Staken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pharootz

Staken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 17:20

Haaj!

Sinds kort rijd ik het paard van de buurman. Het is werkelijk waar een schat van een beest in omgang, er zit geen kwaad in. Ze schrikt werkelijk waar nergens van en is enorm nieuwsgierig naast de bak.
Het punt is alleen dat ze, wanneer ik er een kwartiertje op zit, ze weigert te lopen. Ze gaat midden in de bak ( of aan de kant, afhankelijk van waar ze staat, ) stilstaan. Ze doet niets meer op mijn been, op mijn stem, of op het zweepje.
Het eerste kwartier is ze voorwaarts, wil ze zelfs bijna niet meer terug naar stap en heeft ze er gewoon zin in. Daarom vind ik het vreemd dat ze na een kwartier zegt van 'IK KAP ERMEE!'

Ze is menbeleerd en kent ook deze stemcommando's, maar wanneer ze er de brui aan geeft weigert ze hier ook maar iets mee te doen terwijl ze het eerste kwartier gewoon vlot en snel reageert.
Het is iets sinds de laatste drie keer dat ze dit doet. De eerste keer deed ze het nadat we behoorlijk fanatiek aan het rijden waren geweest. ( Ze heeft weinig conditie, maar daar hou ik rekening mee door veel te stappen tussendoor. ) Ik wilde uit gaan stappen, maar zelfs dat deed ze niet meer. Ik ben afgestapt en heb haar aan de hand meegenomen. Misschien is dat wel mijn grote fout geweest en weet ze nu dat ze het bij mij kan flikken.
Punt is dat ze enkel bij mij in staking gaat. Mijn broer heeft erop gezeten en wanneer ze er ook maar aan dacht, gaf hij een stemcommando en ging ze weer. Wanneer ik dat probeer, doet ze niets. Bij de eigenaar, die met het dier ment, is ze ook braaf.
Een tik met het zweepje wanneer ze niet luistert heeft geen zin: Ze is er doof voor en dan begint de ellende dat ze stil gaat staan.

Ten einde raad is uiteindelijk de eigenaar in de bak gaan staan met de longeerzweep. Uiteraard is ze dan zo mak als een lammetje, totdat de eigenaar wegloopt. Het druist geheel tegen mijn principes in, maar ik heb werkelijk waar geen idee wat ik moet doen. ( De eigenaar staat alleen maar in de bak, meer doet hij niet. Als ze stil gaat staan en hij komt ook maar een stap dichterbij, gaat ze wel, maar dit is niet de manier waarop ik wil rijden. )

Wat moet ik doen? Ik ben bang dat als ik er nu niet iets aan ga doen, het volledig de mist in gaat en uiteindelijk dan niemand er wat mee kan beginnen. Is ze daadwerkelijk zo slim dat ze weet dat ik gewoonweg geen idee meer heb wat ik moet doen?

* Het is een nakomeling van Ahoy, mocht dat er nog iets toe doen.

Hebben jullie tips voor me? Ik wil graag weer terug naar de manier waarop we de eerste paar keer reden: Ontspannen en mak.

Elmira30

Re: Staken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 17:32

Grappig ik rijd ook een nakomeling van Ahoy. Erg flegmatiek paard, bahalve in het bos en voor de kar.
Zij deed dit ook in het begin, maar ik ben flink streng geweest en toen was het over.

Ik heb verder weinig tips maar ik denk wel dat zij door heeft dat ze het bij jou kan flikken. Je moet wel consequent zijn. Heb je les?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 17:37

Als ik je verhaal zo lees, ziet je paard je gewoon niet als iemand waar hij naar moet luisteren. Waarschijnlijk doet hij dat dus ook wel vaker niet, maar neemt het daarbij (nog?) niet zulke drastische vormen aan dat het je opvalt of er last van hebt.
Vraag een ervaren paardenmens eens met je mee te kijken waar het mis gaat. Opvoeding begint al op het moment dat je de stal binnen stapt. Wees duidelijk en consequent naar je paard. HO is echt ho, en niet over 2 passen (want dan had je het wel twee passen later gevraagd) maar NU. Om tijdens het poetsen moet op een woordje en uitgestoken vingertje gaan, geen gedouw tegen de kont. Niet om? Tik. Reactie? Braaf!
En zo alles, maar dan ook echt alles doorvoeren.

Succes!

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-12 17:42

Sonja schreef:
Als ik je verhaal zo lees, ziet je paard je gewoon niet als iemand waar hij naar moet luisteren. Waarschijnlijk doet hij dat dus ook wel vaker niet, maar neemt het daarbij (nog?) niet zulke drastische vormen aan dat het je opvalt of er last van hebt.
Vraag een ervaren paardenmens eens met je mee te kijken waar het mis gaat. Opvoeding begint al op het moment dat je de stal binnen stapt. Wees duidelijk en consequent naar je paard. HO is echt ho, en niet over 2 passen (want dan had je het wel twee passen later gevraagd) maar NU. Om tijdens het poetsen moet op een woordje en uitgestoken vingertje gaan, geen gedouw tegen de kont. Niet om? Tik. Reactie? Braaf!

Succes!

Ik zal in mijn buurt rondkijken naar iemand die er verstand van heeft!

*Tijdens het poetsen is ze zo mak als wat.

Bedankt voor de tips! Hier kan ik wat mee!

Nicky84 schreef:
Grappig ik rijd ook een nakomeling van Ahoy. Erg flegmatiek paard, bEhalve in het bos en voor de kar.
Zij deed dit ook in het begin, maar ik ben flink streng geweest en toen was het over.

Ik heb verder weinig tips maar ik denk wel dat zij door heeft dat ze het bij jou kan flikken. Je moet wel consequent zijn. Heb je les?

Ik heb (nog) geen les met haar.

Wat deed je precies met het streng zijn?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 17:47

Goed les nemen,dan ben je er zo vanaf..

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 17:54

Pharootz schreef:
Sonja schreef:

Succes!

Ik zal in mijn buurt rondkijken naar iemand die er verstand van heeft!

*Tijdens het poetsen is ze zo mak als wat.

Bedankt voor de tips! Hier kan ik wat mee!

Nicky84 schreef:
Grappig ik rijd ook een nakomeling van Ahoy. Erg flegmatiek paard, bEhalve in het bos en voor de kar.

Ik heb (nog) geen les met haar.

Wat deed je precies met het streng zijn?

Euh waarschijnlijk zal ik straks wat mensen over me heen krijgen, maar ik heb haar een flinke tik verkocht :o en ben goed boos geworden. Ik moet eerlijk zeggen dat ze het 2 x gedaan heeft in het begin, daarna was het klaar. En bij dit paard (wellicht ook bij dat van jou?) moet je consequent zijn/blijven en moet je haar voor zijn. Dit had ik niet door in het begin, en soms met kleine dingen nog niet echt :') . (terug vallen uit de galop) Bij mij helpt het wel dat ik les heb. Je gaat dingen vaker en sneller door hebben.

Probeer het voor te zijn door haar goed aan t werk te zetten. Eventueel goed boos worden. ( En daar bedoel ik niet mee je paard total loss slaan/schoppen :D )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 13:10

Pharootz schreef:
Is ze daadwerkelijk zo slim dat ze weet dat ik gewoonweg geen idee meer heb wat ik moet doen?

Zo klinkt het wel. Heb hier ook zo'n portret staan, en hij staat ook stil in de bak wanneer hij daar zin in heeft (en buiten trouwens ook) Overigens denk ik dat elk paard dat even goed doorheeft maar dat niet elk paard ervan probeert te profiteren. Naar mijn idee is het ook niet dat ze niet willen werken maar dat ze gewoon even testen wie het voor het zeggen heeft.

Wat voor mij heel goed helpt is je erg bewust zijn van het hier en nu. Dus van geluiden, dingen die om je heen gebeuren, maar dus ook van het tempo van je paard. Als je je alléén op je paard concentreert ben je vaak zo ingespannen aan het opletten dat je juist dingen mist. Blijf je dus erg bewust van zo veel mogelijk dingen maar concentreer je nergens lang op. Je bent als het ware één met de omgeving. En zodra je voelt dat het paard in tempo terug komt geef je been om het paard te laten lopen in het tempo dat JIJ aangeeft. Desnoods geef je een brul. Net wat voor dat paard werkt. Als ik niet af en toe een keel op zou zetten zou ik de straat niet meer uit komen met mijn paard ;) En méén het ook, wees overtuigd van dat JIJ bepaalt wat jullie doen. Want als jij al geen vertrouwen in jezelf hebt heeft dat paard het ook niet. Wees niet te afwachtend, paarden hebben dat door.

Bij een paard waar veel mee gemend is kan ik me voorstellen dat ze onder het zadel niet alle hulpen snapt. Het lijkt me daarom slim om vooral duidelijke hulpen te geven die ze niet verkeerd kán begrijpen. Bij voorbeeld stemhulpen. Of als je een wending wil rijden heel goed met de wending mee kijken en desnoods je binnenhand wat naar binnen. Dat kun je later altijd verfijnen.

Een paard maakt gebruik van de ruimte die hij krijgt. Ik denk dat jouw paard dat ook doet. Meestal bedenken paarden dezelfde trucjes daarvoor. Mijne gaat bij voorbeeld bewust op zoek naar afleiding, dus om zich heen kijken bij voorbeeld. Hij is dan op zoek naar iets om zogenaamd van te schrikken :+ Paarden doen dat nou eenmaal zo: het paard dat als eerste gevaar (in dit geval: fictief gevaar, zoals bij voorbeeld een koe waar hij totáál niet bang voor is. Hij is opgegroeid met koeien en knuffelt ze graag) waarneemt en erop reageert is "in charge". En dat wil je niet. En het is heel flauw, maar hij mag van mij dus alleen kijken in de richting die ik wil dat hij uit gaat. Dan is hij het braafst :D Het helpt vaak goed om zo'n paard veel te doen te geven, dus heel veel afwisseling: veel overgangen, figuren, tempowisselingen enz. om ze bezig te houden.

Wat ook heel goed kan helpen is eens hulp vragen aan iemand die de "familie" van je paard goed kent. Een kennis van mij heeft een halfbroer van mijn paard en die heeft een vergelijkbaar karakter. En zij is met dat paard tegen vergelijkbare dingen aan gelopen. Je kunt er veel van leren om eens met zo iemand samen met je paard te gaan werken.

Succes!

Awp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 16:32

Mijn paard heeft een tijd geleden ook zo'n periode gehad tijdens het rijden. Concequent blijven tijdens zulke acties van je paard is erg moeilijk, maar geef niet op. Wat ik heb geleerd, wanneer het paard stilstaat en niet meer vooruit wilt, ''trek'' hem dan naar links of rechts om, dan moet hij wel. Dit heeft bij mijn paard erg geholpen, heb er nu helemaal geen last meer van.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 16:43

Wat vraag je allemaal in het kwartiertje rijden van het paard ??
Ben je op je gemak wat aan het stappen en draven ??
Of ben je al Z oefeningen aan het doen.
Hang je niet te veel in de teugels ??

Ben je consequent in je rijden ??