Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sonja schreef:Als ik je verhaal zo lees, ziet je paard je gewoon niet als iemand waar hij naar moet luisteren. Waarschijnlijk doet hij dat dus ook wel vaker niet, maar neemt het daarbij (nog?) niet zulke drastische vormen aan dat het je opvalt of er last van hebt.
Vraag een ervaren paardenmens eens met je mee te kijken waar het mis gaat. Opvoeding begint al op het moment dat je de stal binnen stapt. Wees duidelijk en consequent naar je paard. HO is echt ho, en niet over 2 passen (want dan had je het wel twee passen later gevraagd) maar NU. Om tijdens het poetsen moet op een woordje en uitgestoken vingertje gaan, geen gedouw tegen de kont. Niet om? Tik. Reactie? Braaf!
En zo alles, maar dan ook echt alles doorvoeren.
Succes!
Nicky84 schreef:Grappig ik rijd ook een nakomeling van Ahoy. Erg flegmatiek paard, bEhalve in het bos en voor de kar.
Zij deed dit ook in het begin, maar ik ben flink streng geweest en toen was het over.
Ik heb verder weinig tips maar ik denk wel dat zij door heeft dat ze het bij jou kan flikken. Je moet wel consequent zijn. Heb je les?
Pharootz schreef:Sonja schreef:Als ik je verhaal zo lees, ziet je paard je gewoon niet als iemand waar hij naar moet luisteren. Waarschijnlijk doet hij dat dus ook wel vaker niet, maar neemt het daarbij (nog?) niet zulke drastische vormen aan dat het je opvalt of er last van hebt.
Vraag een ervaren paardenmens eens met je mee te kijken waar het mis gaat. Opvoeding begint al op het moment dat je de stal binnen stapt. Wees duidelijk en consequent naar je paard. HO is echt ho, en niet over 2 passen (want dan had je het wel twee passen later gevraagd) maar NU. Om tijdens het poetsen moet op een woordje en uitgestoken vingertje gaan, geen gedouw tegen de kont. Niet om? Tik. Reactie? Braaf!
En zo alles, maar dan ook echt alles doorvoeren.
Succes!
Ik zal in mijn buurt rondkijken naar iemand die er verstand van heeft!
*Tijdens het poetsen is ze zo mak als wat.
Bedankt voor de tips! Hier kan ik wat mee!Nicky84 schreef:Grappig ik rijd ook een nakomeling van Ahoy. Erg flegmatiek paard, bEhalve in het bos en voor de kar.
Zij deed dit ook in het begin, maar ik ben flink streng geweest en toen was het over.
Ik heb verder weinig tips maar ik denk wel dat zij door heeft dat ze het bij jou kan flikken. Je moet wel consequent zijn. Heb je les?
Ik heb (nog) geen les met haar.
Wat deed je precies met het streng zijn?
en ben goed boos geworden. Ik moet eerlijk zeggen dat ze het 2 x gedaan heeft in het begin, daarna was het klaar. En bij dit paard (wellicht ook bij dat van jou?) moet je consequent zijn/blijven en moet je haar voor zijn. Dit had ik niet door in het begin, en soms met kleine dingen nog niet echt
. (terug vallen uit de galop) Bij mij helpt het wel dat ik les heb. Je gaat dingen vaker en sneller door hebben.
) Pharootz schreef:Is ze daadwerkelijk zo slim dat ze weet dat ik gewoonweg geen idee meer heb wat ik moet doen?
En méén het ook, wees overtuigd van dat JIJ bepaalt wat jullie doen. Want als jij al geen vertrouwen in jezelf hebt heeft dat paard het ook niet. Wees niet te afwachtend, paarden hebben dat door.
Paarden doen dat nou eenmaal zo: het paard dat als eerste gevaar (in dit geval: fictief gevaar, zoals bij voorbeeld een koe waar hij totáál niet bang voor is. Hij is opgegroeid met koeien en knuffelt ze graag) waarneemt en erop reageert is "in charge". En dat wil je niet. En het is heel flauw, maar hij mag van mij dus alleen kijken in de richting die ik wil dat hij uit gaat. Dan is hij het braafst
Het helpt vaak goed om zo'n paard veel te doen te geven, dus heel veel afwisseling: veel overgangen, figuren, tempowisselingen enz. om ze bezig te houden.