mindere dag met trainen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vladimir1979

mindere dag met trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 15:06

hallo, fijn dat je even bij dit onderwerp kijkt.
Ik ga er een beetje van uit dat meer mensen dit hebben: weleens een mindere dag met trainen... spierpijn bij mezelf in bovenbenen ivm mtb-tocht van 4 uur gisteren maakt dat ik vandaag wat minder lekker/makkelijk/ontspannen op m'n paard zat vanochtend, en dat was te merken: kon minder goed ontspannen zitten en kreeg dat ook terug, ook minder ontspanning in de rug van paardlief, waardoor het loslaten eigenlijk maar op korte momenten voor elkaar te krijgen was. ik heb nu redelijk doorgereden, veel gedraafd en overgangen stap-draf-stap gemaakt, vooral veel voltewerk gedaan. galop maar heel even, want dat ging niet echt ontspannen, en dan liever rustig in draf doorwerken. niet teveel om de 'voorkant' bekommert, maar wel proberen laag te laten lopen.
niet helemaal ontevreden (oorzaak van mindere lopen lag immers bij mezelf), maar ook niet helemaal goed gevoel. hebben jullie dit ook wel eens, en wat doe je dan?
- doorpakken hup flappie, niet aanstellen?
- change of plans: ga wel een stukje buiten stappen...
- eraf en grondwerk
- vooral stapoefeningen voor soepelheid
- gelegenheid de baat nemen en er direct een zitles van maken: beugels uit & kruisen, en in laag draftempo aan zit werken.
- .....

Ik heb les, wat voor gerichte vraag zou ik aan m'n instructeur ook nog kunnen voorleggen?

pien_2010

Re: mindere dag met trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:44

Als je paard gisteren ook een tocht van vier uur heeft gemaakt dan zou ik vandaag alleen een rondje gestapt hebben buiten van een half uur. Want wellicht dat niet alleen jij maar hij dan ook een beetje spierpijn had. Dus ach volgende keer weer beter en goed dat je rustig aan doet. Maakt lijkt mij niet zoveel uit. Enne bij ons gaat het altijd heel erg goed hoor, dus nee dat kennen wij hier op BOKT niet dat het eens wat minder gaat (haha).

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 15:55

Hi, dank voor je reactie: alleen, ik zelf heb een tocht gemaakt van 4 uur, niet m'n paard (mtb = mountainbike... :o )... paard zelf was lekker fris :-)

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 15:58

als ik zelf niet fit ben ga ik altijd longeren of gewoon even klein buitenritje maken. Je bent niet duidelijk voor je paard als je ineens een dag anders rijd

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:01

als ik niet lekker in mijn vel zit ga ik of niet rijden of lekker even buiten wat stappen en draven!

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:19

het enigste wat jij hoeft te doen is ontspannen zijn en proberen lekker in het zadel te zitten
doe jij dat..? voelt het paard dat aan en ontspand hij zich meestal ook...

mvg..islien

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:25

Mijn instructrice vraagt eigenlijk altijd hoe het rijden is gegaan vanaf de vorige les. Hier sluit zij dan op aan met oefeningen voor dingen die niet lukten/verkeerd gingen.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:27

Ik ga dan altijd maar een beetje rond hobbelen met losse teugels, lekker ontspannen voor Bliksem :)

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 16:35

Islien schreef:
het enigste wat jij hoeft te doen is ontspannen zijn en proberen lekker in het zadel te zitten
doe jij dat..? voelt het paard dat aan en ontspand hij zich meestal ook...

mvg..islien

maar dat was juist het probleem van TS dat dat niet lukt omdat ze zo'n spierpijn heeft

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 21:11

Thnx rooswita, ontspannen was idd probleem, dank voor jullie tips, wat gas terug en gewoon lekker proberen te gaan zitten is wellicht beste, misschien nog iemand een oefening te paard die extra ontspanning in de bovenbenen / onderrug brengt?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:13

Op zulke momenten stap ik juist niet op het paard (als ik me zo voel), dan weet ik dat ik niet optimaal kan "presteren". Ga dan altijd lekker tutten, longeren etc.

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-12 21:21

Presteren was dan zeker ook geen sprake meer van, alleen proberen zoeken naar ontspanning. Uiteindelijk ook maar twintig minuutjes op gezeten, en eigenlijk ook wel mooi om zo direct feedback van paard terug te voelen.

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 21:23

Ik ga inderdaad op mijn mindere dagen liever tutten/londeren/wandelen/buitenrijden dan trainen. Mijn ervaring is dat mijn paard en ik elkaar dan alleen maar in de weg zitten. Dan sla ik liever een dagje over, en ga de volgende dag weer positief verder.