Proefgerichte Clinic met Rhona : super ervaring & trots!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MariekeS_

Proefgerichte Clinic met Rhona : super ervaring & trots!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 22:43

Hey!

Afgelopen weekend was het zover. Naar aanleiding van dit topic: [RIJ-ITP] Rhona @ eerste B proef oefenen: oordeel gevraagd was het eindelijk de dag voor de proefgerichte clinic!
Ik had me er enorm op verheugd omdat wedstrijden er momenteel niet in zitten maar ik het hele wassen, optutten, poetsen en op stap gaan gebeuren toch erg mis...
Dit was een super alternatief en echt een onwijs leerzame dag voor zowel Rhona als mezelf.

Rhona is een 11 jarige Tinker merrie. Door de eigenaresse wordt ze voornamelijk lekker reacreatief in het bos gereden en ik pak haar dressuurmatig op. Ik rij haar 'slechts' 1 a 2 keer per week sinds december '11. Voor Rhona was dit de 1e keer met mij op vreemd terrein en de 1e keer ooit in een binnenbak! Ik was ontzettend benieuwd hoe ze zou reageren en rekende op het ergste :')

Uiteindelijk heeft ze eigenlijk geen kik gegeven op het hinniken naar zichzelf in de spiegel na <3

Ik ben super trots op Rhona en was echt gezien de omstandigheden super tevreden met onze 'prestatie'.
In verband met geen vervoer moesten we onder de man komen. 5km enkele reis en het regende ook nog eens de HELE dag.
Na 45min heen stappen en draven, op locatie wachten, losrijden, proefje rijden, les na afloop en alle bijkomende indrukken was het niet verwonderlijk dat de pijp leeg was. Rhona was echt kapot :(:) Dit merkte ik heel erg tijdens de proef: de scherpte was eraf en dat kwam in vrijwel alles naar voren.

De proef werd beoordeeld met 175 punten.
Onze voornaamste aandachtspunten zijn meer stelling en buiging en meer balans rechtsom.
Wel een dik compliment gekregen dat ik haar verder super voor elkaar heb en de basis er wel in zit. Alleen dat extra beetje dat ze nu mistte in de buiging en balans en dan maken we van de 5en en 6en, 7ens.

Nou moet ik zeggen, het ging beduidend slechter dan normaal maar dat is ook niet gek als het batterijtje leeg is :(:)
Maar, aangezien dit wel onze grootste stuikelpunten zijn waren de tips na afloop echt ontzettend fijn en we hebben toch erg fijn af kunnen sluiten.
Middenstap en middendraf ook proeftechnisch gereden en ook daar heb ik veel van opgestoken :)) Ze kan het best, ik moet het alleen goed eruit rijden...

Al met al een top dag en ik kijk al heel erg uit naar ons officieuze debuut op 17 november wanneer we meedoen met een beginnerswedstrijd op dezelfde stalling. Alleen, gaan we dan wel met de trailer dus zal het energiepeil hopelijk beter zijn :+

Bij deze een sfeer/fotoimpressie.

Ik vind het vooral leuk om te laten zien hoe veelzijdig en leerzaam deze dag was!
Echt helemaal leuk! :D

tumtummie

Re: Proefgerichte Clinic met Rhona : super ervaring & trots!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 09:40

Ik vind het er erg netjes uitzien! Probeer alleen je handen mooi bij elkaar te houden. Op sommige foto's heb je ze erg ver uit elkaar staan. Voor de rest heb ik zo geen verbeterpunten.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 16:51

Bedankt voor je reactie! :D Leuk!
Je hebt zeker gelijk wat mijn handen betreft. Ik moet zeggen dat het me ook opviel...denk dat het toch door de spanning kwam, stom. Ik moet mijn handen ook wel een fractie hoger houden, soms komen ze wel erg laag.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:39

Wat zag Rhona er mooi uit <3 ik ken haar alleen van zo uit de wei, prachtig!
Tja en oordeel is natuurlijk lastig. Van de B herinner ik me dat rijden op de letter, netjes afwerken, bij B passende stelling en buiging, op de foto ziet het er mooi uit, maar 'echt' zie je het niet natuurlijk.
Vind dat je heel netjes zit en die handen, komt vast wel goed (heeft iedereen wel eens last van).
Oja, en je kijkt in je proefje wel heel serieus :P :D

Super gedaan!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 09:30

Dank je wel :D
De metamorfose was wel groot ja. Een dag ervoor was ze nog heerlijk smerig maar zo wit staat haar wel ja ;)
Over het proefje heb je zeker gelijk. Ik moet zelf meer letten op de afwerking en dat is ook een stuk makkelijker als de stelling en buiging makkelijker gaan. Iets voor de training dus :)

En het viel me op dat ik inderdaad wel heel serieus kijk ja :P concentratie I guess...

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 18:31

Wedstrijdoutfit staat jullie gooeedd!! :D
Ziet er weer goed uit.
Je lijkt alleen wat gespannender te zitten (is natuurlijk ook even spannend zo de eerste keer), en je mag nog wel even meer in dressuurhouding: rechtop en schouder naar achter (niet erg, maar op sommige foto's vind mis ik het net een beetje), en handen inderdaad soms even hoger en bij elkaar.
Super leuk dat jullie ook mee gaan doen aan de wedstrijd daar!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 08:53

Bedankt!

Ik heb een stukje film van het einde van het losrijden. Hier is te zien hoe ik eigenlijk 'normaal' mijn handen heb....
Wat hierboven te zien is komt denk ik toch van mijn poging om toch meer stelling en buiging te vragen ondanks de spanning. Normaal gesproken heb ik mijn handen namelijk niet zo breed (volgens mij :\)

Wat hier wel goed te zien is hoe ze niet goed buigt. Nou was de bak wel erg klein en door de spanning stond ze wat strak, maar soepel ging het niet ^)

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:59

Ik vind het er fijn uit zien! Ondanks dat je zegt dat ze de pijp leeg had vind ik haar nog actief genoeg hoor!
Halsstrekken ziet er ook top uit, jullie gaan harstikke goede punten rijden denk ik! :)

Tips? Heb ik eigenlijk niet..

Kaula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:19

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:30

He dat is weer die leuke tinker terwijl ik tinkers normaal niet leuk vind! :D
Jullie doen het goed en na het zien van dit filmpje geef ik indd de beoordeler gelijk wat betreft de stelling en de buiging. hij/zij mag meer om je binnen been heen buigen om te beginnen

Ik lees hier alleen in het topic dat het halsstrekken goed is? :?
Ze zakt inderdaad goed met dr neus tot zelfs onder de knie maar ook een belangrijk punt van het halsstrekken (wat vaak vergeten word) is dat het paard de hand naar VOREN moet volgen (neusje er uit) en niet diep moet gaan lopen (wat in dit geval gebeurd.)
Als je volte netjes is en je, je pony meer met de neus eruit durft en kan rijden en in het zelfde tempo kan rijden dan rijd je er zo een 9 voor want ik zie indd aan de foto dat die het zeker wel kan! :j

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 13:43

@ Queelens: Haha, leuk dat je weer reageert! Halsstrekken vind ik hier zelf ook te 'diep maar ik vind haar hier wel fijn geconcentreerd te hand volgen. In de proef volgde ze door de spanning mijn hand minder en daar moest ze juist veel meer dalen in de hals:
Afbeelding

Verder ben ik het ook helemaal met je eens wat de buiging betreft ;)

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:57

Wat ziet het er leuk uit! Mooie combinatie zijn jullie ook!
Op de eerste echte rij foto (in de bak, die na jullie 'portret'foto) zie ik je hand naar je been gaan. Probeer ook tijdens stelling omhoog te werken of opzij, maar iig voor het zadel (dus niet richting dij/been/buik), want dan 'trek je hem om' ;) Maar op andere foto's zie ik dit niet (en heb je je teugels korter, zo lijkt het) dus volgens mij zit dat wel snor ;) veel plezier samen!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 13:15

@ saintelette: bedankt voor je reactie :) Ik ben zelf erg bewust in het recht opzij- of voorwaarts inwerken met m'n hand, absoluut niet terugwerken/richting been. Die ene foto ligt volgens mij aan de hoek en de wat lange teugels :) Maar ik mag mijn handen wel in het algemeen wat meer dragen want ik heb ze soms nog iets te laag/op m'n bovenbeen. Dat klopt zeker!

Lunakeano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:54

Let op je handen. leuke fotos !