Evie voor het eerst @ bokt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bastin

Evie voor het eerst @ bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 10:53

Goedemorgen bokkers!

Hierbij wil ik jullie voorstellen aan Evie.
Volledige naam: Evi Evita Van Gogh
Vader: Van Gogh (NUMERO UNO x BERSTEIN x BURGGRAAF x AMOR)
Moeder: Verena (afstamming onbekend)
Leeftijd: 3 jaar (29-05-2009)
Ras: KPWN

Evie is sinds vorig jaar december in mijn bezit. Het was echt een kleine dondersteen. Vreselijk druk en erg opstandig. Dit ook met de reden dat ze nog nooit zonder haar moeder was geweest en tevens op een nieuwe stal kwam te staan. Met genoeg geduld is ze veranderd in makke merrie! <3

Evie is nu sinds juli onder het zadel. Eerst alleen maar aan de longe gewerkt. Teugeltjes los en alleen oefenen op het been. Het inrijden was een leuk proces want ze doet erg haar best!

Sinds een tijdje hebben we wekelijks les. Nog erg veel om aan te werken en we staan echt nog onderaan de ladder. Vandaar dat ik jullie vraag rekening te houden met de scherpte van jullie commentaar. Het probleem van de handjes is ieder geval erg duidelijk! :P

Ben benieuwd naar jullie kritiek!

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Bastin op 26-10-12 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

tennan

Re: Evie voor het eerst @ bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:32

Je hebt een mooi paard!

Wat ik van deze foto's kan zien, is dat je rijdt met een holle rug. Hierdoor zit je wat op de lepel en niet echt 'in' je zadel. Als je echt 'in' je zadel zit, heb je gevoel dat je ook in je paard zit. Ken je dat gevoel?

Zo van jouw foto's heb ik het idee dat je, omdat je wat achterop je zadel zit door je holle rug, ook een beetje achter de beweging van je paard bent? (foto 7)
Om dit te trainen kun je oefeningen doen om je transversus te trainen. Hierdoor zul je meer core stability krijgen (stabiliteit in je bovenlichaam).
Met die stabiliteit in je bovenlichaam kun je gaan proberen je navel 'op te trekken', dus zeg maar denkbeeldig je navel richting je borstbeen te trekken/bewegen. Als je dit doet, zul je je bekken wat meer kantelen en je holle rug recht maken. In het begin zal het erg raar zitten, maar daar wen je aan. Let er wel op dat je niet je spieren zo aan gaat spannen dat je teveel spanning in je lichaam krijgt!

Probeer ook maar eens je bekken te kantelen als je op een stoel zit. Benen recht vooruit, knieen voor je heupen. Leg je handen onder je billen. Voel je je zitbeenknobbels?

Als je ze voelt, trek je dus je navel naar je borstbeen. Voel je dat je bekken beweegt? (als het goed is, voel je je zitbeenknobbels over je handen naar voor bewegen)

Eventueel kun je dit voor een spiegel doen, zodat je ook kunt zien wanneer je rug recht is en wanneer je hem hol/bol hebt.

Dus, als je eenmaal weet hoe het voelt om zo te zitten op die stoel, ga oefeningen voor je transversus en je core stability doen. Dan zal het op het paard ook beter zitten.

Uitgaande van foto 7, daar waar je rug hol is, zie je ook dat je je schouders en armen een beetje krampachtig draagt.
Ik denk dat, als je met oefeningen om je core stability te verbeteren begint, je ook zult merken dat je je armen losjes en aangesloten aan je lichaam kunt houden. Zal vast nog niet meteen gaan omdat je lichaam gewend is aan deze houding, maar het zal zeker werken. Je draagt je schouders niet erg ver naar voren, dat is al een enorm pluspunt omdat dit erg moeilijk op te lossen is.

Ik kan je, als je dat wilt, de oefeningen voor de transversus wel even pb'en. Oefeningen voor core stability is op internet ook veel over te vinden, op youtube staan handige filmpjes.

Succes!

Hmm. Nu ik mijn reactie zo teruglees lijkt het net alsof ik enorm zit te mierendingesen en je hele houding zuigt, en dat het een enorm probleem is. Dit is niet zo, je hebt geen baggerhouding, maar met een paar kleine aanpassinkjes zal jij lekkerder zitten en je paard lekkerder lopen. Vandaar. :)

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:38

Jippie! Weer een leuke van gogh in the picture *\o/* Allemaal van die mooie koppies!

Ik vind dat ze het, zeker voor haar leeftijd, erg goed doet. Probeer te schakelen in tempo zodat ze wat meer rek en ruimte krijgt. Over je houding heb je hierboven al het nodige advies gekregen. Veel succes!

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 12:53

Anouk :D Leuke foto's zeg O:)

Zoals ik gisteren dus ook al zei en voelde, je hebt haar echt goed voor elkaar.
Ik denk dat je aan de tips van Rianneuhh erg veel zult hebben wat betrefd je lichaam en het naar achteren leunen :j Je handen wel goed recht op houden zou ik toch weer aanleren, ivm de werking van hand naar mond :j

Bastin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 13:27

Bedankt voor de reacties.

@ Rianneuhh: Heb je een PB gestuurd!

@ shirleyp: Dankjewel. Tempowisselingen moet ik oneindig doen met lessen. Vooral zo min mogelijk drijven. Ze valt namelijk erg snel terug, helemaal als ik niet regelmatig drijf. Mag van mijn intructrice niet harder werken dan het paard. En Pfoe dat vind ik knap lastig! we'll keep practicing! :)

@ Cher: Leuke foto's he! Topfotograaf! Thanks voor de tips en we gaan binnenkort kijken voor verbetering :D

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 14:22

Wow, schitterend paard en leuke combi! Probeer iets meer mee te geven met je hand, het lijkt alsof je nu een beetje vasthoudt. Verder netjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:48

Ziet er goed uit hoor! Maar wat ik wel het idee heb is dat ze een beetje in een houding loopt maar verder weinig doet met de rest van haar lichaam. Probeer iets meer activiteit te gaan vragen, en dan uiteraard van achteren. Ze mag ook iets lager gereden worden zodat ze die rugspieren beter gaat gebruiken en los gaat laten. Ze loopt al braaf rond hoor, maar dat zou mijn volgende stap zijn. Dus activeren met overgangen en schijnovergangen en iets lager instellen, dan krijg je een gezond en sterk paard van :D

Verder let idd op dat je je hand niet vast gaat zetten vanuit je schouder. Je drukt je handen iets omlaag voor het mooie.

Even leuk om te vergelijken, dit is de 3-jarige die ik rijd :)
[RIJ-ITP] Joolien met Estoril (aka Bobo) 3 mnd onder de vrouw!

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 07:59

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:31

Wat een ontzettend aansprekende merrie heb je zeg!
Echt een heel mooi dier.

Let er wel op dat je zelf je handen blijft dragen en niet tegen het zadel houdt. Maar eigenlijk ziet er heel netjes uit!

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 12:11

Wauw wat een prachtpaardje!
foto 2 is zo onwijs lief! <3
je zou je hakken iets meer mogen uitdrukken:)

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:09

Wat een liefje :) Ziet er uit alsof ze fijn gehoorzaam is. Je mag wel wat meer voorwaarts-neerwaarts gaan denken, dus langer en lager, de bovenlijn moet gaan ontspannen en loslaten. Verder qua houding: je handen mogen minstens 5 cm omhoog en een tikje naar voren, je onderarmen dragen, schouders ontspannen en probeer daarbij een elastische (verende) verbinding te houden. Verder lijkt het alsof je je rug wat hol trekt. Dus probeer je bekken te kantelen en je navel als het waren naar achter te trekken. Je lijkt qua beenhouding ietswat in stoelzit te zitten (bijvoorbeeld foto 5), als je een lijn recht omhoog vanaf je enkel zou trekken kom je voor je heup uit, die lijn hoort recht te zijn. Verder ben ik het niet eens met wat hierboven staat van hakken uitdrukken, misschien 1 cm. Dus qua beenhouding: denk maar even als je je paard onder je vandaan zou halen of je dan kan blijven staan of dat je op je kont valt... Succes verder met het opleiden van dit paard, gaat vast goedkomen! :)

katje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 16:00

Leuk paardje hoor!
Mag ik vragen hoe groot ze is?
Ik vind het er al erg netjes uitzien voor een 3 jarige!! ;)

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 09:36

Wat een prachtig paard! Jullie zien er uit als een leuke combi.
Het rijden ziet er heel vriendelijk uit en je rijd heel netjes. Wat betreft je holle rug en wat gespannen schouderpartij, dat is een kwestie van veel oefenen. Ik heb namelijk precies hetzelfde en en de tips van Rianneuh zijn hele goede.
In het begin voelt het allemaal nog raar wanneer je wel op de goed manier zit, maar dat went vanzelf.
Mijn paard voel ik meteen onstpannen wanneer ik ook onspannen en correct zit en daardoor ga ik, ondanks dat het soms nog wat vreemd voelt, die houding steeds vaker vanzelf aannemen.
Veel succes en plezier met je leuke paard!

Bastin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 11:53

Wederom bedankt voor de reacties. :)

@ Joolien: Afgelopen zaterdag ook weer les gehad en dan wordt ik ook echt goed gepushed om haar in een constant tempo te laten lopen. Merk goed dat als ik alleen rijd, veel te soft ben en Evie daardoor lekker haar gang kan gaan. Instructrice zei al dat ze heel goed kan doen alsof ze los loopt.. ook een reden waarom ik mijn armen zo vreselijk vast houd met de gedachte/hoop dat ze gaat loslaten (Wat niet zal gebeuren, haha). Moet eerst zelf gaan loslaten zodat Evie dat ook kan doen. Zijn er met lessen mee aan het oefenen maar vind het zelf moeilijk om los te laten. Inderdaad, moet meer met overgangen en het laag instellen gaan doen. Bedankt voor je advies en het topic ziet er zeker goed uit! :D

@ xDreamerx: Klopt, zit is nog een probleem. Zit mezelf ook echt in de weg! Om het maar in deze context te houden. Heb tips via PB gekregen waarmee ik nu aan de slag kan gaan. Vandeweek schoot de kramp gelijk in mijn lies toen ik mijn bekken wilde kantelen dus had het al snel gezien.. but I'll keep practicing. Dus houdt in dat als ik mijn paard onder mij vandaan haal, ik kan blijven staan! Zie ik dat goed?

@ Katje24: Het is een ukkepuk! Haha, ze komt rond de 1.63 uit. Misschien inmiddels 1.65 maar moet eigenlijk weer eens precies meten. Mijn verzorgster is ruim 1.80 en daarbij lijkt ze net een pony. :P Papa is 1.73 en mama ook rond 1.65 dus had gehoopt dat ze al iets groter zou zijn bij deze leeftijd maar wat niet is, kan misschien nog komen!

@ Aukie: Ben met de tips van Rianneuh aan de gang :) Hoop dat het net zo goed helpt als bij jou! Ben benieuwd, dankjewel.

renateschaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 21:39

prachtig paardje maar wees iets wat meer meegeven met je hand