Goede Galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuuzMickey

Goede Galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 19:20

Hoi :)

Misschien een beginnersvraag dat weet ik niet, maar ik vraag het me eigenlijk af, zou het ook als ik weer les heb aan mijn instructrice vragen maar ik vraag het hier alvast :)

Kan je zelf zorgen dat het paard in de goede galop gaat of is dit echt iets dat het paard zelf moet doen?
En wat kan je er aan doen dan?

Xx

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:22

In de hoeken laten aanspringen met de juiste buiging, benen in de goede houding etc. Genoeg dus voor ons als mens om te kunnen helpen :)

Jippyhorse

Re: Goede Galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:42

Genoeg stelling hebben, maar ook weer niet te veel, je binnenbeen op de singel en je buitenbeen er achter, dan springen de meesten in de goede galop aan. Als je paard geen of teveel binnenstelling heeft of je je benen niet goed hebt liggen springen ze vaker verkeerd aan ja.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 21:18

Stelling wil niets zeggen, die van mij sprong goed aan met buitenstelling, nu zijn we haar aan het corrigeren daarop. Vooral je buitenbeen naar achter (om achterhand bij te houden en zorgen dat de binnenschouder vrij is.

amorbeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 09:24

Al het voorgaande. Maar je kunt het ook voelen waneer je precies been moet geven, als het buitenbeen naar achter is moet jij de hulp geven, zodat hij gelijk goed moet springen (samen met je stelling en buiging natuurlijk, Vaak helpt het ook om een volte te rijden en dan in de draai naar de volte toe aan te springen. Succes!!

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:04

amobeertje. Je uitleg is correct en klopt, maar de reden hiervoor is dat het buitenachterbeen van de grond is en dit is het eerste been dat gezet wordt bij het aangalopperen, dus dan heeft het paard ook de kans om meteen te reageren op de hulp met dat been, als dit been op de grond zou staan heeft hij/zij zoizo al een extra pas nodig om aan te springen ;-) Maar dit komt op eigenlijk op hetzelfde neer als wat jij zegt ;-)

amorbeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:28

debravanesch schreef:
amobeertje. Je uitleg is correct en klopt, maar de reden hiervoor is dat het buitenachterbeen van de grond is en dit is het eerste been dat gezet wordt bij het aangalopperen, dus dan heeft het paard ook de kans om meteen te reageren op de hulp met dat been, als dit been op de grond zou staan heeft hij/zij zoizo al een extra pas nodig om aan te springen ;-) Maar dit komt op eigenlijk op hetzelfde neer als wat jij zegt ;-)

Het moet natuurlijk voor iedereen duidelijk zijn. Dus meerdere manieren van uitleg is natuurlijk altijd goed. (en te begrijpen waarom dat zo is) Als je zelf rijd gaat dat vaak vanzelf dan is het moeilijk om het duidelijk en helder uit te kunnen leggen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:35

veel mensen voelen niet waarneer welk been waar is ;)
het makkelijkst is om te zorgen dat je paard de juiste stelling en vooral buiging heeft, die buiging bereik je door je binnenbeen op de singel te houden en je buitenbeen achter de singel, als je dan ook je binnensteling aanneemt buigt je paard zich om je binnenbeen, als je dan in een hoek of op de volte aanspringt springen 9 van de 10 paarden goed aan.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:52

Door mijn angst heeft het 2 jaar geduurd eer mijn galop lukte, ik heb het dus ook op veel manieren uitgelegd gekregen.

ik voelde het eerst ook niet, maar mijn nieuwe intructeur heeft het ons leren voelen en eens je weet hoe het voelt, wel voel je het ;-) Misschien iemand zoeken die je hier even mee kan helpen