Guarneri ( Sunny x Flemmingh) opbouwen na onbekende blessure

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Guarneri ( Sunny x Flemmingh) opbouwen na onbekende blessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 14:20

Veel mensen zijn te lui om te lezen, maar als ik jullie was, zou ik het toch even lezen.

Ik hoor jullie denken: 'een onbekende blessure, huh??'. Ja het was ook geen onbekende blessure bij het paard, maar baasje is al een paar maanden kreupel. (zie profiel, staat het allemaal in beschreven). Maar ik kan weer redelijk lopen dus ik mag nu een paar keer per week een kwartiertje rijden. Ik heb de blessures aan mijn heup, bekken en onderrug. En ik 1,5 week geleden heb ik perongeluk mijn knie geblesseerd, dus die doet ook redelijk pijn tijdens het rijden. En door al een tijd niet intensief gebruik van die lichaamsonderdelen zijn ze wat zwak dus ja, ik mis soms evenwicht en ik heb niet altijd controle over mijn benen. Maar voor nu, vanmiddag weer na de fysio voor mijn knie en woensdag naar orthopedisch chirurg. Dus een klein beetje begrip voor mijn balans problemen, maar commentaar mag altijd, ik werk er graag aan.

Voor de blessures hadden we net ons B-debuut, dat ging goed. Ik heb haar nu bijna twee jaar, en we oefenen ook al wat hoger als B niveau. Lessen probeer ik zsm weer op te pakken. Probleem punten zijn de middengangen. Ik probeer haar trouwens nu weer een beetje rond L1/L2 te krijgen. Maar ik weet dat we nog niet zo ver zijn :P B redden we momenteel net. Ze heeft een beetje korte gangen en ze is wat onbespierd wat het voor haar redelijk pittig maakt. Toch vind ik, dat ze de eerste passen van de middendraf aardig oppakt. Daarna valt het een beetje uit elkaar. Wat ik nu probeer is, veel overgangen, schakelen en de billetjes erbij houden. En ook probeer ik haar heel scherp aan de hulpen te houden, dus echt die basis er weer even in rammen. Vooral de draf mag ze wat meer afmaken. Galop mag meer opwaarts en meer sprong. Paard mag ook net wat meer bij elkaar komen maar ik zie dat voor nu door de vingers omdat ze de kracht mist, komt vanzelf wel bij elkaar, gewoon veel oefenen. Dit is de 4e keer dat ik er na 2,5/3 maanden weer opzat. 11 november hebben we trouwens weer onze eerste wedstrijd, genezen of niet. Ja, ik houd van uitdagingen :P

Paard is net acht jaar en een Sunny x Flemmingh, af en toe best wel een beetje pittig maar onwijs braaf en super zachtaardig van karakter!

Zo, meer ga ik niet schrijven over mijn commentaar want dat lezen jullie toch niet verder laat ik het jullie uitzoeken om te kijken of jullie zien wat ik zie.

Afbeelding

Afbeelding
knie meer aan het zadel, hoewel links wel mijn pijnlijke knie is.

Afbeelding
iets rechter op zitten

Afbeelding
meer begrenzen op linkerbeen

Afbeelding
oei wat een spanning in mijn lichaam

Afbeelding
ja.. een beetje overbelicht. Ik zet ze er maar op voor degene die er iets in kunnen zien.

Afbeelding
ik vind het hier zo opvallen dat ik mijn rechtbeen wel redelijk normaal kan houden.

Afbeelding

Afbeelding
Guarneri doet altijd enorm haar best!

Afbeelding

Afbeelding
mijn vriend vond deze foto heel mooi, ik weet eigenlijk niet precies waarom, maar speciaal voor hem zet ik hem er op.

Hier nog een video.

Anoniem

Re: Guarneri ( Sunny x Flemmingh) opbouwen na onbekende blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:52

Ik zou niet zo streng zijn voor jezelf hoor, ik vind het er best ontspannen en netjes uit zien en vooral jouw houding vind ik weinig mis mee!! (en als ik dat zeg, schijnt dat echt zo te zijn _O- )
Ik vind t knap dat je ondanks je mankementen je paardje nog zo fijn aan het lopen hebt.

Het enige wat me opvalt is dat ze in draf wat kort draaft maar dat zeg je zelf ook al. Ik zou dan juist het tempo wat omlaag gooien en meer lengte in de hals geven zodat ze meer lengte in de rug krijgt en zo ook meer lengte in haar passen.
Ze valt ook iets om in de wending, dat komt door onbalans, maar als je er meer aandacht aan besteed, dus tempo iets omlaag, buiging om het binnenbeen en goed de hoek in rijden word dat ook beter.

Succes, en denk positief :D

jeanine1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 15:21

niet te streng wezen voor je zelf, en alles met kleine stapjes doen !

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 17:40

Filmpje komt wat overhaast over.
Heb af en toe wel even het idee gehad dat ze rechtsvoor ( ?) iets onregelmatig is.

Als je je tempo een fractie lager legt zal ze wat fijner gaan bewegen en waarschijnlijk ook wat losser gaan laten in de bovenlijn.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 18:18

ik vind je zit eigenlijk ook prima, niet te ver achterover en je hangt niet aan de teugels. wel ben je wat druk in je handen, dat heeft nog met je balans te maken denk ik, chapeau dat je weer bent gaan rijden, na een paar keer meer gaat dat vast fijner. om jezelf een beetje te helpen kun je glucosamine nemen (ja, werkt ook bij paarden erg goed), overleg wel eerst met je artsen uiteraard, maar mij helpt het iig alvast een beetje ;)

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:15

ik vind jouw zit prima hoor!
Er vallen mij wel een paar dingen op, in het filmpje.
De galop mag iets meer sprong.
De draf lijkt ze wat onregelmatig af en toe. Ze loopt boven haar eigen tempo.
valt door de wending heen. Probeer stelling te vragen naar binnen, nu kijkt ze naar buiten als je de hoek door rijd.
probeer er wat meer rust in te brengen.
Het ziet er beetje gehaast uit. Met de wending die je neemt en dan ga je direct beginnen met een stukje wijken... probeer eerst eens de wending te maken, rustig stukje rechtuit en dan paar pasjes wijken. Maar dat je dit doet snap ik wel, omdat ze over haar tempo loopt, dus een stukje rechtuit betekend al einde van de lange zijde, haha

Dus... probeer er wat rust in te krijgen!

Succes verder!

tumtummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 09:32

Ik vind met jou zit niet heel veel mis. En gezien jou blessures vindt ik dat je top zit.
Probeer de middendraf eerst eens een aantal keer op de grote volte te rijden zodat je eerst de achterhand van je paard sterker maakt. Ga op de grote volte en rijd elke keer 3/4 passen naar voren en dan weer terugrijden op je zit. Herhaal dit vaak en als dit goed gaat doe je telkens een paar passen erbij. Dan zul je merken dat straks de middendraf op de diagonaal ook veel beter gaat.
Let voor de rest ook goed op je stelling in de wendingen. Goed je binnenhand naar binnen en met je binnenbeen tegen je paard aandrukken. Buitenteugel tegen de hals houden en dan zul je zien dat je paard minder naar binnen omvalt in de wendingen maar ook van zijn lichaam een soort bochtje gaat maken.
Als je al voelt in de wending dat hij niet genoeg buigt rijd ik altijd even een volte tien meter en doe het dan nogmaals tot ik tevreden ben over de wending.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-12 15:44

Dank jullie wel allemaal voor de tips! :)
Ik ben juist zo streng op mijn houding omdat ik weet dat als ik mijn spieren ook maar te veel aanspan, ik daar last van heb. En nu weet ik ook waarom dat zo is, hierdoor ben ik erg blessure gevoelig dus ik ben daar echt heel erg precies op omdat ik zoveel mogelijk blessures in de toekomst wil voorkomen want dit zal waarschijnlijk niet de laatste zijn.

Ik begrijp wat jullie bedoelen met het tempo omlaag gooien voor meer ontspanning en halslengte. Het is af en toe wat hectisch en dan word ze met haar voorbenen net een naaimachine. Probleem is een beetje, ik kan haar nog niet opvangen met mijn zit, en als het me lukt krijg ik door het lagere tempo meer druk en pijn op mijn knie. Zelfde verhaal is het met de buiging, als zij tegen mijn linkerbeen aanloopt, geef ik zacht druk en als dat niet werkt ben ik al meteen afhankelijk van de zweep dus dat beperkt het vragen van de buiging in de draf en galop. Ontspanning probeer ik mij nu nog niet aan te storen. Eerst achterhand aan het werk zetten en dan daalt het koppie vanzelf wel in een leuke krul. Dat laat ze ook in stukjes zien steeds (had gister namelijk meer controle over mij bekken tijdens het rijden) en als ze dat doet, ben ik blij. Doet ze het niet, dan is het jammer maar helaas.
Zelfde geld voor de buiging, de pees in mijn knie moet net iets meer herstellen, voor nu doe ik mijn best en pak ik het mee tijdens het longeren. En dan wil ik vanaf hier gelijk even inhaken op tumtummie, zoals jij het beschrijft werk je van de binnenkant naar buitenkant. Ik heb altijd geleerd dat een paard aan de buitenkant moet zijn, en als een paard daar geeft, kan ik pas vragen aan de binnenkant (maar daar ben ik wel wat te voorzichtig in). Maar kan zijn dat ik het natuurlijk verkeerd gelezen heb.

En ja, ze maakt hier en daar wat takt foutjes. Van het voorjaar hebben wij er heel veel gedoe om gehad dat ze rechtsvoor niet goed zou zijn. Dierenarts uiteindelijk laten komen. Komt er op neer dat het een rank paardje is wat snel last van haar spieren heeft, hierdoor wil ze er wel eens onderuit huppen. Paard is op de foto en klinisch goed gekeurd. En het komt ook een beetje doordat het tempo hoog ligt en ze waarschijnlijk op die momenten fouten maakt in de aanleuning (vaak achter de teugel kruipen of een kaak helemaal vast zetten). Maar ik ben al heel blij met wat ik nu zie.

Zo, heel verhaal. Maar volgensmij heb ik nu alles gehad :)

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 13:00

Ik mis vooral heel veel bespiering bij dit paard. Vooral haar achterhand vind ik heel schraal.
Ze mag naar mijn idee wat meer over de rug komen met rijden, wat ronder worden in het hele lichaam. Rijd haar bewust ook wat lager en ronder, veel schakelen in tempo. Dat komt haar beweging, lees tactfouten, alleen maar ten goede. Kijk eens of je het tempo wat kan laten zakken door zelf wat trager te gaan lichtrijden. Een beetje tegen de beweging in gaan is het gevoelsmatig, maar kijk of je daarop een reactie krijgt. Je zit heel netjes maar ik mis het echte werken met dit paard. Dat komt vanzelf wel als je zelf fysiek ook weer sterker bent.
Verder vind ik het zadel niet helemaal oké. Het lijkt net of hij vanachter teveel loskomt waardoor hij naar voren kiept.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 19:39

Ik ga mee met de tips van anderen, ik vind je zit ook erg netjes. Wat me wel opvalt, is dat je zadel achter te hoog ligt en daardoor lijkt te klapperen .

Lunakeano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 16:55

Recht zitten , let op je houding ! en handen dragen.

whisky_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:49

Ik vind het er redelijk goed uit zien naar wat er allemaal voor 'mankementen' was voor jullie beide! :)
verder zou je iets rechter op mogen zitten en je knieën iets meer aan je zadel, maar zoals je al aangaf ws je linker knie pijnlijk! verder ziet het er goed uit! :D