Niet willen buigen links

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sannn1201

Niet willen buigen links

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 23:33

Hoi allemaal,

Ik ben nu aan het trainen al een aantal maanden (4/5 maanden intensief) en heb wekelijks les maar hij zet ze linkerkant vast... En kom er maar niet achter of het nou een spel is (het is een doerak) of dat ie wat mankeert of dat het misschien stijfheid is.. Voordat ik begon met rijden heeft ie 2 jaar stilgestaan en hij is nu 8.. Maar gaat redelijk goed al paar maanden maar hij gaat nu ineens flink in protest daar staat ie overigens wel bekend om maar in me lessen zet ie ze linkerkant vast.. Hij buigt niet en is onstuurbaar hij denderend echt dwars door me heen! Het ligt niet aan zijn tanden want rijd bitloos en heb maand terug tandarts erbij gehad.. En op de andere hand buigt ie wel maar voelt links wel stijf en stug aan zegmaar.. En als ik met grondwerk buigoefeningen doe is het niet dat ie niet "kan" buigen... Heb twee maanden terug accupensuur bij hem laten doen en had het idee dat ie wat losser was.. Maar nu speelt dit probleem aardig op kan hem amper op een volte houden en ook springt hij altijd in verkeerde galop aan.. Kan hem wel laten aanspringen op andere hand en van hand veranderen en blijft ie in goede galop.. Misschien dat iemand een idee heeft wat het kan zijn of het een spel is of misschien toch stijfheid en misschien wat advies wat ik ermee kan!

Bedankt vast!! Groetjessss :)

midgie

Re: Niet willen buigen links

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 23:42

Spel?? Een paard zal dit nooit zomaar doen,
Als je al 5 maanden aan het trainen ben en je hebt geen verbetering of het gaat slechter zou ik toch verder zoeken of bij mezelf te raden gaan of je wel goed aan het trainen ben.
Als hij in grondwerk wel kan buigen en met het rijden niet , dan ben jij de gene die iets fout doet.
Ik zou zeker met dit paard nog niet in de galop gaan werken , maar meer met gymmen rechtrichten aan de gang gaan in stap,zelfs miss de draf even laten en als hij in de lessen ook niks verbeterd zou ik ook een andere instructrice nemen die jou wel kan helpen dit paard op de juiste manier te trainen , in ieder geval is het geen spel maar stijfheid wat waarschijnlijk door jou veroorzaakt word.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 04:34

Klinkt als een paard dat niet rechtgericht is. Je zegt dat je bitloos rijd, in principe moet je ook bitloos een paard prima kunnen rechtrichten. Dat hij in protest komt en zich vast zet is niet omdat hij 'niet wilt' of omdat het een doerak is, kan het me haast niet voorstellen. Hij is schijnbaar ergens in zijn lichaam beperkt om jou vraag te beantwoorden óf jij stelt de vraag verkeerd.

Ieder paard is van nature scheef, geen mens in van nature symetrisch. Dat hij in protest komt kan er bijvoorbeeld mee te maken hebben dat jij het onmogelijke van zijn lichaam vraagt (voor nu) en het kan er ook mee te maken hebben dat er ergens iets 'niet lekker zit'.

Mijn mening is; je kan nog zoveel therapieen op hem toepassen, zoals je bv hebt gedaan met acupressuur, maar als je dat niet combineerd en vervolgd met een goede training dan is dat alleen maar verspilling van je geld.

Misschien kan jij uitleggen 'hoe' jij die buiging vraagt. Wat verwacht jij voor eindresultaat? Welke hulpen geef je? Hoe rij je los? Hoe lang vraag je zo'n oefening? Is hij fijn aan de hulpen? Zonder die informatie is het van achter een toetsenbord moeilijk te beoordelen waar het hem nou in zit, hoe komt het dat je paard niet wilt inbuigen? Beeldmateriaal zou nog beter zijn :D

Wat zegt jou instructeur er precies van? Heeft jou instructeur genoeg ervaring om dit op te lossen?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 07:43

Ik vind dit toch een beetje verhaal 'bord voor je kop'. Het klinkt alsof je paard ergens last van heeft (van zijn lijf of van jou) en jij komt aan met "hij wil niet". Waarom denk je zelf dat hij niet "wil"?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:27

Makkelijk gezegd Doubtless.. Ik ken wel meer mensen met 'bord voor de kop' of mensen die allerlei smoesjes bedenken waarom een paard een bepaalde reactie geeft (puberteit/paard te dik om te buigen enzo ;)) Maar dat is een beetje common sense in de paardenwereld; eerst paard de schuld geven. Totdat je zelf na gaat denken en je verdiept in hoe een paard beweegt en hoe je bepaalde dingen rijtechnisch op kan lossen.. Op zich al goed als je rijtechnische problemen ontdekt, maar vervolgens draait het om 1. waarom reageert het paard zo en 2. hoe los ik dit (rijtechnisch) op.

TS: Ik ga mee met de tips hierboven. Verkeerde galop aanspringen en andere dingen die je in je post schrijft, kunnen tekenen zijn van scheefheid. Je hebt een goede instructeur nodig die je gaat helpen met het rechtrichten van je paard. Rechtrichten betekent niet rechtdoor rijden, maar paard linksom en rechtsom soepel(er) maken. In principe moet iedere instructeur je daarbij kunnen helpen maar de praktijk leert dat dat zeker niet altijd zo is. Ben dus kritisch..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 12:23

Sannn1201 schreef:
En als ik met grondwerk buigoefeningen doe is het niet dat ie niet "kan" buigen...

Behoorlijk scheef wsl, en jij trekt naar de verkeerde kant. Andere teugel wil hij wsl geen druk op namelijk :(:)
Dat hij met grondwerk wel wil/kan buigen, kan ook komen omdat hij dan niet elders wordt begrenst en zo dus meer ruimte heeft om anders te buigen bijv met een been buiten de massa.

RubyAlice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 21:10

Je kan een paardenfysio laten komen..

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 23:55

les nemen in rechtrichten. Verkortte spieren kan je niet met één klein uurtje in een paar weken verlengen daar gaat rijd en training in zitten.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 11:31

Hoe gaat het nu? Heb je wat gedaan met de tips?

Zelf rijd ik ook een pony die rechtsom helemaal vastzit. De eerste stap die ik heb genomen is een zadelpasser laten kijken, want ik vermoed dat deze al niet lekker ligt. Dit zal vast niet het enige probleem zijn, dus als het rijtechnisch niet verbetert, wil ik een osteopaat een laten kijken..

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:27

De oorzaak van stijfheid in het afbuigen, in jou geval naar links, is vaak een blokkade van het gebit aan de andere kant, bij jou de rechterkant.
Bitloos rijden heeft in zoverre invloed dat bij bitloze optomingen vaak onder- en bovenkaak op elkaar geklemd worden zodat kleine blokkades meer zullen opvallen in de vorm van stijfheid of zwaar worden net voor de loodlijn bij het aan de teugel gaan.
Als de gebitsverzorger of paardentandartsen bijvoorbeeld onvoldoende bij de achterste kiezen heeft kunnen komen, zal het probleem in de mond nog steeds aanwezig zijn. Soms zelfs verergeren omdat de volle druk nu op de achterste kiezen zal staan. Ernstig kopschudden kan het gevolg zijn.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 15:29

Tandarts, ostheopaat en als je dat hebt uitgesloten rijtechnisch gaan sleutelen. Hoe kan je buigen als je niet zeker weet of het lichamelijk mogelijk is?

Quantro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:27

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:32

Mijn paard is ook moeilijk te rijden op links. Ze is sinds rechtrichtende oefeningen wel enorm verbeterd.
Ik rijd haar ook regelmatig bitloos (kingekruist) maar ook met bit.
Als ik ga trainen zorg ik eerst dat ze rechtsom goed buigt (makkelijke kant) en daarna linksom. Ik begin altijd in stap, achtjes rijden. Als ze haar linkerschouder teveel naar binnen plaatst, leg ik even kort de binnenteugel tegen haar binnenschouder aan en daarna meteen weer los zodat ze de binnenschouder naar buiten plaatst. Zorg dat je paard goed om je binnenbeen buigt (been lang maken).
Heb je een goede instructrice die let op rechtrichten? Doet niet iedereen...