hoe rijd je een goede overgang van draf naar stap?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_01

hoe rijd je een goede overgang van draf naar stap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 15:11

Ik merk dat ik, als ik vanaf het begin doorzit, redelijk kan doorzitten. En lichtrijden gaat ook acceptabel. Maar als ik lichtrijd en wil gaan stappen en dus ga proberen door te zitten, dan hobbel ik best veel als de draf vlot is (als de draf langzaam is dan gaat het beter) en lukt het me niet zo goed alleen op de zit terug te rijden. En dan neem ik meer druk op de teugel dan ik wil want dat is voor het paard ook niet prettig.

Ik ben nogal verwend met mijn oude paardje, die op de stem al terugkwam naar stap en die reed ik op de lange teugel (mijn voorkeur) en dus ben ik het een beetje verleerd. Maar ik heb altijd wel een probleem met goed diep zitten in galop gehad op wat hoger opgooiende paardenruggen, of als ze onder je uit probeerden te lopen. Dan krijg ik de neiging om mezelf uit het zadel te drukken zonder dat ik dat wil.

Ik ga lesnemen, maar vroeg me af, wat doe ik precies verkeerd nu dat ik zo blijf hobbelen als ik uit lichtrijden terug wil naar stap? En zijn er oefeningen voor die ik kan doen (want als iemand die lesgeeft alleen maar roept van "diep zitten", ja dat weet ik, maar HOE?)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:17

Bekend probleem, ik heb er ook last van.
Mijn instructrice kwam met een hele simpele tip die voor mij erg goed werkt: Uitademen.
Ontspannen zitten, niet gaan knijpen, een ophouding en tegelijkertijd je adem weg laten stromen. Op die manier maak je jezelf echt extra zwaar. Let wel goed op dat je recht blijft, het is namelijk erg makkelijk om tijdens het uitademen in te zakken.

Anoniem

Re: hoe rijd je een goede overgang van draf naar stap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:23

Je kunt het anders voorbereiden, namelijk door eerst langzamer te gaan lichtrijden. Dan gaat het tempo van het paard omlaag maar kun je wel been houden om je paard actief te houden. Want vaak hoe actiever, des te ontspannender blijft het paard in de rug en des te beter kun je zitten.
Dus bereid het goed voor, ga langzamer lichtrijden maar dus wel met activiteit. Dat mag in het begin wel even duren hoor, neem de tijd voor de overgang. Als het paard niet actief genoeg is, rijd je weer een paar keer weg, zodat ie niet meteen instort. Als dat goed gaat kun je de overgang steeds korter maken en zul je ook beter gaan kunnen zitten :)

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 15:36

Bedankt voor de tips, ik ga het zeker proberen. Maar als je langzamer gaat lichtrijden, moet je dan uit ritme van het paard gaan? Want dan draaft ze best wel vlot, en als ik dan in haar ritme blijf, dan wordt mijn lichtrijden niet veel langzamer vrees ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:38

Samantha_01 schreef:
Bedankt voor de tips, ik ga het zeker proberen. Maar als je langzamer gaat lichtrijden, moet je dan uit ritme van het paard gaan? Want dan draaft ze best wel vlot, en als ik dan in haar ritme blijf, dan wordt mijn lichtrijden niet veel langzamer vrees ik.

Probeer gewoon iets rustiger te gaan lichtrijden, niet het ritme helemaal willen veranderen maar gewoon iets vertragen. Maak je zit zwaar.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:42

Bovenstaande tips zijn hele goede. jij bepaald met het tempo van lichtrijden dan het tempo van het paard. Dus als jij langzamer gaat lichtrijden dan moet het paard daar haar tempo op aanpassen. Als jij en je paard goed op elkaar ingespeeld zijn dan kunnen jullie elkaar volgen in elkaars beweging/tempo.

Denk altijd, voorbereiden --> uitvoeren --> afronden. Je kan niet zomaar vanuit draf ineens op je kont gaan zitten en overgaan in stap.

Denk aan langzamer lichtrijden, zwaar maken, uiteindelijk doorzitten, een kleine ophouding, kuiten wél aan je paard houden en niet je been afsteken. Uiteindelijk zal dit heel snel en vloeiend gaan.

muis_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 18:20

ik zie al veel goede tips maar hier nog wat: Maak jezelf lang! en probeer het anders eerst een paar keer op een volte of in een wending, je zal automatisch al iets meer je zit eraan houden en je paard iets ophouden. Natuurlijk heb je ook nog de laatste en minst leuke tip, veel kilometers maken en wennen! Je weet wat ze zeggen oefening baart kunst! Ook kun je tussendoor gewoon kleine stukjes doorzitten zonder een overgang te maken, dus niet perse vanaf het begin ;)

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 07:01

Goede tips, heel fijn om te lezen. Ik ga ze zeker proberen want ik wil het graag zo vriendelijk mogelijk voor het paard doen zonder zoveel aan de teugels te plukken. Zoals ik al zei, ik ben erg verwend met mijn oude paardje die al in stap ging als ik maar aan stappen dacht. Ok, die heb ik dan ook al jaaaaren en dat scheelt een hoop. Alleen versloft dan wel het zithulpen geven om een neerwaartse overgang te rijden :P .

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 15:43

Eerst rustiger lichtrijden zodat je paard rustiger gaat lopen, wanneer hij bijna stapt pas gaan doorzitten en terugnemen.