stess bij de gallop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eclips15

stess bij de gallop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 12:47

Hallo,

Sinds februari hebben we een jong paardje dat net zadelmak was gekocht. Ze pakt alles heel goed op alleen houden we problemen met de gallop en dan vooral de linkergallop.
Ze springt constant verkeerd aan en reageerd ook niet op het linkerbeen. Als we haar een paar keer terug hebben genomen en opnieuw hebben laten aanspringen begin ze te stuiteren en bokken en laat ze mijn dochter niet meer zitten waardoor ze helemaal uit balans raakt. We dachten eerst dat dit kwam doordat mijn dochter problemen heeft met haar linkerknie en daaraan geholpen is (wat niet beter is geworden) waardoor ze niet echt duidelijk haar hulpen kan geven met haar linkerbeen maar haar instructrice heeft haar nu ook een paar keer gereden, maar ook bij haar gaat het heel moeizaam. Als ze in de linker gallop zit, gallopeerd ze wel heel goed, dus alleen het aanspringen is het probleem. Ze is nog heel jong (in augustus net 4 geworden) maar verder doet ze het hartstikke goed. Heeft iemand nog enige tips die we nog kunnen proberen? Ze heeft nog nooit 1 misstap gemaakt maar door het bokken en soms van voren iets opkomen word mijn dochter heel onzeker.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:50

Eclips15 schreef:
Als we haar een paar keer terug hebben genomen en opnieuw hebben laten aanspringen begin ze te stuiteren en bokken en laat ze mijn dochter niet meer zitten

niet zo heel gek, de pony snapt niet wat er verkeerd is en raakt overgestimuleerd door iedere keer galop, draf, galop, draf, galop, draf en dat resulteert dan vaak in stressig gedrag. De linker galop moet sterker gemaakt worden en dan is het misschien verstandig dat er een tijdje iemand op rijdt die dat betr voor elkaar kan krijgen dan jouw dochter. Dat is zowel voor de pony als voor je dochter prettiger.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:51

Dit klinkt als een paard dat zelf nog niet genoeg balans heeft om correct te kunnen aanspringen/galopperen.
Heb je al eens gehoord van rechtrichten? http://sonjabraafhart.nl/rechtrichten/
Hier staan enkele tips op waar je zeker wat mee kan.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:47

PP ---> RT-P