met de handrem erop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

met de handrem erop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 21:45

... door de binnenbak... :(

vandaag weer wedstrijd gehad en nu liep mijn paard (weer) met de handrem erop.

we starten nu al een poosje maar voornamelijk buiten. ik ben echt een buiten rijder, en vind dat ook leuker en gezelliger. ik heb in de B (2jaar) geleden ook gestart in de binnenbak. ik dacht toen dat het onervarenheid was en heb hem zo toch de proeven doorgekregen. vorig jaar heb ik door omstandigheden de hele winter niet gestart.

vandaag hadden we dus voor de 2e keer deze winter een binnen wedstrijd maar het was ''als vanouds''. buiten met losrijden was er niks aan de hand. maar ik kwam de binnenbak in en ik voelde gewoon dat hij zich inhield. toch een rondje met zweep gereden en hem er even door heen gedrukt, zweep ingeleverd (m1) en toen gaan rijden. maar die handrem bleef er maar op zitten. ik kreeg hem bijna niet meer vooruit. dit is nu dus de zoveelste keer dat hij dit doet.

iemand tips...?
(vandaag van de instructeur van vriendin, waar deze wedstrijd op stal was andere sporen gekregen voor in de 2e proef en idd ging dat beter maar eigenlijk wil ik niet met botte wieltjes sporen rijden)

(wij rijden met heel slecht weer in een binnenbak, althans deze is half open door van dat gaas doek en paardlief loopt min 1x per week in de men les, dat is ook binnen)

ismy

Re: met de handrem erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 21:50

Misschien toch wat meer kilometers maken in de binnen wedstrijden? Toch met scherpere sporen en als het beter gaat afbouwen?

Een paar keer mee nemen naar verschillende binnenbakken?

spiranca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:02

Zou idd gewoon proberen vaker te oefenen in een binnenbak

Linnietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 09:29

Ik neem aan dat jou paard geschoren is, maar je hoort het vaker dat dat er ook wat mee te maken kan hebben...
Ook kan de overgang van het frisse buiten, naar het warme binnen er wat mee te maken hebben...
Succes!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 07:25

ismy: ja meer kilometers maken in de binnenbak op wedstrijden is nu ook de bedoeling maar door omstandigheden is dat er dus niet van gekomen de afgelopen 2 jaar. ik rij normaal met van die staafjes sporen, gewoon rechte sporen. in mijn 2e proef heb ik dus botte wieltjes sporen gekregen van die instructeur. meenemen naar verschillende binnenbakken word wat lastig maar wel een goed idee. ik ben afhankelijk met auto/trailer van mensen. en de binnenbakken die in onze omgeving liggen zijn van verenigingen. wil ik daar rijden, moet ik daar lid van worden. het rare is dat paardlief wel in de binnenbakken loopt. hij staat minimaal 1x per week voor de kar in een hele dichte binnenbak. dan hebben ze geen probleem met hem.

linnietje: nee mijn paard is niet geschoren. hij zit wel gewoon dun in zn vacht.

a.s zondag hebben we weer een wedstrijd binnen. dan zelfde concept als afgelopen zondag. buiten losrijden en dan om en om naar binnen. ik heb voor mijzelf bedacht dat ik mijn 1e proef gewoon normaal rij. loopt hij weer op de rem, ga ik naar de jury en vraag ik mijn 2e proef hc te starten met zweep. misschien is dat een optie dat ik hem een keer er doorheen kan drukken.
deze week ben ik al bezig om hem extra actief naar voren te rijden. geen reactie op me been is direct een tik met de zweep erachter. hij reageerd daar nu opzich beter op, maarjah dat is thuis.... hij weet even heel goed dat het nu menens is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 08:50

Linnietje schreef:
Ik neem aan dat jou paard geschoren is, maar je hoort het vaker dat dat er ook wat mee te maken kan hebben...
Ook kan de overgang van het frisse buiten, naar het warme binnen er wat mee te maken hebben...
Succes!

Nou dat van dat scheren geloof ik niet in , ik scheer mijn paarden ook niet en die hebben een behoorlijke dikke vacht , staan dag en nacht buiten, maar ik merk echt geen verschil met binnen en buiten rijden.

TS hoe vaak heb je al in de binnenbak gereden met dit dier?
Ben je zelf niet gespannen om binnen te rijden , juist omdat je weet dat hij inhoud?
Ga eens wat vaker oefenen in een binnenbak zou ik zeggen , hem erdoor rijden met de zweep heeft geen zin, hij moet het voor jou doen, dus daar moet nog aan gewerkt worden

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 06:35

midgie: 2jaar geleden begonnen we met wedstrijden en reden we zn 2 wedstrijden per maand binnen. toen is het ''probleem'' begonnen. vorig jaar ben ik net voor het winter seizoen aan me hand geopereerd dus kon ik niet rijden maar hebben we einde van het seizoen 2 wedstrijden meegepakt. toen zijn we regelmatig in een binnenbak geweest maar die is half open met van dat wind doek. over die bak heb ik nu niet meer de beschikking. wil ik nu in een binnenbak bij ons in de buurt rijden, moet ik lid zijn van een vereniging. daar zitten allemaal lessen bij aan vast en ik werk onregelmatig. dat is dus een te kostbaar plaatje als ik niet altijd kan. ik heb het niet het idee dat ik zelf gespannen ben als ik binnen rijd, maar dat zou natuurlijk onbedoeld wel kunnen gebeuren. (paard loopt zeker 1x per week voor de kar binnen en daar heeft die het probleem niet, maar hij is zoiezo fanatieker voor de kar dan onder het zadel)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 06:43

Veel oefenen in de binnenbak. Probeer er iets positiefs van te maken. Als ie het goed doet, stoppen en volgende keer verder oefenen.

Er doorheen drukken, zoals jij het noemt gaat niet werken. Wat je krijgt is een gespannen paard: in de binnenbak wordt hij geslagen met de zweep. Paarden zijn meesters in het leggen van associaties, het laatste wat je wilt bereiken is een slechte associatie met een binnenbak en/of wedstrijdtenue/vlechtjes etc.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 18:24

hippologic, tja daar heb je ook wel weer gelijk in. maare dat slaan met de zweep is wel wat overdreven :) als ik me zweep meeneem zou het waarschijnlijk al genoeg zijn...
afgelopen keer op de wedstrijd waren er ramen waar de zon door scheen dus zon vlekken op de grond. niks aan de hand, zweep ingeleverd en ja hoor eng!! terwijl ik er net beide kanten overheen was gereden. het is het idee dat ik het bij me heb en ook toen hoefde ik het niet te gebruiken. maar we zullen zien hoe hoe zondag gaat. tot nu toe loopt die lekker, dus ben benieuwd...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 02:19

Je paard loopt wel als je een zweep in je hand hebt en niet als je hem weglegt. Bedenk dan zelf of een zweep misschien een bepaalde associatie bij je paard teweeg brengt. Zou die associatie voor het paard + of - zijn?

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 03:04

Ik ken anders wel meer van die slimmeriken die wel willen lopen als de berijder een zweep bij zich heeft, en heel anders worden zo gauw als de zweep aan de kant gaat.
Ik wil geen namen noemen :D maar mijn paard kan daar ook wat van. Ik rij nooit binnen, altijd alleen maar buiten en buiten de wei, maar vaak moet ik onderweg een tak oid afbreken als die slimmerd in de gaten heeft dat ik geen zweep bij heb. Het vasthouden van die tak is dan al meer dan voldoende, ik hoef (en ga!!!) hem echt niet doormidden te slaan, hij weet donders goed dat ik het ding in mijn hand heb!
Dat is dan al voldoende.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 07:54

mijn vriendin heeft ook een paard wat van nature al met de handrem erop loopt -- hij is 5 jaar en M1 met winst maar ook net zoals nou TS was wedstrijdrijden een drama hij liep echt niet meer .... slaan..erdoorheen drukken heeft geen zin

ze heeft even een stop --- paard geheel laten nakijken door een ostiopaat - nieuw zadel aan laten meten - en een M1 proef is ook behoorlijk pittig met die kleine voltes en overgangen waar haar paard het dus moeilijk mee had ... andere instructeur genomen .. en hij begint nu weer te swingen door zijn lijf .... en zelf te lopen .... geduld hebben dat is het belangerijkste ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 09:22

hunter87 schreef:
... door de binnenbak... :(

vandaag weer wedstrijd gehad en nu liep mijn paard (weer) met de handrem erop.

we starten nu al een poosje maar voornamelijk buiten. ik ben echt een buiten rijder, en vind dat ook leuker en gezelliger.

Je schrijft het eigenlijk zelf al. De handrem zit in jouw hoofd, niet in je paard.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 11:22

Hippologic, denk dat mijn paard wat slimmer is dan het gemiddelde paard en hij denkt gewoon doe het zelf maar.

Ik ben ondertussen zelf al tot een mooie oplossing gekomen, dit topic kan dus gesloten worden. Mijn oplossing resulteerde gisteren naar 191 en 183 punten, ik zeg dus geslaagd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 11:25

Nu ben ik wel benieuwd naar je oplossing :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:23

Ik ben ook benieuwd.

Enne... slimme paarden zijn leuk! Moet je alleen wel goed doorbloede vingers voor hebben want ze halen dat bloed regelmatig onder je nagels vandaan :P :D

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 16:20

koper, haha ja het bloed en soms je botten er nog bij..

op aanrader van me instructrice heb ik me sporen eraf gehaald en hem de afgelopen week zwaar over zn tempo late lopen. hij bedacht zich niet eens meer om langzamer te gaan lopen. gewoon een keer overdreven hard door de bak heen. nou dat heeft toch flink geholpen bij hem.
losrijden ook zonder sporen gedaan, toen de bak in en toen wel me sporen voor de zekerheid omgedaan. die had ik ook nodig. vooral in de 2e. dat was mooi balen. bij het meisje voor mij gebeurde er iets waardoor het dus 20 minuten uitliep. dat was te lang voor ons. sporen weer af en lekker via het bos terug naar huis. nu kunnen mensen het hier wel of niet mee eens zijn, maar mij heeft het in ieder geval geholpen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 21:43

Klinkt voor mij alsof je instructrice wilde dat zowel jij als het paard meer voorwaarts zouden gaan denken. Als jij daar sporen bij nodig hebt is dat denk ik geen probleem, als je die dingen gebruikt voor tussen je oren en niet voor tussen je paard z'n ribjes.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 15:37

De rede dat me sporen er niet omzaten was om het dier vriendelijk te houden. Nu kon ik en paard me concentreren op me kuit zonder dat ik hem met me spoor zou aantikken.

Het heeft tot nu toe goed gewerkt.