Gurbe at work: 3,5 jarige welsh kanjer!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

risje

Gurbe at work: 3,5 jarige welsh kanjer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 13:54

Na zijn eerste ITP topic, toch ook maar een topic hier geplaatst. Zal deze kanjer eerst eens voorstellen.

Meet Gurbe:
Afbeelding

Gurbe is een 3,5 jarige welsh ruin. Ik rijdt hem nu pas een paar maanden. Gurbe is erg leergierig en werkt graag voor je, hierdoor is het voordat ik hem ging rijden helaas even te snel voor hem gegaan. We hebben toen een flinke stap terug gedaan en zijn gewoon helemaal opnieuw begonnen.

De problemen die er waren toen ik hem net ging rijden (mei dit jaar) waren vooral dat hij manieren moest leren. Hij was erg happerig aan de hand, beet in zowel je touw, halster teugels als soms je mouw. We zijn veel grondwerk gaan doen, longeren, soms gewoon lekker wandelen of aan de hand grazen en vooral even een pauze nemen van het echte rijden. Hij is tenslotte pas 3,5 en omdat hij alles makkelijk aanpakte was dat even een valkuil.
Met rijden was hij heel onrustig in zijn hoofd / halshouding. Hij pakte het bit vast en liep dan te "klapperen", ook kantelde hij zijn hoofd soms. Hij vond het erg moeilijk rechte lijnen te lopen en zocht echt steun aan de bakrand, helaas plakte hij hier dan weer teveel aan vast. De overgangen waren erg abrupt en terugnemen betekende echt stilvallen. Hij moest dus ook absoluut beter aan het been worden.

Nu een paar maanden later is er al erg veel verbetering, echter een niveau hebben we nog niet echt. We oefenen rustig door en ik probeer hem nog steeds veel afwisseling te bieden. Hij hoeft niet elke dag gereden te worden, longeren grondwerk of gewoon lekker niks, het moet immers ook voor Gurbe wel leuk blijven.

Zijn hoofd / halshouding is al veel beter geworden, al blijft het altijd aan aandachtspunt. Wel probee rik niet te vergeten dat hij pas 3,5 is en echt niet perse continu in de houding hoeft te lopen. Gurbe bied het nu makkelijk aan en het gaat al steeds langere stukken goed, echter hij vindt het nog steeds wel lastig. Dit mag natuurlijk ook en uit zich in bijvoorbeeld achter de loodlijn kruipen of zijn mond openen. Dit laatste doet hij zowel met als zonder bit en bij hem echt een teken dat hij het even moeilijk vindt. Hier werken we dus aan. Daarnaast moet hij nog steeds beter aan de beenhulpen worden, been moet ook echt naar voren zijn en moet dus wel een reactie volgen. Hoewel het steeds beter gaat zijn dit op dit moment onze twee grootste leerpunten.

Ook ikzelf heb natuurlijk leerpunten. De afgelopen jaren heb ik eigenlijk geen les gehad, maar vooral recreatief gereden. Ik merk dat mijn handhouding verre van goed is. Op de foto lijkt het soms alsof ik vooral mijn linkerhand teveel terug houdt. Ik wil hier dus weer constanter en netter in worden. Maar ook ook mijn benen, tsja, zal er maar niet over beginnen. Hierbij wel de opmerking overigens dat ik door mijn fibromyalgie soms niet altijd even netjes kan zitten. Mijn benen trek ik wat makkelijk op, of ik kantel in mijn pols. Ik weet dat ik beter kan, maar door het gebrek aan les zijn deze foutjes erin geslopen en ben ik voor mezelf een houding gaan zoeken die klachten vrij is.

Gelukkig hebben we sinds afgelopen week weer les en wordt hier dus aan gewerkt. Echter alle tips zijn natuurlijk welkom!

Daar gaan we....

Even rustig instappen op het veld
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je duidelijk dat wat ik hierboven beschrijf, Gurbe vindt het even lastig en opent zijn mond. Ruimte heeft hij genoeg wat je ziet aan de boogjes in de teugel, echter op zijn moment krult hij zich wat op.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aan het einde mag Gurbe even lekker galopperen over het veld, heerlijk vindt hij dat:
Afbeelding

Maar even gas geven resulteerde dus in:
Afbeelding

Trots op Gurbe!
Afbeelding

Doubtless

Re: Gurbe at work: 3,5 jarige welsh kanjer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:05

Leuke pony!
Ik ben het wel met je eens dat je houding moet verbeteren, want daar beïnvloed je hem natuurlijk mee.
Het lijkt op de foto's alsof hij niet echt de kans krijgt om een fatsoenlijke aanleuning te vinden, omdat jouw handhouding en druk niet correct is. Door te wisselen tussen contact en bogen in je teugels kan hij geen constante aanleuning op gaan zoeken. Rijd je met je been naar je hand toe of probeer je hem ander nageeflijk te rijden?

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 15:56

Dat is het lastige van foto's, die kans krijgt hij namelijk absoluut wel. Echter omdat hij nog jong is wisselen we tussen aan het werk met rust pauzes er tussendoor. Dat kun je wellicht zien, misschien bedoel je dat? Heb overigens wel bewust foto's geplaatst waarbij zowel zijn als mijn probleem te zien is. Wanneer daar (zoals het van achtger naar voor rijden) tips uitkomen hebben we er alleen maar wat aan. Puur foto's waarop het goed gaat schiet ook niet op toch?

Het is dus niet zo dat we continu wisselen tussen rijden met boogjes en condtant contact. En tsja, mijn houding, foto's vertekenen wellicht met door de extra opmerking die ik erbij heb gezet, maar is en blijft een feit dat dat dus beter moet!

Verder is er volgens mij geen andere (correcte) manier voor nageeflijk rijden dan van achter naar voor / met been naar hand. Oftewel, dat doen we dus al. Het kan en moet alleen nog wel verbeteren, maar met de lessen die we nu gaan krijgen komt dat helemaal goed. Maar terrechte opmerking verder hoor!

Op een van de foto's (de 6e) zie je kleine boogjes in de teugel, op dat moment waren we bezig hem te stimuleren wat neerwaartser te gaan lopen, zijn houding is dan even niet belangrijk. Of beter gezegd, eerst de oefening onder de knie krijgen en dan steeds verbeteren, hij is en blijft pas 3,5 en hoeft dus echt nog niet constant bovenin te lopen.
Eerst meer voorwaarts neerwaarts dus en dan wordt zijn houding pas belangrijk. Zit overigens absoluut geen planning aan vast, we doen lekker rustig aan.

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:04

Gurbe is een hele knappe pony, de laatste foto vind ik erg leuk.

Ik ben het met Doubtless eens dat je echt aan je houding moet werken. Voor je uit kijken, schouders naar achter en je bekken iets meer kantelen. je zit hem met je houding enorm in de weg waardoor hij niet kan ontspannen en zijn rug wegdrukt zoals op foto 2,5 en 8. Gelijke druk is ook heel erg belangrijk. Je buitenteugel hangt vaak in een boogje terwijl je binnenteugel strak staat.

Probeer ook je handen rechtop te houden en op gelijke hoogte. Doordat je je polsen naar binnen draait blokkeer je de meegevende beweging in je pols en kan je niet genoeg meegeven.
Let ook op je binnenhand die is soms vrij streng doordat je hem omhoog en naar je toe haalt ook als jullie gewoon rechtuit rijden. Als je dit doet om stelling te vragen waar is dan je binnen been die naar je buiten teugel toe drijft?

Ik denk dat hij ook meer vertrouwen moet krijgen in je hand. Je schrijft dat je probeert te werken aan het vw-nw rijden. Dat hij je hand niet volgt als je meer teugel geeft betekend dat hij niet correct aan de teugel loopt en dus maar in een houding loopt.

Ik denk dat het verstandig is als je vooral aan jezelf gaat werken. Je houding, misschien een aantal zitlesjes nemen?
Bij hem zou ik zo weinig mogelijk aan de voorkant zitten en veel schakelen in de gangen zelf. Dus verzamelde stap, arbeidsstap, middenstap, verzamelde draf, arbeidsdraf en middendraf etc. Vooral werken aan het actief worden. Zodat hij actief word aan je been en meer op de achterhand komt. Dan komt het correct nageeflijk worden vanzelf.
Van achter naar voor is ook vooral het actief worden en de achterhand onder de massa plaatsen waardoor hij zijn buikspieren aanspant. Waarbij het ook heel belangrijk is dat jij hem niet in de weg zit met je houding anders kan hij natuurlijk nooit volledig ontspannen.

Denk dat je erg veel hebt aan les. Iemand die je er constant op wijst en iemand op de grond ziet ook meer zodat je het meer leert aanvoelen/herkennen hoe het moet voelen :)
Heel veel succes, hij is een leuke pony!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 10:25

ga met met bovenstaande reactie mee :)

Iig heel leuk dat jullie nu les hebben,en aangezien het tegen zo'n kleine vergoeding is wil ik misschien ook wel eens meedoen!

Wat ik in het vorige topic nog niet hebt genoemd,wat (xsammyjo wel noemt) is inderdaad die gelijke druk,dat zie je goed op foto vier.
Ik heb zelf ook vaak de neiging mijn teugels ongelijk te houden. Dus heb ik met ''stift'' een lijntje getrokken op beide teugels op gelijke hoogte,zodat ik altijd de teugels gelijk heb. misschien een idee! Want het gaat niet altijd bewust :)

verder staan het dekje en de peesjes hem erg goed :)) zeker weer doen bij een volgende shoot!

risje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 16:58

@samantha:
Thanx voor je reactie, heb er zeker wat aan. Daarom heb ik de foto's ook hier neer gezet. Weliswaar confronterend soms, maar als ik er ook maar één of enkele tips uithaal, daar gaat het me om.
Zowiezo handen en benen moet beters. Het bekken kantelen heb je idd gelijk in als ik zo terug kijken. Hoewel ik weet dat het wat is door mijn fibromyalgie klachten, weet ik ook dat het beter kan en moet. Wordt aan gewerkt dus!

@Femke:
Thanx voor de tip, echter is niet nodig. Heb mijn eigen teugels aan zijn hoofdstel gedaan namelijk, juist omdat daar stopjes op zitten. Kijk maar eens als je weer op stal bent. Is inderdaad een erg fijn hulpmiddel.

Wat het setje betreft, blij dat ik die van melissa mocht lenen!

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:45

Fijn dat het nu al veel beter is met jou en gurbe!
En de foto's zijn leuk geworden!
Trouwens wat les betreft, monique de rijk en marijke de jong
zijn beide heel goed met rechtrichten en dit soort dingen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:52

Kijk vóór je. Zoals je nu omlaag zit te kijken kun je nooit voorwaarts rijden. En ontspan je bovenbeen.

Ik begrijp niet zo goed dat je deze pony nageeflijk wil rijden. Eerst werken aan het voorwaartse. En laat ik maar niet zeggen wat ik ervan vindt dat je op een driejarige rijdt...

't Is een leukie, hopelijk kun je fijn met 'm aan de slag nu je les hebt :)