Tenen naar buiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hippepony

Tenen naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 09:41

hallo,

Ik rij al ongeveer 8 jaar maar dat wil niet zeggen dat ik heel goed rij hoor :o .
Nu maak ik steeds vaker foto's van het rijden en zie toch wel erg vaak mijn tenen naar buiten staan.
Ook heel vaak bij het springen.
Mijn laatste les heb ik geprobeerd mijn tenen naar binnen te houden, maar verloor heel vaak mijn beugels.
Heeft iemand tips?
Heel graag :j

Xx hippepony

Ps: Als er vraag naar is kan ik wel een foto plaatsen :)

Donkerblauw

Re: Tenen naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:42

Zorgen dat je je hakken goed uit blijft drukken, en anders je beugels een gaatje korter? :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:50

Je hakken niet te ver uitdrukken, dan krijg je vaak teveel spanning wat onnodig is en gaan de tenen vaak naar buiten, gewoon je onderbenen goed ontspannen en laten afhangen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 09:55

Je bovenbeen wat naar binnen draaien :) en erop blijven letten..desnoods bij ieder bordje van de bak..... is wel ff wennen!

Niallover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:08

Probeer je hakken goed te drukken en als je dan je evenwicht snel verliest kan je denk ik je beugels wat korter doen

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:10

Tigra_ schreef:
Je hakken niet te ver uitdrukken, dan krijg je vaak teveel spanning wat onnodig is en gaan de tenen vaak naar buiten, gewoon je onderbenen goed ontspannen en laten afhangen.

Precies, ik lees hier overal hakken goed uitdrukken maar dat zorgt juist voor meer kapstokjes /uitstekende tenen!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:12

Je been vanuit jeheup naar binnen draaien. Waarschijnlijk rij je een beetje op de achterkant van je bovenbeen :)

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 10:42

Dankjewel voor alle tips! Donderdag ga ik weer rijden en dan ga ik er op letten ;)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:50

Om je bovenbenen goed in het zadel te leggen is de volgende oefening heel geschikt.
Misschien moet je even vragen of iemand je pony/paard vasthoudt, je kan dit de eerste keren het beste oefenen met stilstaan.
Vervolgens je beugel uit doen en je been (dus ook je bovenbeen) zover mogelijk naar achter leggen. Dan langzaam met je knie tegen het paard/zadel aan je been naar voren laten glijden. Dit daarna met je andere been doen.
Als je deze oefening goed doet, dan zal je merken dat de binnenkant van je bovenbenen tegen het zadel liggen ivp de achterkant van je bovenbenen en je tenen wijzen automatisch naar voren ipv naar buiten.

De oorzaak van de tenen naar buiten zit vaak in het niet openen van je bekken en je bovenbenen die met de achterzijde tegen het zadel liggen ipv met de binnenkant.

Succes! Ben benieuwd of het je zo gaat lukken.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 10:59

Zoals Gooya al zei je bovenbenen goed leggen, vind ik heel goed helpen.
Het kan ook aan je zadel liggen. laatst zat ik op een zadel, en normaal vallen mijn tenen best wel mee, maar daar had ik mijn tenen pas op naar buiten!

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 14:58

Wat ook kan helpen is je hakken naar buiten draaien.
Gaan je tenen mee!

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 18:55

Alweer super bedankt voor de tips, na de les ga ik jullie vertellen of het hielp :)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 00:31

Had ik ook vreselijk erg, nog wel af en toe sinds ik een western zadel op mijn pony heb houd ik ze wel recht, ookal doet het vreselijk zeer, heb het alleen aan mijn rechter voet. Heb vroeger een tijdje met strotouwtjes gereden aan de beugel en en aan de singel vast. Werkt heel goed. Ben inmiddels 190 en kom onder elk paard uit met mijn been dus touwtjes heeft geen zin meer nu

Hippepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 10:53

Nou, ik heb nu les gehad op donderdag en vanochtend. Donderdag had ik niet de tijd om er op te letten. :') Reed op een jonge fjord, dus hele tijd bezig geweest met rustig blijven en op de hoefslag proberen te komen :') Maar vandaag er wel opgelet en het heeft gewerkt :) Bedankt voor de tips. (alleen in de galop nog niet :( )

Niallover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 16:45

Ik denk dat dat dan ook vanzelf wel lukt, maar wel fijn dat het al beter gaat

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 12:43

phormicola schreef:
Je been vanuit jeheup naar binnen draaien. Waarschijnlijk rij je een beetje op de achterkant van je bovenbeen :)

Dat denk ik ook. En vooral je (boven)benen goed ontspannen.

Houd hoop TS, ik heb ruim 25 jaar met kapstokvoetjes rondgereden en nu ben ik daar met goede instructie ook vanaf.