Heupen en bekken niet kunnen ontspannen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolienfortun

Heupen en bekken niet kunnen ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 17:49

Hey mede-bokkers!

Ik heb een probleem en hoor dit ook vaak terug in mijn lessen. Ik kan mijn heupen en bekken niet ontspannen. Ik krijg ook vaker tijdens het rijden rugpijn en volgens mijn instructeur komt het hierdoor. Ook trek ik in de wendingen mijn heup op. Dit stoort mij heel erg (ondanks dat ik het zelf niet merk haha). En aangezien het mij niet lukt om dit probleem op te lossen had ik graag wat tips!

Brand los! :)

Groetjes Jolien

Anoniem

Re: Heupen en bekken niet kunnen ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:07

Hoi Jolien :') Ga eens langs een fysiotherapeut of manueel therapeut om te kijken of je misschien vast zit oid?

Jolienfortun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 19:10

een naamgenootje haha.

Ik ben een tijd bij de fysio geweest om mijn rug te kraken. Heb haar dit ook eens gevraagd wat ik daaraan kan doen maar volgens haar kon dit niet aan mijn rug liggen..

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:12

Misschien zonder paard oefeningen doen? Bijvoorbeeld op je rug gaan liggen met je benen recht omhoog, dan door middel van je onderrug/heupen je benen iets verder omhoog tillen zodat je onderrug van de grond komt, en daarna weer ontspannen (dus terug)?
Ik heb ook wel een tijdje last gehad van mijn rug tijdens het paardrijden, en ik moest echt leren dat ik meer op mn kont ging zitten ipv op mn doos :+ Hierdoor gebruik je namelijk ook verkeerde spieren in je onderrug/heupen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:14

Mmm dat is vreemd want je bekken staan in contact met je rug. Lijkt me niet zo'n gek idee...

Emmy21_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:19

Ik kan je de Flexchair adviseren. Middels de Flexchair kunnen ze kijken wat je doet en je zit verbeteren.
Bij mij heeft het in ieder geval veel effect gehad.

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:22

Ik heb veel gehad aan zo'n grote bal waar je op kunt zitten. Zitten, voeten op de grond en iets heen en weer bewegen zodat je je heupen gebruikt. Je kunt hem ook gebruiken in plaats van een bureaustoel zodat je oefeningen geen extra tijd kosten.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:22

ik zal je even een pb sturen, heb net een heel verhaal over dit onderwerp getypt voor een paar andere bokkers die meer informatie wilden na aanleiding van mijn post in het topic [RT-HAW] Evie voor het eerst @ bokt .
Ik kan het ook hier neerzetten, maar het is een lange tekst en ik wil niet je topic volspammen. :)

Blondie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:25

Ik had dit probleem ook heel erg, weet je wel zeker dat alles in je rug goed zit? Ik had namelijk een paar scheve wervels, daarna ging alles weer prima :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:27

Ga met een bolle rug zitten op het paard.

De grootste fout die elke keer gemaakt wordt is dat m'n achterover hangt met een holle rug.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:46

Klopt, bekken oefeningen op zo'n skippybal helpen ontzettend. Kan ja naar vragen bij de fysio
en op internet is er ook veel over te vinden. http://sport.infonu.nl/overige-sport/75 ... ijden.html

Flexchair is ook zeker een aanrader, speciaal voor zit en houdingsproblemen voor ruiters. :j
Laatst bijgewerkt door Resfeber op 30-10-12 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolienfortun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 19:55

Bedankt voor de tips! Ik zal voor de zekerheid mijn fysio nog eens bellen. Heb even opgezocht wat een flexchair was. Nog nooit van gehoord haha :+
Die flexchair helpt iemand je daarbij of hoe zit dat? Ik zit meestal met een bolle rug maar dan krijg ik commentaar :(

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:56

Jolienfortun schreef:
Bedankt voor de tips! Ik zal voor de zekerheid mijn fysio nog eens bellen. Heb even opgezocht wat een flexchair was. Nog nooit van gehoord haha :+
Die flexchair helpt iemand je daarbij of hoe zit dat? Ik zit meestal met een bolle rug maar dan krijg ik commentaar :(

Lees dit maar:
http://www.bokt.nl/wiki/Flexchair :)
[RT-D] Paardrijden bevorderen door andere sporten/oefeningen

Het is een soort fysio. Je doet oefeningen en meetingen op een speciale stoel (Flexchair).
Hierdoor komt naar voren wat je probleem is, en kan dat dan met oefeningen op de stoel en thuisoefeningen verhelpen.

Tijdje geleden stond er ook een artikel over in de BIT: http://www.paarden-sportmassage.nl/page23.html

Jolienfortun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 16:13

Heb het allemaal gelezen! Ik ga mijn fysio eens vragen of hun dat hebben en anders welke dat hebben :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:57

Hier nog iemand met goede ervaringen met de flexchair!