HELP, ik weet het even niet meer (paard schiet ervandoor)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liiset_t

HELP, ik weet het even niet meer (paard schiet ervandoor)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 16:02

Hoi allemaal,

ik zit met een probleempje waar ik een beetje gefrustreerd van raak, dus hopelijk heeft iemand van jullie een tip.

Ik zal het even zo duidelijk mogelijk proberen uit te leggen. (is niet mijn sterkste kant ;))

Sinds februari rijd ik een paard bij een soort van fokstal. Toen ik er kwam had hij een paar weken stilgestaan, omdat het meisje dat voor mij op het paard reed er steeds afstapte als hij vervelend was. (bokken, rennen, wegschieten)Toen was ze dus weggestuurd. Omdat dit het probleem natuurlijk alleen maar erger zou maken.

Nou, eerste keer ik erop. Aan de longeerlijn voor de veiligheid. De eerste paar keren probeerde hij mij heel erg uit. Hetzelfde als hij bij dat meisje deed.
Nu had de eigenaar hem natuurlijk vast aan de longeerlijn waardoor er ‘niets’ kon gebeuren.
Na een weekje was ik wel zo ver dat ik ‘zelfstandig’ kon rijden. Wel was hij altijd heel erg kijkerig en schrikachtig en sprong weg van elk geluidje dat hij hoorde. Als er andere paarden in de bak waren, werd dit alleen maar erger.
Ben er toen een paar keer flink hard afgevallen.
Nu ging het wel steeds beter. Net op dat moment gingen ze verhuizen. ‘Mijn’ paard stond in die tijd dus een paar maanden op de wei, waardoor ik er niets mee kon.

Toen ze eenmaal een huisje hadden gevonden kon ik het rijden weer gaan oppakken. Het begin was wel weer even spannend, want ik had nog nooit met hem buiten in de bak gereden. Dit ging tegen mijn verwachtingen in erg goed. Hij was superbraaf en is niet 1x weggesprongen of iets. Kijken deed hij natuurlijk nog steeds wel, maar dat is niet meer dan normaal.

Eerst stond hij dag en nacht buiten. Nu zijn de stallen dus klaar en gaat hij ’s nachts weer naar binnen. Hierna is het gekloot eigenlijk weer begonnen; geen tempocontrole, bit vastpakken, rennen etc.
Ik weet niet of het eraan zou kunnen liggen dat hij nu 's nachts weer binnen staat.

Nu ben ik er 2 weken geleden dus hard afgevallen. Ik was aan het galloperen, paard schrikt en gaat ervandoor. Bit vast en rennen. Ik had totaal geen rem meer, hij reageerte nergens meer op.
Dit was dus een aantal keer goed afgelopen tot de keer dat ik eraf viel.
Soms doet hij dit dus ook uit het niets, ik zou ook echt niet weten waar dit vandaan zou kunnen komen. Zijn tanden zijn deze week gecontroleerd en daar was niks aan te zien.

Ben nu een week weer aan het rijden maar ben hier best angstig en onzeker door geworden. Nu rijd ik dus weer aan de longeerlijn, dat als hij wegschiet hij niet verder kan dan de lijn.

Het is voor mij zo frustrerend dat hij de ene keer zo braaf is en helemaal niets verkeerd doet en alles doet wat ik vraag en de andere keer op een totaal onverwacht moment besluit te gaan rennen. Ik zie/voel dit ook niet aankomen en als hij uiteindelijk weg is, krijg ik hem niet meer stil.

Sorry voor het lange (en misschien warrige)verhaal, maar ik hoop dat iemand hier een antwoord/tips op heeft.

Ik heb trouwens 1x per week les
Laatst bijgewerkt door Apple op 27-10-12 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

pien_2010

Re: HELP, ik weet het even niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:06

Liset vanochtend zei ik tegen mijn man: "wat hebben we toch een fijn paardje aan die kleine, ik zal haar nooit verkopen want als ze paar uur op stal zou moeten zou het een gevaarlijke draak worden". Nu lees ik jouw verhaal en ik denk zelf dat het een paardje is die dag en nacht buiten zou moeten om braaf te zijn en te blijven net als die van ons met een inloop stalletje. Als ze eerst zo braaf was en nu het gezeur weer begonnen is nadat ze 's nachts op stal staat zou ik proberen of ze voortaan altijd buiten kan.
Succes ermee want dit is niet grappig.

Liiset_t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 16:15

Bedankt voor je reactie.

Dat is precies wat ik ook dacht ja; het is niet grappig.

Ik zal het eens aan de eigenaren voorstellen, wie weet is dat de oplossing.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 17:29

Ja, het kan een reeks van oorzaken zijn waardoor hij deze acties vertoond.

Idd het weer op stal staan kan een optie zijn.
Ik vroeg me eigenlijk direct af of hij niet te hoog in krachtvoer staat? Veel mensen gaan direct enorm veel krachtvoer geven wanneer een paard weer op stal komt staan.

Is hij weleens helemaal gechecked door een da? Zulke acties kunnen ook komen uit een pijnlijke rug oid.

Ik hoop dat je erachter komt, ik weet hoe vervelend het is om op een onberekenbaar paard te zitten en eraf te vallen. Zulke dingen zijn op een gegeven moment niet grappig meer.

Veel succes!

joycie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 17:42

Ik weet niet of je het al doet maar is het een optie om hem eerst te longeren, voordat je erop stapt?
Dan is de eerste energie eruit voordat je begint met rijden..wil bij onze paarden wel eens helpen.
Ook het voer kwam idd bij mij op, door teveel krachtvoer kunnen ze ook gaan stuiteren.
Doet je paard dit soort dingen trouwens ook tijdens je les?
Wat zegt je instructrice dan op dat moment? Wat moet je doen van haar/hem als hij zo aan de kletter gaat?
Probeer je hem alleen maar af te remmen op zo'n moment of probeer je door hem voorwaarts te rijden weer terug te krijgen? Veel paarden gaan ook rennen/bit vast pakken als je alleen maar zit te trekken aan je teugels om hem tot stoppen te krijgen.
Wat misschien een tip is om als hij zo hard gaat een beetje 'gas' te geven en te proberen of hij dan het bit wil loslaten en je hem op n volte kan krijgen om het tempo te controleren. Blijf rijden...dat is het belangrijkste.
Heel veel succes!

Liiset_t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 11:13

@ Mister01
Voor zover ik weet is het voer wat hij krijgt niet veranderd sinsds hij op stal staat. 's ochtends een schep brok en 's avonds en hooi uiteraard. Wat voor soort brok het is zou ik straks even op stal moeten kijken.

Aan zijn rug had ik idd nog niet gedacht. De DA is een paar maanden geleden geweest om te controntroleren op artrose, omdat zijn voorbenen een beetje scheef gegroeid zijn. Achter heeft hij doorgezakte kogels (weet hier de officiele naam niet voor).
Voor zijn rug is hij nooit geweest, dit zal ik eens voorstellen.
Bedankt!

@joycie81
Longeren zou misschien kunnen. Alleen is het niet zo dat hij de hele tijd druk is, hij loopt momenten ook gewoon heel fijn onder me, maar dan ineens, als hij iets ziet of hoort, is het tij gekeerd.
Zou misschien wel kunnen helpen voor de momenten dat hij dit doet?

Tijdens de les doet hij dit ook ja. Ik had ook les toen ik eraf was gevallen.
Mijn instructrice roept heel vaak: zitten, zitten zitten. Als hij zo hard gaat heb ik de neiging om niet meer op m'n kont te blijven zitten, voor hem natuulijk een teken om nog harder te gaan.
Voorheen kon ik hem aan een teugel 'omtrekken' en dan had ik hem zo stil. Ook dit gaat nu niet meer omdat hij zo erg vast heeft dat er geen beweging meer in zit.

Constant aan de teugels trekken doe ik ook niet, ik heb inderdaad gemerkt dat hij hier alleen maar harder op gaat en z'n hoofd verder in de lucht.

Dat voorwaarts rijden wat je zegt is wel een goeie. Het druist alleen zo tegen hetgeen in wat ik wil; stoppen en hem stil krijgen haha.
Als ik eerlijk ben wordt ik ook een beetje bang als hij zo aan de kletter gaat, waardoor er alleen maar in mijn hoofd zit stoppen stoppen stoppen. Aan nóg sneller denk ik dan niet gauw.
Bedankt iig

Liiset_t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 17:30

Niemand meer? |(

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:39

Zet hem eens flink aan het werk. Harder? Prima, maar dan wel net zo lang totdat jij zegt dat hij weer zachter mag. Je rijdt als het goed is in een afgesloten bak dus hij kan nergens heen.

Als ik mijn paard maar even laat 'relaxen' tijdens het werk, dus minder hard werken, dan peert ze hem er ook steeds vandoor. Maar ga ik lekker met haar aan het werk, zodat ze eigenlijk geen tijd heeft om te kijken heb ik er een heel fijn paard aan. Met uitdraven en stappen ook geen problemen, het is puur en alleen dat je haar echt bezig moet houden.

deflin

Re: HELP, ik weet het even niet meer (paard schiet ervandoor)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:47

je zou eventueel met een bokriempje kunnen rijden, dus 1 hand aan het bokriempje en teugel en de andere gewoon los ( dat je een soort van vaste hand krijgt, buitenhand dus) vanuit hier kun je proberen of hij je hand accepteerd en met die hand dus ook tempo controle krijgt. Mocht hij er vandoor gaan kun jij met die hand strakker zetten zodat jij ten eerste je handen laag houdt en ten tweede zorgen dat jij het tempo bepaald. Die van mij doet het namelijk ook ondanks dat hij 24/7 buiten loopt en sinds ik met dit riempje rij heb ik hem eindelijk onder controle.

die van mij is van te voren wel gecheckt of er niets medisch is, dit was niet het geval hij is gewoon zeer dominant en geeft zich niet graag over.

Liiset_t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 08:52

Bokriempje zou ik idd eens kunnen proberen.

De bak is niet afgesloten en naast de bak ligt een heel groot weiland. Hiertussen staat alleen een rij bomen waar hij gewoon tussendoor kan. Wat dus al een keer gebeurd is, vandaar dat ik hier weer bang voor ben :P
Ik merk idd wel dat als hij echt meer op mij gaat letten en geconcentreerd is, dat hij ook minder op dingen let en dus minder snel wegspringt.

Bedankt!

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 09:12

Ik heb zelf een jonge ruin die zo'n spelletjes bij de vorige ruiter ook uithaalde. Bij hem is het vooral gebrek aan leiderschap, als jij hem niks te doen geeft bedenkt hij zich wel wat hij gaat doen. Meestal is dat omdraaien en zo hard mogelijk naar de andere kant van de bak rennen.
Heb nu sinds 2 weken iemand erbij met ervaring met jonge paarden, zij zegt het eerste belangrijke is het sturen, daarna tempocontrole. Daarachter zit de logica dat wanneer je kunt sturen je ook het tempo kunt controleren. Zij doet dus vanaf het moment dat ze opstapt een aantal keer scherp omzetten, dus een keer omzetten om van hand te wisselen. Bijv als je op volte bij c rijd en je bij x bent direct omzetten en naar C toe rijden en van hand veranderen, het beste bij zo kort afwenden is dat je dat snel achter elkaar doet. Weet niet of je begrijpt wat ik bedoel? Omdat de mijne nog zo jong is doen we dat wel met hulp van teugel, zodra er reactie is op de teugel direct weer ontspannen.
Verder dan met rijden zodra hij controle probeert over te nemen, door te versnellen, langzamer gaan of neiging hebben om andere kant op te gaan wordt hij gecorrigeerd door een paar keer weer af te wenden, maar het is dan belangrijk om bij het eerste de beste te reageren dus 1 pas versnellen dan geef jij hem weer een opdracht, laat je hem 5 passen gaan is hij weg.
Mijne is bijna nergens bang voor, zo snel schrikt hij niet maar hij weet wel dat ik het akelig vind als hij ergens na gaat kijken of zich ervoor aanspant ( dit komt omdat mijn merrie dan wel echt gaat rennen en heb 10jaar alleen maar haar gereden dus is moeilijk om dat uit mijn systeem te halen ) waardoor ik neiging krijg om hem te willen stoppen en aan de teugels ga trekken, in mijn les moet ik dan juist handen naar voren doen en been eraan, laat hem maar een pasje doorlopen en als hij teveel om zich heen kijkt weer een paar keer extra laten afwenden zodat aandacht weer bij mij is. Ontzettend moeilijk als je juist bang bent dat ze op zo'n moment gaan rennen, daar weet ik alles van.
Hoop dat je er wat aan hebt! En jouw instructeur kan hij/zij er niet eens op om te kijken of die hem wel voor kan zijn? Succes ermee!

Iejoorr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 09:43

Hoe oud is het paard? Dit kan namenlijk puur pubergedrag zijn waar ik zelf ook last van heb gehad.
Opeens uit het niets gaan rennen en in het rond springen. Ik was zelf ook steeds bang om te rijden, maar heb doorgezet, het paard flink op zijn plaats gezet, en nu is het over!

Je kan proberen (wat ik ook heb gedaan) in de hoek waar het paard ervandoor is gegaan daar kleine volte's te draaien, die steeds wat vergroten en op een gegeven moment weer de hele bak gebruiken. Gaat 'ie er weer vandoor? Gewoon weer opnieuw beginnen ;)

Liiset_t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 16:37

@twinducklin
Ik snap wat je bedoelt met het sturen en omzetten. Gaat hij dit afwenden dan asscocieren met 'terug in tempo gaan'?.

De mijne gaat dus vaak juist rennen als hij ergens van geschrokken is. Die spanning blijft dan een hele tijd en in deze tijd gaat hij er dan ook wel eens vandoor.
Denk dat het ook grotendeels aan mij ligt, dat als hij schrikt ik ook schrik en helemaal verkrampt ga zitten, wat hij natuurlijk weer overneemt.
Als hij tempo overneemt probeer ik zo snel mogelijk te reageren en hem terug te rijden, maar soms ben ik er gewoon niet op tijd bij of voel ik het niet aankomen.

Mijn instructrice heeft er al een paar keer opgezeten. Dan gaat het gewoon goed. Van de eigenaren mag dit niet meer omdat ze bang zijn dat hij bij mij alleen maar vervelender gaat doen als ik er daarna opga, omdat ik misschien sommige dingen wel toesta, die van haar niet mogen. (als je het snapt ;))

Ik denk nu als ik het zo typ, dat het idd wel eens gebrek aan leiderschap vanuit mij zou kunnen zijn :)

@Iejoorr
Hij is 6 nu. Dat was idd ook een van de dingen waar ik aan dacht.
Ik rijd nu wel, maar omdat ik bang ben geworden rijd ik voorlopig aan de longeerlijn zodat hij nergens heen kan. Wat jij zegt zou ik wel kunnen proberen als ik weer zonder longeerlijn rijd, heb alleen geen idee wanneer dit is.

Misschien nog andere dingen die ik zou kunnen doen aan de longe? Ik oefen nu vooral op terugrijden en vaak halthouden uit het niets, tempo hoger/lager etc.
De ene keer reageert hij hier heel goed op en de andere keer loopt hij zo door mijn hulpen heen. (is een beetje verwarrend voor mij). Snap dat dit weer een kwestie van trainen is, maar op een gegeven moment moet hij dit toch wel gaan snappen?