Snelle galop..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_nvds

Snelle galop..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 21:44

Hoihoii ,
Sinds ik mijn pony heb galoppeert zei hard! Nu al rustiger dan eerst. Maar ik kom niet echt verder .. Als ik der probeer in te houden gaat ze draven..? Graag suggesties :j

Anoniem

Re: Snelle galop..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:46

Veel figuren rijden, is ze al lang onder het zadel?
Kan zijn dat ze moeite heeft met het vinden van haar balans, en dat ze daardoor hard gaat.
Ophoudingen proberen kleiner te maken, maar vooral veel voltes gaan rijden.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:48

een paard galoppeert te snel als hij (nog) niet voldoende rijtechnische balans heeft, Vaak nemen ze dan ook wat 'stelling'naar buiten of kiepen ze hun hoofd naar buiten opzij (de natuurlijke balans voor een paard zeg maar).

Balansoefeningen rijden dus in stap en draf, dan moet het steeds beter gaan. Voltes inderdaad, veel voltes verkleinen/vergroten en letten op een goede stelling en buiging naar binnen.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 21:50

Ze is niet zo lang onder het zadel , denk 10 maanden ofzo?

Maar ik ga het proberen!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:21

sallandval schreef:
een paard galoppeert te snel als hij (nog) niet voldoende rijtechnische balans heeft, Vaak nemen ze dan ook wat 'stelling'naar buiten of kiepen ze hun hoofd naar buiten opzij (de natuurlijke balans voor een paard zeg maar).

Balansoefeningen rijden dus in stap en draf, dan moet het steeds beter gaan. Voltes inderdaad, veel voltes verkleinen/vergroten en letten op een goede stelling en buiging naar binnen.

En een toevoeging op je laatste zin: zorg dat je paard dan niet over de buitenschouder valt.

melissatje9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:32

heey als ik ga rijden met mijn paard in draf springt mijn paard constant in galop aan of maakt ze van die hulp pasjes. iuk heb net een nieuw zadel want mijn oude zadel klapt iedere x tegen haar rug op als ik ga licht rijden. ik d8 eerst dat het door het oude zadel kwam dat ze iedere x in galop aan springt maar dat is dus niet zo want met dit zadel doet ze het ook.
wie weet een oplossing voor dit probleem??

ik weet dat ie niet bij de goede forum zit maar anders krijg ik nooit antwoord op m'n vraag en het is best wel irritant als je op zo'n paard zit. misschien doe ik wel iets niet goed maar hoe sneller ik weet wat ik anders moet doen hoe beter voor mijn paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:49

Ik denk ook een balans probleem.
Als ze draaft, lijkt het dan alsof ze 1 galopsprong maakt en daarna weer gewoon verder draaft?

melissatje9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 09:39

ja of soms blijft ze maar in galop en dan moet ik haar echt terug halen

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:34

Ik had dit probleem ook, kan je maar 1 tip geven; les nemen (als je dat nog niet hebt dan)
Vroeger was het ook hoofd afsteken en racen maar. Tegenwoordig kan ik haar met 1 hand in een rustig handgalopje door de bak sturen en haar terug rijden op mijn zit en aanleggen van de kuit, dankzij het lessen dus ;)

Ellis_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:35

idd daar leer je vet veel van ;)

rosalyvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:37

Inderdaad les nemen. Als je pony dat doet geef je je hulpen waarschijnlijk wat too mutch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:39

@rosalyvdb, dat hoeft niet altijd het probleem te zijn!
Kan ook heel vaak een balans probleem zijn, en dan maakt het weinig uit als je je hulpen wel of niet too much geeft.
Veel voltes rijden, verkleinen, vergroten. Daar krijgen ze balans van.

rosalyvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:42

@amykimmie ja, dat zou ook goed kunnen. Klopt wat je zegt.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 20:40

Maar mijn pony is ook net ingereden.. Grootste probleem ligt daar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:43

Meestal komen balans problemen juist bij jonge paarden voor, maar zolang jij lekker met haar bezig gaat komt dat heus wel goed, dan krijgt ze meer balans en kun je op den duur ook het tempo in galop lager gaan leggen.

melissatje9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 10:35

heey mijn paard is al een jaar of 12 maar is ook pas net ingereden (denk ik) maar ik rijd al best veel voltes met m'n paard. maar met voltes verkleinen en vergroten gaat ze op d'r ene hand m'n hand volgen in plaats van m'n benen. en ik probeer m'n gewicht dan ook naar buiten te plaatsen alleen is m'n paard te eigenweis om het te negeren of ik verplaats m'n gewicht niet goed. @nrkee ik heb één x les gehad met m'n pony dat was in de wei en dan doet ze het niet. maar in de bak wel (ik heb wel een zware bak thuis).

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:11

Dit is gewoon onbalans. Veel wendingen rijden (in stap en draf), lekker losmaken, lang en laag en dan proberen rustig een galop mee te pakken. Niet meteen een heel rondje maar eerste gewoon een lange zijde (dan hoeft ze geen hoeken te rijden wat meestal moeilijker is voor een paard), dan een grote volte enzovoort. Wat ik je ook aanraad is les te nemen van iemand die er verstand van heeft en jou hierbij kan begeleiden.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 21:14

Jaa! Dankjewel

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 21:17

Maar mijn pony (18) galoppeert ook snel, vooral op de lange zijde en ik rijd dan wel veel voltes maar pas als ze wat moe wordt gaat ze wel iets langzamer.
Heeft iemand nog tips voor mij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:59

Veel overgangen rijden, rustige verzamelde galop, maar ook eens een rengalopje. Dan leert je pony dat jij het tempo bepaalt!