Tong uit de mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BeFearless

Tong uit de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 14:28

Hoi bokkers!

Sinds een half jaar hebben wij met ons gezin een paard. Paard liep voorheen Z1, en is altijd door éénzelfde persoon gereden, ze is nu 11 jaar. We zijn super tevreden met haar, ze is echt een vriendelijk en vrolijk paard.

Het probleem dat na een week al begon was dat zij haar tong uit de mond gooit, altijd aan de rechterkant. Sindsdien is zij hier niet meer mee gestopt. Ze gooit haar tong er uit als je je teugels aanneemt, zelfs al zet je vrijwel geen druk. Ook doet ze het tijdens het longeren (Heb het hier over longeren met hoofdstel en longeerlijn, geen hulpteugels). Graag zou ik willen weten hoe wij dit mogelijk kunnen oplossen en waar het probleem zou kunnen ziten.

Ik heb mijzelf al ingelezen over de oorzaken van de tong uit de mond gooien. Dit is vaak rijtechnisch op te lossen (beter ruggebruik , zachte hand), het probleem is echter dat wij er met drie ruiters op rijden, waarvan mijn moeder nog een beginner is. Het is dus moeilijk via het rijden op te lossen, omdat het om meerdere ruiters gaat en mijn moeder nog met de basis bezig is. (We hebben alledrie les)

Verder hebben we een bitloos hoofdstel aangeschaft, ik merkte gelijk dat ze dan veel meer ontspannen loopt, het rijden met dit hoofdstel gaat erg goed, en ik rijd hier dus de helft van mijn dagen mee, maar ik zou toch ook graag normaal met bit willen rijden.

Het zadel is pas nagekeken en opgevult, we hebben het zadel mee gekregen van de oude eigenaar. Ook hebben we een nieuw passend springzadel van de zadelmaker, dus aan het zadel zal het waarschijnlijk niet liggen.

Een ander bit kan ook nog een optie zijn, we kregen het hoofdstel erbij toen we haar kochten en hier zat een enkelgebroken bit aan. We hebben toen een dubbelgebroken bit gekocht, maar dit heeft ook niet geholpen. Zijn verder bitten die we kunnen proberen die mogelijk beter in de mond liggen?

Verder zou het een probleem in de mond kunnen zitten, dus we zijn van plan om de tandarts langs te laten komen. Hopelijk levert dit nog iets op.

Hopelijk is er iemand die mij advies kan geven. :)

BeFearless

Re: Tong uit de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 14:30

Ik weet niet of het goed staat, ik vraag niet alleen om rijtechnisch advies dus moet het verplaatst worden?

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:02

Tandarts erbij halen is in ieder geval een goed begin. Vraag hem/ haar direct om advies mbt je bit. Doe dit wel voordat de behandeling begint omdat je dan nog het bit er in kunt doen om na te laten kijken. Misschien drukt het teveel op een bepaald punt waardoor ze met het uithangen van haar tong deze druk probeert te verschuiven/ verminderen. Voor het ene paard ligt een enkelgebroken het beste, een ander prefereert een ongebroken/ dubbelgebroken/ etc.

Hoe je dit rijtechnisch op kunt lossen, weet ik niet... Hiervoor zou je echt iemand moeten vinden die hier meer vanaf weet en niet een aansnoer neusriem gaat adviseren. Hierdoor zou je alleen het gevolg weghalen, maar niet de oorzaak.

Met z'n drieën op één paard gaat prima, wij hadden exact dezelfde situatie! Mijn moeder heeft leren rijden op ons paard, hij was toen net beleerd en is zeker niet 'verpest' door een beginner op zijn rug (eerder nog door ons haha). Paardje past zich wel aan, maar zal waarschijnlijk toch één ruiter uitzoeken die haar het beste ligt en waar ze het hardst voor zal werken. Niet jaloers worden dus ;-)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:08

De tandarts laten kijken is zeker een goede tip! Die kan gelijk zien of jou paard misschien een laaghangend rooster heeft en daardoor misschien last van het bit.

Een dunner (Myler) bit kan helpen. Als ze bitloos/met halster longeren dit niet doet kun je wel bijna stellen dat het bit haar gewoon niet lekker zit.

Wat ook nog een oplossing kan zijn is een Rambo Micklem Multi Bridle, dat is een hoofdstel aangepast op de anatomie van het paardenhoofd, en met de bitclips die erbij zitten ligt het bit veel stabieler en rustiger in de mond. Misschien sowieso fijn omdat er een beginnend ruiter op je paard rijdt. :) Ik ben in elk geval heel tevreden over dit hoofdstel. :)

Rijtechnische tip, goede (rechtricht) les of een zitles. Misschien toch teveel gerommel in de mond van onstabiele ruiters wat ze bij de vorige ruiter niet gewend was. Succes :)

BeFearless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 15:25

Bedankt voor de tips, hier kan ik wat mee. Tandarts zal ik dus ook advies vragen over het bit. Waarschijnlijk wordt het dus ook een ander bit en of hoofdstel aanschaffen.

@fem_daf Gelukkig tot nu toe nog niet jaloers geworden, zo samen voor 1 paard zorgen bevalt heel goed, het is erg leuk dat ik mijn hobbie kan delen met mijn moeder en zusje :D

@_Nelleke_ Paard zal zeker ook wel moeite hebben met de overgang van één zeer goede ruiter, naar drie ruiters die lang niet zo goed rijden, kan ik me erg goed voorstellen. Rechtrichten ben ik nu ook mee bezig in de les. Zitles zou ik me even in moeten verdiepen, weet niet precies wat dat inhoudt!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:27

maar als ik het goed begrijp deed hij het bij de vorige eigenaar niet ?

BeFearless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 15:37

Ze heeft het vroeger ook gedaan bij de vorige eigenaar, zij heeft dit toen opgelost door een tonglepel links aan het bit vast te maken (paard gaat dan links kauwen op de tonglepel waardoor de tong er niet uit kan). Na een tijdje is het toen over gegaan, ook rijtechnisch was ze verbeterd dus hier aan zal het ook gelegen hebben. (wij kwamen hier na aankoop pas achter)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 15:40

Onze merrie deed het ook, ik rij nu bitloos...moet natuurlijk je ding zijn.

ik reed al met een gewone snaffle, was helemaal niet dik dus daar lag het niet aan

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:57

Kan ook vanuit de rug komen, miss eens een osteopaat of chiropraktor ernaar laten kijken,
Waarom wil je perse met bit rijden als je merkt dat het paard beter op bitloos reageert

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 20:38

Een tonglepel is alleen maar symptoombestrijding. Het paard heeft een reden om de tong eruit te gooien. Dat kan idd aangeleerd gedrag zijn doordat de ruiterhand aan 1 kant bijv strenger was. Maar het kan ook komen door een probleem uit de rug of elders in het lijf. Het is lastig uitzoeken wat het precies is. Een ervaren ruiter kan dit som voelen of het rijtechnisch of lichamelijk is. Dus wellicht is het een optie om er een ervaren ruiter eens te aan te laten voelen :)

Maar beginnen met de mond is al een goede al ben ik bang dat het probleem daar niet zit.
Is het paard röntgenologisch gekeurd?

BeFearless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 21:48

Ik weet dat dit symptoombestrijding is, de oude eigenaar heeft het zo opgelost en ik wil dit niet zo doen. Ik wil graag ook met bit kunnen rijden, omdat er heel weinig knhs bitloos wedstrijden worden georganiseerd en het lijkt me toch wel leuk een keer te starten. Paard is klinisch en rontgenologisch helemaal goedgekeurd.

Maar goed ik wacht eerst de tandarts af en daarna kijken we verder. Ervaren ruiter erop zetten is ook een goede optie inderdaad.
Bedankt weer voor de info :)

BeFearless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-14 10:29

Voor de mensen die willen weten hoe het is afgelopen. We hebben het toch rijtechnisch opgelost, gewoon verder gegaan met een dubbelgebroken bitje en veel privé lessen gevolgd. We hebben veel gewerkt aan de achterhand activeren en rechtgerichtheid. Je moet bij haar precies goed de druk verdelen over de teugels en dan gaat de tong naar binnen. Nu heeft ze af en toe nog een dagje dat hij tevoorschijn komt, maar de tong is er verder bijna altijd wel in. Inmiddels zijn we een keertje gestart met haar en gelijk twee winstpunten binnen. We hebben er hard aan gewerkt, dus ben wel trots op waar we nu zijn :).