die gewoon geld in het laatje moeten hebben en ze zullen ook echt niet een osteopaat laten komen. Wel ga ik vragen of zij hier bewust van is en of er misschien andere tips zijn om dit iets rechter te laten worden. Misschien kan ik ze ook nog wel zo ver krijgen om bij de volgende inenting even de dierenarts erna te laten kijken. Maar dit gaat zeker al meer moeite vergen jammer genoeg. gelukkig moet hij als het goed is nog de enting van 2012 hebben en is bijna dus weer aan de beurt!

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 22:54

Op mij mnege hoef ik maar een paard voor te rijden dt zo knikt en dan komt de ostheopaat direct. Ik help altijd mee als er eentje Door de veearts gezien moet worden. Enorm leerzaam!

BonnieBalou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 23:54

Oh ik mag willen dat dat bij mij zo was.. En ik zou ook zeker willen helpen, aangezien ik zelf ook diergeneeskunde wil gaan studeren. Mag ik vragen welke stal dit is? Ik ga waarschijnlijk volgend jaar naar Antwerpen omdat ik daar wil studeren en wil wel een goede stal vinden zodat ik nog verder kan paardrijden!