Krachttraining voor het paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nachtmar

Krachttraining voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 11:07

Hallo iedereen,

Het gaat erg fijn met mijn paardje. Dressuur gaat als een speer en we gaan met sprongen vooruit. Toch is het zo dat het natuurlijk altijd beter kan :).
Ik heb ondertussen mijn puntjes bij elkaar gereden voor het M1. Nou vroeg ik gister aan de jury of ze vond dat we klaar zijn voor het M1.
Ze vond van wel, ze vond dat ik mooi bewust aan het rijden was en dat mijn paard het zeker in zich heeft. Maar.. ze vond ook dat mijn merrie nog wat kracht mist. Dit zie je ook, ze is om te zien nog geen bodybuilder. Vooral haar kont en hals mogen absoluut gespierder. Dit is echter niet makkelijk. Ik rij zo'n vijf keer per week. Af en toe en lekkere buitenrit tussendoor met lange stukken galop. Ze heeft dan ook een top conditie.
Ook haar balans is enorm verbeterd! Haar sterke punt is haar lenigheid. Wijken en schouderbinnenwaarts gaat erg fijn.
Haar middendraf mag nog wel wat beter. Haar achterbeen is zeker actief, maar ze plaats het niet genoeg onder de massa. Ze vind het lastig om wat meer in de oprichting gereden te worden. Ze loopt dan niet helemaal lekker over de rug meer, en het achterbeen blijft wat achter. Ook in haar hals zie je het terug. Ze komt niet omhoog vanuit de schoft zeg maar. Ze is wel nageefelijk, maar niet mooi vanuit de schoft. In de galop is dit overigens niet zo. Ze springt mooi bergopwaarts, en over de rug.

Ik probeer tijdens de training veel overgangen te maken en veel te schakelen. Ook probeer ik consequent te zijn. Ik rijd haar bewust meer in de oprichting ook al heeft ze het hier dan wat moeilijk mee. Ik wissel het wel af met lage stukjes om de ontspanning er in te houden.

Na dit lange verhaal is mijn vraag eigenlijk: Hebben jullie nog originele oefeningen voor krachttraining? Of tips om haar meer van achter naar voren te rijden waardoor het een compacter geheel wordt (zodat ik haar meer bij elkaar kan rijden)?
Hieronder nog een aantal voorbeeldjes (ik heb bewust voor mindere foto's gekozen, op jullie te laten zien wat ik bedoel):

Afbeelding
Hier was ik wel verast doordat ze mooi actief van achter is, maar ze valt wel wat uit elkaar/ lijkt ze haar onderhalsspier wat aan te spannen
Afbeelding
Net niet helemaal lekker bij elkaar op een of andere manier. Ik denk dat het een mooi beeld is voor de L, maar niet genoeg in de oprichting voor de M (aan mijn houding moet overigens ook nog gesleuteld worden). Ook is er een beetje sprake van een valse knik. Ik rij haar hier iets naar voren, en dan gaat ze wat in mijn handen hangen
Afbeelding
Geen optimale foto, maar het geeft wel een goed beeld van dat ze in galop wel lekker over de rug loopt, waarbij de schoft zeg maar omhoog komt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 12:41

Ik zou met meer lengte in de hals gaan rijden (nog geen oprichting) en veel meer voeren (vetmakers)
Ik denk dat ze haar energe gelijk in het werk stopt en niet in de reserves. Voor het laten groeien van spieren, heb je ook veel energie nodig.
(bij de galopfoto, heb je wat teveel binnenteugel en te weinig buitenteugel,geen haw dat weet ik :o )

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 12:43

Geen direct antwoord op je vraag, maar wel idd de tip je eigen houding even aan te pakken.
Zoek even iemand die daar erg goed in is, in welk landsdeel zit je?
Door zelf correcter en meer ontspannen te zitten ga je je paard zeker helpen!

ZusJacobs

Re: Krachttraining voor het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:16

Heb je dan ook foto's of filmpjes dat het wel goed gaat? Ook bij grand prix paarden kunnen er slechte foto's gemaakt worden. Wat ik zie vanaf de foto's is een paard wat stuwt, drukt de rug weg en loopt met de kop erop (onderhals staat strak en geen onspanning in bovenlijn e.d). N.a.v deze foto's zou ik het niet M waardig vinden.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:53

Tempowisselingen binnen de galop.
Een tijdje verzameld blijven rijden en ineens even vertrekken. Weer verzamelen weer vertrekken.
Ik heb hier in de buurt een aantal steile heuvels over de betuwelijn.
Heb je niet iets vergelijkbaars?
Mijn paard vind het geweldig om die heuvel op te rijden. En het achterbeen wordt extra goed benut!

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:55

Ze loopt inderdaad niet helemaal ontspannen/nageeflijk, waardoor ze niet echt kan ondertreden. Eerst aan de rechtheid en losgelatenheid werken dus, lijkt mij.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 15:55

Inderdaad, heb je ook een goede foto? Want aan de hand van deze foto's zou ik gewoon zeggen dat ze op een verkeerde manier gereden wordt :) (niet vervelend bedoeld hoor)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:07

Eigenlijk geef je de makkelijkste oplossing zelf al! :D
Veel kleine stukjes galop meepakken!
Daarna weer terug naar de draf rijden en wanneer je de verbinding over de rug weer wat kwijt raakt galoppeer je weer aan. Wel idd regelmatig afwisselen met een stukje lang en laag, ik probeer zelf zo'n elke 10 minuten even een stukje laag over de rug te laten lopen, bij oudere en sterkere paarden wissel ik meer af in hoofd en hals houding en is het verschil tussen oprichting en even door laten zakken vaak minder groot.
Elke pas moet je het gevoel blijven houden dat je meteen de volgende pas hals zou kunnen laten strekken, dan raak je die onderhals kwijt.

Oefeningen echt als krachttraining bij een paard kunnen oa zijn; heuvels op en af rijden, door water rijden, in- uitjes springen, parcours springen of een stukje in volle galop rechtuit rijden.
Let wel op als je daar echt mee bezig wilt gaan dat daar eigenlijk wel wat extra kennis en een trainingsschema bij horen, zijn bij het KNHS centrum soms hele leuke rondjes educatie over!

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 17:44

Bedankt voor jullie reactie's en het meedenken!

ik denk dat ze nu het wat kouder is geworden wel weer wat is afgevallen (ze staat 24/7 buiten en is al niet makkelijk vol te krijgen).
Daar moet ik inderdaad dus ook opletten, ondanks dat ze wel veel ruwvoer krijgt (naast t krachtvoer).

Schakelen doe ik al heel erg veel en volgens mijn instuctrice is het een kwestie van geduld.

Hier heb ik nog wat 'goede' foto's bijgevoegd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:10

Ik zie nog steeds een paard wat teveel van het achterbeen afloopt en de onderhals aanspant.. Overnieuw starten bij de basis dus, het zal een stuk sneller gaan en veel helpen. Zoals het nu gaat worden er gewoon verkeerde spieren gebruikt en ga je nu krachttraining doen zullen de ''goede'' spieren een slag krijgen. Voorzichtig mee zijn!

Start dus lekker met lang laag, rechtrichten, alle gangen een fijne balans en dan weer verder naar de verzameling. En wat ook goed helpt is veel stappen, goed op tempo, meeste paarden kunnen in stap goed ontspannen omdat de ruiter makkelijk in balans blijft en het paard daarvan minder onbalans krijgt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:17

idd, langer in de hals laten (hoeft niet laag te zijn) en veel meer (kracht)voer geven. Om de spieren te laten groeien is rust ook heel belangrijk trouwens, anders kúnnen ze niet groeien.

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 18:20

@zusjacobs: Het gekke is dat ze lang en laag gewoon zo fijn doet. Als dat goed gaat, ga je toch aan het volgende stapje denken. Volgens mijn instructrice is het iets waar we doorheen moeten. Ze stuwt liever dan dat ze draagt en heeft hier gewoon moeite mee. Ook vreemd is dat stap juist de meest lastige gang is voor ons, zeker wat betreft de aanleuning. Lang en laag is juist absoluut geen probleem, maar als ik haar in de hand stel, dan gaat ze wringen. Soms haar achterhand naar binnen of naar buiten zetten. In draf en galop doet ze dit niet.

Siami

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:28

Heuvels op galopperen, cavelettie lopen, eens in de 2 weken trainen in wat losser / zwaarder zand, in uitjes springen (niet te ruim zetten) door water stappen en draven zijn oefeningen om kracht te ontwikkelen, niet vergeten deze piek trainingen af te wisselen met rustige herstel training.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:29

Het omhoog komen van de voorkant, zulje toch van achter moeten zoeken,
Ga eens aan de slag met schouderbinnen en travers maar dan technisch goed.
Ook zul je aan je zit moet werken , het je hangt naar achter en zit te veel in de rug daardoor, geef het dier ruimte om onder jou jou door te kunnen bewegen,
Idd meer teugel geven, je moet eigenlijk niks voelen in je hand en geen druk voelen, maar zelf ook nageven in je hand, het paard vraagt jou ook na te geven , leer dat voelen, een paard wat goed ondertreed geeft lichtheid in je hand, maar als jij dat niet kan voelen en en steeds maar weer druk erop blijft houden zal het paard nooit helemaal loslaten in zijn rug, dus nooit een mooi achterbeen gebruik krijgen .

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:31

Maar je kan dus goed zien dat de bespiering nog niet toe is aan om een stap(!) verder te gaan. Van "lang-laag" naar oprichting is imo geen stapJE. Dus rij haar gewoon met wat meer lengte in der hals op een normale hoogte

mOniiQue8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:35

Ik zou ook vooral kijken naar het voer om je paard wat meer body te geven.
Als je paard bij de flanken te dun is wijst dat op een ruwvoer tekort. Ik weet niet of dit het geval is en hoeveel ruwvoer je paard krijgt in kilo's.
Ik zou je aanraden om eens naar het krachtvoer te kijken. Sommige paarden hebben net wat meer bepaalde voedingsstoffen nodig dan andere paarden.
Ik heb met mijn paard ook het probleem dat hij snel te mager word, ook nu de winter weer begint.
Ik ben nu overgestapt naar derby-compact brok van Havens, dit is een complete brok waar even meer stoffen in zitten voor de spieren.

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 18:41

Als ik ook even denk aan het voeren. Ik heb een vriendin met een vergelijkbaar probleem. Paard was erg dun en niet dik te krijgen. Ze voerde veel krachtvoer (6 kilo per dag), maar beestje kwam niets aan.
Na een tip van mij voert ze het paard nu kwalitatief goede kuil, met daarbij maïs. In maïs zit zetmeel, en daar zetten dieren ook goed van aan. Niet teveel maïs voeren, paard er wel goed aan laten wennen! Krachtvoer is nu nog 2 a 3 kilo per dag, met onbeperkt ruwvoer en hoeveelheid maïs weet ik zo niet. Volgens mij 's ochtends 2 scheppen en 's avonds ook 2 scheppen.

Wat betreft rijden is inderdaad het tempo wisselen een goede oefening. Daarnaast balkjes rijden. Eventueel kun je de balken in de hoek van de bak leggen, en dan in verschillende tempo's erover heen. Heuveltjes op en af is ook een goede oefening.
Wellicht ook eens kijken naar de klassieke dressuur? Heb een blauwe maandag een paar lessen gevolgd, en hierin erg goede kracht oefeningen geleerd, ook wat betreft scheefheid e.d.

mOniiQue8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:01

Klopt, maïs word vaak gebruikt als dikmaker maar als je dit gaat voeren moet je wel voorzichtig ermee zijn. Het is moeilijk te verteren waardoor je weer meer kans heb op gaskoliek enzo. Er bestaat ook krachtvoer waar maïs in zit en wel goed verteerbaar is; Pavo Kruidenmelange.

Je zou je in de training ook meer bezig kunnen houden met rechtrichten. Hier zitten veel gymnastieke oefeningen in verwerkt en helpt zeker bij het opbouwen en loswerken van spieren en kracht. Ik zou op google eens kijken bij Marijke de Jong. Op haar website (ik geloof Paardenbegrijpen) staat heel veel informatie en kun je gratis ebooks en video's opvragen. Kun je altijd kijken of dat iets is voor jou en je paard.

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:22

mOniiQue8 schreef:
Klopt, maïs word vaak gebruikt als dikmaker maar als je dit gaat voeren moet je wel voorzichtig ermee zijn. Het is moeilijk te verteren waardoor je weer meer kans heb op gaskoliek enzo. Er bestaat ook krachtvoer waar maïs in zit en wel goed verteerbaar is; Pavo Kruidenmelange.

Is er ook krachtvoer waar maïs in zit? Ik ben meer van het puur. Als het in krachtvoer verwerkt zit zijn er veel werkbare stoffen al uit geperst etc, waardoor het niet hetzelfde effect heeft als puur maïs.
Inderdaad moet je er voorzichtig mee zijn, dat had ik ook aangegeven. Daarom is het ook verstandig om er structuur bij te voeren; hooi of kwalitatief goede (droge) kuil. Met kleine porties maïs beginnen en goed mengen met hooi/kuil.

nachtmar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 19:28

Ik heb ooit wel maismeel gevoerd, maar dit werd afgeraden door de Da, omdat er veel suikers in zouden zitten die het gebit konden beschadigen. Zij vond bietenpulp beter. Dit heb ik toen ook nog een tijd gevoerd. Zowel bietenpulp als maismeel vond paard op een gegeven moment niet meer te vreten.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 19:59

Krijgt het paard onbeperkt ruwvoer?
Dat is veilig voeren als een paard wat aan mag komen en loop je geen risico om meteen de hele darmflora om zeep te helpen wat veel krachtvoer en suikers juist wel doen.
Ik geef mijn paarden tegenwoordig een handje lucerne door het krachtvoer en geef weinig krachtvoer, maar merk dat het daardoor echt beter opneembaar is!