Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
. ZusJacobs schreef:Nog fijner met de zit trainen, enneh zoveel teugeldruk moet je niet hebben. Lichte verbinding, verzameling komt van achter.
Abacab schreef:Ik vermoed dat de overgang stap-halt ook niet echt lekker gaat. Ik zou beginnen door eerst wat schijnovergangen naar het halthouden te gaan rijden. Steeds een paar pasjes klein stappen en dan weer weg naar groot. Dat moment van het klein stappen moet je zien uit te breiden en dat zal bij jou paard wel langer gaan duren. Als dat lukt kun je gaan werken aan travers op de volte, volte sluiten in travers en dan kun je van daaruit doordraaien naar een keertwending.
essie_blue schreef:En anders een paar keer gaan rijden en enkel stappen en veel verschillende oefeningen in stap erbij pakken?
Probeer veel in stap te doen, ze moet het stappen misschien even 'normaal' gaan vinden als draven of galoperen, in plaats van dat ze zo afwachtend wordt.. dus heel veel schouderbinnenwaarts en travers en dergelijke. Misschien voelt ze zich teveel opgesloten met een keertwending. Oefen je 'm ook op de hoefslag?
Abacab schreef:travers in stap klein stappen, volte sluiten en vanuit de buitenschouder om zetten naar een keertwending. Op die manier leer je te blijven stappen met behoud van lb.
In een later stadium ga je eerst een klein pasje wijken en draai je je paard af via de buitenschouder. daarna ga je oefenen om af te draaien vanuit schoudervoor.
Als je paard het moeiijk vind om klein te stappen gebruik dan vooral je stem om hem op zijn gemak te stellen
Abacab schreef:dat hupsen komt omdat ze moeite heeft met ondertreden, precies als in het sluiten in de stap. Bij een goede keertwending laat je lb zien. Daarvoor moet een paard sluiten, dat is moeilijk voor jouw paard. Dus niet te veel vragen maar opbouwen. Ik gok dat dit paard ook moeite heeft met het sluiten in draf en galop en dat de zijgangen heel voorwaarts gereden zijn maar dat dat ten koste van de LB gaat.
Mexxuna schreef:Dat laatste valt dus reuze mee, ik scoor ook echt hoog op m'n zijgangen en verruimingen, de lb blijft netjes, in galop sluiten vind ze niet fijn maar ze komt wel steeds beter terug, het ligt ook aan haar bui hoor, het is een echte merrie!
_Esther_87_ schreef:Geen idee of het helpt in jouw geval, maar ik reed een paard dat enorm heet werd van de keertwendingen, stond op den duur gewoon op de plaats te galopperen. Met haar reed ik in de training eigenlijk alleen maar een soort arbeidskeertwendingen. Dan liet ik de achterhand dus niet op plek, maar maakte die een volte van een meter of 6/8. Daarin kon ik dan wel wat spelen met de buiging en ook met het tempo, eens wat kleiner en wat groter stappen. Op die manier bewaarde ik de rust. In de proeven kon ik dan relatief simpel doorsluiten en voor ze dan door had wat er gebeurde, waren de keertwendingen al voorbij. Voor haar de manier die (verreweg) de minste stress opleverde.
probeer de hulpen zo stil en zo minimaal mogenlijk te houden even paar pasjes traver been er heeel even aan en er af en dan paar passen langer been er aan en er af zodat je paard weet dat been niet altijd een grote reactie hoeft te hebben, maar dat je dat ook gebruikt voor kleine veranderingen. Probeer stukken niets te vragen in stap en je alleen maar te foccussen op tempo controle en verschillende hoofd/hals houdingen, opgericht, lang laag op de volte wat traver, en dat steeds verkleinen zodat je ver genoeg ontspannen kan sluiten om een gesloten keertwending te maken.Vlucht je paard weer zet je het weer recht en probeer je het opnieuw als het zenuwachtig word teugels los even stukje rustig worden en weer opnieuw proberen. Dit heeft bij mijn paard heel goed geholpen..