eerste maal met een jong paard langs een drukke weg.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

eerste maal met een jong paard langs een drukke weg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 02:02

Hoe doen andere bokkers zit?

ik persoonlijk zit een beetje tegen een (misschien denkbeeldige?)drempel aan te hikken.
gaat om een driejarige, belgisch trekpaard, lekker koel in de kop, maar heeft wel fut erin zitten.
van veulen af aan in de hand, loopt relaxt langs een 70 km per uur weg aan het halstertje met los touwtje mee.
als het wat spannend is kijkt ze wel eens, en zou eens een sprong maken, en that's it. zelfs grote tractors etc, geen probleem.
ze is sinds augustus onder het zadel, wordt eens per week een halfuurtje les gereden, en eens per week gewandeld aan de hand of gelongeerd, of licht gereden (10-15 minuutjes) ,ook onder het zadel is ze superbraaf (oke, het is wel een merrie, maargoed :+ ). maar vrij koel.

we hebben al eens alleen een buitenritje gemaakt zonder drukke wegen, en onlangs een buitenritje mét drukke wegen, maar met vriendlief mee die haar bij spannende situaties bij het halster kon pakken (bijna niet nodig geweest, maar langs de drukke weg wel voor mijn gemoedsrust :D )

probleem is, de stal ligt langs een drukke weg, en kortste afstand is zowiezo 100 m (veel vrachtverkeer). ik kan haar aan de hand meenemen, maar dat is uiteindelijk niet de bedoeling.
en waarschijnlijk zie ik meer spoken dan nodig, en zal ze gewoon braaf vertrouwen op mij, maar ik wil niet riskeren dat het misgaat. dus hoe pak ik de volgende stap aan?

anneliesdj

Re: eerste maal met een jong paard langs een drukke weg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 02:12

Gewoon gaan en vragen of er iemand op de fiets mee gaat, mocht het echt mis gaan en krijg jij haar niet meer voor of achteruit dan heb je iemand op de grond die nog kan ingrijpen. Dat geeft iig geruststelling, ook als je eraf mocht vallen en zij op de loop gaat.
Maar als ik je zo hoor is er niet zoveel aan de hand en zit het gewoon bij jou tussen je oren.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 02:16

Ik zou samen met een 'paardenvriendje' van haar gaan dan ben je niet alleen en is zij meestal ook wat meer gerust gesteld en je zou eventueel een lopend/fietsend iemand mee kunnen vragen voor de extra veiligheid :j .

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 02:20

Vraag aan iemand op stal of die met een braaf paard mee wil gaan. Paarden steunen erg op elkaar namelijk :) .
Ik ging laatst met mijn schimmel alleen de weg op, hij was heel braaf maar vond het allemaal erg spannend. Week later gingen we met 4 paarden naar het bos. Drukke weg over, tractors, opengebroken wegen, trein die langs gestormd kwam, waar we bijna naast stonden, en hij keek nergens van op :)

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 09:25

Ik zou ook een maatje meenemen, dat heeft mijn voorkeur (of iemand op de fiets).
Paarden trekken naar elkaar toe op het moment dat er iets 'engs' is.
En het komt echt wel goed hoor! Ze klinkt braaf.. ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 10:03

het maatje heb ik ook zitten denken (helaas heb ik geen stalgenootjes, wel mijn andere merrie waar iemand anders op me kan.)
Daar zie ik ook niet echt een probleem in, maar het gaat me eigenlijk echt om de eerste keer helemaal alleen :D
met iemand ernaast of op de fiets is ze heel erg braaf. Maar er kan bijna nooit iemand mee, en we moeten toch ooit eens alleen de weg op :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:13

En het eerste drukke stuk aan de hand en dan opstappen als het wat rustiger is?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 10:14

dat doe ik nu idd :D. Volgens mij zit het gewoon tussen mijn oren hoor, maar toch, tips zijn altijd leuk.
Denk dat ik idd iemand optrommel om me de eerste keren nog te begeleiden met men ander paard zodat ik een buffer heb.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:18

Ik herken het wel hoor. Ik heb het ook met mijn haflinger. Maar die is lang zo braaf niet als die van jou :D
En als je het niet vertrouwt, gewoon de kilometers toch maken met een fiets/ander paard/aan de hand.
Tot je echt weet dat het goed is.
En steeds kleine stukjes alleen.
Soms moet je het ook gewoon doen en kijken hoe het loopt. Mits verantwoord natuurlijk, maar zo klinkt het wel :j

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:22

Als ze zonder problemen langs die weg loopt wanneer je ernaast loopt, dan denk ik dat ze ook niet extreem raar gaat doen wanneer je erop zit.
Ik zou het gewoon proberen.
Laat desnoods iemand op een heel stuk afstand meefietsen (zodat het paard wel denkt dat ze 'alleen' is).
Als je dan het idee hebt dat ze het spannend gaat vinden kan diegene altijd nog naast je komen fietsen.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:13

MirandaDvG schreef:
Als ze zonder problemen langs die weg loopt wanneer je ernaast loopt, dan denk ik dat ze ook niet extreem raar gaat doen wanneer je erop zit.
Ik zou het gewoon proberen.
Laat desnoods iemand op een heel stuk afstand meefietsen (zodat het paard wel denkt dat ze 'alleen' is).
Als je dan het idee hebt dat ze het spannend gaat vinden kan diegene altijd nog naast je komen fietsen.

Dit laatste oefen ik nu ook met mijn pony. (Oke, ik durf er zelf überhaupt niet op buiten, maar mijn zusje is zo lief hem voor me te rijden).
Hij wordt steeds braver, alleen het zit dus wel tussen mijn oren dat hij bijv. schrikt als er een auto van achteren passeert. Ik heb hem tijden lang elke keer laten omdraaien zodat die auto van voren nadert.
Ook moeten wij een viaduct over, waaronder vrachtwagens nogal hard rijden.

Wat ik doe is dus steeds op de fiets mee, in het begin te voet en helemaal in het begin had ik 'm ook nog aan een touwtje. Nu oefenen we het voor de fiets uit rijden in draf en galop :D

Misschien een tip voor jou om ook een keer iemand achter je aan te laten fietsen. En anders gewoon er naast blijven lopen :) Je wordt dat op begeven moment vanzelf zat denk ik, zeker als je paard nog rustiger wordt. Dat is het moment om op te stappen denk ik dan.
Of in het begin alleen op de heenweg er naast lopen, zodra ze dan in het bos geweest zijn en ook even de 'beginspanning' er af is door lekker wat gereden te hebben, op de terugweg wél er op blijven zitten :)
Dat is ook hoe wij het eerste stuk over de weg (en over viaduct) richting bos gedaan hebben.

Beginnend met heen en terug er naast, dan heen er naast en terug er op, dan gewoon ook in het begin er op :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 17:52

bos? welk bos?
hier in west vlaanderen enkel asfaltweg helaas. (dichtste stuk waar je lekker kunt rijden is op een km of 10 van stal af, dus trailer nodig ...).
ik was toch wel gerustgesteld door de reacties hier, en heb gewoon de koe bij de horens gevat. het eerste stuk was enkel een stuk weg kruisen, en dan was het binnendoor, daar een lekker stuk gereden, en dan wel een redelijk stuk langs de weg teruggemoeten.
ik had/heb ook geen schrik dat ze bang is voor de auto's en tractors, daar is ze simpelweg bomproof voor.
Maar een wit lintje dat wappert, een schaap, (vandaag iemand die zijn auto aan de binnenkant aan het kuisen was, etc), dat vind ze wel eng. ze doet niet dom ofzo, maar ze zou wel eens een stap/sprong opzij maken, en ik ben vooral bang om bij zo een actie onder die passerende auto te belanden (want daar is ze niet bang voor, dus kunnen we in die richting springen :D)
mijn oudste is heel gevoelig voor eenzijdige beenhulpen, die kleine snapt dat nog niet allemaal zo goed, dus heeft daar ook geen notie aan, vandaar.
Maar ze was superbraaf, we zijn maar 1 maal op de weg beland, en hebben zelfs mooie stukjes gedraafd :D!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 17:56

Haha, goedzo :)

Ik ging er per ongeluk van uit dat iedereen een bos heeft op loopafstand :o Is het dan wel leuk om buiten te rijden?
Maar als je zelf niet bang bent... dat scheelt een hoop en dan komt het al vast en zeker goed!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 17:57

Safiera schreef:
Haha, goedzo :)

Ik ging er per ongeluk van uit dat iedereen een bos heeft op loopafstand :o Is het dan wel leuk om buiten te rijden?
Maar als je zelf niet bang bent... dat scheelt een hoop en dan komt het al vast en zeker goed!

leuk, ja hoor, voor de kortere ritjes :D
echter worden hier in de buurt (straal 20 km zeg maar) wel regelmatig koetsentochten georganiseerd (kun je meedoen met de koets of onder het zadel, uitgestippelde tochten van een 30-40 km, waarvoor boeren hun landweggetjes opengezet hebben), incl hapjes en drankjes.
erg leuk!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:06

Oh, dat klinkt dan wel weer leuk! Wij hebben wel een bos, maar dan ben je met ritten van max. 1,5 uur echt door alle hoeken geweest...
Er is wel een gebied in Duitsland naast, maar dan moet je paard een nummerbord hebben... en ik weet de weg niet, en ik heb ook geen zin om met m'n fietsje 30 km te fietsen naast een paard :+

Ik geloof dat ik wel verwend ben :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 18:16

je paard moet een nummerbord hebben? :+

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:28

Duhelo schreef:
je paard moet een nummerbord hebben? :+

In duitsland wel :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 22:17

ziet paard voor zich met een nummerbord op zijn kont geschroefd :+
(kun je dan geflitst worden ook?)
*ziet het voor zich, FLITS!* -O-
:D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 00:55

Zoals dit? http://www.spitsnieuws.nl/archives/crim ... itst-paard

Hahaha alleen bekeuringen van boswachters in Duitsland. Je moet betalen voor het onderhoud van ruiterpaden. Bijvoorbeeld zoals op de foto. Veel mensen hangen 'm ook aan hun martigaal. Moet eigenlijk zo'n ding + kaart kopen. Maar het ergste is dat het ook nog paardgebonden is :=
Mag met een nummer niet twee keer met verschillende paarden weg.

Afbeelding

sorry, nogal offtopic :')

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 08:46

Dat is idd wel k*t ...
Maar lanfs de andere kant, als je daarvoor perfect onderhouden ruiterpaden hebt (itt hier, ALS er al ruiterpaden zijn, zijn ze 9 op de 10 keer gevaarlijk), zou ik het er wel voor over hebben (mits de prijs doenbaar is uiteraard)
Wel dom dat je zon lelijk ding aan je paard moet hangen. dat ze dan gewoon een klein ID kaartje maken :D

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 18:17

Met de fiets zou ik iig niet doen, levensgevaarlijk, ik heb er ervaringen mee en geen goede.

TC88Lavieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 23:11

ik heb ook een jong paard (merrie) en vond het dus ook best spannend om ermee naar buiten te gaan. Toen ik haar proef reed had ze pas 8x onder het zadel gelopen en toen ik erop ging voor de 2de keer waren ze de binnenbak aan het afmaken. Grote werkzame zaagtafel in de bak, boren van de ingangsflappen en een kind om een fiets met een wapperend plastic zak. Super braaf was ze, beetje kijken en voor de rest niets. Toen ik haar een tijdje reed op stal ben ik samen met een oud ervaren pony voor het eerst naar buiten geweest. Eerst een paar keer een laantje in en terug en vervolgens een blokje om. Zodoende kende ze de weg en had ze het zelfvertrouwen. Hetzelfde geld met buitenritjes in en om het dorp, deze heb ik ook eerst samen met een ander paard gereden en nu rijden we ook alleen. Ze is totaal niet gemeen, als ze iets engs vind gaat ze stilstaan en kijken en langzaam aan win ik haar vertrouwen en kunnen we door.