Sinds een half jaar hebben wij met ons gezin een paard. Paard liep voorheen Z1, en is altijd door éénzelfde persoon gereden, ze is nu 11 jaar. We zijn super tevreden met haar, ze is echt een vriendelijk en vrolijk paard.
Het probleem dat na een week al begon was dat zij haar tong uit de mond gooit, altijd aan de rechterkant. Sindsdien is zij hier niet meer mee gestopt. Ze gooit haar tong er uit als je je teugels aanneemt, zelfs al zet je vrijwel geen druk. Ook doet ze het tijdens het longeren (Heb het hier over longeren met hoofdstel en longeerlijn, geen hulpteugels). Graag zou ik willen weten hoe wij dit mogelijk kunnen oplossen en waar het probleem zou kunnen ziten.
Ik heb mijzelf al ingelezen over de oorzaken van de tong uit de mond gooien. Dit is vaak rijtechnisch op te lossen (beter ruggebruik , zachte hand), het probleem is echter dat wij er met drie ruiters op rijden, waarvan mijn moeder nog een beginner is. Het is dus moeilijk via het rijden op te lossen, omdat het om meerdere ruiters gaat en mijn moeder nog met de basis bezig is. (We hebben alledrie les)
Verder hebben we een bitloos hoofdstel aangeschaft, ik merkte gelijk dat ze dan veel meer ontspannen loopt, het rijden met dit hoofdstel gaat erg goed, en ik rijd hier dus de helft van mijn dagen mee, maar ik zou toch ook graag normaal met bit willen rijden.
Het zadel is pas nagekeken en opgevult, we hebben het zadel mee gekregen van de oude eigenaar. Ook hebben we een nieuw passend springzadel van de zadelmaker, dus aan het zadel zal het waarschijnlijk niet liggen.
Een ander bit kan ook nog een optie zijn, we kregen het hoofdstel erbij toen we haar kochten en hier zat een enkelgebroken bit aan. We hebben toen een dubbelgebroken bit gekocht, maar dit heeft ook niet geholpen. Zijn verder bitten die we kunnen proberen die mogelijk beter in de mond liggen?
Verder zou het een probleem in de mond kunnen zitten, dus we zijn van plan om de tandarts langs te laten komen. Hopelijk levert dit nog iets op.
Hopelijk is er iemand die mij advies kan geven.