Eigenwijs?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KM_Ris

Eigenwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 22:20

Haii bokkers.

Ik heb sinds kort een bijrijdpaard, gaat best wel goed.
maar loop nu wel tegen een probleempje op.
Hij doet echt heel erg zijn best onder het rijden, wilt me wel eens uitproberen, maar 1 keer optreden en hij doet weer braaf.
toch is het vaak, dat als ik links wil, hij rechts wilt, en andersom ook :+
is dit gewoon uitproberen? want als ik hem weer die richting opstuur via hetzelfde figuur dat we daarvoor deden dan luistert ie wel.

vorige week ging ik voor de 2e keer met hem springen, hij luisterde héél goed, deed zijn best en het springen zelf ging heel goed.
toen we net van een hindernis afkwamen wou ik naar rechts gaan, hij liep gewoon normaal, en in een keer sprong die heel hard door al mijn hulpen heen om naar links te kunnen, met het gevolg dat ik er weer eens vanaf lag :')

ik begrijp het gewoon niet, want hij doet echt steeds zijn best, vandaar dat ik me afvroeg of ik dit als uitproberen ofzo moet zien?

Marjolijnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 06:48

Wat zegt je insructuur ervan? Heeft die zelf al eens gereden om het aan te voelen? Het kan ondeugendheid zijn, ook is de mogelijkheid aanwezig dat jij net de verkeerde, of niet duidelijke aanwijzing geeft voor je paard. Dan weet hij het niet en gaat z'n eigen weg. De voorgeschiedenis ken ik niet, dus dat is nu moeilijk te beoordelen.
Ik zou de nadruk leggen tijdens het rijden op de wendingen, veel met de zit rijden en je paard soepel de wending door rijden. Kleine hulpen en dit zo opbouwen.
Succes.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 13:06

Marjolijnvdh schreef:
Wat zegt je insructuur ervan? Heeft die zelf al eens gereden om het aan te voelen? Het kan ondeugendheid zijn, ook is de mogelijkheid aanwezig dat jij net de verkeerde, of niet duidelijke aanwijzing geeft voor je paard. Dan weet hij het niet en gaat z'n eigen weg. De voorgeschiedenis ken ik niet, dus dat is nu moeilijk te beoordelen.
Ik zou de nadruk leggen tijdens het rijden op de wendingen, veel met de zit rijden en je paard soepel de wending door rijden. Kleine hulpen en dit zo opbouwen.
Succes.

Ik heb niet echt een instructeur, de eigenaar van het paard geeft me 1 keer in de 2 weken een lesje.
zij zelf zegt dat het paard bij haar ook wel eens de andere kant op wil lopen.
zij vind het dus gewoon koppigheid, maar ze is altijd een beetje nuchter en kijkt niet echt verder :+

naar mijn idee heeft ie echt wel door wat ik van hem vraag, maar t kan zeker dat ik wel eens onduidelijk ben, daar probeer ik ook echt op te letten.
wendingen ben ik inderdaad veel mee bezig nu,
bedankt voor je reactie :)

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:42

Dit probleem had ik ook met mijn vorige pony, die was gewoon niet meer stuurbaar in de galop. Ik zou echt les gaan nemen als ik jou was.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 14:54

Jippyhorse schreef:
Dit probleem had ik ook met mijn vorige pony, die was gewoon niet meer stuurbaar in de galop. Ik zou echt les gaan nemen als ik jou was.

Les nemen is nu gewoon geen optie.
vandaar dat de eigenaar me 1 keer in de 2 weken een les geeft.

T is niet dat hij het de hele tijd doet, misschien 1 of 2 keer . of soms helemaal niet.
hij is verder wel hartstikke braaf, en stopt fijn als ik wil dat ie stopt. verder ook geen problemen alleen dat ie dit soms doet.

R0X

Re: Eigenwijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 14:56

Les is inderdaad wel fijn maar als je geen les kan nemen: niet er van uit gaan dat ie zal luisteren. Streng zijn zodat je er altijd meteen bij bent.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:19

Zoals ook anderen hier aangeven, alleen door les te nemen kan je leren rijden, en 1x in de 2weken is echt veel te weinig om ook maar iets te leren. Tjaaa je leert dan wel iets maar dat niveau raakt echt niet hoog zo, dus tjaaaaa een werkje zoeken en bijverdienen dus, en dan kan je idd ook meer les nemen.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 19:29

aeolusnr1 schreef:
Zoals ook anderen hier aangeven, alleen door les te nemen kan je leren rijden, en 1x in de 2weken is echt veel te weinig om ook maar iets te leren. Tjaaa je leert dan wel iets maar dat niveau raakt echt niet hoog zo, dus tjaaaaa een werkje zoeken en bijverdienen dus, en dan kan je idd ook meer les nemen.

een werkje zoeken en bijverdienen is wel een klein beetje makkelijk gezegd vind je niet? ;)
ik heb al gezegd. les is gewoon GEEN optie, dus daar hoef ik ook verder geen commentaar op.
ik vraag ook niet om zulke reactie, ik vraag gewoon of ik dit als uitproberen moet zien en hem aan moet pakken of dat dit iets anders is, misschien dat andere er ook ervaringen mee hadden.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 19:45

Maar laat maar zitten, zoek t wel uit met de eigenaresse :).
bedankt.