Tot welke hoogte nog springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Tot welke hoogte nog springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 21:32

Heey bokkers,
Ik zit nu al een tijdje met een vraagje in mijn hoofd en hoop dat jullie je mening willen geven.
Ik heb een eigen pony, een welsh/arabier van 1.32 hoog ongeveer.
Zelf ben ik 1.60 en weeg ongeveer 60 kilo.
Ik rijd heel veel buiten met haar en 1/2 keer in de week rijd ik in de bak.
Nou spring ik wel eens laag (30/40 cm) maar wil wel weer eens hoger met haar.
Vroeger heb ik bijna 1 meter met haar gesprongen maar ze heeft nu 5 jaar geleden een peesontsteking gehad, vanaf toen heb ik nooit meer zo hoog met haar gesprongen. Maar toen was ik nog wat kleiner.
Zelf vind ze het leuk om te springen, laatst een gaatje hoger gedaan en dat vond ze ook leuk en sprong ze netjes.
Wat voor hoogte is nog acceptabel om met haar te springen?
Los springt ze zo 1 meter/ 1 meter 10.
Maar onder het zadel?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 09:30

Is het destijds met de DA besproken met betrekking tot het springen of dat nog mocht en kan? Ik weet verder niet veel van blessures maar ik denk dat je het misschien aan hem moet voorleggen hij weet als het goed is precies wat het was hoe het genezen is end dus denk dat hij het beste advies kan geven of het verstandig is of niet.

Anoniem

Re: Tot welke hoogte nog springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:11

Hij dacht dat het wel goed zou komen omdat ze nog redelijk jong was toen.
Maar verder heb ik daar niet echt duidelijkheid over gekregen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 12:49

Dan zou ik hem even bellen en vragen wat hij er van vindt. Vindt het zelf een beetje riskant om daar mensen over te laten oordelen die je paard niet kennen ook de blessure niet en ook niet hoe het verder herstelt is. Ik denk dat je het beste antwoord krijgt van je DA. Langs de ene kant zou ik zeggen wat herstelt is, is herstelt anderszijds is de kans aanwezig dat het gewoon een zwakke plek is en blijft en in hoeverre je een risico loopt dat het terug komt dat toch lastig inschatten als je er niet bij geweest bent. Ook zal de oorzaak van de blessure een rol spelen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 11:47

Een peesblessure blijft toch altijd wel een zwak plekje.. Natuurlijk kun je wel hoger gaan, maar dan neem je wel een risico. Er zijn paarden die na een peesblessure weer internationeel springen. Maar hoe lang dat goed gaat?

Het ligt ook erg aan de soort blessure. De mijne is helemaal genezen, maar blijft toch een zwakke plek. Ik mag er wel mee springen, maar dan neem ik een risico. De dierenarts raadde mij dan ook aan om niet hoger dan B te gaan springen, wat 90 cm is.
Ik spring 1 keer in de twee weken en doe 1 keer in de 2 maanden een parcourtje. Het parcourtje staat rond de 40-60cm en als ik train dan vaak rond de 60cm, soms oplopend tot 90cm.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 08:29

-> RT-P

Andewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 13:47

Ik zou zeggen even overleggen met de DA en dan gewoon kijken tot welke hoogte ze het aan kan dit kun je zelf het beste aanvoelen.