keertwending-problems!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

keertwending-problems!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 08:04

Ik heb een hele goede/fijne instructeur,
maar ik ben gek op tips & trucs en misschien heeft iemand hetzelfde probleem gehad als ik..

Ik ga zeer binnenkort mijn M2 debuut maken met mijn net 7 jarige merrie,
zij is héél erg voorwaarts, eigenlijk té, wat het dus bijna onmogelijk maakt om in een dressuurproef zonder spanning of ruim te stappen, want mevrouw weet dat er vanuit de stap een heleboel leuke dingen kunnen gebeuren; zoals uitgestrekte stap, overgang naar galop etc.
De stap is in mijn proef dus niet altijd geheel zuiver, wat dus vaak als cijfer een 5 opleverd.

Nu komen de keertwendingen dus, maar omdat zij zó verschrikkelijk voorwaarts is op iedere (teugel/been)hulp is het bijna niet mogelijk om een mooie gesloten keertwending te rijden, want als merrie zich té opgesloten voelt, stopt ze en gaat ze recht omhoog, want ook van teveel teugeldruk is ze niet gediend.

Ik rij nu grote ronde keertwendingen en werk er vooral aan om haar zuiver om te laten stappen, zonder al teveel haperingen, en dan ben ik al blij.
Ik laat haar de laatste tijd ook erg veel stappen in mijn trainingen, en dan ook naar verzamelde stap en uitgestrekte stap toe, dit gaat prima, maar in combinatie met de spanning op wedstrijd, of als ze weet dat er "iets" moet gebeuren verlies ik de controle.

Wie heeft er tips?

horzel

Re: keertwending-problems!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:14

Ik herken je probleem, mijn paard heeft van zichzelf een hele goede stap. Hij is ook erg voorwaarts maar stapt ook heel ruim waardoor ik hem af en toe kwijt was. Ook als ik teveel teugeldruk gebruikte ging hij omhoog. Ik heb toen het volgende gedaan:
Niet teveel focussen op verzameld stappen, zorg ervoor dat hij zijn hals iets laat zakken, dus eigenlijk geef je iets meer teugel. Dit doe ik altijd in mijn proeven maar nooit commentaar gehad op dat het niet verzameld genoeg is en haal altijd een 7 of een 8 op dat onderdeel. Pas 2 stappen voor de keertwending maak ik een kleine ophouding en druk mijn benen er zachtjes omheen. De keertwending heb ik eerst ook enkel groot gestapt, zodra dat goed ging probeerde ik deze klein door mijn beide handen zachtjes naar binnen te brengen en het kijken naar de letter waar ik heen wil. Elk stapje druk ik zachtjes met mijn buitenbeen en met mijn binnenbeen vang ik op. Omdat mijn paard hier ook gevoelig voor is oefen ik de keertwendingen thuis eigenlijk alleen maar groot. Als mijn instructrice erbij is maak ik ze weleens kleiner maar voor de ontspanning en het zuiver doorstappen oefen ik ze liever groot en correct. Dan stapt hij de kleine ook zo voor hij er erg in heeft :9 .
Ik hoop dat je er wat aan hebt!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:15

Nog fijner met de zit trainen, enneh zoveel teugeldruk moet je niet hebben. Lichte verbinding, verzameling komt van achter.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 08:20

ZusJacobs schreef:
Nog fijner met de zit trainen, enneh zoveel teugeldruk moet je niet hebben. Lichte verbinding, verzameling komt van achter.

Zelfs lichte verbinding kan al teveel zijn, sterker nog; zelfs losse teugel en haar opvangen met zit kan al voldoende zijn om haar steil de lucht in te krijgen, ze wil gewoon niet terug gereden worden in stap.. -O-

Dus iedere ophouding moet echt met respect gebeuren, moet wel zeggen dat het al iets beter gaat dan voorheen hoor.
Bedankt horzel, dat is een fijne tip, in combinatie met zwaarder zitten moet dit inderdaad effect hebben.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:35

Vaak slaan paarden af als ze echt moeten gaan verzamelen [en dat heeft idd niets met teugeldruk te maken of nog meer op je zit rijden]. Ze moeten dan hun lijf anders gaan gebruiken en dat kost moeite en misschien voelt dat niet altijd even comfortabel voor het paard. Sommige dieren reageren daar heel extreem op.

Ik vermoed dat de overgang stap-halt ook niet echt lekker gaat. Ik zou beginnen door eerst wat schijnovergangen naar het halthouden te gaan rijden. Steeds een paar pasjes klein stappen en dan weer weg naar groot. Dat moment van het klein stappen moet je zien uit te breiden en dat zal bij jou paard wel langer gaan duren. Als dat lukt kun je gaan werken aan travers op de volte, volte sluiten in travers en dan kun je van daaruit doordraaien naar een keertwending.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 09:44

Abacab schreef:
Ik vermoed dat de overgang stap-halt ook niet echt lekker gaat. Ik zou beginnen door eerst wat schijnovergangen naar het halthouden te gaan rijden. Steeds een paar pasjes klein stappen en dan weer weg naar groot. Dat moment van het klein stappen moet je zien uit te breiden en dat zal bij jou paard wel langer gaan duren. Als dat lukt kun je gaan werken aan travers op de volte, volte sluiten in travers en dan kun je van daaruit doordraaien naar een keertwending.

Klopt!
Ook overgang van halt naar achterwaarts is voor mijn paard een hele onnatuurlijke oefening.

Ik ga zeker werken aan de schijnovergangen.
Oefeningen zoals travers en s.b. zijn voor haar weer heel gemakkelijk, ze blijft makkelijk voorwaarts en verliest geen tempo, bedoel je al dravende de traver op de volte (dit doe ik regelmatig) of ook in stap ?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 11:57

Wat ik moet doen voor de keertwending en in stap is schoudervoor. Ook moet ik niet teveel van voor doen omdat ze dan zo in telgang zit. Om dat dus te verbreken schoudervoor en dan zit je er ookal een beetje aan voor de keertwending zodat er niet een hele ontploffing is wanneer je je been aanlegt en dus de keertwending inzet!

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:33

En anders een paar keer gaan rijden en enkel stappen en veel verschillende oefeningen in stap erbij pakken?

Probeer veel in stap te doen, ze moet het stappen misschien even 'normaal' gaan vinden als draven of galoperen, in plaats van dat ze zo afwachtend wordt.. dus heel veel schouderbinnenwaarts en travers en dergelijke. Misschien voelt ze zich teveel opgesloten met een keertwending. Oefen je 'm ook op de hoefslag?

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 14:09

essie_blue schreef:
En anders een paar keer gaan rijden en enkel stappen en veel verschillende oefeningen in stap erbij pakken?

Probeer veel in stap te doen, ze moet het stappen misschien even 'normaal' gaan vinden als draven of galoperen, in plaats van dat ze zo afwachtend wordt.. dus heel veel schouderbinnenwaarts en travers en dergelijke. Misschien voelt ze zich teveel opgesloten met een keertwending. Oefen je 'm ook op de hoefslag?

Zoals ik al zei, stap ik heel veel tijdens de training, en ik oefen de keertwending & het stappen overal, zelfs op straat, klinkt raar, maar ze moet gewoon leren dat ze onder spanning/druk gewoon moet presteren.
Maar zo makkelijk is dat dus niet... -O-

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 15:00

travers in stap klein stappen, volte sluiten en vanuit de buitenschouder om zetten naar een keertwending. Op die manier leer je te blijven stappen met behoud van lb.
In een later stadium ga je eerst een klein pasje wijken en draai je je paard af via de buitenschouder. daarna ga je oefenen om af te draaien vanuit schoudervoor.

Als je paard het moeiijk vind om klein te stappen gebruik dan vooral je stem om hem op zijn gemak te stellen

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 15:20

Abacab schreef:
travers in stap klein stappen, volte sluiten en vanuit de buitenschouder om zetten naar een keertwending. Op die manier leer je te blijven stappen met behoud van lb.
In een later stadium ga je eerst een klein pasje wijken en draai je je paard af via de buitenschouder. daarna ga je oefenen om af te draaien vanuit schoudervoor.

Als je paard het moeiijk vind om klein te stappen gebruik dan vooral je stem om hem op zijn gemak te stellen

Ja dan gaat ze "hupsen",
Dus eigenlijk laat je haar meer de kant op kijken waar ze naar toe draait.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 18:13

dat hupsen komt omdat ze moeite heeft met ondertreden, precies als in het sluiten in de stap. Bij een goede keertwending laat je lb zien. Daarvoor moet een paard sluiten, dat is moeilijk voor jouw paard. Dus niet te veel vragen maar opbouwen. Ik gok dat dit paard ook moeite heeft met het sluiten in draf en galop en dat de zijgangen heel voorwaarts gereden zijn maar dat dat ten koste van de LB gaat.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 20:19

Abacab schreef:
dat hupsen komt omdat ze moeite heeft met ondertreden, precies als in het sluiten in de stap. Bij een goede keertwending laat je lb zien. Daarvoor moet een paard sluiten, dat is moeilijk voor jouw paard. Dus niet te veel vragen maar opbouwen. Ik gok dat dit paard ook moeite heeft met het sluiten in draf en galop en dat de zijgangen heel voorwaarts gereden zijn maar dat dat ten koste van de LB gaat.

Dat laatste valt dus reuze mee, ik scoor ook echt hoog op m'n zijgangen en verruimingen, de lb blijft netjes, in galop sluiten vind ze niet fijn maar ze komt wel steeds beter terug, het ligt ook aan haar bui hoor, het is een echte merrie!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 20:25

Geen idee of het helpt in jouw geval, maar ik reed een paard dat enorm heet werd van de keertwendingen, stond op den duur gewoon op de plaats te galopperen. Met haar reed ik in de training eigenlijk alleen maar een soort arbeidskeertwendingen. Dan liet ik de achterhand dus niet op plek, maar maakte die een volte van een meter of 6/8. Daarin kon ik dan wel wat spelen met de buiging en ook met het tempo, eens wat kleiner en wat groter stappen. Op die manier bewaarde ik de rust. In de proeven kon ik dan relatief simpel doorsluiten en voor ze dan door had wat er gebeurde, waren de keertwendingen al voorbij. Voor haar de manier die (verreweg) de minste stress opleverde.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 20:29

Ik sta open voor iedere tip, en ga ook dat zeker uitproberen!
Bedankt!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 09:33

Mexxuna schreef:
Dat laatste valt dus reuze mee, ik scoor ook echt hoog op m'n zijgangen en verruimingen, de lb blijft netjes, in galop sluiten vind ze niet fijn maar ze komt wel steeds beter terug, het ligt ook aan haar bui hoor, het is een echte merrie!

Super dat de lb goed gaat.
Je zou verwachten dat een paard dat moeite heeft met sluiten ook moeite heeft met de lb. Bij een goede lb dient een paard ook te sluiten en [enige mate van] verzameling te laten zien. Denk maar aan het appuyement, daarin is lb een vereiste om tot een goede verzameling te komen waardoor de oefening gedragen getoond kan worden.

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 10:55

_Esther_87_ schreef:
Geen idee of het helpt in jouw geval, maar ik reed een paard dat enorm heet werd van de keertwendingen, stond op den duur gewoon op de plaats te galopperen. Met haar reed ik in de training eigenlijk alleen maar een soort arbeidskeertwendingen. Dan liet ik de achterhand dus niet op plek, maar maakte die een volte van een meter of 6/8. Daarin kon ik dan wel wat spelen met de buiging en ook met het tempo, eens wat kleiner en wat groter stappen. Op die manier bewaarde ik de rust. In de proeven kon ik dan relatief simpel doorsluiten en voor ze dan door had wat er gebeurde, waren de keertwendingen al voorbij. Voor haar de manier die (verreweg) de minste stress opleverde.

Ja zo doe ik het inderdaad ook, fijne manier om ze wat koeler te krijgen :)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 00:03

Zo te lezen is jou paard een hele goede lerares :D probeer de hulpen zo stil en zo minimaal mogenlijk te houden even paar pasjes traver been er heeel even aan en er af en dan paar passen langer been er aan en er af zodat je paard weet dat been niet altijd een grote reactie hoeft te hebben, maar dat je dat ook gebruikt voor kleine veranderingen. Probeer stukken niets te vragen in stap en je alleen maar te foccussen op tempo controle en verschillende hoofd/hals houdingen, opgericht, lang laag op de volte wat traver, en dat steeds verkleinen zodat je ver genoeg ontspannen kan sluiten om een gesloten keertwending te maken.Vlucht je paard weer zet je het weer recht en probeer je het opnieuw als het zenuwachtig word teugels los even stukje rustig worden en weer opnieuw proberen. Dit heeft bij mijn paard heel goed geholpen..