6-jarige lusitano ruin Brio @ work

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Linn_

6-jarige lusitano ruin Brio @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 15:42

Hallo allemaal.

Van 1 augustus t/m 26 oktober heb ik in Spanje op een lusitanofokkerij gewerkt. Voor mijn ervaringen zie mijn topic: [BEU] Ik ga werken met lusitano's in spanje!!
Ik mocht hier in principe elke dag een paard rijden. Al snel werd ik verliefd op de 6-jarige ruin Brio. Brio was voordat ik kwam niet veel meer gereden, hij was dan ook lekker dik geworden en had de conditie van een aardappel. Ik heb Brio dus ook het meest gereden daar van allemaal. Onder het zadel hadden we echt een enorme klik en ook in de omgang konden we het enorm goed vinden!

* Brio is heel vlug van zichzelf, taak is dan dus ook om hem terug te rijden in tempo om het tempo eigen te maken.
* De aanleuning is de afgelopen 3 maanden enorm verbeterd maar kan echt nog stukken beter.
* Buigen.... moeilijk! Vooral rechtsom is die zo krom als een hoepel. Dit is echter wel al veel beter dan het was!
* Galop is ook een moeilijk punt, die gaat vooral nog vrij hard. Maar ook dit was in de tijd echt verbeterd!

Ik ben nu net een dag terug, maar ik mis Brio echt nu al!

Hieronder het filmpje van de eerste keer rijden op 13-08-12. Zoals je ziet is het tempo hier echt nog te hoog en waren alle bovengenoemde punten echt het ergst.

En dan nu de filmpjes van onze laatste keer rijden op 24-10-12.

Dit is nog in het begin en ja, het regende, jakkie! Het tempo is nog te hoog. Buiten de bak waren de witte hekjes die eerder in de bak stonden neergelegd en dat was natuurlijk eng. Brio is nog erg zoekende in de aanleuning en is nog niet ontspannen genoeg. Door een slangevolte en wat kleinere voltes te maken probeer ik hem in tempo terug te nemen en hem beter te laten buigen.
Elske is Dilia les aan het geven op Daphne en ondertussen was ze mij aan het filmen, dus op de filmpjes hoor je Elske af en toe praten. Ook ben ik af en toe heel even uit beeld omdat Elske me dan kwijt was.

Hier is het tempo al veel meer van mij. Het kan nog iets beter maar in principe is dit een goed basis tempo voor hem. Je ziet ook dat ik hem een beloning geef daarvoor.
Ook hier waren de hekjes weer eng zoals je ziet.

Nog steeds af en toe iets zoekende naar de aanleuning. Draftempo is hier goed. Ik probeer hem iets stelling naar binnen te vragen op de lange zijde. Dit is nog een erg moeilijk punt, maar het gaat al best oke. Halverwege doe ik dan een kleine volte en daarna zet ik die stelling weer door. Ook een stukje galop, de verkeerde galop. Ik zag en voelde het niet goed omdat die zo vlak galoppeerd. Op de film hoor je dat Elske zegt dat die in contragalop zit, maar toen ik aan het rijden was hoorde ik dat niet. Ik had even bevestiging van Elske nodig of ik nou verkeerd zat omdat ik twijfelde en het niet goed voelde.

Een stukje goede rechtergalop. Zoals je ziet gaat het nog wat te snel. Dit is echter al een stuk verbeterd ten opzichte van eerst, maar het kan absoluut nog beter! Het weekend ervoor had die over het strand bij Tarifa geraced, ik denk dat dat nog in ze benen zat haha. Hij is scheef en galoppeerd dus iets met ze bips naar binnen, dit voel ik ook zeker en ik was stukje bij beetje bezig om hem daarom iets rechter in te krijgen.

En een stukje linkergalop. Ik had het warm gekregen dus die jas ging even uit. Wel regende het nog steeds best hard. Ik wilde een stukje contra-galop gaan doen, maar toen ging meneer poepen en terug in draf. Toen ben ik dus weer omgedraaid, opnieuw aangesprongen en het toen nog een keer gedaan. Daarna nog een stukje wijken. Dit is nog lang niet je van het, maar hij gaat nu ten minste iets opzij voor me been, dus een begin is er. Stukje uitdraven waarin die niet lekker wilde zakken en toen zat onze laatste keer rijden erop!

En, zijn we verbeterd in die 3 maanden? Ik ben nu dus terug in NL, dus ik zal Brio niet verder meer rijden. Toch ben ik zo trots op Brio, dat ik deze filmpjes even aan jullie wilde laten zien! Binnenkort komt hier een nieuw Nederlands meisje werken en ik hoop heel erg dat zij Brio ook helemaal geweldig gaat vinden en dat deze lijn bij Brio voortgezet wordt!

Liefs Linda

mooney1

Re: 6-jarige lusitano ruin Brio @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:23

Leuk paard zeg!!

Mariindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 20:52

Netjes hoor! Wat zit je mooi stil! En ik ben jaloers op die rijbak!

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 20:55

Mariindaa schreef:
Netjes hoor! Wat zit je mooi stil! En ik ben jaloers op die rijbak!

Ja hij zit als een huis dus stilzitten is niet moeilijk :P En idd, die bak is echt super fijn! Wordt echt onwijs goed verzorgd!

Love_Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:01

idd een stuk verbeterd :). Hij is ook z'n vetjes wat meer kwijt of niet :P

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:09

Leuk paard zeg! Maar hij is nog wel ontzettend scheef zeg, schrok ervan.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 21:18

@myself133: klopt hij is een heel deel van de vetjes kwijt! Nog steeds mag er wel wat vet af.
@saskiakefie: en hij was nog schever! Vooral in de rechtergalop merkte ik het heel erg, hij galoppeerde dan zo scheef dat die mij in een hele rare beweging zette waardoor ik mijn rug ging voelen. Maar geloof me, het is al veel beter dan het was. Als het mijn eigen paard zou zijn dan zou ik er een osteopaat bij laten komen.

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:46

Allereerst wat zijn jullie een leuke combi samen! Vind je houding en het rijden van jou een stuk verbeterd met hoe je in het begin reed. Erg jammer zeker dat je hem niet mee hebt kunnen nemen? Is het nu je droom om ooit een eigen lusi te hebben of niet?

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 21:48

Enamorado schreef:
Allereerst wat zijn jullie een leuke combi samen! Vind je houding en het rijden van jou een stuk verbeterd met hoe je in het begin reed. Erg jammer zeker dat je hem niet mee hebt kunnen nemen? Is het nu je droom om ooit een eigen lusi te hebben of niet?

Ik had hem best mee willen nemen ja, maarja daar heb ik gewoon het geld niet voor.
Ik zou best wel een eigen anda of lusi willen hebben ja!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 22:13

Knap ding, mooie evaring rijker!. *\o/*

whisky_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:28

Ziet er leuk uit! zeer mooie bak ja! :D

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:36

Hij is een stuk verbeterd is slanker geworden en zit veel mooier in het haar en hij loopt veel mooier.
Vind dat je hem erg netjes rijdt.
Volgens mij heb je ook een ander zadel dan in het eerste filmpje???

Heel veel succes met hem het is een mooi dier.

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 08:41

Omdat rij-technisch commentaar niet geheel meer van toepassing is, aangezien je dit paard niet meer rijd, verplaats ik het naar RIJ- ITP.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 12:05

Ulfeino schreef:
Hij is een stuk verbeterd is slanker geworden en zit veel mooier in het haar en hij loopt veel mooier.

Klopt, ik heb er een ander zadel op. Dit zadel vond ik echt het fijnst om te rijden van alle zadels en dit werd dus echt een beetjes 'mijn' zadel omdat de andere het geen fijn zadel vonden. Bedankt voor de complimenten!

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 12:10

_Linn_ schreef:
Ulfeino schreef:

Klopt, ik heb er een ander zadel op. Dit zadel vond ik echt het fijnst om te rijden van alle zadels en dit werd dus echt een beetjes 'mijn' zadel omdat de andere het geen fijn zadel vonden. Bedankt voor de complimenten!

Ja dat kan je wel zien. Op de eerste filmpjes zit je echt beetje in een soort stoelzit, terwijl dat in de laatste filmpjes niet meer is.
Heb je nou steeds sporen om of lijkt het zo? :o

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 12:20

Citaat:
Ja dat kan je wel zien. Op de eerste filmpjes zit je echt beetje in een soort stoelzit, terwijl dat in de laatste filmpjes niet meer is.
Heb je nou steeds sporen om of lijkt het zo? :o

In het eerste filmpje heb ik geen sporen om, de filmpjes van de laatste keer rijden wel.
Qua het tempo hebben we totaaaal geen sporen nodig. Ik ben sporen om gaan doen omdat die ging blokkeren wanneer ik buiging (vooral rechtsom) van hem ging gaan vragen. Dan zat ik rechtsom op een kleine volte en dan blokkeerde hij, hij stopte met lopen, ging achteruit en kwam omhoog. Ik kon dan been geven wat ik wilde maar vooruit ging die echt niet. Met het spoortje hoefde ik hem dan maar heel lichtelijk aan te raken en hij ging direct weer naar voren. Sinds ik hem met sporen ging rijden (wat denk ik alleen de laatste 3 weken zo was) was de buiging echt al een heel stuk verbeterd.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:07

Wat een gaaf paard! :)
Op het laatste filmpje vind ik hem wel wat gehaast galopperen.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 23:30

dyoka schreef:

Klopt, staat ook in me openingsbericht. Galop gaat nog te hard, maar het was nu ten minste wel enigszins controleerbaar en het ging echt al langzamer dan in het begin :P

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:32

_Linn_ schreef:
dyoka schreef:

Klopt, staat ook in me openingsbericht. Galop gaat nog te hard, maar het was nu ten minste wel enigszins controleerbaar en het ging echt al langzamer dan in het begin :P

Ohh sorry dan heb ik daar overheen gelezen! :o