Bokken als reactie op zweep.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Bokken als reactie op zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 17:07

Hallo bokkers,

Ik heb al een tijdje een probleem met de reactie van mijn paard op de zweep in galop.
Ik heb de zoekmachine gebruikt maar de topics die hier over bestaan zijn niet precies wat ik bedoel.

Als ik aan het draven ben en dan een tikje met de zweep geef gaat ze actiever lopen. Gewoon hoe ik het bedoel.
Met longeren gaat het ook goed met de zweep, dan is alleen het klappen met de zweep (haar dus niet raken) al genoeg om haar actiever te laten lopen.
Maar in de galop is dit echt een ramp.
Ze heeft nog wat moeite met haar evenwicht vinden in de galop en op de hoefslag blijven.
Als ze te langzaam gaat spoor ik haar eerst aan, gaat ze dan nog te langzaam dan spoor ik harder aan.
Als ze dan nog niet actief genoeg loopt geef ik een tikje met de zweep. Maar haar reactie hierop is een bok...
Hoe harder ik een tik geef hoe harder de bok.
Met een kleine tikje dus een klein bokje, met een harde tik een grote bok.
Ik geef haar van voren de ruimte dus ze heeft ook de mogelijkheid om actiever te lopen, maar dat doet ze gewoon niet.
Ze beschouwt de zweep niet als een naar iets. Ik haar er overal mee aanraken (flanken, oren, hoofd, buik en rug enz) alleen in de galop gaat het mis.

Weet iemand misschien een oplossing hiervoor?

Alvast bedankt!

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 17:10

Waar raak je haar met je zweep? Wellicht op een gevoelige plek? Geef alleen een tikje direct achter je kuit, daar verdragen ze het meestal wel goed.
Laatst bijgewerkt door Marita op 16-10-12 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaus

Re: Bokken als reactie op zweep.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 17:12

Ik heb op meerdere plekken geprobeerd.
Op de kont, buik (achter de kuit dus) en schouder.
Maar dan bokt ze ook...

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 17:13

Dan lijkt het meer op een probleem met de galop dan met de zweep. Kan ze het tempo wat je vraagt wel aan?

bentejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 17:14

Doet ze het uit protest of omdat ze het niet snapt of iets dergelijks?

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 17:19

ik denk gewoon omdat ze het moeilijk vind en ze misschien wel vlotter wilt maar dit nog moeilijk is en daarom een soort boos word?
ik herken het wel bij mijn merrie.. die reageert meestal ook gewoon normaal op de zweep maar als het haar te moeilijk word kan ze ook kwaad worden.
ik denk gewoon veel oefenen, veel galloperen en misschien het tempo even laten voor wat het is? aan de longe proberen het tempo op te voeren en kijken of ze er dan ook tegen aan loopt?
succes!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 17:20

Ja, het tempo kan ze makkelijk aan.
Als ze heel sloom galoppeert en ik geef een tikje bokt ze ook.

Omdat ze het niet snapt is het denk ik niet.
Zweep er bij betekent gewoon actiever, dat begrijpt ze in de andere gangen ook.
Protest zou wel kunnen ja, dat ze gewoon geen zin heeft.
Er is namelijk niks mis met haar lichamelijk. Ze kan het dus wel gewoon aan.
Wat zou ik hier aan kunnen doen dan?

bentejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 17:23

Net zolang tikjes geven totdat ze stopt met bokken en dan gelijk belonen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 17:31

Ik denk dat het paard het of niet begrijpt of het niet aan kan.

Ik had zelf ook een paard die dit deed, ook alleen in galop en alleen linksom. Paard protesteerde duidelijk tegen de tik. Ik ben er jaren later achter gekomen dat hij artrose had in de kogel linksvoor. Paard heeft gewoon altijd zijn best gedaan, maar kon het simpelweg niet linksom en probeerde me dat duidelijk te maken.

Nou zal jouw paard niet meteen zoiets hebben, maar kijk wel even goed of het dier het aankan en begrijpt voordat je een gevecht aangaat.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 17:52

Bedankt voor jullie reactie's!
Ik zal eens filmen in de galop met de reactie met de zweep en kijken of ik er iets aan zie.
Is er een manier waarop je het tempo kunt opbouwen als het inderdaad daar aan ligt?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 17:55

Je zegt zelf dat er nog niet genoeg evenwicht is in galop.
Kwestie van geduld, niet verlangen dat dit in een week ofzo opgelost is. Komt vanzelf als paard sterker wordt.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 18:01

Oké, bedankt :j
Hoe kan ik het beste meer evenwicht krijgen in de galop?
Het aanspringen gaat al heel goed. Dit kan ze vanuit stilstaan, stap en draf.
Vooral veel en rustig galopperen? Of juist veel tempo wisselingen en overgangen maken?

Washinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 18:16

Ik kom hier net binnenvallen dus zou het verkeerd kunnen hebben. Op de manege bij ons in de buurt hebben ze ook zo'n paard. Het zou aan het 'verleden' van het paard kunnen liggen. Als ik er op rijd begrijp hij de zweep beter wanneer je hem gewoon een beetje ''kriebelt'' met de zweep i.p.v. een tikje :j

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 18:28

Valt ze ook uit de galop als je geen tik geeft?
ik zou zeggen, veel kilometers maken, veel galloperen, ze moet sterker worden en daardoor zal ze steeds meer balans krijgen. alle 2 je benen even veel drijven, alle 2 je handen gelijk.
de longe is ook een goede manier om haar te trainen en dan moet ze ook op haar eigen benen lopen!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:42

Ik verwacht ook dat het een signaal naar jou toe is. Een signaal dat je iets vraagt wat je paard niet wil,kan en/of snapt.
Mijn paard geeft ook een bok als ik of een ander iets niet correct vraagt.
Kan zijn dat het evenwicht een grote rol speelt, kan ook zijn dat jij onbedoeld toch een dubbele/verkeerde hulp geeft door bijv je houding of spanning in je lijf. (zeker dat samen met waar het paard al moeite mee heeft)
Ik raad je iig aan om te luisteren naar je paard, want het is fijn wanneer je paard terug communiseerd. Door slaan tot hij niet meer bokt bijv is dus het tegenovergestelde, dan sta je niet open voor de communicatie van je paard

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:12

Een paard wat bokt naar de zweep is een paard wat aangeeft dat je hulp of veel te groot is of hij snapt er niks van wat jij wil of kan gewoon weg niet vanwegen een balans probleem als jij erop zit,
Het probleem ligt dus niet bij het paard maar bij jou als trainer van het paard.
Ga het dier eerst in stap en draf eens sterker maken doormiddel van de zijgangen erbij te gaan pakken zodat de achterhand sterker en soepeler kan worden om met jou in galop aan te springen,
Een zweep mag nooit hard aankoemn bij het paard maar moet een hulpmiddel zijn en geen straf middel omdat het paard niet doet wat jij wil en het dier helemaal niks van snapt, dat is je hulpmiddelen helemaal verkeerd gebruiken,

Ik zou ook niet met 2 benen gelijk drijven maar met het been waar jij wat wil, je kan nooit 2 achterbenen gelijk een hulp geven omdat er altijd 1 aan de grond is.

Nanno_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 14:02

maar als je wilt dat hij naar voren gaat, en hij moeite heeft met balans, zou ik niet met 1 been drijven.
sowieso als je wilt dat je paard recht gaat lijkt het me verstandig om zelf ook rechts en links het zelfde te zijn..

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 19:59

Nanno_123 schreef:
maar als je wilt dat hij naar voren gaat, en hij moeite heeft met balans, zou ik niet met 1 been drijven.
sowieso als je wilt dat je paard recht gaat lijkt het me verstandig om zelf ook rechts en links het zelfde te zijn..

Als hij moeiet heeft met balans moet je hem gaan rechtrichten en niet recht willen rijden.
En zeker kun je met beide benen iets doen maar nooit gelijk want geen enkel paard komt met beide benen van de grond op het zelfde moment,