Paard vind alles eng.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dragon16

Paard vind alles eng.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 10:39

Hallo bokkers,

Ik rijd al 8 jaar een kwpn hengst (v. Joviaal) van nu 16 jaar. Het is een hele stoere verschijning alleen hij is echt een watje.
Als er bijvoorbeeld een gat in de bak zit wat door een ander paard gegraven is en hij rijd er langs dan maakt hij een beweging eromheen en kijkt hij ernaar alsof er iets uit komt springen. Het is zo erg dat als je gewoon 'boe' zegt dat hij al schrikt.
Als we na de bak lopen dan staan er recht voor het looppad 2 balken om de weg af te sluiten en (die gebruiken we ook als ingang) en als er dan een balk aan een kant naar beneden ligt dan durft hij er bijna niet langs. Alleen als het heel snel erlangs is.
Alle veranderingen vind hij eng.

Wie heeft er ook zon probleem en hoe pakken jullie dat aan?

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 10:46

Ik doe zoiets altijd negeren. Zeker bij een paard van 16 jaar.

Bij jonge paarden kan ik er nog wel begrip voor tonen en heb ik veel geduld. Die mogen rustig even kijken en stel ik op hun gemak. Bij de oudere paarden die gewoon schijterds zijn of alles maar als aan aanleiding zien om zich aan te stellen ben ik wat harder. Ik trek me er niks van aan en doe alsof er niks aan de hand is. Als we gewoon op stal zijn en ze hebben iets al 100x gezien kan ik ook wel streng zijn. Dan kan ik wel even aantikken om aan te geven dat er op mij gelet moet worden en niet op alle 100 dingen om zich heen. Wel ligt dit natuurlijk ook aan het karakter van het paard. Sommige schieten helemaal in de stress als je dit doet. Denk je dat je paard echt bang is of zich gewoon een beetje aanstelt?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 12:11

Mijn paard doet ook zo. En niet omdat hij dingen eng vindt (hij doet 't bij voorbeeld ook met koeien: ineens stokstijf stilstaan. Terwijl hij met koeien is opgegroeid en graag koeknuffelt) Als je door 't bos rijdt doet hij alsof iemand met een fiets heel eng is bij voorbeeld. Dat is omdat hij dan wil bepalen wat er gebeurt. Ik kan ook merken of hij iets écht eng vindt (dan gaat hij meer zitten en tölt een paar pasjes weg) of als hij ergens aanleiding in zoekt en doet alsóf hij iets eng of raar vindt. Dan gaat hij namelijk lopen loeren en maakt een bochtje. En dat mag hij niet van mij. Als er iets engs is help ik 'm maar als hij loopt te draken (dus proberen om te bepalen wat er gebeurt) krijgt hij een brul. Als je iemand door het bos ziet rijden die DOE NORMAAL tegen een dik vosje roept heb je dikke kans dat ik dat ben. En na de brul rij ik gewoon door, geef 'm desnoods een klusje (overgang, stelling vragen oid) omdat IK degene ben die bepaalt wat we doen.

En waarom een brul: ten eerste omdat 't werkt. Maar ook omdat hij er niks op heeft. Als ik 'm met een hulp (been, teugel enz) corrigeer heeft hij een lichaam om mee te reageren (staken, omdraaien) Op gesproken tekst heeft hij geen antwoord. Dus dan is het einde discussie.

selientjhe

Re: Paard vind alles eng.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 12:16

mijn paard was in het begin dat we ze hadden ook zo ze was toen 15j
heb toen vooral grondwerk gedaan en geleerd dat ze op mij moet vertrouwen als ze iets engs ziet
heb toen bijvoorbeeld eerst een stoel gezet in de piste en er dan langs gestapt (wel ernaast en NIET erop)
in het begin was ze ook hier bang voor en vertrouwde ze me niet
maar telkens als ze een stap voorwaarts deed heb ik haar beloont
en nu is er veel meer vertrouwen tussen ons beide en we zijn 2 jaar verder en ze schrikt van niets meer ^^
en als je erop zit, heb ik bij mezelf gemerkt dat ik me na een tijd steeds harder om harder begon op te spannen omdat ik dacht hier gaan we weer nu gaat ze verschieten dus ook hier zou ik op letten als je erop zit bij ons gaat het nu echt super
misschien heb je hier iets aan hopelijk wel
groetjes

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 13:11

Het is echt paardafhankelijk of het echt eng is of aanstelleritis.

Als die van mij echt iets eng vind, gaat ie snurken, neusgaten wijd, ogen echt op spookstand, dan geeft hij je een erg eng gevoel (stijf,spanning. Als je dan been geeft dan ploft ie)
Is het aansteleritis, doet is alsof ie schrikt en zet dus 1 stap opzij en kijkt er scheef naar, geef je hem eens een por met je been en loopt ie door, kom je vanaf de andere kant bijv in de bak loopt ie er doodleuk langs :+

Die van mij is nu 4 jaar, en ben vele in de bak bezig met schriktraining (bonken op zijkant van de bak, vlaggetjes, pionnen, balken etc en maak er vaak ene parcour van.
Laat hem ook enge dingen aanraken en beloon hem daar voor.

Mja met 16 jaar... aard van het beestje of er is hem altijd "gelijk' gegeven dat er dus echt wat engs is en dat ruiter oid gezellig met hem mee gaat doen.

RenateKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:09

Hebben jullie ervaring met een paard die sterk reageert op het weer? als het rustig weer is en vooral niet waait is er bij mijn paard niets aan de hand en gaat het rijden (meestal) prima, maar zodra het wat onrustiger weer wordt en vooral als het hard waait dan bouwt ze gelijk spanning op en gaat haar rechterkaak vastzetten en schrikt ook sneller ik heb dit nu al een paar keer gevoeld maar weet niet zo goed of en hoe ik dit kan afleren.

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 20:13

RenateKo schreef:
Hebben jullie ervaring met een paard die sterk reageert op het weer? als het rustig weer is en vooral niet waait is er bij mijn paard niets aan de hand en gaat het rijden (meestal) prima, maar zodra het wat onrustiger weer wordt en vooral als het hard waait dan bouwt ze gelijk spanning op en gaat haar rechterkaak vastzetten en schrikt ook sneller ik heb dit nu al een paar keer gevoeld maar weet niet zo goed of en hoe ik dit kan afleren.

Die van mij is ook kijkeriger als het waait, komt ook deels door mij maar als ik hem bijvoorbeeld longeer doet hij het ook.
Bouw je zelf niet misschien onbewust wat spanning op van te voren omdat je weet dat ze anders reageert met wind?

Mijn pony kan zich wat dat betreft ook zo lekker aanstellen.
Heel af en toe vind hij echt iets eng maar meestal is het gewoon klooien.
Wat ik dan doe is hem gewoon wat strenger aanpakken en goed m'n benen er aan houden, als hij z'n aandacht bij mij heeft schrikt hij bijna nooit want daar krijgt hij de kans niet voor.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 21:57

Een supplement met magnesiumcitraat of -oxide kan goed helpen bij overdreven schrikkerigheid en een stuk meer rust geven.