Waar te beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quinette

Waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 19:34

Hi!
Sinds 3 weken heb ik weer n heel leuk paardje dat ik mag rijden, na ruim n halfjaar niet gereden te hebben.
Echt n schat van n dier, maar er zijn een aantal dingen waar ik tegenaan loop.
Van te voren had ik me voorgenomen alles rustig aan te doen en niet te veel in een keer te willen. Levert toch alleen maar frustratie en spanning op.
Ik wil graag stapje voor stapje verder komen, maar ik weet niet waar te beginnen.
Daarnaast wil ik wel even melden dat ik momenteel nog niet in de gelegenheid ben om les te nemen. Hopelijk met n halfjaartje, tot die tijd zal ik zelf mn best moeten doen om die stapjes vooruit te komen...en met jullie hulp;)

Ok, tegen de volgende punten loop ik aan:
- Tempo, vooral op de lange zijde loopt ie stiekem onder me uit, alsook tijdens wendingen waar ie dan waarschijnlijk op die manier onderuit wil komen.
- Scheefheid, om t zo maar te beschrijven. Beetje meer naar links kijken, beetje meer naar rechts kijken...alles behalve gewoon recht vooruit kijken. Zal hierbij dan waarschijnlijk ook scheef in zn lijf zijn.
- Hulpen, bij gewoon simpel wenden moet ik toch wel erg overdreven hulpen geven om m uberhaupt van de hoefslag af te krijgen, daarna valt ie of naar binnen of naar buiten. Ook overgangen terug duren gewoon veel te lang.

Inprincipe dus 3 zaken waar ik tegenaan loop(in n notendop dan...als ik nu op t paard zou zitten zou er me waarschijnlijk nog wel meer te binnen schieten), maar waar begin ik. En moet ik dan de rest maar even laten voor wat t is?
Hoe zouden jullie je plan opstellen?

_Mikey_

Re: Waar te beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:47

Doe ik een correcte aanname als ik in je openingspost lees dat jij langere tijd niet gereden hebt, maar dat het paard niet heeft stilgestaan?

Er van uitgaande dat het paard in goede conditie is, maar de ruiter ongeoefend, zou ik als ik jou was gaan werken aan je zit en balans. Hierbij pak je als focuspunt de hulpen.
* bij een wending goed nadenken: zit ik mee of tegen?
* gehoorzaamheid eisen, maar wel altijd kritisch naar jezelf kijken: is er de mogelijkheid dat de hulp niet goed doorkomt omdat je zelf ergens stoort?

Het gebrek aan tempocontrole kan komen doordat jouw zit niet effectief is of zelfs stoort. Paard loopt misschien onder je uit omdat je daar onbewust signalen voor geeft (bijvoorbeeld: klemmen, naar voren zitten, of juist naar achteren leunen en onaangename druk op het achterste gedeelte van de kussens van het zadel, been afsteken, wending inzetten met de binnenhand, onbewust te veel druk op het bit etc).

Scheefheid is iets waar je altijd aan zal moeten werken, maar waar je pas aan kan werken als je je bewust bent van je eigen houding en zit.

Is het paard ook ongeoefend? Dan regelmatig longeerarbeid en rustdagen inbouwen. Lang en laag beginnen. Overgangen rijden om de achterhand te trainen. Scherpe wendingen laten zitten tot conditie, kracht en balans verbeterd zijn. Dit naast het bovenstaande verhaal. Je merkt het vanzelf als de kracht toeneemt. Balans wordt beter, tempocontrole en aanleuning constanter en wendingen gaan meer in balans.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:57

Quinette schreef:
Hulpen, bij gewoon simpel wenden moet ik toch wel erg overdreven hulpen geven om m uberhaupt van de hoefslag af te krijgen, daarna valt ie of naar binnen of naar buiten. Ook overgangen terug duren gewoon veel te lang.

Welke hulpen geef je? Ik denk namelijk dat je hulpen niet correct zijn. Grote hulpen zijn namelijk (in de meeste gevallen) juist onduidelijk voor het paard. En de meeste ruiters geven te grote hulpen terwijl ze denken dat ze klein zijn. :(:)